Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2003, 13:52
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
Iedereen is het er over een dat emoties voor ieder mens anders zijn. Er zijn wel een paar algemene kenmerken te onderscheiden, maar ieder mens, in iedere situaties ervaart een andere emotie.

Nu willen dichters al vanaf het begin der tijden deze gevoelens onder woorden brengen. maar woorden zijn niet uniek. Ieder woord is wel een keer gebruikt, in feite citeer je dus anderen. Je kunt een emotie niet onder woorden brengen omdat een woord ook nog eens niet een duidelijke consitente betekenis heeft.

een voorbeeld van ' ik hou van je' hoeveel keer is dit al gezegd tegen een geliefde. maar zeg het tegen je vader, of tegen je partner, en weet dat het niet overeenkomt. Nu is dit een heel simpel voorbeeld. Maar als je jouw ' ik hou van je' vergelijkt met het ' i love you' dat romeo tegen julia zei, dan verschrompeld de intentie van jouw ervaring bij zoiets ' goddelijks' .

het maakt niet uit hoe 'toegespits' je je ook uitlaat. Al zeg je ' ik houd ontzettend vreselijk immens veel van je' het blijft een citaat en noit een duidelijke weergave van je emoties.
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2003, 13:54
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Een dichter kan zoveel door zijn spel met woorden. Ik denk dat emoties meer op elkaar lijken dan je denkt. Ze zijn in ieder geval logisch en biologisch verklaarbaar. Ook een dichter kan zoveel mogelijke gedichten maken, en juist daardoor zijn emoties beschrijven. Misschien on[be]grijpbaar voor anderen, maar hij zal zijn eigen emotie terugzien in zijn gedichten.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 14:29
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Je moet emoties ook niet kunnen verwoorden. Maar als een dichter iets neerzet, dan kun je wel denken: O zo voelt die man zich...
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 14:39
poesiefox
poesiefox is offline
Je leest de boeken en de gedichten en je denkt: pff, wat een cliches. Totdat het je overkomt en je je precies zo voelt als door een wildvreemde man vierhonderd jaar geleden beschreven. Origineel is het niet meer nee, maar het klopt wel. Nog steeds.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 14:41
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Ovidius was geweldig. Maar hij beschreef zijn emoties niet. Hij nam zijn emoties en overdreef geweldig. Maar zijn gedichten zijn des te mooier
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 15:08
MickeyV
MickeyV is offline
Jaja, licet sim extremum, sicut sum, missus in orbem. Meesterlijke woordvolgorde, waarmee hij echt een effect nastreefde, en....effectueerde.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 22:41
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
wat ik denk:

je moet emoties niet verwoorden, je moet ze kunnen herkennen in woorden

(in de trend van dichters)
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 23:53
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 12-06-2003 @ 23:41:
wat ik denk:

je moet emoties niet verwoorden, je moet ze kunnen herkennen in woorden

(in de trend van dichters)
Licht die wartaal maar eens gauw toe.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 07:01
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
ik ben ervan overtuigd dat emotie en stemming en vanalles gehoord kan worden in de stem, echter wij mensen horen dat niet.
net zoals wij ook niet 100% begaafd zijn in gezichtinterpretatie, zo kunnen wij ook niet altijd feilloos werkelijke bedoelingen en gevoelens van emnsen in een stem horen.


maar dan zijn het niet zozeer de woorden maar dat heeft meer te maken met intonatie e.d.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 17:20
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
oke...ik denk dat jullie m'n punt gemist hebben, maargoed, ik kan het nu niet beter uitleggen dan dat

woorden schieten me, zogezegd, te kort.
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 17:25
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Emoties verwoorden is ook niet mogelijk, het enige haalbare is datgene dat de taal ons toelaat - en dat is met ontzettend veel beperkingen.

Perhaps dienen emoties wel helemaal niet verwoord te worden, althans, niet op de manier waarop ze worden ervaart.
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 17:49
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 13-06-2003 @ 18:25:
Emoties verwoorden is ook niet mogelijk, het enige haalbare is datgene dat de taal ons toelaat - en dat is met ontzettend veel beperkingen.

Perhaps dienen emoties wel helemaal niet verwoord te worden, althans, niet op de manier waarop ze worden ervaart.
Ervaren
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 17:52
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 13-06-2003 @ 18:49:
Ervaren
Oeps. It's been a while, he.
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 17:53
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 13-06-2003 @ 18:52:
Oeps. It's been a while, he.
Wat, dat je nederlands schreef?
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 17:56
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 13-06-2003 @ 18:52:
Oeps. It's been a while, he.
Ja, we moeten nodig weer eens...
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 17:58
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 13-06-2003 @ 18:53:
Wat, dat je nederlands schreef?
De meeste Engelse termen die ik gebruik zijn cursief weergegeven, niet zonder reden. Maar ja, dat valt natuurlijk niet iedereen op.

Les, trouwens.
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering
PetitieJeugd
39 31-10-2013 13:01
De Kantine om welke situatie lag jij helemaal in een deuk?
Goeniegoegoe
77 17-12-2004 08:14
Seksualiteit Sekshoroscopen!
Elister
81 14-07-2004 16:27
Algemene schoolzaken niet meegymmen
miss sunshine1986
201 15-09-2003 12:34
Levensbeschouwing & Filosofie Wetenschappers bevestigen de Tekenen van God.
Iqra
94 30-07-2003 21:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.