Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2013, 15:02
Floor1231998
Floor1231998 is offline
Hoi,

Tegenwoordig scheld iedereen met kanker, op twitter facebook whatsapp etc.
Maar nu ben ik bang dat ik het zelf ook ooit ga zeggen.
Dit zou ik nu heel erg vinden. Me oma is een paar maanden geleden overleden aan kanker.
Ik zeg al tegen mensen op whatsapp of ze dat niet willen maar toch blijf je het overal tegenkomen.
Hoe kan ik voorkomen dat ik er zelf niet mee ga schelden.

gr
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2013, 15:07
Verwijderd
Mensen zijn bang voor kanker.
Je kan niet laten weten dat je het vreest dus kan je het beter maar iets doms als een scheldwoord maken.

Maar echt het is maar een woord die niets toevoegt dus niet druk over maken.

Laatst gewijzigd op 09-01-2013 om 15:15.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 15:08
Verwijderd
Gewoon niet doen. Verder geen waarde hechten aan een simpel woordje als kanker.


Heb je hier echt een topic voor nodig?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Hoe kan ik voorkomen dat ik er zelf niet mee ga schelden.
Door het niet te doen.

Citaat:
Ik zeg al tegen mensen op whatsapp of ze dat niet willen maar toch blijf je het overal tegenkomen.
Waarom denk je dat hun gedrag invloed gaat hebben op jou? Als je iets niet wil dan doe je het niet, heel simpel.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 15:42
Verwijderd
Je zal het nooiit uit de wereld krijgen .. ik heb ook zo iets mee gemaakt en als mensen het nu zeggen dan voel ik er niks meer bij ik negeer het gewoon dat van mij dan wel 8 jaar terug

Maar je kan er niks aan veranderen hoe hard het ook klinkt
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 15:54
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Niet mee beginnen. Ik doe het wel (hoe vaak ligt eraan bij wie ik ben), maar ik bedoel niet de ziekte kanker, ik bedoel het scheldwoord. Voor mij zijn het twee hele verschillende dingen, maar niet iedereen snapt dat en ik heb ook regelmatig op tere zieltjes getrapt met het woord (en dan denk ik, mijn oma is er ook aan overleden, een vriend van me heeft het pas nog gehad, ik doe ook niet moeilijk). Maar goed, als ik aan het werk ben of wat dan ook, kan ik het ook gewoon laten, dus als ik het kan, waarom jij dan niet?
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 15:57
Verwijderd
Citaat:
Niet mee beginnen. Ik doe het wel (hoe vaak ligt eraan bij wie ik ben), maar ik bedoel niet de ziekte kanker, ik bedoel het scheldwoord. Voor mij zijn het twee hele verschillende dingen, maar niet iedereen snapt dat en ik heb ook regelmatig op tere zieltjes getrapt met het woord (en dan denk ik, mijn oma is er ook aan overleden, een vriend van me heeft het pas nog gehad, ik doe ook niet moeilijk). Maar goed, als ik aan het werk ben of wat dan ook, kan ik het ook gewoon laten, dus als ik het kan, waarom jij dan niet?
De ziekte is het zelfde als het schelwoord??
want het is geen scheld woord maar een ziekte?


on : Iedereen die het wilt laten kan het laten dus jij ook

Laatst gewijzigd op 10-01-2013 om 10:43.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 16:24
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik merk aan mezelf dat ik ook vaker kanker ben gaan zeggen dan vroeger, maar alsnog gebruik ik het niet vaak, alleen als ik echt heel erg kwaad ben en zelfs dan voel ik me er niet prettig bij.
Dat heeft overigens niks te maken met mensen in mijn familie die zijn overleden aan kanker, maar omdat ik zo ben opgevoed.
Als andere mensen kanker willen zeggen moeten ze dat zelf weten, daar neem ik niet zo'n aanstoot aan, maar als ze 't om 't woord zeggen vind ik dat wel vervelend. Niet zozeer om het woord, maar gewoon om het vloeken zelf. Dat hoeft echt niet constant (en dat zeg ik als fervent en inventief vloeker).
Anyway, als je het woord zelf niet wilt gebruiken doe je dat gewoon niet.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 16:35
Verwijderd
Ik gebruik het eigenlijk nooit. Het is één keer uit mijn mond gekomen en toen had ik iets van WTF brain? Het zit niet in mijn systeem om het te gebruiken, niet omdat ik het niet wil of omdat mensen beledigd zouden kunnen zijn, maar gewoon, ik vind het niet zo lekker bekken als andere dingen. Kankeren als werkwoord gebruik ik wel eens, maar dat komt ook heel weinig voor.

Ik denk dat je het dus echt wel kunt vermijden, gewoon niet gebruiken. Zoek iets anders leuks om je mee af te reageren.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 17:40
Floor1231998
Floor1231998 is offline
Ja oke, ik heb er opzich niet zo veel problemen mee als andere dat zeggen maar het zit nu heel de tijd in me gedachten lees ik 'ik' dan lees ik al snel 'kk' en in mijn gedachten denk ik het ook en daarom ben ik bang dat het er ooit nog een x uitkomt
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 18:02
Superphris
Avatar van Superphris
Superphris is offline
Je moet gewoon niet veel aan het woord 'kanker' denken. Als ik veel aan een bepaald woord denk zeg ik het ook vaker. En niet luisteren naar mensen uit je omgeving die het zeggen.

Ik scheld alleen met kanker als ik iemand ben aan het uitschelden. Maar dat komt sowieso niet vaak voor.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 19:23
Kwaliteit
Avatar van Kwaliteit
Kwaliteit is offline
Ik woon in de richting 'amsterdam' daar word niet normaal veel met dit woord gescholden, zelf ben ik ook het woord gaan schelden maar het doet geen pijn (ook al hebben familie leden dit gehad, het is namelijk simpel weg voor mij van dit woord is het zelfde als iemand uit schelden voor 'mongool' ofzoiets het is maar net wat je gewend bent "vind ik zelf")

Ontopic:

Om mensen het te gaan verbieden zal niet al te veel nut uithalen aangezien ze er meestal niks van aan trekken, het beste lijkt mij gewoon die gene compleet te negeren en er geen enkele aandacht aan te besteden

(eigen mening)
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 19:45
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Hoe wordt de dood van je oma erger of minder erg door het gebruik van het woord "kanker"?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 08:44
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Waar ik me harder erger dan aan mensen die het het woord kanker schelden, is mensen die anderen opleggen waarmee ze wel of niet mogen schelden. Lekker belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 10:45
Verwijderd
Citaat:
Waar ik me harder erger dan aan mensen die het het woord kanker schelden, is mensen die anderen opleggen waarmee ze wel of niet mogen schelden. Lekker belangrijk.
Misschien voor sommige mensen wel belangrijk...?!
Waarom schelden mesen eigelijks met kanker .. ik heb namelijk nog nooit iemand uit gescholden gezien of gehoort met een andere ziekte ofzo
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 10:47
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Tering, tyfus? Nooit gehoord, nee?
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 10:52
Verwijderd
Citaat:
Tering, tyfus? Nooit gehoord, nee?
Jawel -,-

Ik vind die ziektes nogal oud
En komen niet tot amper voor in nederland
Dus waarom met kanker en niet met een andere ziekte die vaak voorkomt in nederland ?

Laatst gewijzigd op 10-01-2013 om 11:00.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 11:07
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Pleuris -> komt van pleuritis, wat een ontsteking is van de pleura en het borstvlies (komt relatief veel voor).
Tering -> ander woord voor tuberculose. Komt in Nederland niet zo veel meer voor, maar in andere delen van de wereld des te meer. Pakweg 70 jaar geleden had het dezelfde reputatie als longkanker nu, dus reken maar uit.
Tyfus -> vlektyfus komt inderdaad niet zoveel meer voor, maar buiktyfus des te vaker. Dit wordt veroorzaakt door het drinken van kraanwater in een groot deel van de wereld.

Oude ziektes, hm?
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-01-2013, 11:09
Verwijderd
Citaat:
Pleuris -> komt van pleuritis, wat een ontsteking is van de pleura en het borstvlies (komt relatief veel voor).
Tering -> ander woord voor tuberculose. Komt in Nederland niet zo veel meer voor, maar in andere delen van de wereld des te meer. Pakweg 70 jaar geleden had het dezelfde reputatie als longkanker nu, dus reken maar uit.
Tyfus -> vlektyfus komt inderdaad niet zoveel meer voor, maar buiktyfus des te vaker. Dit wordt veroorzaakt door het drinken van kraanwater in een groot deel van de wereld.

Oude ziektes, hm?
Kan wel maar hoevaak hoor jij daar over op het nieuws?
In Nederland

Als je ziet hoeveel mensen in Nl overleden aan kanker lijkt me meere dan tering of tyfus ;s
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 11:12
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Niet zo vaak. Maar feit blijft dat het stuk voor stuk hele erge ziektes zijn, alleen nu hebben we er in Nederland middelen voor waarmee ze goed te bestrijden zijn (behalve kanker, dan). Wereldwijd gaan er nog steeds heel veel mensen aan dood. Kun je je de cholera-uitbraak (cholera -> klere, in ons taalgebruik) in rampgebieden (van de tsunami's) nog herinneren? Was toch echt op het nieuws. Heel vaak, zelfs.

Maar zo te merken aan je reacties boeit het jou niet wat er buiten Nederland gebeurt.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?

Laatst gewijzigd op 10-01-2013 om 11:19.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 11:20
Verwijderd
Citaat:
Niet zo vaak. Maar feit blijft dat het stuk voor stuk hele erge ziektes zijn, alleen nu hebben we er in Nederland middelen voor waarmee ze goed te bestrijden zijn (behalve kanker, dan). Wereldwijd gaan er nog steeds heel veel mensen aan dood. Kun je je de cholera-uitbraak (cholera -> klere, in ons taalgebruik) in rampgebieden (van de tsunami's) nog herinneren? Was toch echt op het nieuws. Heel vaak, zelfs.

Maar zo te merken aan je reacties boeit het jou niet wat er buiten Nederland gebeurt.
Als er in Nederland al ongeveer 43.516 mensen in 2010 zijn over leden in kanker .. hoeveel mensen zouden dan zijn als je elk land bij elkaar op telt??
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die scheld met cholera

Ik zeg niet dat het me niet boeit wat er buiten Nl gebeurt ..
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 11:24
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Als er in Nederland al ongeveer 43.516 mensen in 2010 zijn over leden in kanker .. hoeveel mensen zouden dan zijn als je elk land bij elkaar op telt??
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die scheld met cholera

Ik zeg niet dat het me niet boeit wat er buiten Nl gebeurt ..
Klere is cholera. En dat wordt erg veel gebruikt.

En ik denk dat je meer slachtoffers hebt als je wereldwijd doden gaat tellen die zijn overleden aan 'primitieve' ziektes, dan aan kanker.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 11:30
Verwijderd
Citaat:
Klere is cholera. En dat wordt erg veel gebruikt.

En ik denk dat je meer slachtoffers hebt als je wereldwijd doden gaat tellen die zijn overleden aan 'primitieve' ziektes, dan aan kanker.
Nou niet in mijn omgeving .. heb eerder 100 keer kanker gehoort dan 1 keer cholera ,
Ze hebben van alles over kanker , die poster van dat het taal verziekt , of zelfs zo programma

Tja je kan wel alles gaan telen , maar als het om Nederland gaat gaan er meer mensen dood aan kanker dan aan tyfus ofzo ... Geen idee hoe het over de rest van de wereld zit ..
En voor veel kan je worden inenting voorbeeld hepetites b, a en sommige worden opgelost door anitbiotie

Kanker - Chirurgie, chemo en nog wat therapien pijnstillers en medicijnen .. en dan heb je ook nog dat je heel lang daar mee bezig zit omdat chemo niet aanslaat.. en dan maakt het niet uit in welk land je woont.

Maar ik stop met deze discussie of wat het ook mag zijn , we blijven toch wel bij onze eigen mening ; , wat ik niet erg vind
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 11:45
Verwijderd
Aids wordt ook regelmatig gebruikt, ook als verwensing (die gebruik ik zelf in heel extreme situaties, 2 keer voorgekomen, 'krijg aids en sterf').

En dingen die niet onder ziektes vallen maar wel kwetsend voor anderen kunnen zijn, zijn dingen als mongool, achterlijke, debiel, homo, flikker. Termen die betrekking hebben tot religie als Jezus en godverdomme, zijn waarschijnlijk voor een groot aantal mensen ook wel beledigend.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 11:46
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Wat ik al zei: blijkbaar kan het je niet schelen wat er in de rest van de wereld gebeurt, aangezien je het alleen over Nederland hebt.

En als je eens beter zou lezen, zou je al twee keer hebben gezien dat in onze hedendaagse taal 'klere' wordt gebruikt. 'Krijg toch allemaal de klere' uit Ciske de Rat komt je vast wel bekend voor. Nou, klere is dus cholera.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2013, 11:47
Verwijderd
Klerelijer hoor ik vaak.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 11:58
Verwijderd
Citaat:
Wat ik al zei: blijkbaar kan het je niet schelen wat er in de rest van de wereld gebeurt, aangezien je het alleen over Nederland hebt.

En als je eens beter zou lezen, zou je al twee keer hebben gezien dat in onze hedendaagse taal 'klere' wordt gebruikt. 'Krijg toch allemaal de klere' uit Ciske de Rat komt je vast wel bekend voor. Nou, klere is dus cholera.
Ja van gehoort nooit film/musical gezien. Maar we worden het toch niet eens met elkaar.
Je hebt me punt gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 15:24
Crocodi1e
Avatar van Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Ik vind het een beetje irritant worden, dat gezeur over een woord. Ja, ik weet dat het een hele erge ziekte en dat er veel mensen aan sterven, maar er zijn nog veel meer ziektes dan kanker. Dit is niet bedoeld om te trollen of wat dan ook (Dus geef me geen waarschuwing of ban hiervoor, MODS)

Ik zelf zeg het ook wel eens, vind het ook geen probleem als anderen het zeggen, het is niet zo dat als je kanker zegt, iedereen die het hoort spontaan ziek word ofzo.
__________________
I saw every eye as I walked down the aisle. It looked like a thousand eyes were staring right at me saying, 'Who is this young punk?'
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 15:55
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
En vaak wordt de ziekte zelf niet bedoeld, dat is wat ik zeg. Het is een woord, voor mij niet anders dan kut.

Een vriend van me had kanker (nu in remissie) en ik heb nog nooit iemand er zo vaak mee horen schelden als hij. Het enige wat wij niet meer zeggen daardoor, is 'krijg de kanker', omdat je dat iemand niet moet toewensen.
Maar wat fizzle zegt. En als je het niet prettig vindt om kanker als vloek te gebruiken, doe dat dan niet. Als je het vervelend vindt als je vrienden het zeggen, vraag dan of ze erop willen letten (dat kan ik namelijk ook als iemand het me gewoon vraagt).
Het grote probleem is echt niet het scheldwoord kanker, de ziekte is het probleem en dat het met elkaar geassocieerd wordt, want nogmaals, als ik zeg 'kanker toch lekker op' bedoel ik 'flikker toch lekker op/ga toch lekker weg' en niet dat ze het dan maar gelijk moeten krijgen.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 18:03
Crocodi1e
Avatar van Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Ik zei laatst over iets dat het ''kankergrappig'' was en toen had een klasgenoot mij bij mijn keel gegrepen, hij werd helemaal leip. Heb alles prima op kunnen lossen, zonder mijn vuisten te gebruiken, ik vecht namelijk met woorden. Hij kon gewoon zeggen dat hij het niet fijn vind als ik kanker zeg, dan zou ik het niet doen als hij er bij is en dan was het klaar geweest, nu maakt het me niet uit, had hij me maar niet moeten aanvallen.
__________________
I saw every eye as I walked down the aisle. It looked like a thousand eyes were staring right at me saying, 'Who is this young punk?'
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 19:52
Verwijderd
Mijn oma is in haar slaap overleden, als nu iemand het woord 'slaap' uitspreekt doet me dat denken aan haar dood en dat maakt me verdrietig.



Verder wat Schrödinger zegt.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 20:37
Verwijderd
Roken is zo schelden met kanker.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 21:49
Verwijderd
Ik gebruik het woord kanker niet als scheldwoord en ook niet als werkwoord. Ik vind het ontzettend naar om dat woord te gebruiken. Er zijn genoeg andere woorden waarmee je je boosheid/ ontevredenheid en dergelijke mee uit kunt drukken, waarom zou je een woord gebruiken waar heel veel mensen verdrietige en negatieve associaties mee hebben?
Ik heb zelf een klasgenoot verloren aan kanker en ik vergeet nooit meer de aanblik van haar afgetobde, afgeleefde en uitgeziekte lichaam in die kist. Kanker is verschrikkelijk. Er mee schelden vind ik ook verschrikkelijk.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 02:50
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Ik heb nog nooit iemand ontmoet die scheld met cholera
Hallo!
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 10:57
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Ik gebruik het woord kanker niet als scheldwoord en ook niet als werkwoord. Ik vind het ontzettend naar om dat woord te gebruiken. Er zijn genoeg andere woorden waarmee je je boosheid/ ontevredenheid en dergelijke mee uit kunt drukken, waarom zou je een woord gebruiken waar heel veel mensen verdrietige en negatieve associaties mee hebben?
Ik heb zelf een klasgenoot verloren aan kanker en ik vergeet nooit meer de aanblik van haar afgetobde, afgeleefde en uitgeziekte lichaam in die kist. Kanker is verschrikkelijk. Er mee schelden vind ik ook verschrikkelijk.
Heb je wel eens iemand geplet zien worden tussen schip en wal? Letterlijk bedoel ik dus; mijn vader werkte vroeger op de binnenvaart en wij woonden aan boord. Dat is ook niet fijn hoor. En zoiets vergeet je ook nooit weer. Moeten we dan de woorden "schip" en "wal" niet meer gebruiken? Of het woord "auto" vanwege alle mensen die worden doorgereden? Of alle andere woorden die te maken hebben met doodsoorzaken?

Wanneer iemand zegt "wat een kankerding" denken ze helemaal niet aan de ziekte. Het is gewoon een woord. Net zoals ik niet aan Jezus of god denk wanneer ik loop te vloeken. Het zijn gewoon woorden en ze zijn zo beladen als je ze zelf maakt. Er zijn namelijk ontzettend veel woorden waar de ene of de andere persoon negatieve associaties bij heeft.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 00:54
sebastiaan133
sebastiaan133 is offline
EINDELIJK mensen die het begrijpen! Ik scheld er ook wel mee maar ik bedoel ook niet die ziekte.

Stop met denken dat je een maatschappelijk onderwerp in je eentje kan veranderen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-01-2013, 08:00
Verwijderd
Citaat:
Stop met denken dat je een maatschappelijk onderwerp in je eentje kan veranderen.
Nou ja, als iedereen zo over alles gaat denken, zal er nooit iets veranderen natuurlijk. Waarom zou ik dan sorteren, in mijn eentje kan ik toch niets aan devervuiling doen, waarom zou ik weigeren plofkippen te kopen, een kip meer of minder maakt ook geen verschil,...
Vele kleintjes maken een groot, zei de mug en deed een plaske in de zee.

In ieder geval, nog een ziekte waarmee gescholden wordt? Schurft (schurfthekel).
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 11:57
Crocodi1e
Avatar van Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat:
Ik gebruik het woord kanker niet als scheldwoord en ook niet als werkwoord. Ik vind het ontzettend naar om dat woord te gebruiken. Er zijn genoeg andere woorden waarmee je je boosheid/ ontevredenheid en dergelijke mee uit kunt drukken, waarom zou je een woord gebruiken waar heel veel mensen verdrietige en negatieve associaties mee hebben?
Ik heb zelf een klasgenoot verloren aan kanker en ik vergeet nooit meer de aanblik van haar afgetobde, afgeleefde en uitgeziekte lichaam in die kist. Kanker is verschrikkelijk. Er mee schelden vind ik ook verschrikkelijk.
Mensen kunnen ook nare herinneringen hebben aan aids, tyfus, cholera, griep, wat dan ook. Als er iemand dood gaat is dat altijd naar en niet alleen als het met kanker te maken heeft.
__________________
I saw every eye as I walked down the aisle. It looked like a thousand eyes were staring right at me saying, 'Who is this young punk?'
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 11:59
Crocodi1e
Avatar van Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Mijn opa is doodgegaan door ouderdom. Mag ik dat woord dan ook niet meer zeggen? Tuurlijk niet, het is gewoon een woord, net als kanker. Kanker word soms zelfs wel eens gebruikt als ander woord voor zeuren, (kankeren)
__________________
I saw every eye as I walked down the aisle. It looked like a thousand eyes were staring right at me saying, 'Who is this young punk?'
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 12:48
Verwijderd
Er wordt natuurlijk ook juist met kanker gescholden omdat het een een erge ziekte is. Ook de pest, cholera (klere), tuberculose (tering) en tyfus zijn ernstige ziektes die wereldwijd veel doden op hun geweten hebben. 'Krijg toch een verkoudheidje' klinkt nu eenmaal niet krachtig. Nu de pest al heel lang niet meer voorkomt, heeft dat woord aan kracht verloren. 'Het is helemaal verpest' is een woord dat je straffeloos op school zou kunnen gebruiken.

Ik begrijp daardoor niet goed waarom 'het kennen van iemand die overleden is aan kanker' ervoor zou zorgen dat je het erger gaat vinden dat kanker ook een scheldwoord is. Het feit dat het als krachtig scheldwoord wordt gebruikt, is juist een erkenning van wat voor erge ziekte het is.
Ik heb ook meerdere malen een kankerpatient dingen horen verzuchten als 'wat een kankerziekte is het toch'.

Daarnaast worden minder ernstige ziekten juist gebruikt in andere vergelijkingen: schurft staat meer voor verwaarlozing en irritatie (een schurftige hond, schurfthekel), de uitdrukking 'gepokt en gemazeld zijn' houdt in dat je door veel moeilijkheden nu de levenservaring hebt je niet meer uit het veld te laten slaan.

Los daarvan heb ik er wel een hekel aan, als mensen onnodig vloeken en schelden. Ik snap dat een krachtterm opluchting brengt als je net op je duim gehamerd hebt of zojuist ontzettend bent opgelicht, maar als je het te pas en te onpas gebruikt, kom je vooral over als een negatieve, onsympathieke aansteller.
Zelf scheld ik niet met kanker, simpelweg omdat ik eigenlijk zelden scheld.
Het is ook niet zo moeilijk om te voorkomen dat je dat zelf gaat doen: gewoon niet doen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 12:55
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Ik ben het eens met Sarah, wat betreft de frequentie van het schelden/vloeken. Er is geen enkel woord waarvan ik vind dat mensen het niet mogen gebruiken, maar wat me wel tegenstaat is iemand die te pas en te onpas loopt te vloeken. Dan komt iemand over als een ontzettende pauper en dáár erger ik me wel aan. En dan maakt het niet eens uit welk woord er wordt gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 13:40
lieve vogel
lieve vogel is offline
Ik vind schelden met kanker laf. Als je zo dapper bent. Dan kan je toch net zo goed schelden met iets wat je zelf hebt. Een kut ofzo... of een piemel. Of een arm.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 13:54
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Ik vind schelden met kanker laf. Als je zo dapper bent. Dan kan je toch net zo goed schelden met iets wat je zelf hebt. Een kut ofzo... of een piemel. Of een arm.
Dus je vindt dat een kankerpatiënt wel met kanker mag schelden?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 13:55
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
En kan ik dan ook schelden met "geniaal"?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 13:58
Verwijderd
Citaat:
Ik vind schelden met kanker laf. Als je zo dapper bent. Dan kan je toch net zo goed schelden met iets wat je zelf hebt. Een kut ofzo... of een piemel. Of een arm.
Waarom is het dapper om met iets te schelden wat je zelf 'hebt'?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 14:35
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Ik vind schelden met kanker laf. Als je zo dapper bent. Dan kan je toch net zo goed schelden met iets wat je zelf hebt. Een kut ofzo... of een piemel. Of een arm.
Iedereen heeft kanker. Althans, een cel wordt een kankercel zodra hij zich verkeerd deelt. Dat kan in elke delende cel gebeuren. Normaal breekt je lichaam die foute cel zelf af, maar als dit niet gebeurt, wordt het een gezwel (pas als het gezwel kwaadaardig is, spreken we van kanker).
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 17:15
Verwijderd
Citaat:
Ik vind schelden met kanker laf. Als je zo dapper bent. Dan kan je toch net zo goed schelden met iets wat je zelf hebt. Een kut ofzo... of een piemel. Of een arm.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 17:22
Vesta
Avatar van Vesta
Vesta is offline
Ik zelf gebruik kanker nooit als scheldwoord, het klinkt zo agressief door die twee 'k'-s
__________________
Contrasting the snow, for the argony.
I'd rather know.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 17:46
sebastiaan133
sebastiaan133 is offline
Citaat:
Nou ja, als iedereen zo over alles gaat denken, zal er nooit iets veranderen natuurlijk. Waarom zou ik dan sorteren, in mijn eentje kan ik toch niets aan devervuiling doen, waarom zou ik weigeren plofkippen te kopen, een kip meer of minder maakt ook geen verschil,...
Vele kleintjes maken een groot, zei de mug en deed een plaske in de zee.

In ieder geval, nog een ziekte waarmee gescholden wordt? Schurft (schurfthekel).
Dus jij beweert dat je in je eentje zo'n miljoen mensen die met kanker schelden aankan? Dat slaat nergens op. En ja, er zal nooit iets veranderen aan het probleem ''met ziektes schelden'' omdat er teveel mensen zijn die het doen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 18:11
Crocodi1e
Avatar van Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat:
Ik zelf gebruik kanker nooit als scheldwoord, het klinkt zo agressief door die twee 'k'-s
Daardoor klinkt het juist lekker man, lekker hard met die k's!
__________________
I saw every eye as I walked down the aisle. It looked like a thousand eyes were staring right at me saying, 'Who is this young punk?'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lifestyle scheld je met kanker?
voetbal190
235 28-03-2012 22:17
De Kantine Wat saai zeg#427
Verwijderd
500 19-11-2008 18:08
De Kantine Kijk jij de reclameblokken op tv, of zap je door?
Verwijderd
61 23-02-2006 13:09
Beleidszaken [onzin] als we dan toch bezig zijn
zoef de haas
46 18-01-2006 22:08
De Kantine Kanker
Mu
220 20-06-2004 15:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:38.