Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2006, 14:19
LGF
LGF is offline
Hi, ik vraag me af hoe je met word mooie documenten kan maken. Ik ken alleen wordart en dat is het. Ik zou graag iets heel moois willen maken. Bijvoorbeeld bovenaan elke pagina een titel (dus boven de "normale" kantlijn). En ik zou de hele lay-out gewoon mooi willen maken.
Maar ik weet niet hoe
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2006, 14:45
Eazy E
Avatar van Eazy E
Eazy E is offline
Heey, Ik weet niet precies wat je nou met mooi maken bedoeld..
Maar als je een tekst boven de normale kantlijn wil hebben staan, dan kan je dat doen door bij beeld op koptekst en voettekst te klikken.. en dan kan je boven de tekst iets intypen, wat dan boven elke blz komt te staan.. Je kunt ook een boek uit de bieb halen, words 2001 ofzo.. dat heb ik ook gebruikt.. is heel handig
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 09:11
Verwijderd
Oh, vrij simpel.
Ga naar 'tools', dan naar 'options', naar het tabje 'view' en dan vink je 'make every doc vewy vewy pwetty' aan.


Als je in je normal template gaat klooien, kan je je instellingen voor elk default document aanpassen. Bijvoorbeeld dat je Tahoma gebruikt, ipv times new roman. Dat je een default title wil, en zo voorts.
Even googlen en je komt er wel.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 12:12
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Mijn tips voor een mooi document:[list=1][*]gebruik opmaakstijlen (dus ook "Heading N" (N= 1,2,3,...) voor de subniveau's), die kun je aanpassen aan je eigen smaak (wat ik je zeker aan zou raden, want "Heading 2" is bijvoorbeeld een voorbeeld van hoe het niet moet).[*]gebruik de opmaakstijl "Body Text" voor gewone tekst (Normal gaat ook, maar vind ik persoonlijk niet aan te raden omdat je hier of daar toch nog aanpassingen zal doen per paragraaf die je niet in tabellen wilt en dergelijke[*]bij kop of voettekst kun je voor de duidelijkheid een lijntje onder/boven de kop/voettekst zetten zodat er scheiding is tussen inhoud en bijkomstige informatiebij kop of voettekst kun je voor de duidelijkheid een lijntje onder/boven de kop/voettekst zetten zodat er scheiding is tussen inhoud en bijkomstige informatie[*]gebruik zoals gezegd de opmaakstijlen, en gebruik er slechts enkele, dat wilt zeggen dat je het aantal lettertypen dat je gebruikt moet beperken. Zelf doe ik over het algemeen iets als volgt: de titels in 1 of 2 fonts die erg op elkaar moeten lijken en liefst sans-serif voor de duidelijkheid. Ook moet je zien dat ze groter zijn dan de standaard body text. Voor de body (eigenlijke tekst) gebruik je één font. Mijn persoonlijke mening is dat je best een serif font gebruikt, maar sommige sans-serifs kunnen ook best goed uitkomen op je blad. Daarbij kunnen eventueel andere fonts komen die daarop lijken best voor quotations (grote stukken tekst die je aanhaalt uit andere werken, meestal cursief in een serif-font), code (als je een document over codes schrijft, daar zou ik aanraden een mono-spaced font te gebruiken). [*]Maak steeds een proefdruk (ook al is het maar van enkele pagina's waarover je niet zeker bent). Een bladspiegel (en bijhorende lettertypes) kunnen op het scherm soms iets anders overkomen dan op echt papier. Ook het plaatsen van figuren kan op het scherm er beter uitzien dan op papier, daar kun je eventueel dus aan sleutelen na de proefdruk.[*]Gebruik geen al te gekke lettertypes (hierbij denk ik aan Comic Sans (totally not done!), Jokerman, Gigi, Curlz, ...)[*]Probeer zo veel mogelijk van de opmaak vast te leggen in je opmaakstijlen. Dat zorgt ervoor dat je document beter onderhoudbaar is, consequenter qua bladspiegel (hiervoor geldt ook: leer Shift-Enter te vermijden, gewone Enter is best enkel voor het scheiden van paragrafen en niet om 3 witregels te laten bijvoorbeeld. Eventueel wat bold of cursief in je tekst kan je manueel doen met de knoppen (ook al is het niet aan te raden, en maak je er beter een opmaakstijl van, maar zo is het gewoon veel makkelijker). Een typografische regel zegt trouwens dat je best niet markeert met 'onderlijnen' maar beter 'cursief' gebruikt. Zelf moet je dat voor je eigen werk uitmaken.[/list=1]

Even wat technische termen die ik gebruikt heb:
  • font: lettertype
  • serif: (lettertype) met schreef : een dergelijk lettertype heeft aan bepaalde letters 'leesstreepjes' die het lezen van een dergelijk lettertype op papier vergemakkelijken. Enkele voorbeelden van serif fonts: Times (New Roman), Centaur, Garamond, Bell MT, Bodoni MT. Een dergelijk font is dus vooral voor gebruik op papier en heeft meestal een iets klassieker uiterlijk.
  • sans-serif: (lettertype) zonder schreef (= schreefloos): een font zonder dergelijke leeststreepjes. Dergelijke lettertypes lezen op het scherm beter, maar op papier kunnen ze ervoor zorgen dat teksten onoverzichtelijk kunnen worden. Ze hebben wel als voordeel dat ze moderner overkomen (dus minder klassiek). Voorbeelden hiervan: Arial, Tahoma, Verdana, Berlin Sans, Franklin Gothic, Eurostile, Denmark.
  • mono-space(d): gelijk-gespatiëerd (lettertype): een lettertype dat voor alle tekens evenveel plaats inneemt. In andere lettertypes zal de letter 'l' (kleine L) minder plaats innemen dan de 'M', bij mono-space fonts is dat niet het geval. Deze werden vroeger bij typmachines gebruikt, tegenwoordig zijn ze niet zo meer in gebruik behalve om (programma)code te bekijken. Ook zogenaamde ASCII-art is enkel aanschouwbaar in een mono-spaced font.

Mijn persoonlijke tips voor lettertypes verder: de nieuwe fonts voor Windows Vista (de 6 C-lettertypes en Segoe UI) zijn wel mooi en het lettertype Computer Modern (dat gebruikt wordt bij LaTeX, hét programma waarmee wetenschappelijke werken geschreven worden) dat zowel in Serif als Sans-Serif-varianten bestaat. Allemaal zeer mooi. Hoedanook, is het niet aan te raden om de standaardfonts te gebruiken: ze zijn tegenwoordig zo cliché dat je automatisch zo'n document maar wat gewoontjes gaat beschouwen.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 15:21
LGF
LGF is offline
Serieus, ik snap er niks van
Als ik op "opmaak" klik krijg ik: Kop 1, 2 en 3. En dat zijn allemaal hele grote lettertypen
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 19:10
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
LGF schreef op 23-04-2006 @ 16:21 :
Serieus, ik snap er niks van
Als ik op "opmaak" klik krijg ik: Kop 1, 2 en 3. En dat zijn allemaal hele grote lettertypen
Jup, dat zijn die "Heading N"-dingen van bij mij (ik heb een Engelse versie), als je nu onderaan in die lijst klikt op "Alle opmaakstijlen tonen" zullen er meer staan. Je kan er ook zelf maken, wat zeker aan te raden is.

Goede opmaak begint eigenlijk ook wel bij een cursus Word op zich, als je niet weet hoe Word ineen zit (en dat is wat mij betreft één zootje, hoor), dan is het nog moeilijker om goede opmaak te krijgen. Op de site van Microsoft of van de Microsoft MVP's (de mensen die MS software door en door kennen en daarvoor erkend zijn bij MS) zijn er genoeg documenten te vinden.

Waarschijnlijk valt hier dus veel te vinden (Engels, weliswaar): http://word.mvps.org/
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] Thema: "De stad"
flyaway
61 23-05-2012 20:04
Software & Hardware [Excel] Word document invoegen
Verwijderd
9 25-04-2007 19:29
Software & Hardware [Office] Word: Opmaak aan zijkant
Trebbor
1 19-03-2005 09:47
Software & Hardware [Software] Ontwerpen van rapporten
Koning
5 18-01-2005 21:05
Software & Hardware [Word] Format van leader
Paperz
6 03-01-2005 15:46
Software & Hardware van word naar pdf bestand
Verwijderd
3 14-09-2003 15:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:42.