1; De elektroketens op welke doelgroepen richten zij zich om te verkopen? Ik dacht al aan de jongeren als je het bekijkt vanuit de gsm's, mp3's die ze verkopen en ook huisgezinnen voor frigo's, tvtoestellen enzo. Iemand nog een beter idee?
ben ik met je eens, maar ze richten zich met sommige dingen op de markt. Maar je zou ook kunnen kijken van rond kerst brengen ze extra veel aanbiedingen uit omdat dan mensen veel kopen.
2; Hoe kan je de levenscyclus van zo'n elektrisch toestel weergeven? Dus hoe zit het met de afzet/winst in de introductiefase, groeifase, rijpheidsfase, aftakelingsfase?
ik denk dat je dan naar de garantie moet kijken? Of naar de winst die een bedrijf maakt als ze het product verkopen als het net nieuw is in tegenstelling tot uitverkoop als ze van de producten afwillen.
3; Doen elektroketens soms aan trading-down (goedkopere producten in het assortiment plaatsen) of trading-up (duurdere producten in het assortiment plaatsen) Iemand voorbeelden?
vaak hebben ze van allebei wel iets. De ene wil graag kwaliteit en koopt iets duurders, anderen kiezen een goedkoper iets uit omdat ze niet zo erg op kwaliteit letten. Hierbij kan je ook denken aan merken vastheid. Bijvoorbeeld met dvd-spelers. Sommige zijn een euro of 40, deze hebben geen merk. Terwijl een sony bijvoorbeeld 120 euro kost. HEt is dan maar net waar je om geeft/
4; Hoe is de vormgeving, kwaliteit, verpakking van elektrotoestellen?
vormgeving: praktisch en mooi denk ik. Ligt er net aan wat voor product.
verpakking: veilig zodat product nietbeschadigt, en bij kleinere aparaten een duidelijke beschrijving van het product.
kwaliteit: zelfde als bij merken, de ene goedkoper mss veel mindere dan bij een duurdere. Maar hoeft natuurlijk niet.
5; Is er in een elektroketen sprake van het verkopen van producentenmerken? Ik denk het van wel want je ziet toestellen van Miele, AEG, Philips, ...
Ja klopt, ze verkopen die merken idd.
6; Op welke 2 vlakken of meerdere kan je elektroketens met elkaar vergelijken om zo de positie te bepalen van een bepaalde elektrowinkel? Eventueel een voorbeeld?
bijvoorbeeld van wat ze verkopen en prijs. Wat vraagt bjivoorbeeld een magnaat als de mediamarkt voor een tv van philips en heo duur kost die bij een plaatselijke winkel? of bij een expert ofzo. Richten ze zich vooral op prijs of op service?
7; Hoe zouden ze hun prijs bepalen?
inkoopprijs en kijken naar concurrentie.
8; Wat veranderen ze met hun prijzen gedurende een levenscyclus van een product? Hoe veranderen ze de promotie?
gedurende die levenscyclus afhankelijk van wat voor product. Als het iets is dat snel weer 'uit de mode is' zal de prijs sneller zakken dan bij iets dat dat niet doet. En door reclame zakt de prijs meestal wel, anders verkoop je niet.
9; Doen ze soms kortingen die elektroketens?
tuurlijk ja, sla maar een folder open en zie hoeveel aanbiedingen er zijn.
hopelijk heb je er wat aan, succes ermee