Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-04-2007, 17:17
Meertje
Meertje is offline
hallo,

ik ben op zoek naar een korte mbo opleiding van 6 maanden (kan ietsie langer of ietsie korter). Weet iemand misschien waar ik daar meer informatie over kan vinden. Ik heb havo dus misschien kan ik ergens iets versneld volgen wanneer het dan alsnog op ongeveer 6 maanden uitkomt??

Ik hoor graag meer info van jullie!!

groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2007, 10:55
Pater Noster
Pater Noster is offline
Uhh.. nee dat gaat er niet in zitten denk ik. Met havo kan je MBO Niveau 4 wel versneld volgen, dat wil zeggen 3 ipv 4 jaar. Als je minimaal 21 bent kan je ook volwassen MBO doen, dat wilt dus zeggen dat je het in 1,5 a 2 jaar af kan ronden. Ik zie staan dat je 18 bent, dus die mogelijk zit er nu dus niet in voor je.
Maar 6 maanden kan echt niet, ook al leer je alle theorie, je zit nog steeds met verplichte stages (bpv)
Met citaat reageren
Oud 29-04-2007, 09:43
swolha
swolha is offline
Je kunt wel mbo versneld doen als je 18 bent, dan kun je de opleiding in 2 jaar doen, dat doe ik ook. Ik heb eerst de havo afgerond, ik was 18 toen ik er van af kwam, nu volg ik de opleiding spw in 2 jaar. En volgend jaar hbo pedagogiek, die ik ook weer versneld ga doen. Wat is je motivatie om naar het mbo te gaan?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2007, 09:58
Meertje
Meertje is offline
Citaat:
swolha schreef op 29-04-2007 @ 10:43 :
.....Wat is je motivatie om naar het mbo te gaan?
ik doe hbo, en ik hoop dit jaar mij propedeuse te halen. Ik wil naar het WO toe, maar ik ben er niet 100% zeker van of ik mijn P haal dit jaar. Als ik mij P niet haal is dat ook echt net niet dus volgend jaar heb ik (volgens mij decaan) maar weinig tijd nodig om dat te halen. Ik wou die tijd dus eigenlijk volmaken door een mbo opleiding te gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2007, 11:16
bingomassacre
bingomassacre is offline
Je wil naar het WO omdat je denkt dat je het niveau aan kan en gemotiveerd genoeg bent, omdat het HBO niet uitdagend genoeg is, maar je denkt er ook over om eerst nog 6 maanden een MBO opleiding te volgen ? Dat snap ik niet helemaal.
Mijn vriend is na de havo een mbo koksopleiding gaan doen en volgens hem is het niveau echt om te huilen.
Waarom ga je in die 6 maanden niet gewoon werken ? Ik zie sowieso niet het nut van 6 maanden een MBO opleiding volgen, wat denk je daar in vredesnaam aan te hebben ?

Laatst gewijzigd op 29-04-2007 om 11:25.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2007, 11:47
Meertje
Meertje is offline
Citaat:
bingomassacre schreef op 29-04-2007 @ 12:16 :
Je wil naar het WO omdat je denkt dat je het niveau aan kan en gemotiveerd genoeg bent, omdat het HBO niet uitdagend genoeg is, maar je denkt er ook over om eerst nog 6 maanden een MBO opleiding te volgen ? Dat snap ik niet helemaal.
Mijn vriend is na de havo een mbo koksopleiding gaan doen en volgens hem is het niveau echt om te huilen.
Waarom ga je in die 6 maanden niet gewoon werken ? Ik zie sowieso niet het nut van 6 maanden een MBO opleiding volgen, wat denk je daar in vredesnaam aan te hebben ?
Het is niet zo dat ik het HBO niet uitdagend genoeg vind. De studie die ik wil gaan doen op het WO is niet op het hbo te vinden, zelfs niet iets vergelijkbaars. En ik wil ook naar het WO omdat ik dat waarschijnlijk wel aankan!
Wat het MBO betreft, waar het mij om gaat is dat ik mij niet 3/4 jaar wil gaan vervelen. Ik werk wel maar dat doe ik niet fulltime en dat werk ben ik ook niet van plan fulltime te gaan doen!

Je leert er altijd wel wat van...en daarnaast is een diploma altijd leuk, of je er nou wat aan hebt of niet!
Met citaat reageren
Oud 29-04-2007, 12:10
bingomassacre
bingomassacre is offline
Welke studie wil je dan gaan doen ? Het WO zal waarschijnlijk wel een uitdaging worden omdat het over het algemeen gewoon ontzettend theoretisch is. Het aantal afvallers onder HBOschakel studenten is dan ook groot. Maargoed dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij ook gaat afvallen ofzo
In 6 maanden kun je trouwens geen mbo diploma halen dus zoveel zul je er niet aan hebben.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2007, 14:22
Verwijderd
Er zijn wel mbo opleidingen die een jaar duren en die je eventueel zou kunnen combineren met het vak dat je nog moet halen, maar daar heb je helemaal niets aan want dat zijn mbo-1 opleidingen en die leiden je op tot dingen als 'winkelassistent' en ik neem aan dat je dat soort dingen ook wel zonder opleiding kan.

Laatst gewijzigd op 29-04-2007 om 14:52.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2007, 20:00
Meertje
Meertje is offline
Ok, allemaal bedankt, maar ik heb er al twee gevonden die ik kan gaan doen in 8 maanden!! Dus daar ga ik ff over nadenken!!

Groetjes!!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 06:53
Pater Noster
Pater Noster is offline
Kan je ook vertellen welke opleidingen dit zijn, en op welke school(scholen) dit is?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 08:25
Meertje
Meertje is offline
Citaat:
Pater Noster schreef op 01-05-2007 @ 07:53 :
Kan je ook vertellen welke opleidingen dit zijn, en op welke school(scholen) dit is?
Op het drenthe college kun je de opleiding mbo ondernemer in de detailhandel volgen. Normaal duurt die 1 jaar als je havo of vwo hebt, maar als je een hbo-p hebt mag je het in 8 maanden doen. Als die er tenminste op aansluit, wat bij mij het geval is! Dat geldt ook voor de opleiding ondernemer in een groothandel.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 09:34
Jan Post
Jan Post is offline
Wat ik mij afvraag hoezo wil je een mbo opleiding gaan doen, als je naar het wetenschappelijk onderwijs wilt?

Ik snap het sowieso niet wat je nou precies wilt bereiken, je weet niet zeker of je hbo propedeuse wel in 1e jaar kan halen, maar je wilt wel door naar het wetenschappelijk onderwijs ? Als je nou een indicatie geeft welke opleiding je precies op het wetenschappelijk onderwijs wilt gaan volgen kun je misschien vakdiploma’s gaan halen (fenedex, nima, etc).

Ik dacht dat het ook verplicht was 1/3 van je opleiding stage te lopen, maar misschien verschilt dat per opleiding.
Oud 01-05-2007, 10:47
Meertje
Meertje is offline
[QUOTE]Jan Post schreef op 01-05-2007 @ 10:34 :
[B]Wat ik mij afvraag hoezo wil je een mbo opleiding gaan doen, als je naar het wetenschappelijk onderwijs wilt?

Ik snap het sowieso niet wat je nou precies wilt bereiken, je weet niet zeker of je hbo propedeuse wel in 1e jaar kan halen, maar je wilt wel door naar het wetenschappelijk onderwijs ? Als je nou een indicatie geeft welke opleiding je precies op het wetenschappelijk onderwijs wilt gaan volgen kun je misschien vakdiploma’s gaan halen (fenedex, nima, etc).
[QUOTE]Jan Post schreef op 01-05-2007 @ 10:34 :

Ik vraag alleen maar of iemand ook weet of er een mbo opleiding is die ik kort kan doen. Of wat dan ook nouja....dat had ik als eerte gevraagt. Ik snap niet dat het je boeit wat mijn reden is >> dat is toch mijn vraag niet???
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 11:05
Jan Post
Jan Post is offline
Citaat:
Meertje schreef op 01-05-2007 @ 11:47 :Ik vraag alleen maar of iemand ook weet of er een mbo opleiding is die ik kort kan doen. Of wat dan ook nouja....dat had ik als eerte gevraagt. Ik snap niet dat het je boeit wat mijn reden is >> dat is toch mijn vraag niet??? [/B]
Ik geef alleen aan dat ik twijfel wat het nut is om een mbo opleiding te gaan doen als je naar het wetenschappelijk onderwijs wilt. Het lijkt mij veel handiger dat je eventuele vakdiploma’s kunt halen die eventueel aansluiten bij je vervolg studie… Jij vraagt advies/ervaring dan lijkt het mij logisch dat wij ook een bepaalde onderbouwing mogen verwachten?

Laatst gewijzigd op 01-05-2007 om 11:59.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 14:30
bingomassacre
bingomassacre is offline
Citaat:
Meertje schreef op 01-05-2007 @ 11:47 :
dat had ik als eerte gevraagt.
ik wens je heel, maar dan ook heel veel, succes op het WO
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 14:32
Verwijderd
Als je een mbo-opleiding wilt gaan doen, dan moet je dat vooral doen, maar je zou ook kunnen kijken of het mogelijk is om als gaststudent/bijvakstudent vast vakken op de universiteit te volgen.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2007, 16:56
Pater Noster
Pater Noster is offline
Je zal toch echt stage moeten lopen, hoe wil je dat doen als je voltijd studeert op een universiteit. Verder snap ik echt niet waarom je MBO wilt gaan doen als je verder wilt op een universiteit.
Aan je reacties denk ik dat je beter op je plek zit op MBO.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 09:57
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Pater Noster schreef op 03-05-2007 @ 17:56 :
Je zal toch echt stage moeten lopen, hoe wil je dat doen als je voltijd studeert op een universiteit. Verder snap ik echt niet waarom je MBO wilt gaan doen als je verder wilt op een universiteit.
Opleiding Ondernemer Manager Detailhandel (1-jarig mbo)

Citaat:
Beroepspraktijkvorming (BPV of stage)
Bij de BOL wordt ten minste 20% in de praktijk doorgebracht. Concreet betekent dit, dat er 9 weken beroepspraktijkvorming plaatsvindt in de periode oktober tot en met december.
Ik heb even gegoogled en het profiel van die opleiding spreekt mij ook wel aan, maar ik zal netjes mijn huidige opleiding afmaken.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2007, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Pater Noster schreef op 03-05-2007 @ 17:56 :
Volgens mij wil ze het tussen hbo en uni in doen...niet tegelijk met universiteit.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2007, 11:15
Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Meertje schreef op 29-04-2007 @ 10:58 :
ik doe hbo, en ik hoop dit jaar mij propedeuse te halen. Ik wil naar het WO toe, maar ik ben er niet 100% zeker van of ik mijn P haal dit jaar. Als ik mij P niet haal is dat ook echt net niet dus volgend jaar heb ik (volgens mij decaan) maar weinig tijd nodig om dat te halen. Ik wou die tijd dus eigenlijk volmaken door een mbo opleiding te gaan doen.
Sorry, maar als je je propedeuse niet haalt, kun je ook niet naar WO toe, dat lijkt me duidelijk. Het nut van een mbo-opleiding begrijp ik totaal niet. Waarom ga je niet vast een aantal modulen volgen op de universiteit of andere hogeschool? (als hbo'er mag je modules volgen op een universiteit of andere hogeschool)

Daarnaast zijn de universiteiten volgens mij strenger geworden voor mensen die hun hbo-propedeuse hebben (in de zin van dat ze extra toelatingstoetsen moeten doen om bijv. economiekennis e.d. aan te tonen, maar dat heb ik niet gecheckt maar weleens gehoord)

Hoe wil je trouwens zonder in 1 jaar je propedeuse te halen alsnog naar de universiteit? Is dat mogelijk?
Oud 10-05-2007, 17:16
Meertje
Meertje is offline
Citaat:
Lilything schreef op 10-05-2007 @ 12:15 :

Hoe wil je trouwens zonder in 1 jaar je propedeuse te halen alsnog naar de universiteit? Is dat mogelijk?
De propedeuse kan je in het eerste jaar halen, maar in de meeste gevallen halen mensen het in het tweede jaar. Heb je het dan nog niet dan kun je vertrekken!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten