Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-10-2004, 12:30
ysselsteyn
ysselsteyn is offline
yup weer een topic van mij

We hebben thuis een adsl verbinding (van wanadoo)op 1 pc met het volgende modem: ADSL Ethernet modem SpeedTouch 510
Kan ik hier gewoon een router achter zetten of heb ik een ander modem nodig??
Zoja welke modem en router kan ik hier dan het beste voor gebruiken??
Mijn vader wil eigenluk wireless internet (omdat ie geen gaatje in ut plafond wil hebben de zeikbal) ma kheb gehoord dat hier bij snelheid verlies is en dat de verbinding vaak weg valt klopt dit??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-10-2004, 15:43
Verwijderd
Verpats dat Speedtouchmodel voor een euri of 30 en schaf fijn een wireless ADSL router aan. --> http://www.tweakers.net/pricewatch/75488 of zo. (http://www.linksys.com/international...oid=6&ipid=371)

En ja, je zult niet zo hèrt kunnen bloazen vergeleken met 100mbit UTP, maar of je 't echt merkt.. Nou, ik denk het niet. Helemaal niet met Wanadoo
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 16:39
ysselsteyn
ysselsteyn is offline
dus alsk ut nu snap is dat dus een modem en router in 1?? en waar moetk die dan plaats want nu zitten bij ons in het kantoor de modem en die zit ongeveer 30 cm van de pc af want 1 telefoonaansluiting in het kantoor is gemaakt voor adsl of moetk die router dan in de meterkast zetten waar de telefoonlijn binnekomt en de splitter en dat allemaal zit ??
Want het is de bedoeling dat ik internet op mun kamer krijg die zit schuin/recht boven het kantoor en de meterkast is 20 meter van het kantoor
En welke netwerkkaart(en) moet ik dan kopen?
En is dat gewoon te installeren met de kpn installatie cd-rom of moetk daaar ook weer andere software voor bij kopen/downloaden?

Ma alvast bedankt voor de info
trouwens ons internet is nie zo snel mijn ouders hebben toen voor wanadoo adsl go gekozen kheb dat proberen te verhogen ma dat ging nie op de wanadoo site gaat pas als het 2de jaar van het contract begint dus in mei pas wel dom eingelijk want dan hadden ze vanaf nu al veel meer geld kunnen krijgen maja

Laatst gewijzigd op 27-10-2004 om 16:53.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 22:21
depridepepi
depridepepi is offline
ja je zou inderdaad een modem met ingebouwde router kunnen kopen maar aangeizen je al een modem hebt, en omdat dat een ethernet model is, volsta je ook door gewoon alleen maar een router te kopen. Het voordeel is de prijs. Als ik jou was zou ik gewoon een wireless router kopen in de plaatselijke winkel en een wireless netwerkkaartje dan ben je klaar.

Je moet dan de kabel van het telefoonstopcontact naar je modem laten zitten en de kabel die van het modem naar de computer gaat, het uiteinde dat in je computer zit in je nieuwe router stoppen. Zorg ervoor bij installatie voor een goede wireless beveiliging zoals WEP of betere zijn AWP of TKIN ofzo. Dat heb je beslist één van nodig anders kan de buurman lekker op jouw kosten gaan internetten. Of erger je computer volpompen met virussen.

De software krijg je standaard bijgeleverd en het soort netwerkkaart ligt aan het aantal pc's en soorten en afstand.
Waarschijnlijk heb je voldoende aan een wireless netwerkkaartje voor je andere pc (die niet naast je modem staat!). Zo'n kaartje is vanaf 29 euro maar 40 is het beste. Een goede router kan je geloof ik al vanaf 70 euro krijgen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 23:16
ysselsteyn
ysselsteyn is offline
uhm kwoon op een boerderij dus dichts bijzijnde buurman (zonder internet) is 300 meter dus............. dat zal wel mee vallen . Ma werkt het ook met dat modem datk nu heb want die druiloren van wanadoo en kpn zeggen dat het nie met het modem gaat dat ik nu heb de Ethernet modem SpeedTouch 510
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 14:37
Quincy
Quincy is offline
Citaat:
ysselsteyn schreef op 28-10-2004 @ 00:16 :
uhm kwoon op een boerderij dus dichts bijzijnde buurman (zonder internet) is 300 meter dus............. dat zal wel mee vallen . Ma werkt het ook met dat modem datk nu heb want die druiloren van wanadoo en kpn zeggen dat het nie met het modem gaat dat ik nu heb de Ethernet modem SpeedTouch 510
Je hebt ook mensen die gewoon met hun laptopje en een netwerkscanner rond gaan rijden en bijvoorbeeld je internetbankieren toeganscodes hacken, ok jij zal daar wel niet zo'n last van hebben.

Volgens mij kan het wel gewoon met je oude modem. Als ik jou was zou ik dus alleen die router kopen en kijken of hij met je ouwe modem werkt.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 15:47
Verwijderd
Citaat:
depridepepi schreef op 27-10-2004 @ 23:21 :
ja je zou inderdaad een modem met ingebouwde router kunnen kopen maar aangeizen je al een modem hebt, en omdat dat een ethernet model is, volsta je ook door gewoon alleen maar een router te kopen. Het voordeel is de prijs. Als ik jou was zou ik gewoon een wireless router kopen in de plaatselijke winkel en een wireless netwerkkaartje dan ben je klaar.

Een goede router kan je geloof ik al vanaf 70 euro krijgen.
Euh, leg mij nou eens uit wat het financiële voordeel is vergeleken met onze voorbeelden? Ongeveer 110 euri voor een alles-in-èèn waar je nog 30 euri van af mag halen omdat je je oude multi-PC ADSL-modem verkoopt, of hetgeen jij zegt? Volgens mij scheelt het elkaar helemaal niets, of ik moet ergens een gigantische rekenfout maken bij deze tamelijk ingewikkelde som Bovendien heb je dan gewoon weer een apparaat minder in de keten.

Less is more is mijn motto.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 16:38
ysselsteyn
ysselsteyn is offline
uhm maakt mij trouwens nie zoveel uit hoeveel het kost want adsl betalen mijn ouders en aangezien hun draadloos willen betalen ze modem router netwerkkaart voor mij kmoet alleen mun pc betalen dus kosten doen er nie toe kmoet alleen het beste hebben
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 10:08
Verwijderd
Draadloos internet gaat toch met 10 mbit ipv 100 mbit voor dradig internet? Tenminste, dat was mij verteld.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 00:09
Verwijderd
Op zich maakt het voor jou niet zoveel uit, maar zou je eventueel later nog een veel snellere verbinding krijgen (en dan bedoel ik 4 mbit of meer) dan zou ik die speedtouch houden omdat die die hoge snelheden en veel connecties aankunnen in tegenstelling tot sommige (goedkopere) modem/router combinaties.
Je moet er wel rekening mee houden dat je ofwel een router/accesspoint koopt met ingebouwde switch of hub ofwel een draadloos netwerkkaartje om de pc van je vader aan te kunnen sluiten. Ook voor je eigen pc boven moet je daan een kaartje kopen.

Tegenwoordig zijn de meeste draadloze routers / accesspoints wel voorzien van ondersteuning van de 802.11g standaard en dat wil zeggen dat de snelheid theoretisch 54 mbps is, dit komt in de praktijk neer op zo'n 4 a 5 MB per seconde als je op een meter van de accespoint zit.
Ik zelf heb ook mijn accespoint beneden staan en zit nu op mijn kamer die net niet boven het kantoor is, maar ik zit dus ongeveer 10 meter van de accespoint en ik haal nu nog 3,5 MB/s. De verbinding is ook gewoon heel constant, het valt nooit weg, dus dat is geen probleem, zolang er maar niet te veel muren (of ijzeren constructies) tussen zitten. Ik heb zelf ook nog wat getest en ik kon ruim 100 meter van de accespoint nog internetten (ik woon ook op een boerderij), dus dat zit wel goed. Ik heb zelf wireless genomen omdat ik een laptop heb sinds kort, dus ik kan nu echt overal in huis of in de tuin even gaan zitten en internetten zonder een draad mee af te moeten rollen.
Ik heb overigens een 3com OfficeConnect Wireless 11g gateway, dat is een router met switch en accesspoint, deze werkt nog niet echt perfect, maar wel oke, vooral de snelheid. Linksys is ook wel aan te raden, maar er zijn nog meer merken die iets onbekender zijn die wel goede prestaties neerzetten, zoals Belkin, SMC en US Robotics.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 10:48
Blizz
Blizz is offline
Een Alcatel Speedtouch 510 is niet alleen een modem hoor, ook een router, alleen heeft ie maar 1 port (er is ook een 4-poorts variant), maar al sluit je een switch aan op die ene port dan kan je gewoon met 8 pc's ofzo internetten dat moet je met een modem niet proberen.
dus gewoon switchje aan die router hangen, aan die switch de pc die nu ook al internet heeft met een utp kabeltje en ook aan het switchje een access point hangen, boven draadloos kaartje en gaan met die banaan, wireless internet.
Oud 30-10-2004, 23:17
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
en wat betreft het snelheidsverschil tussen draadloos en bedraad : draadloos is de verbinding (tussen pc en switch/router/modem/whatever) ófwel 10 mbps, ófwel 54 mbps (nieuwere draadloze toestanden). bedraad is tegenwoordig meestal 100 mbps. (mbps = megabit per seconde).

voor internet-gebruik merk je dus, met een verbinding van 256/8 (da's toch wanadoo go? kheb zelf wanadoo dinges, 1024/256.) helemaal niks van een 'trage' 10mbps of 54 mpbs t.o.v. 100 mbps. je kan t wel merken als je wil gaan lannen met de pc's die je daar hebt staan, dan is 10mbps eigk wat langzaam, maar 54mps moet t ook wel doen. maar voor internet maakt t niet echt uit.
Oud 31-10-2004, 11:39
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 31-10-2004 @ 00:17 :
je kan t wel merken als je wil gaan lannen met de pc's die je daar hebt staan, dan is 10mbps eigk wat langzaam, maar 54mps moet t ook wel doen. maar voor internet maakt t niet echt uit.
Als je onder lannen ook gamen verstaat kan ik je wireless toch wel afraden omdat je ping een stuk hoger is dan wired. Je ping met een andere computer in het netwerk is dan ipv tussen de 1 en 5, tussen 15 en 25, dus dat is toch wel iets meer. Het is altijd nog minder als op internet, maar het word in sommige spellen best wel irritant.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 23:45
Blizz
Blizz is offline
mijn wireless zorgt maar voor 4ms extra vertraging
Oud 01-11-2004, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Blizz schreef op 01-11-2004 @ 00:45 :
mijn wireless zorgt maar voor 4ms extra vertraging
Ik bedoel ook in spellen en dergelijke.
Als ik gewoon ping naar mn router dan komt er meestal als gemiddelde 1 of 2 ms uit, terwijl als ik met mijn andere pc (die dus wel een draadje naar de router heeft liggen) naar mn router ping komt er als maximum minimum en gemiddelde 0 ms uit, dit kan in de werkelijkheid natuurlijk niet, maar het geeft wel aan dat bedraad toch sneller is.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 23:39
Verwijderd
Citaat:
SneakyViper schreef op 01-11-2004 @ 18:56 :
Ik bedoel ook in spellen en dergelijke.
Als ik gewoon ping naar mn router dan komt er meestal als gemiddelde 1 of 2 ms uit, terwijl als ik met mijn andere pc (die dus wel een draadje naar de router heeft liggen) naar mn router ping komt er als maximum minimum en gemiddelde 0 ms uit, dit kan in de werkelijkheid natuurlijk niet, maar het geeft wel aan dat bedraad toch sneller is.
Ja, inderdaad. Op 10ms zul je een game dik verliezen!
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 23:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
Voor gamen is een draadje altijd beter, zelfde geldt voor een muis.
Oud 03-11-2004, 23:53
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-11-2004 @ 00:08 :
Voor gamen is een draadje altijd beter, zelfde geldt voor een muis.
Uh-huh. En het verschil tussen 85Hz en 100Hz refreshrate is ook duidelijk zichtbaar.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 08:43
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 04-11-2004 @ 00:53 :
Uh-huh. En het verschil tussen 85Hz en 100Hz refreshrate is ook duidelijk zichtbaar.
Bij de MX1000 zal het verschil qua latency niet zo hoog zijn, maar ik denk dat Wireless voorlopig nog altijd een hogere latency zal blijven houden, een die voor hardcore gamers niet verwaarloosbaar is. Maar net zoals Audio, het blijft allemaal subjectief dus een zinnige discussie valt er niet over te voeren.

Maar 5ms bij je latency kan voor gamen wel degelijk uitmaken, in hoeverre dat aanleiding is om toch voor een bedraad netwerk te gaan moet je zelf beslissen.
Oud 04-11-2004, 13:13
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-11-2004 @ 09:43 :
Bij de MX1000 zal het verschil qua latency niet zo hoog zijn, maar ik denk dat Wireless voorlopig nog altijd een hogere latency zal blijven houden, een die voor hardcore gamers niet verwaarloosbaar is. Maar net zoals Audio, het blijft allemaal subjectief dus een zinnige discussie valt er niet over te voeren.

Maar 5ms bij je latency kan voor gamen wel degelijk uitmaken, in hoeverre dat aanleiding is om toch voor een bedraad netwerk te gaan moet je zelf beslissen.
Muizen? Ik heb 't over beeldschermen, lol.

En een potje Quake III verlies je niet op 5ms. Als dat wel 't geval is ben je gewoon ge0wn3d en wil je 't niet erkennen. "Eeehh ja verdorie, als ik nou een 5ms snellere ping had gehad, had ik je dik ingemaakt!!!!!11111".
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 13:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
Haha ja 5ms ping zal het verschil niet maken.

Alhoewel bij instagib 10ms of 60ms gewoon echt wel uitmaakt.

Maar ik vertrouw Wireless niet zo. Ik denk dat er altijd storingen (radiografisch) kunnen optreden waardoor hij opnieuw moet zenden, waardoor soms een packet 60ms of 120ms tijd heeft ofzo, of als hij zit te switchen van 11Mbps naar 5,5Mbps etc. Maar dat is maar een vermoeden.

Bij mij heeft bedraad nog steeds de voorkeur, WiFi en Wireless Desktop zijn enigszins hyped naar mijn mening.

Laatst gewijzigd op 04-11-2004 om 13:20.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 01:45
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 04-11-2004 @ 14:17 :
Haha ja 5ms ping zal het verschil niet maken.

Alhoewel bij instagib 10ms of 60ms gewoon echt wel uitmaakt.

Maar ik vertrouw Wireless niet zo. Ik denk dat er altijd storingen (radiografisch) kunnen optreden waardoor hij opnieuw moet zenden, waardoor soms een packet 60ms of 120ms tijd heeft ofzo, of als hij zit te switchen van 11Mbps naar 5,5Mbps etc. Maar dat is maar een vermoeden.

Bij mij heeft bedraad nog steeds de voorkeur, WiFi en Wireless Desktop zijn enigszins hyped naar mijn mening.
True, true. Maar 10~60ms is wel even wat anders dan de daadwerkelijke verschillen tussen wireless en bedraad

Nou ja, overhyped, overhyped. Modem plus router donderstraal je ergens in de meterkast en klaar is je kunstgebit. Scheelt weer kabels, wat weer goed is voor de WAF.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 04:28
Enlightenment
Enlightenment is offline
WAF?

En ja Wireless heeft z'n voordelen en gemakken, maar ook zijn nadelen en die worden vaak onderschat. Tegenwoordig moet alles maar Wireless, terwijl dat in sommige situaties echt volkomen onzin is. Een bedraad netwerk is toekomstbestendig, want met de kabels die er liggen kun je met 1Gbps voorlopig wel vooruit, dat is nog altijd 20 keer sneller dan de 54Mbps Wireless standaard. Je zit niet met beveiligingsproblemen dat iedereen vanaf (Grote) afstand een aanval kan voorbereiden op je netwerk, want zo goed is dat WEP niet. Soms hebben mensen dat ding al helemaal niet beveiligd.

Aan de andere kant kan het fantastisch speelgoed zijn als je op meerdere verdiepingen computers hebt, en ook in je tuin of dakterras wilt kunnen internetten met je laptop. Dan is het natuurlijk wel een uitstekende keus. Waar ik problemen mee heb is dat alles automatisch maar Wireless is, alsof dat sowieso beter is. Nah, het heeft voordelen maar zeker ook nadelen. De situatie en persoonlijke wensen bepalen of Wireless geschikt is of niet.
Reageren

Regels voor berichten