Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2004, 20:26
metallica
metallica is offline
Hoe win je het vertrouwen in mensen weer terug? Ik wantrou mensen veel te erg. Zelfs m'n beste vrienden kan ik veel dingen niet vertellen enkel omdat ik ze op de een of andere reden wantrou. Redenen die ik zelf niet kan verwoorden. Ik kan mijn wantrouwen niet onderbouwen, zo gezegd. Redenen ervoor zijn er zat. Ik heb altijd zogenaamde vrienden gehad die me dan weer lieten vallen of gebruikten. Mensne die me voor de gek hielden en steeds weer opnieuw bezeikten.
Maar hoe krijg je het vertrouwen in mensen terug. Ik wil niet bij alles denken dat ze (mijn vrienden, mensne waarmee ik omga) iets achter mijn rug omdoen. Ik heb het gevoel dat het steeds erger wordt. Ik durf zelfs niet meer alleen de straat op, ik voel me door iedereen bedreigd. Het gevoel alsof iedreen me ziet en me gewoon keihard uitlacht....

misschien een beetje vaag, maar ik zit er echt mee....
Oud 11-11-2004, 20:59
Suusjuhh
Suusjuhh is offline
IK herken veel in je verhaal. Het gevoel dat iedereen naar je kijkt en iedereen over je praat (negatief). Alleen als je achteraf nadenkt weet je natuurlijk dat dat niet zo is. Dat lijkt alleen maar zo, eigenlijk niet eens maar in je hoofd wel. Bij mij zijn het vooral de mensen die ik niet ken. De mensen die ik wel ken daarentegen vertrouw ik wel. IK wordt er steeds positiever over en denk vaak: als ik ze vertrouw en later blijkt dat dat niet terecht was dan kun je altijd nog boos worden of wat dan ook. Want misschien zijn het wel echte vrienden en die wil je niet kwijt raken. Dat je vroegere vrienden je lieten vallen betekent niet dat deze vrienden dat ook doen. Geef ze een kans..
Oud 12-11-2004, 13:18
Daboman
Daboman is offline
Ik heb juist het omgekeerde. Ik vertrouw mensen veel te snel. Dat is ook niet altijd even leuk want mensen kunnen dan makkelijk gebruik van je maken, maar ik heb er maar mee leren leven.

Denk anders ook gelijk eens na over wat andere mensen je wel bieden, en bedenk daarbij ook dat dat niet allemaal gelijk uitgewist wordt door 1 keer een niet zo leuke daad.
Oud 13-11-2004, 18:15
Melanie Wilkes
Melanie Wilkes is offline
Citaat:
metallica schreef op 11-11-2004 @ 21:26 :
....

Maar hoe krijg je het vertrouwen in mensen terug. Ik wil niet bij alles denken dat ze (mijn vrienden, mensne waarmee ik omga) iets achter mijn rug omdoen. Ik heb het gevoel dat het steeds erger wordt. Ik durf zelfs niet meer alleen de straat op, ik voel me door iedereen bedreigd. Het gevoel alsof iedreen me ziet en me gewoon keihard uitlacht....
Is dat wantrouwen, of onzekerheid van jou?

Ik begrijp wel dat je er mee zit, zelf weet je natuurlijk ook wel dat je (bijvoorbeeld) je vrienden niet hoeft te wantrouwen. Ze zijn niet voor niets je vrienden, toch? Waarschijnlijk kies je ze nu ook vanzelf al uit op ''betrouwbaarheid'.

Ik weet ook niet precies wat je er aan kunt doen, je zult toch zelf moeten inzien, dat je niet iedereen hoeft te wantrouwen (en eigenlijk weet je dat ook wel, anders zou je dit niet posten).
Misschien kun je eens proberen om 'echte' redenen te bedenken waaróm je mensen wantrouwt? (zonder vervelende ervaringen in het leven daarbij te betrekken, dit zijn andere mensen, niet alle mensen zijn zo!).
Oud 15-11-2004, 11:15
Dolby Surreal
Dolby Surreal is offline
Citaat:
Daboman schreef op 12-11-2004 @ 14:18 :
Ik heb juist het omgekeerde. Ik vertrouw mensen veel te snel. Dat is ook niet altijd even leuk want mensen kunnen dan makkelijk gebruik van je maken, maar ik heb er maar mee leren leven.
dat is bij mij een paar jaar geleden omgeslagen in extreme wantrouwigheid tegenover iedereen. nou ja, misschien niet wantrouwen, meer dat ik niemand vertrouw, dat ik niemand ooit iets persoonlijks zou vertellen. mijn beste vrienden weten niks van me en ik hou vaak zelfs mezelf voor de gek: ik lieg in mijn dagboek. gewoon over stomme dingen. dingen waarvan ik zou willen dat ze waar waren.

waarom ik dit post? tja...
Oud 15-11-2004, 12:15
D!anne
D!anne is offline
Dat gevoel, wat jij hebt door ervaringen, begrijp ik op zich wel. Ook al is het makkelijker gezegd dan gedaan, probeer er niet al té veel mee bezig te zijn. Echte vrienden, die je notabene zelf uitzoekt zullen je niet snel belazeren. En die mensen die dat wel doen zijn ook geen vrienden. Probeer je vrienden niet te veel te laten merken dat je ze wantrouwt, want voor hen is dat ook erg vervelend. Als je zelf het gevoel hebt dat je ze iets op een of andere manier niet wilt vertellen, laat het dan even zo. Dat vertrouwens komt miss. vanzelf wel weer terug, maar ga het niet forceren. Hoe je het sneller terug krijgt weet ik niet.....
Oud 15-11-2004, 12:27
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Ik heb er geen oplossing voor...
Ik vertrouw mijn vriend niet helemaal, niet in de zin dat hij vreemd zou gaan maar hij heeft tegen mij gelogen en daardoor geloof ik niet alles wat hij zegt...
Het is denkik gewoon een kwestie van tijd, dat je vanzelf ziet dat die personen echt wel te vertrouwen zijn...
Oud 15-11-2004, 14:04
Verwijderd
Je kunt de meeste mensen niet vertrouwen, zo simpel is het
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 15:27
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
dat is dan jou ervaring... EN zo zie jij de wereld... maar dat is waarschijnlijk niet voor iedereen het geval. Ik heb mensen om me heen die ik absoluut kan vertrouwen...
Oud 15-11-2004, 21:40
mara18
mara18 is offline
Ik wantrouw mensen ook heel erg snel. Slechts twee personen vertrouw ik voor de volle 100 procent. Zij weten dan ook heel veel over mij. Voor de rest zijn er nog wel veel mensen die ik leuk vind en waarvoor ikzelf veel over heb, maar daar blijft het dan ook bij. Ik verwacht niets of weinig van hen.

De meeste mensen zijn inderdaad niet te vertrouwen
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 14:57
pink_kitten
pink_kitten is offline
was altijd vol van vertrouwen in anderen. sinds 2/3 jaar is dit vertrouwen te vaak geschaad. ik kijk nu wel uit met wie ik vertrouw. wantrouwend zijn is totaal geen pretje,voor jezelf niet maar ook neit voor je vrienden
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 19:14
away
away is offline
Ik herken het heel erg, ik durf ook niemand meer te vertrouwen, en ik weet hoe kut dat is. Waarschijnlijk gebeurt het onbewust, om te voorkomen dat mensen me weer pijn doen.

Je kunt beter mensen toch je vertrouwen geven en het risico nemen dat diegene misbruik maakt van dat vertrouwen en dat zal vast nog wel een keer gebeuren, maar dat lijkt me beter dan dat je de rest van je leven iedereen, dus ook de mensen die wel lief zijn en wel te vertrouwen zijn, op afstand houdt...

sterkte ermee meisje (f)

sorry als ik te vaag ben
Oud 16-11-2004, 21:41
Verwijderd
wantrouwen heb je, vertrouwen raak je kwijt ZZ
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten