Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2004, 19:17
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Reden voor zeven arrestaties afgelopen week:

Moord op Kamerleden beraamd

Door onze redacteuren Jaco Alberts en Steven Derix

ROTTERDAM, 13 NOV. De moordaanslagen die justitie afgelopen woensdag meent te hebben verijdeld, waren gericht tegen het leven van de Tweede-Kamerleden Ayaan Hirsi Ali en Geert Wilders.

Dit hebben diverse bronnen bevestigd. Justitie arresteerde woensdag, na een beleg van een dag, Jason W. en Ismail A. in de Antheunisstraat in Den Haag. Zij zouden moorden hebben beraamd op beide Kamerleden die zich regelmatig zeer kritisch uitlaten over de islam.

In Amsterdam en Amersfoort zijn die dag nog vijf mannen opgepakt op verdenking van deelname aan dezelfde terroristische organistatie waartoe ook de Haagse arrestanten zouden behoren. Onder hen bevindt zich een broer van Jason W. Een van hen wordt, naar nu blijkt, ook verdacht van betrokkenheid bij de moord op Theo van Gogh.

Gisteravond maakte het landelijk parket bekend dat het op zoek is naar meer leden van de zogenoemde 'Hofstadgroep', waartoe de arrestanten zouden behoren. Volgens de veiligheidsdienst AIVD moet die groep worden beschouwd als een terroristisch netwerk, waarvan ook de vermoedelijke moordenaar van Theo van Gogh, Mohammed B., deel uitmaakte.

Justitie heeft de Syriër Redouan al I., alias Abu Khaled op de internationale opsporingslijst geplaatst. Hij wordt door justitie beschouwd als de ,,ideoloog'' van de groep die de ,,strijd tegen ongelovigen'' zou uitdragen. Het is justitie opgevallen dat Abu Khaled contacten onderhield met diverse leden van de groep. Na een eerdere arrestatie, in oktober vorig jaar, werd hij uitgezet naar Duitsland waar hij eerder asiel had aangevraagd.

Justitie verwacht nog meer arrestaties te verrichten. Recente contacten met medestanders in het buitenland zijn nog niet vastgesteld, aldus justitie. Bij eerder onderzoek naar de Hofstadgroep, vorig jaar, waren wel contacten met een Marokkaan in Spanje vastgesteld, die wordt verdacht van betrokkenheid bij de bomaanslagen in Casablanca.

De arrestaties van woensdag hadden plaats na een tip van veiligheidsdienst AIVD die op dinsdag bij justitie binnenkwam. Jason W. en Samir A. gooiden bij hun aanvankelijk mislukte arrestatie twee handgranaten naar de politie. Daarbij raakten vier agenten gewond. Bij de latere inrekening raakte Jason W. gewond. In het huis werden nog drie handgranaten gevonden.

Welke plannen de groep beraamde om Hirsi Ali en Wilders te doden, is niet duidelijk. Hirsi Ali maakte samen met Theo van Gogh de film Submission, over mishandeling van moslimvrouwen, die in islamitische kring als beledigend wordt ervaren. Hirsi Ali is sinds de moord op Theo van Gogh niet meer in het openbaar verschenen. Zij ontbrak dan ook bij het Kamerdebat, donderdag, naar aanleiding van de moord en het overheidsoptreden hierna. Zowel Hirsi Ali als Wilders wordt sinds de moord op Van Gogh streng beveiligd.

Op het lichaam van Van Gogh liet de dader een bedreiging achter aan het adres van Hirsi Ali. De tekst hiervan is ondertekend door ene 'Saifu Deen alMuwahhied'. Deze krant vond vorige week op internet een vergelijkbare bedreiging tegen Wilders van dezelfde auteur.

Bron: NRC Handelsblad

Vandaar die enorme politiemacht om 2 mensen te arresteren... De politie heeft goed gehandeld. Ik denk dat dit ook voor minister Remkes een goede ontwikkeling is zodat hij mag blijven zitten,
Oud 13-11-2004, 20:03
Verwijderd
Het lijkt me een goede ontwikkeling dat er mensen zijn die Ayaan Hirsi Ali en Geert Wilders willen aanpakken.

Nee, ik vind het juist gehandeld door de politie in Den Haag. Dit soort aanslagen moeten verijdeld worden en het is een schande dat Hirsi Ali en Wilders worden bedreigd. Terrorisme vind ik een kwalijke zaak.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 20:13
Verwijderd
So what else is new.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 22:24
(<^>_<^>)
(<^>_<^>) is offline
Iedereen weet dit toch al?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 22:38
Blitzkrieg Bop
Het stond vandaag pas in de krant dus hoe kan iedereen het dan al weten?
Oud 14-11-2004, 00:13
Verwijderd
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 13-11-2004 @ 23:38 :
Het stond vandaag pas in de krant dus hoe kan iedereen het dan al weten?
Sommige kindertjes scheppen er trots in naar het Journaal te kijken.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 06:36
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Snees schreef op 14-11-2004 @ 01:13 :
Sommige kindertjes scheppen er trots in naar het Journaal te kijken.
het journaal baseerde zich op dit krantenartikel, dus zo ver achter loop ik niet
Oud 14-11-2004, 10:28
Verwijderd
Het word tijd dat iemand Hirsi gaat aanpakken maar dan wel via de officiele weg
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 11:01
Outlaw
Outlaw is offline
Niks nieuws.

alle moslims in nederland zien hirschi ali liever dood.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 11:03
Verwijderd
Citaat:
Outlaw schreef op 14-11-2004 @ 12:01 :
Niks nieuws.

alle moslims in nederland zien hirschi ali liever dood.
ik niet Heb slechts innig medelijden met haar
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 11:12
Verwijderd
ayaan is toch die gezellige tante die bij de PvdA uit de tweede kamer ging? die altijd koekjes en thee meebrengt?

Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 11:16
Verwijderd
Koekjes, thee en uitlatingen over de Islam en het integratiebeleid.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 11:18
Verwijderd
Citaat:
per piacere schreef op 14-11-2004 @ 12:12 :
ayaan is toch die gezellige tante die bij de PvdA uit de tweede kamer ging? die altijd koekjes en thee meebrengt?

Nee die hysterische trien die met traangas in een restaurant begon te spuiten
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 11:21
Verwijderd
Citaat:
makelville schreef op 14-11-2004 @ 12:18 :
Nee die hysterische trien die met traangas in een restaurant begon te spuiten

dat is helemaal geen gezellige tante
ze zit zeker bij de VVD
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 13:01
Outlaw
Outlaw is offline
Citaat:
makelville schreef op 14-11-2004 @ 12:03 :
ik niet Heb slechts innig medelijden met haar
het kwam de laatste tijd in het nieuws en via moslims die ik ken over alsof ze haar allemaal met liefde en plezier dood zien.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 13:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Outlaw schreef op 14-11-2004 @ 14:01 :
het kwam de laatste tijd in het nieuws en via moslims die ik ken over alsof ze haar allemaal met liefde en plezier dood zien.
tuurlijk, kritiek op het geloof, dan verdien je het immers om gehaat te worden....
Oud 14-11-2004, 13:15
Outlaw
Outlaw is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-11-2004 @ 14:10 :
tuurlijk, kritiek op het geloof, dan verdien je het immers om gehaat te worden....
het is volgens mij meer zo dat alle niét radicale moslims haar zien als een van de oorzaken van alle problemen die er nu zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 13:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Outlaw schreef op 14-11-2004 @ 14:15 :
het is volgens mij meer zo dat alle niét radicale moslims haar zien als een van de oorzaken van alle problemen die er nu zijn.
tja, want een portie reflectie en zelfkritiekover intolerantie is ook iets dat verboden schijnt te zijn....

toch vraag ik me af waar het probleem nou precies ligt, bij degene die kritiek levert, of bij degenen die niet tegen die kritiek kunnen....
Oud 14-11-2004, 13:21
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Outlaw schreef op 14-11-2004 @ 14:15 :
iemand die de problemen aankaart is hetprobleem en niet de problemen zelf
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 13:23
professor2
professor2 is offline
Citaat:
makelville schreef op 14-11-2004 @ 11:28 :
Het word tijd dat iemand Hirsi gaat aanpakken maar dan wel via de officiele weg
wat doet ze dan fout zodat je haar kan aanpakken via ee officiele weg niets toch ?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 13:28
Verwijderd
ik zal hirsi ali en wilders niet missen ofzo maar het is goed dat die idioten zijn opgepakt, terroristen zijn gay
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 13:31
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-11-2004 @ 14:17 :
tja, want een portie reflectie en zelfkritiekover intolerantie is ook iets dat verboden schijnt te zijn....

toch vraag ik me af waar het probleem nou precies ligt, bij degene die kritiek levert, of bij degenen die niet tegen die kritiek kunnen....
Je beantwoord het bijna zelf al. Natuurlijk ligt het probleem bij intolerante mensen die niet tegen kritiek kunnen. Het is altijd al zo geweest dat mensen zich beledigd voelden door andere meningen, maar op een bepaalde leeftijd leer je daar doorgaans mee om te gaan. Hoeveel kritiek is er op homo's? Hoeveel kritiek is er op zigeuners? Ik weet in ieder geval wel dat geen enkel publiek figuur of zelfs kamerlid is omgelegd door een van hen.

Het is natuurlijk absurd dat de grondwet gewijzigd dient te worden, omdat moslims of enig andere bevolkingsgroep zich gekrenkt voelen. Dat daarbij een flink portie bedreigingen en aanslagen niet geschuwd wordt om Nederland over te halen, maakt het compleet. Het is provocerend om überhaupt maar voor te stellen dat mensen gedwongen moeten worden hun mond te houden in Nederland. Wat denken jullie eigenlijk dat vrijheid van meningsuiting inhoud? Dat je mag zeggen dat een taart goed smaakt?

En wat Hirsi Ali ook zegt, het is haar goed recht. Dat dien je maar te respecteren. Ga met haar een dialoog aan, maar die bedreigingen moeten keihard worden aangepakt.
Oud 14-11-2004, 13:52
Outlaw
Outlaw is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-11-2004 @ 14:17 :

het is al meerdere malen gebleken dat de islam een geloof is dat niet tegen kritiek kan. Natuurlijk is het fout dat een geloof niet tegen kritiek kan, dat geldt voor meerdere geloven. Zoiets past niet in de moderne samenleving, en al helemaal niet in een multiculturele en godsdienstige samenleving als nederland.

Het probleem is dat op korte termijn niet mogelijk is om de aard van een godsdienst te veranderen.

Natuurlijk ligt het grootste probleem bij diegenen die niet tegen kritiek kunnen, maar de mensen die kritiek leveren kunnen wel rekening houden met de mogelijke gevolgen van een kritiek.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 14:01
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Outlaw schreef op 14-11-2004 @ 14:52 :
het is al meerdere malen gebleken dat de islam een geloof is dat niet tegen kritiek kan. Natuurlijk is het fout dat een geloof niet tegen kritiek kan, dat geldt voor meerdere geloven. Zoiets past niet in de moderne samenleving, en al helemaal niet in een multiculturele en godsdienstige samenleving als nederland.

Het probleem is dat op korte termijn niet mogelijk is om de aard van een godsdienst te veranderen.

Natuurlijk ligt het grootste probleem bij diegenen die niet tegen kritiek kunnen, maar de mensen die kritiek leveren kunnen wel rekening houden met de mogelijke gevolgen van een kritiek.
Het zou een kwalijke zaak zijn als we rekening moeten houden met de gevolgen (lees: gevaar voor eigen leven) op het moment dat je kritiek uit op een aspect van een geloof.

Bovendien kan je niet stellen dat 'de islam een geloof is dat niet tegen kritiek kan'. Een geloof is geen persoonsvorm in die zin dat het überhaupt kritiek verdragen kan. Daarnaast zijn het individuen die niet tegen kritiek kunnen; naar mijn mening het grote merendeel van de moslims in NL kunnen het respect opbrengen om de dialoog aan te gaan, om te functioneren naar de nederlandse wet. Het is slechts een klein deel dat radicaliseert, en van mening is dat met bedreigingen en geweld de situatie naar hun hand kan worden gezet. Dit doen ze vaak uit naam van hun geloof.

Zaak is (ik zet het daarom even in een nieuwe alinea), volgens mij dat deze mensen ook vanuit de moslimgemeenschap zelf veroordeeld moeten worden. Het veroordelen van moslimextremisten door de Nederlandse overheid zal hun ideeën naar alle waarschijnlijkheid niet wijzigen; daarentegen kunnen imams en andere leidende figuren in de moslimgemeenschap in ons land misschien een goede invloed uitoefenen.

De volgende link vind ik in deze context wel de moeite waard: http://thetruereligion.org/modules/i...?showtopic=366
Oud 14-11-2004, 14:07
oneMen
oneMen is offline
Een quote van de voorgaande link:

Citaat:
I don't know who THEY are, but I can tell you that some people do. In regards to Northern Ireland, people took to the streets in mass protest against violence of all kind, they whole country stated that they would not be tarnished by the actions of the few. In addition to this, the people of Northern Ireland who were everyday good people did all they could to publicly distance themselves from the violence.
Timothy McVeigh was convicted of his crimes by a Christian country.

Until the Muslim councel of Britain, probably the most forward thinking and modern of Muslim organisations, made a stand to save the life of Ken Bigley, most people thought that the Silence of senior figures was a kind of acceptance.

More people in the UK now understand that most British Muslims are against violence now, and all respect to the brave men from the British Muslim Council. More Muslims should do the same.
Ik ben het met deze man eens. (Merk hierbij op dat de schrijver van dit stuk duidelijk moslim lijkt te zijn). Het zou, ook op kleine schaal, een moslim sieren als hij/zij het geweld afkeurt. Dit i.p.v. eromheen draaien, of gelijk in de verdediging schieten.
Oud 14-11-2004, 18:24
Outlaw
Outlaw is offline
Citaat:
oneMen schreef op 14-11-2004 @ 15:01 :
Het zou een kwalijke zaak zijn als we rekening moeten houden met de gevolgen (lees: gevaar voor eigen leven) op het moment dat je kritiek uit op een aspect van een geloof.

Bovendien kan je niet stellen dat 'de islam een geloof is dat niet tegen kritiek kan'. Een geloof is geen persoonsvorm in die zin dat het überhaupt kritiek verdragen kan. Daarnaast zijn het individuen die niet tegen kritiek kunnen; naar mijn mening het grote merendeel van de moslims in NL kunnen het respect opbrengen om de dialoog aan te gaan, om te functioneren naar de nederlandse wet. Het is slechts een klein deel dat radicaliseert, en van mening is dat met bedreigingen en geweld de situatie naar hun hand kan worden gezet. Dit doen ze vaak uit naam van hun geloof.

Zaak is (ik zet het daarom even in een nieuwe alinea), volgens mij dat deze mensen ook vanuit de moslimgemeenschap zelf veroordeeld moeten worden. Het veroordelen van moslimextremisten door de Nederlandse overheid zal hun ideeën naar alle waarschijnlijkheid niet wijzigen; daarentegen kunnen imams en andere leidende figuren in de moslimgemeenschap in ons land misschien een goede invloed uitoefenen.

De volgende link vind ik in deze context wel de moeite waard: http://thetruereligion.org/modules/i...?showtopic=366
ik wil helemaal niet zeggen dat we de hele omgang met elkaar in de samenleving aan moeten passen aan de islam, maar om problemen op korte termijn te voorkomen is het denk ik wel beter om nu rekening te houden met wat je zegt. Gewoonweg om op dit moment meer problemen te voorkomen.

laat ik het zo zeggen: in mijn ogen is de gemiddelde islamiet (over)trots op zijn geloof, kan geen kritiek accepteren op gebied van geloof, en heeft wanneer het over geloofszaken gaat nou eenmaal een soort van ingeburgerd blok voor zijn/haar hoofd.

Zoiets past gewoon niet in een moderne multiculturele samenleving als die in nederland, maar wat wou je daar op dit moment aan doen?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 18:51
Slobber
Slobber is offline
Citaat:
koekjes schreef op 14-11-2004 @ 14:28 :
ik zal hirsi ali en wilders niet missen ofzo maar het is goed dat die idioten zijn opgepakt, terroristen zijn gay
Vraagje: heb jij je verdiept in het grim & necro zijn?

Maar ik denk dat er wel genoeg mensen zijn die graag een aantal kamerleden zou willen vermoorden. Niet dat ze direct plannen maken...
Oud 14-11-2004, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Outlaw schreef op 14-11-2004 @ 19:24 :
(...)

Zoiets past gewoon niet in een moderne multiculturele samenleving als die in nederland, maar wat wou je daar op dit moment aan doen?
Mensen die anderen de mond willen snoeren kei- en keihard aanpakken. Desnoods iedereen die Mohammed B. heeft gekend opsluiten. Lekkere politiestaat dan, maar men moet_gewoon_accepteren dat vrijheid van meningsuiting zich niet laat inperken omdat een paar gekken dat willen. Kan het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Mensen schijnen niet te beseffen dat het gaat om een kernwaarde van onze samenleving. Daarover wordt niet onderhandeld.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 21:11
Outlaw
Outlaw is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-11-2004 @ 19:54 :
Mensen die anderen de mond willen snoeren kei- en keihard aanpakken. Desnoods iedereen die Mohammed B. heeft gekend opsluiten. Lekkere politiestaat dan, maar men moet_gewoon_accepteren dat vrijheid van meningsuiting zich niet laat inperken omdat een paar gekken dat willen. Kan het niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Mensen schijnen niet te beseffen dat het gaat om een kernwaarde van onze samenleving. Daarover wordt niet onderhandeld.
hmm, gaat vast net zo makkelijk als amerika's strijd tegen het terrorisme.

lijkt me nogal onbegonnen, jou niet?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 21:18
what if..
what if.. is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-11-2004 @ 19:54 :
en als je iedereen die ook maar neigt naar extremisme, gaat oppakken, en er worden allerlei mensen gegijzeld en vermoord om die gasten weer vrij te krijgen? ben je nog verder van huis..
nee, geen onderhandeling mogelijk, maar wat dan als mensen het er simpelweg niet mee eens zijn en naar hun eigen regels leven? kan je ook nix aan doen..
Oud 14-11-2004, 21:21
Outlaw
Outlaw is offline
Citaat:
what if.. schreef op 14-11-2004 @ 22:18 :
en als je iedereen die ook maar neigt naar extremisme, gaat oppakken, en er worden allerlei mensen gegijzeld en vermoord om die gasten weer vrij te krijgen? ben je nog verder van huis..
nee, geen onderhandeling mogelijk, maar wat dan als mensen het er simpelweg niet mee eens zijn en naar hun eigen regels leven? kan je ook nix aan doen..
idd.

doet me op een of andere manier toch enigzins denken aan het rusland van stalin.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 21:23
what if..
what if.. is offline
Citaat:
Outlaw schreef op 14-11-2004 @ 22:21 :
idd.

doet me op een of andere manier toch enigzins denken aan het rusland van stalin.
nooit opgelet met geschiedenis..leg uit
Oud 14-11-2004, 21:24
Outlaw
Outlaw is offline
Citaat:
what if.. schreef op 14-11-2004 @ 22:23 :
nooit opgelet met geschiedenis..leg uit
maak dat de kat wijs.

zoek zelf maar op.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 21:26
what if..
what if.. is offline
Citaat:
Outlaw schreef op 14-11-2004 @ 22:24 :
maak dat de kat wijs.

zoek zelf maar op.
mm da's dan weer jammer, dan moet k echt wat gaan doen
Oud 14-11-2004, 21:30
Outlaw
Outlaw is offline
Citaat:
what if.. schreef op 14-11-2004 @ 22:26 :
mm da's dan weer jammer, dan moet k echt wat gaan doen
doe dat.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 21:39
Verwijderd
Citaat:
Slobber schreef op 14-11-2004 @ 19:51 :
Vraagje: heb jij je verdiept in het grim & necro zijn?

Maar ik denk dat er wel genoeg mensen zijn die graag een aantal kamerleden zou willen vermoorden. Niet dat ze direct plannen maken...
in het wat?!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 22:03
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Outlaw schreef op 14-11-2004 @ 22:21 :
idd.

Je vat het nu verkeerd op; je moet natuurlijk wel bewijzen hebben voor overtreding van de wet.
Reageren

Regels voor berichten