Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-11-2004, 13:57
4774
4774 is offline
hi

ik heb al zo'n 3 á 4 maanden een ontstoken amandel (de linker) de rechter is nooit ontstoken geweest voor zover ik me kan herinneren. in die 3 maanden heeft het nooit pijn gedaan. en het begon toen ik griep kreeg. toen werd ik beter enzo maar bleef mn amandel dik. nu heb ik weer een beetje griep en begint mn amandel zo af en toe wat irritant aan te voelen. sommige mensen adviseren mij aan om mn amandel te laten verwijderen. maar dat vind ik wat eng..

ik ga morgen eerst naar de dokter en kijken wat hij adviseerd maar omdat ik veel verhalen heb gehoord dat na de operatie je keel pijn doet enzo. zou ik ook wel wat te weten willen komen over de narcose. hoe het voelt enzo. en wat ze allemaal met je doen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 15:40
jet
jet is offline
ik heb het een maand geleden ofzo laten doen. het is niet heel fijn, maar na 3 dagen voel je je alweeer zoveel beter. ik ben nu blij dat ik het heb laten doen

de narcose stelt niks voor. ik kreeg een prikje en ben toen (al pratendd) in slapa gevallen. toen ik wakker werd had ik nog niet zo veel keelpijn, wel super missleijk. die dag heb ik ook een paar keer over gegeven, doordat het bloed wat in je buik komt door die operatie er uit komt. je moet denk ik een nachtje in het ziekenhuis blijve, ze maken je steedds wakker om wat te drinken enzo. de eerste dag voel je je echt super kut, daarna gaat het heel snel al beter

voor vragen pm je maar
Oud 01-11-2004, 16:09
Verwijderd
narcose dan moet je gaan tellen, of diep gaan ademen en dan zak je zo weg.

alleen de misselijkheid daarna is wat minder
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 16:57
Verwijderd
Ik heb het een maand geleden ook laten doen, en wat Jet al zegt, je krijgt je infuusnaalddinges in je elleboogholte, prikje erin, je valt in slaap en wordt wakker met keelpijn. Toen ik wakker werd dacht ik: "hmm. valt eigenlijk wel mee", maar toen ik me omdraaide zag ik 'n kussen vol bloed en dacht ik: hm, of toch niet? Maar als je wakker wordt ben je nog zo verdoofd dat je de pijn nog niet echt voelt. Dan is het een paar dagen afzien, eten kon ik sowieso niet, en je moet steeds ijswater drinken wat je daarna weer uitspuugt omdat je maag van streek is door de narcose en al dat bloed dat eruit moet.

Na een weekje krijg je weer hoop en ben je blij dat je het gedaan hebt

Artsen verwijzen je overigens minder snel door naar het ziekenhuis voor een operatie. Waarom weet ik niet, maar dat vertelde m'n KNO arts me. Bij mij moest ik ook eerst iedere maand keelonsteking hebben voor ze eruit mochten.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 17:31
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Cytherea schreef op 01-11-2004 @ 17:09 :
narcose dan moet je gaan tellen, of diep gaan ademen en dan zak je zo weg.

alleen de misselijkheid daarna is wat minder
Dat tellen of diep ademenen is niet nodig hoor....je valt toch wel weg (tenzij het een kapje is, dan moet je wel ademen ).

En misselijk tja...de een wel, de ander niet. Ik heb er nooit last van gehad *klopt af*
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 18:26
4774
4774 is offline
mijn moeder zei ook al dat je niet echt snel werd geopereerd.
maar mn vriendje's vader werkt in het ziekenhuis en die adviseerd mij wel weer om me te laten opereren.
ik heb ook gewerkt in een ziekenhuis (in de operatie kamer) dus ik weet hoeveel bloed er op de grond/kussen komt. en wat er allemaal omheen zit. daarom ben ik wel een beetje bang zeg maar

ik vraag me ook af hoe je ademhaalt tijdens de operatie.

Laatst gewijzigd op 01-11-2004 om 18:37.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 18:30
Verwijderd
Volgens mij wordt je beademt, door zo'n buisje in je keel oid (al is dat lastiger als ze in je mond moeten zijn, maar toch denk ik dat het zo iets is). Dat soort dingen kun je allemaal vragen als er wordt besloten tot een operatie en dan zullen ze je het vast ook goed uitleggen.

Mijn amandelen zijn er niet uitgehaald, ik ben wel twee keer onder narcose geweest (één keer met kapje, één keer met infuus). Zelf vind ik daar niet echt iets engs aan, 't voelt net alsof je gaat slapen. Ik heb ook geen van de twee keer last gehad van misselijkheid.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 18:39
jet
jet is offline
ik had helemaal geen bloed op mn kussen... maar ik moest het wel allemaal uit tuffen zeg maar...
Oud 01-11-2004, 20:28
djc
djc is offline
Narcose (nogal ouderwets woord, noem het liever algehele anesthesie) is allemaal niet zo'n probleem. Je krijgt een infuus (gewoonlijk in je hand of onderarm, in de elleboog is voor luie of niet goed prikken kunnende anesthetisten), en altijd een kapje op je neus en mond. Door het kapje komt alleen zuurstof, alleen bij kleine kinderen gebruiken we nog wel "narcosegas"). Daarna pijnstiller en slaapmiddel door het infuus en daar komt de slaap al aan.
Tijdens de ok wordt je inderdaad beademd door een buisje in de luchtpijp, merk je allemaal niets van, en na de ok valt het meestal met de misselijkheid ook wel mee, is een beetje afhankelijk van het middel dat gebruikt wordt en de individuele gevoeligheid. Natuurlijk hoor je ook pijnstilling te krijgen.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is,

David
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 18:11
gurl19
gurl19 is offline
ik heb het ook gedaan omdat ik ze altijd ontstoken had.. keb echt geleden.. keb daarbij ook nog griep gekregen en voelde me echt doodziek. Maar het was het waard, ik heb bijna nooit meer keelpijn. En als ik het heb voelt het heel anders aan en is het sneller te verhelpen. Je krijgt wel zetpillen in het ziekenhuis daardoor voel je je ook stukken beter..
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 17:36
ellen16
ellen16 is offline
Ik was ook bang voor de anesthesie maar achteraf is het me meegevallen. Ik was wel erg misselijk (gal overgeven etc.) maar het moment van onder narcose gaan vond ik niet eng: je slaapt binnen enkele seconden.

Regels voor berichten