Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2004, 14:54
Sjoerd
Sjoerd is offline
Vriendschap.

Een beetje,
Heel erg,
of intiem misschien

je leert ze kennen,
blijft bij ze,
en laat ze niet meer los.

Je vertelt ze alles,
je vetrouwt ze,
en zij jou.

Vriendschap is nodig,
Nodig voor jezelf,
Niks aan, Zonder vrienden.

---

..Ik moest voor Nederlands een gedicht schrijven of een andere opdracht. Ik heb voor een gedicht gekozen en het moe tover vriendschap gaan. tadaa... Wat vindne jullie ervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2004, 16:01
CSN
CSN is offline
Ik vind het geen hoogstaand gedicht ofzo, maar het is wel aardig. Ik vind de laatste strofe overbodig, of in elk geval de eerste 2 regels daarvan. Die maken het zo cliché en standaard. Verder snap ik je hoofdletter gebruik niet echt ..

Die methode heb/had ik ook ..
Oud 10-11-2004, 17:50
Verwijderd
Word hier niet echt warm van ofzo. Meer geschikt als een definitie van het woord vriendschap, dan een mooie omschrijving van gevoelens.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 18:43
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Citaat:
CSN schreef op 10-11-2004 @ 17:01 :
Ik vind het geen hoogstaand gedicht ofzo, maar het is wel aardig. Ik vind de laatste strofe overbodig, of in elk geval de eerste 2 regels daarvan. Die maken het zo cliché en standaard. Verder snap ik je hoofdletter gebruik niet echt ..

Die methode heb/had ik ook ..
Citaat:
MetalliCat schreef op 10-11-2004 @ 17:01
Word hier niet echt warm van ofzo. Meer geschikt als een definitie van het woord vriendschap, dan een mooie omschrijving van gevoelens.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 14:47
Reem
Reem is offline
Wat ik jammer vind, is dat het niet echt iets aan originaliteit bevat. Ik hoopte stiekem dat het einde een hele grote omwending zou maken, maar dat viel tegen... Misschien is het leuk om dat eens te proberen? Dat je bijvoorbeeld eerst het mooie en warme van vriendschap beschrijft en dat je dan plotseling heel bitter wordt... Tja, 't is maar een idee. Maar ik denk dat je gedicht van zoiets beter kan worden. Nu zegt het te weinig.
Oud 11-11-2004, 15:26
Sjoerd
Sjoerd is offline
Citaat:
Re3m schreef op 11-11-2004 @ 15:47 :
Wat ik jammer vind, is dat het niet echt iets aan originaliteit bevat. Ik hoopte stiekem dat het einde een hele grote omwending zou maken, maar dat viel tegen... Misschien is het leuk om dat eens te proberen? Dat je bijvoorbeeld eerst het mooie en warme van vriendschap beschrijft en dat je dan plotseling heel bitter wordt... Tja, 't is maar een idee. Maar ik denk dat je gedicht van zoiets beter kan worden. Nu zegt het te weinig.
Zoiets?

Een beetje,
Heel erg,
of intiem misschien

je leert ze kennen,
blijft bij ze,
en laat ze niet meer los.

Je vertelt ze alles,
je vetrouwt ze,
en zij jou.

Maarja, niet iedereen heeft dat geluk,
van vrienden in bezit,
die moeten zoeken.
Overal.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 16:21
Verwijderd
Zou toch een andere hobby overwegen.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 16:31
Sjoerd
Sjoerd is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 11-11-2004 @ 17:21 :
Post gewoon serieus en waar ik iets aan heb. En ga dan niet zeggen, ja dit is een tip. Want je weet best wat ik bedoel.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 16:45
Verwijderd
Citaat:
Sjoerd schreef op 11-11-2004 @ 17:31 :
Post gewoon serieus en waar ik iets aan heb. En ga dan niet zeggen, ja dit is een tip. Want je weet best wat ik bedoel.
Ok.
De aanpassing aan je gedicht is ruk, je kan niet dichten.

Doei.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 23:08
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 11-11-2004 @ 17:45 :
Ok.
De aanpassing aan je gedicht is ruk, je kan niet dichten.

Doei.
Hij zegt toch niet dat hij een dichter is? Het is een schoolopdracht, staat er bij.

Sjoerd ik vind het wel een lief gedicht hoor
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 08:13
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 11-11-2004 @ 17:21 :
Zeg tutje, heb je al eens naar zijn leeftijd gekeken? Ik betwijfel of jij of enig andere DoP-poster op die leeftijd al gedichten op niveau van 't Hooft of Andreus kon schrijven. Zeik dus niet zo en geef kritiek waar de jongen iets aan heeft.

Sjoerd, ik heb beter van je gelezen (met toch wel als hoogtepunt de wedstrijd). Je vertelt nog steeds, nogal simpele woorden enzo. Misschien zou je eens een andere vorm kunnen overwegen en uit proberen, gewoon om eens wat bij te leren, je bent nogal jong om vasthoudend te zijn ^^. En misschien is het dan eenvoudiger om wat meer uit te proberen, ik heb het idee dat deze vorm zich niet zo leent voor de woorden die je gebruikt, als je begrijpt wat ik bedoel?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 12:36
Sjoerd
Sjoerd is offline
Citaat:
Mutant schreef op 12-11-2004 @ 09:13 :
Zeg tutje, heb je al eens naar zijn leeftijd gekeken? Ik betwijfel of jij of enig andere DoP-poster op die leeftijd al gedichten op niveau van 't Hooft of Andreus kon schrijven. Zeik dus niet zo en geef kritiek waar de jongen iets aan heeft.

Sjoerd, ik heb beter van je gelezen (met toch wel als hoogtepunt de wedstrijd). Je vertelt nog steeds, nogal simpele woorden enzo. Misschien zou je eens een andere vorm kunnen overwegen en uit proberen, gewoon om eens wat bij te leren, je bent nogal jong om vasthoudend te zijn ^^. En misschien is het dan eenvoudiger om wat meer uit te proberen, ik heb het idee dat deze vorm zich niet zo leent voor de woorden die je gebruikt, als je begrijpt wat ik bedoel?
ik begrijp wat ej bedeolt, dat ios ook wel vaker gezegd tegen mij, Dan probeer ik het weer, maar dan word het toch weer zo simpel.. Ik ken nog niet zoveel hele lastige woorden denk ik. Ik vind ook dat je gelijk hebt. Zou het helpen om dichtbundels te lezen?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 18:31
Verwijderd
Om inspiratie en ideeën op te doen zeker. Het verruimt je horizon
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 19:01
Halogeen
Halogeen is offline
en ik zou niet de nadruk leggen op het gebruiken van moeilijke woorden. Die wekken alleen een schijn. Ik zou proberen wat langere zinnen te maken. Bijna al je gedichten bestaan uit 3 woorden per regel, als je probeert om meer woorden op een regel te zetten, krijg je bijna vanzelf dat het wat ingewikkelder wordt. Ik vond je gedicht in de wedstrijd vooral zo goed, omdat je daar niet van die simpele zinnen gebruikte, bestaande uit 3 woorden per regel. Maar het belangrijkste is, zoals mutant al zei: blijf proberen.
Oud 13-11-2004, 21:23
zonnestoeltje
zonnestoeltje is offline
k vind t wel knap hoor, dat je dat al op je twaalfde schreef.
k moest eerst ook een gedicht als opdr8 voor school maken en toen koos ik vriendschap als onderwerp. dit schreef k op mn dertiende:

Vriendschap
HET glipt door je vingers.
HET is watervlug.
HET is ongrijpbaar.
Wat is HET ?
Lucht ?

HET is niet voor eeuwig.
HET is zo kapot ook al was HET nog zo hecht.
Wat is HET ?
Vriendschap ?

Ja, vriendschap.
HET valt niet te redden als beide zich niet voor 100% geven.
Toch durft bijna niemand dat.
Vriendschap is zo Vijandschap.
Andersom gaat moeilijk.
Daarom is Vriendschap fijn zo lang het duurt.
Oud 14-11-2004, 09:48
Sjoerd
Sjoerd is offline
Citaat:
zonnestoeltje schreef op 13-11-2004 @ 22:23 :
k vind t wel knap hoor, dat je dat al op je twaalfde schreef.
k moest eerst ook een gedicht als opdr8 voor school maken en toen koos ik vriendschap als onderwerp. dit schreef k op mn dertiende:

Vriendschap
HET glipt door je vingers.
HET is watervlug.
HET is ongrijpbaar.
Wat is HET ?
Lucht ?

HET is niet voor eeuwig.
HET is zo kapot ook al was HET nog zo hecht.
Wat is HET ?
Vriendschap ?

Ja, vriendschap.
HET valt niet te redden als beide zich niet voor 100% geven.
Toch durft bijna niemand dat.
Vriendschap is zo Vijandschap.
Andersom gaat moeilijk.
Daarom is Vriendschap fijn zo lang het duurt.
Een heel andere stijl, maar wel goed zeg!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 09:54
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Citaat:
Mutant schreef op 12-11-2004 @ 09:13 :
Ik wil me verder aansluiten bij je kritiek, maar je mag zijn leeftijd niet gebruiken voor het overduidelijke gebrek van kwalité in dit gedicht.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 11:01
zonnestoeltje
zonnestoeltje is offline
tnx sjoerd

Citaat:
Ik wil me verder aansluiten bij je kritiek, maar je mag zijn leeftijd niet gebruiken voor het overduidelijke gebrek van kwalité in dit gedicht.
nou ik vind t ook knap hoorz..voor een 12-jarige...en k vind dat je de leeftijd wel degelijk als argument kunt gebruiken...mijn gedichtjes zijn ook beter geworden naar mate k ouder werd en t niveau en de woordenschat maken ook veel uit. Tuurluk is t geen hoogdravend gedicht, maar dat hoeft ook niet altijd vind ik
Oud 14-11-2004, 12:02
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Och, wat is 'n verschil van 1 jaar? Een meisje dat ik ken, schrijft minstens net zo goed gedichten als ik. Van 13.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 12:29
zonnestoeltje
zonnestoeltje is offline
tsjah...nou...k ken mensen die in dat ene jaar veel volwassener zijn geworden (k ook), omdat ze brugger werden...enne k ken ook mensen die door naar t voortgezet te gaan hun woordenkennis heel erg vergrootten, dus volgens mij maak t heel veel uit.
Oud 14-11-2004, 12:31
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Hmm, ze is nu net 2 weken dertien, daar gaat je theorie
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 12:38
zonnestoeltje
zonnestoeltje is offline
haha..dat boeit niet, dan is ze in ieder geval geen twaalf meer..en zit ze al op t voort gezet??

mah jah...dan blijf k dr bij dat de ene gwoon verder is dan de ander. k was ook altijd verder dan mn klasgenootjes op de basisschool en mijn woordenschat was veel groter, omdat ik heel veel las enzow, dus..k denk ook niet dat leeftijd egt een excuus moet zijn, maar de een is gwoon verder dan de ander en een simpel gedichtje hoeft niet per definitie van slechte kwaliteit te zijn. Persoonlijk lees ik liever een mooi en simpel gedichtje, dan zo'n ingewikkeld, langdradig gedicht waarvan je eerst woorden moet op gaan zoeken of gwoon de betekenis van het gedicht niet begrijpt of waarbij je na de eerste strofe je wil om het te lezen al weer verloren bent.
Oud 14-11-2004, 12:44
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Inderdaad, iedereen is uniek
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 12:46
zonnestoeltje
zonnestoeltje is offline
Citaat:
Limaon schreef op 14-11-2004 @ 13:44 :
Inderdaad, iedereen is uniek
Oud 14-11-2004, 14:08
xineof
xineof is offline
Ik ben het er wel mee eens dat de één al eerder verder is dan de ander, en dus ook in het schrijven. Maar toch heeft leeftijd er veel mee te maken; je schrijft nu eenmaal als het goed is veel beter op je 16e oid. dan op je 12e/13e; tenminste, ik wel. Logisch, omdat bijv. ook de lezers op DoP over onderwerpen schrijven die je op de middelbare school mee begint te maken.

Ik heb jou, Sjoerd, sowieso ook veel vooruit zien gaan sinds dat je op DoP post. In dit gedicht heb je nog meer gekozen voor een gebroken schrijfstijl; telkens fragmenten van je gedachten. Dat is hier wel geschikt voor vind ik, het maakt het gedicht luchtig.

De afsluiting (laatste strofe) vind ik echter wel wat minder; minder krachtig. Je vat samen wat je al in de voorgaande strofe duidelijk hebt gemaakt, en op zich is hier niets mis mee maar ik zou proberen het iets verassender te formuleren. Verder leuk om te lezen, ga zo door .
Oud 14-11-2004, 16:38
Sjoerd
Sjoerd is offline
Citaat:
xineof schreef op 14-11-2004 @ 15:08 :
Ik ben het er wel mee eens dat de één al eerder verder is dan de ander, en dus ook in het schrijven. Maar toch heeft leeftijd er veel mee te maken; je schrijft nu eenmaal als het goed is veel beter op je 16e oid. dan op je 12e/13e; tenminste, ik wel. Logisch, omdat bijv. ook de lezers op DoP over onderwerpen schrijven die je op de middelbare school mee begint te maken.

Ik heb jou, Sjoerd, sowieso ook veel vooruit zien gaan sinds dat je op DoP post. In dit gedicht heb je nog meer gekozen voor een gebroken schrijfstijl; telkens fragmenten van je gedachten. Dat is hier wel geschikt voor vind ik, het maakt het gedicht luchtig.

De afsluiting (laatste strofe) vind ik echter wel wat minder; minder krachtig. Je vat samen wat je al in de voorgaande strofe duidelijk hebt gemaakt, en op zich is hier niets mis mee maar ik zou proberen het iets verassender te formuleren. Verder leuk om te lezen, ga zo door .
Dat vind iedereen, ik ook. Maar ik weet niet zoveel meer om daar dan voor in de plaats te doen. En om nou met een gedichtje van 3 strofes aan te komen, vind ik ook niet zo'n goed plan.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 17:09
Verwijderd
Citaat:
Limaon schreef op 14-11-2004 @ 10:54 :
Er zijn mensen van 20 die nog altijd niet doorhebben dat kwaliteit ontbreekt, er zijn mensen van 50 die dat nog niet doorhebben, maar er zijn genoeg mensen die wel goed schrijven en die op een minder niveau als Sjoerd schreven op zijn leeftijd. Mensen groeien. Daarbij heb ik al wat meer van Sjoerd gelezen en is er een duidelijke verbetering waarneembaar.

Ik snap trouwens niet helemaal waarom je het woord kwalité gebruikt. We hebben het woord kwaliteit en in het Frans hoort het qualité te zijn...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 16:25
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Citaat:
Mutant schreef op 15-11-2004 @ 18:09 :
Er zijn mensen van 20 die nog altijd niet doorhebben dat kwaliteit ontbreekt, er zijn mensen van 50 die dat nog niet doorhebben, maar er zijn genoeg mensen die wel goed schrijven en die op een minder niveau als Sjoerd schreven op zijn leeftijd. Mensen groeien. Daarbij heb ik al wat meer van Sjoerd gelezen en is er een duidelijke verbetering waarneembaar.

Ik snap trouwens niet helemaal waarom je het woord kwalité gebruikt. We hebben het woord kwaliteit en in het Frans hoort het qualité te zijn...
Uiteraard, uiteraard, maar ik vind dingen als "nou ik vind t ook knap hoorz..voor een 12-jarige..." een beetje stom, ik bedoel, hij is 12: so what? Ik ga ervanuit dat hij ook serieus genomen wil worden

En waarom ik kwalité gebruik, nouja, dat gebruik ik gewoon heel vaak
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 17:19
Keith
Keith is offline
Ik denk dat ieder gedicht dat wordt geschreven voor school slecht is. Als Sjoerd een echt gedicht zou schrijven met wat hem op het hart lag zou het vast met een stuk meer gevoel naar buiten komen. Zo'n gedicht dat is gemaakt als opdracht is sowieso geen echt gedicht.

Alleen omdat hij 16 is is geen reden om het gedicht anders te bekijken. Het feit dat hij een mens is is misschien een reden om wat meer respect te tonen tegenover hem over zijn werk. Ik ga mensen ook niet afzeiken als ze slecht zijn in iets waar ik beter in ben.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 18:16
Sjoerd
Sjoerd is offline
Citaat:
Keith schreef op 16-11-2004 @ 18:19 :
Ik denk dat ieder gedicht dat wordt geschreven voor school slecht is. Als Sjoerd een echt gedicht zou schrijven met wat hem op het hart lag zou het vast met een stuk meer gevoel naar buiten komen. Zo'n gedicht dat is gemaakt als opdracht is sowieso geen echt gedicht.

Alleen omdat hij 16 is is geen reden om het gedicht anders te bekijken. Het feit dat hij een mens is is misschien een reden om wat meer respect te tonen tegenover hem over zijn werk. Ik ga mensen ook niet afzeiken als ze slecht zijn in iets waar ik beter in ben.
Ik ben 12 niet 16..
en ik dnek dat je gelijk hebt, gedichten Die echt uit mijn hart komen en beschrijven wat ik voel vind ik van mezelf vaak beter!
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 18:17
Sjoerd
Sjoerd is offline
Citaat:
Limaon schreef op 16-11-2004 @ 17:25 :
Uiteraard, uiteraard, maar ik vind dingen als "nou ik vind t ook knap hoorz..voor een 12-jarige..." een beetje stom, ik bedoel, hij is 12: so what? Ik ga ervanuit dat hij ook serieus genomen wil worden

En waarom ik kwalité gebruik, nouja, dat gebruik ik gewoon heel vaak
Ik kan het ook serieus nemen waarbij rekening is gehouden met mijn leeftijd.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 19:15
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Misschien wel, maar zo zou ik het zelf niet voelen, als mensen zouden zeggen: Moaw, het is niet zo goed, maar ja, hij is ook pas 12 he.

Dat lijkt me strontvervelend
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 19:23
Sjoerd
Sjoerd is offline
Citaat:
Limaon schreef op 16-11-2004 @ 20:15 :
Misschien wel, maar zo zou ik het zelf niet voelen, als mensen zouden zeggen: Moaw, het is niet zo goed, maar ja, hij is ook pas 12 he.

Dat lijkt me strontvervelend
Ik heb er geen probelemen mee
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Sjoerd schreef op 16-11-2004 @ 20:23 :
Ik heb er geen probelemen mee
Je bent ook pas 12...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 19:58
Sjoerd