Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2004, 21:19
LeiGif
LeiGif is offline
Ik mag op mijn vaders kosten een andere grafische kaart uitzoeken van rond de 130 euro. Bij Mycom hadden ze voor die prijs de volgende kaarten die mij interessant leken:
Asus V9570 td (256mb) voor 119 euro
Sapphire Atlantis Radeon 9600 pro (256mb) voor 115 euro

Ik heb op verschillende websites gelezen dat de kaarten elkaar qua prestaties niet zo veel ontlopen, maar dat de Nvidia kaart stabielere drivers heeft en een mooiere beeldkwaliteit biedt.

Welke van deze 2 kaarten raden jullie mij aan?
De kaart hoeft geen 256 mb te hebben, want ik weet dat meer geheugen vaak bestaat uit trager geheugen.

Mijn systeem specificaties zijn:

Pentium4 1500 mhz
Intel Desktop Board D845WN
Creative Geforce 3 met 64mb
512mb sdram
Oud 21-11-2004, 21:21
Verwijderd
Ik vraag me af of je veel prestatiewinst zult merken van zo'n kaart. Ik heb zelf ook nog een P4-1500 staan en daar zit nu een Radeon 8500LE in (~10% sneller dan die Geforce3). Als ik die kaart vervang door mijn eigen 9700 merk ik echt helemaal geen snelheidswinst. Je zit bij vrijwel alle spellen puur tegen het plafond van de processor aan. 't Is maar een weet.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 21:52
Jolt
Jolt is offline
uhm...jouw 8500 was een DX 8 kaartje en je 9700 een DX 9 kaartje, je merkt zeker wel het verschil, namelijk in de beeldkwaliteit.

De hele FX serie van Nvidia heeft niet echt een goede DX 9 ondersteuning in DX 8 zijn ze gelijk.

Ik heb zelf de Radeon 9600 256 mb, en ik had er eerlijk meer van verwacht, kaartje is gewoon weg kut. Ben blij als ik eindelijk een nieuwe heb. Zo fucking sloom. Maar toch beter dan een FX 5700 hoor.
En die 256 mb merk je zeker het verschil in games die je op hoge resoluties speelt. Maar zoals nare man al zegt, de meeste spellen zijn behoorlijk cpu afhankelijk.

Ik denk dat je beter kan doorsparen en dan ook gelijk je cpu te upgraden, maar als je echt moet upgraden zou ik voor een 9600 pro gaan 128 mb die op 300/600 loopt.
Oud 21-11-2004, 22:31
M@rco
M@rco is offline
Een Radeon 9600 Pro is tenminste nog een échte DX9 kaart
In Half Life 2 bijvoorbeeld draaien de Geforce FX-kaarten op DX8, omdat de DX9 implementatie blijkbaar erg slecht is. Lijkt me wel een mooi argument voor de Radeon
Oud 21-11-2004, 23:14
Verwijderd
Als Half-Life 2 het enige spel is dat je ooit gaat spelen misschien
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 23:18
Jolt
Jolt is offline
Ts, kijk hier eens, kijk naar welke games je het meeste speelt, ga spelen.

En oordeel zelf welke kaart je wilt kopen.

De 9600 met 256 geheugen is gelijk aan een gewone 9600.
Dus geen pro, ook al staat overal (mycom, etc) een 9600 Pro 256 mb is. Maar vaker staat er niet bij dat die op 400/400 lopen, ipv 300/600 en een stuk sneller is.

Zoek anders maar eens wat reviews.
Oud 22-11-2004, 05:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik vraag me af of je nou 130 euro moet investeren in een kaart die echt niet zoveel sneller is. DirectX9 games kun je vergeten met jouw hardware, DirectX8 kan wel prima. Een goedkoper alternatief is om op Marktplaats een GeForce 4 Ti4200 64MB uit te zoeken voor

Een GeForce FX 5700 draait in Half Life 2 in DirectX8.1 modus, simpelweg omdat de kaart te traag is voor het DirectX9 renderpath. Verwacht dus geen wonderen, een 2e handse ATi Radeon 9700 Pro is nog steeds vele malen beter.

En please kap met dat 256MB geheugen, check reviews maar eens met low-end kaarten met 256MB geheugen dan raak je wel overtuigd. Zonde van je geld vind ik.
Oud 22-11-2004, 05:51
AJMouse
AJMouse is offline
ik kan je die radeon geloof ik aanbieden voor 60 euro, iemand wilde er vanaf. Interesse? PM anders maar.

Mja als je 130 van je pa krijgt is dat misschien leuker omdat ie dan nieuw is enzo
Oud 22-11-2004, 09:03
Verwijderd
Kun je beter die zeventig euro besteden aan bier
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 09:14
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 22-11-2004 @ 06:11 :
Ik vraag me af of je nou 130 euro moet investeren in een kaart die echt niet zoveel sneller is. DirectX9 games kun je vergeten met jouw hardware, DirectX8 kan wel prima. Een goedkoper alternatief is om op Marktplaats een GeForce 4 Ti4200 64MB uit te zoeken voor

Een GeForce FX 5700 draait in Half Life 2 in DirectX8.1 modus, simpelweg omdat de kaart te traag is voor het DirectX9 renderpath. Verwacht dus geen wonderen, een 2e handse ATi Radeon 9700 Pro is nog steeds vele malen beter.

En please kap met dat 256MB geheugen, check reviews maar eens met low-end kaarten met 256MB geheugen dan raak je wel overtuigd. Zonde van je geld vind ik.
Over dat 256mb geheugen is onzin. Kijk maar eens naar benchmarkes waarin Doom III, Half Life , etc. Op hoge resoluties.
Oke de kaarten zoals de 9200/9250/etc dat is alleen een verkoop truc.

En zoals ik al zei, ik heb zelf de 256 mb versie van de 9600, en in doom deed hij het nog redelijk/goed. ALles high nog 20 soms 30 fps. Naja het liep, maar mijn fout was dat ik beter had kunnen doorsparen voor ene betere kaart. 9600 = nog altijd budget...
Oud 22-11-2004, 12:33
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-11-2004 @ 10:03 :
Kun je beter die zeventig euro besteden aan bier
Nare man begrijpt mij
Oud 22-11-2004, 12:52
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 22-11-2004 @ 13:33 :
Nare man begrijpt mij
En dan 80+ euro betalen wegens openbare dronkenschap, en een alcohol vergiftging en nog eens schade betalen wat je allemaal hebt gemold.
Oud 22-11-2004, 18:17
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Jolt schreef op 22-11-2004 @ 13:52 :
En dan 80+ euro betalen wegens openbare dronkenschap, en een alcohol vergiftging en nog eens schade betalen wat je allemaal hebt gemold.
Bullshit, nooit last van. En ik heb best wat ervaring, zou je kunnen zeggen
Oud 22-11-2004, 18:35
MaHo
MaHo is offline
Mjah, als mensen nu nog een 9600 willen kopen heb ik blijkbaar 2 jaar geleden ene goeie aankoop gedaan met me 9600 XT 128 mb
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 20:19
LeiGif
LeiGif is offline
he bedankt voor jullie reacties, ik heb mn pa nu ook overtuigd datie zn geld voorlopig houdt en dat we later dit jaar of begin volgend jaar gewoon een nieuw systeem samen moeten gaan stellen.
Reageren

Regels voor berichten