Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2004, 19:03
Breg
Breg is offline
Ik wist even geen betere titel. Maar het zit zo; ik heb ooit voor een blaadje geschreven, en heb toen moeten ondertekenen, dat wat ik voor hun schreef, ik niet ergens anders in mocht laten drukken. Maar nu is het blad failliet, mag ik dan nog steeds de verhalen die ik ooit voor hun heb geschreven niet ergens anders in laten zetten, of mag het wel omdat dat blad niet meer bestaat?
Oud 11-11-2004, 19:09
ekki
ekki is offline
Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar ik denk dat het wel mag. Wie moet er namelijk een rechtspraak beginnen tegen je als je de teksten ergens anders publiceert? Het bedrijf bestaat immers niet meer.
Oud 11-11-2004, 19:28
Verwijderd
Ze zijn weer herstart, trouwens

In ieder geval denk ik dat het niet zoveel uitmaakt, toch?
Maar je moet het nare man vragen, want ik weet het niet

En, uit nieuwsgierigheid, waar wilde je wat plaatsen dan?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 19:51
Unexplained
Unexplained is offline
Ik hou even een slag om de arm, maar volgens mij - in het geval van doorstart - blijft de entiteit bestaan omdat de B.V. niet ontbonden is. De afspraken blijven, naar mijn weten, gewoon geldig.

Maar ik heb er niet voldoende verstand van om het je met zekerheid te kunnen zeggen.
Oud 11-11-2004, 20:23
Verwijderd
Je hebt gelijk. Faillietverklaring van een rechtspersoon brengt niet de ontbinding van die rechtspersoon met zich mee. Het enige dat hier van belang is, is de vaststelling dat jij nog steeds jegens dat bedrijf aan je verplichtingen moet voldoen. Als je je daar niet aan houdt kun je nog steeds worden aangesproken, maar nu door de curator.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 21:00
Unexplained
Unexplained is offline
Is het niet zo dat bij een doorstart de curator zijn/haar handen er weer vanaf trekt?
Oud 13-11-2004, 09:40
Verwijderd
Nouja, de curator kan gewoon onderdelen van het bedrijf verkopen aan een geinteresseerde derde. Die onderdelen gaan dan gewoon in eigendom over op die derde, zodat ze de failliete boedel verlaten. De faillietverklaarde blijft echter onbevoegd om over zijn goederen te beschikken (dat is immers de curator in zijn plaats). Pas als het faillissement wordt opgeheven herkrijgt hij de bevoegdheid over zijn eigen spulletjes te beschikken.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 10:29
little nemo
little nemo is offline
wat nare zegt. pas als er na het faillissement niets meer met het bedrijf gebeurd, zodat de rechtspersoon waar jij die overeenkomst mee hebt niet meer bestaat en er ook geen opvolgers meer zijn (doorstart oid, of delen die opgekocht zijn) kan jij t ergens anders laten publiceren.

maar er was wel een doorstart dus dan houdt t op
Oud 13-11-2004, 10:43
Verwijderd
Juist. Bij een doorstart van (een zelfstandig deel van) de onderneming gaan alle arbeidscontracten over op de koper van die onderneming. Daaronder vallen dus ook alle nevenbedingen, zoals concurrentiebedingen en geheimhoudingsbedingen.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 16:37
jelmer van hoff
jelmer van hoff is offline
Nare man en little nemo,

wat jullie zeggen klopt niet.
Bij een doorstart vanuit faillissement gaan geen contracten van rechtswege mee over!
Bovendien wordt de BV WEL ontbonden na faillissement.

Bij een doorstart in faillissement is er slechts een activa-transactie. Hierbij mag de koper onderdelen van de onderneming (gedreven door de rechtspersoon) overnemen, maar hij hoeft het niet te doen. Arbeidscontracten gaan niet mee over
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 16:45
Verwijderd
Je hebt gelijk, art. 7:666 verklaart inderdaad de artt. 7:662 t/m 665 en 7:670 lid 8 buiten toepassing in geval van faillissement.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 16:52
jelmer van hoff
Ja, dat is 1 van de redenen om te reorganiseren via een faillissement. Je kan dan relatief gemakkelijk van je personeel afkomen, aangezien de rechten en veplichtingen niet overgaan op de koper EN de curator arbeidsovken kan opzeggen met opzegtermijn van 6 weken en zonder toets door CWI (vroeger RDA).

Ontbinding van de oude failliete rechtspersoon volgt uit art. 2:19 lid 1 sub c BW.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 17:07
Verwijderd
Trouwens, uit art. 2:19 lid 1 sub c volgt niet dat het vonnis van faillietverklaring de rechtspersoon ontbindt. De ontbinding treedt inderdaad van rechtswege in, maar pas nadat het faillissement is opgeheven wegens de toestand van de boedel of door insolventie. Het enkele vonnis van faillietverklaring doet de ontbinding niet intreden, lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 17:13
jelmer van hoff
Je hebt gelijk als je zegt dat de enekele faillietverklaring niet met zich meebrengt dat de rechtspersoon ontbonden is. In mijn eerdere comment stond ook: BV wordt ontbonden NA faillissement.

Tijdens het faillissement blijft de BV nog bestaan, maar het eindigt altijd met een ontbinding uiteindelijk (dat kan bij sommige faillissementen overigens wel lang duren. er zijn faillissementen die meer dan 10 jaar lopen, dit zijn wel uitzonderingen).
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 17:42
Verwijderd
Dat dacht ik ook. Als je de faillissementspraktijk bekijkt dan zie je dat daar een groot gedeelte 'opheffers' bijzit, dus gewoon faillissementen die worden opgeheven wegens een gebrek aan baten. Daar zijn niet eens voldoende baten in aanwezig om het salaris van de curator volledig te voldoen, laat staan de andere boedelcrediteuren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten