Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2005, 14:56
ikke niet
ikke niet is offline
Mijn zusje is 17, en ze is echt HEEL vervelend. Nou ja goed, daar heb ik me onderhand al wel bij neergeled. Daarnaast woon ik op kamers, en heb ik er dus vooral nog in het weekend last van als ik weer thuis ben.
Nou ja ivm de kerstvakantie ben ik weer wat meer thuis geweest, en mijn zusje verziekt het hier in huis een beetje, ze bepaald de sfeer heel erg in negatieve zin.
Ze helpt niet, ze doet niks, ze wil niks, ze wordt boos over alles (vooral tegen mijn moeder en mij ), ze houdt zich TOTAAL niet aan afspraken... Nou ja dan kan je zeggen ze is een puber, dat kan ook wel hoor, dan wel een hele erge, en ze is al wel een beetje oud om nog zo te puberen...
Alleen het grootste probleem is dat ze gigantisch liegt, echt over alles!! Je kan het zo gek niet bedenken, of ze liegt erover. Ze praat zich zelf soms klem, of ze zegt dingen die gewoon niet kunnen! Of ze zegt dat wij fout zitten over dingen...
Nou ja ook dat kan...
Nou is ze vandaag weggelopen, of tenminste niemand weet waar ze is, ze heeft geen telefoon bij zich, en haar vriend neemt zijn telefoon niet op (dus waarschijnlijk zit ze daar).
Het is zo dat ik inhaar chatlogs heb gelezen. Ik weet het dit is fout, dit kan niet dit mag niet en dit is mss wel even erg als wat zij doet (nou ja...). Maar goed ik dacht mss kan ik er op deze manier achter komen bij wie ze is, wat ze doet, je weet wel, het was iig wel goed bedoeld!
Kom ik in die chatlogs achter dat ze tegen iedereen liegt, over alles. Echt niet normaal; tegen vrienden dat ze straft heeft, dat ze ziek is en niet weg mag van mijn moeder, dat ze een dik oog heeft, en dat mijn moeder haar daaro heeft uitgelachen, dat ze tegen zakgeld meer krijgt, dat ze niet kan afspreken omdat ze een verjaardag heeft, dat ze ieder weekend uitgaat tot 8 uur... MWah echt alles, en tegen iedereen!!

Ik vind dit niet normaal, en krijg hier zelf een beetje een naar gevoel van, als iemand zoveel liegt, lijkt er bijna iets niet te kloppen... Ik voel me er dus rot over, maar kan eigenlijk helemaal niks doen. Verder heb ik geen idee hoe ik hier mee om moet gaan, of hoe ik me nu tegenover haar moet gedragen...

*ik heb altijd heel erg gebotst met mijn zusje, tegenwoordig probeer ik me altijd wel volwassen te gedragen al lukt dat dus niet altijd*
Oud 08-01-2005, 15:17
synclinorium
synclinorium is offline
ontwijk haar gewoon een beetje, als ze zwanger is of geld nodig heeft komt ze vast wel langs
Oud 08-01-2005, 15:30
Verwijderd
Ik vind het idd fout dat je in haar chatlogs gelezen hebt of het nou goed bedoeld is of niet (zo iets valt eigenlijk niet goed te praten, vind ik)...daarnaast ben jij niet één van haar ouders, het is aan je ouders om haar op te voeden, niet aan jou. En dat is moeilijk, als je ziet dat iemand dingen doet die jij nooit zou doen, toch is het jouw taak niet om haar op te voeden.

'k zou ook niet weten hoe je je nu tegen over haar 'moet' gedragen. Je zou je zusje kunnen vertellen wat je weet (wel zo eerlijk), maar de kans dat je dan nog meer ruzie krijgt lijkt me erg groot. Als het mijn zusje zou zijn zou ik haar iig duidelijk maken dat ik haar op die manier niet meer geloof, wat ze ook zegt en verder zou ik haar waarschijnlijk idd zoveel mogelijk ontlopen (niet mbt dat ze niet bij me terecht kan als er echt wat is of wat dan ook).
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 21:14
RockaholiC
RockaholiC is offline
welkom in de wereld van de puberteit
maar dan extreem
maar volkomen normaal
ze komt er nog wel achter
Oud 08-01-2005, 21:22
voorbijganger
voorbijganger is offline
Citaat:
RockaholiC schreef op 08-01-2005 @ 22:14 :
welkom in de wereld van de puberteit
maar dan extreem
maar volkomen normaal
ze komt er nog wel achter
Haar zus is 17...
Dan moet de pubertijd toch al min of meer op zijn einde lopen hoor. En normaal? Boh, als je tegen iedereen liegt lijkt me dat eerder een ernstig probleem en volkomen abnormaal. Eerder werk voor een psychiater dan voor ons, stelletje onwetenden.
Maar hoe krijg je haar daar in godsnaam, dat is de grote vraag...

We kunnen hier wel hard ons best doen en allerhande theorietjes uitvinden, bijvoorbeeld:

-speel het keihard, vertel je zus dat je contact opneemt met iedereen waartegen ze gelogen heeft en dat je hen alles vertelt, tenzij ze naar een psychiater gaat.
Maar dan kan het ook nog verder escaleren, of ze zegt gewoon dat ze gaat en ze gaat niet (wat wel in haar aard lijkt te liggen).

Maar zoals al eerder gezegd, ik weet het niet en de kans lijkt me klein dat in dit topic een oplossing opduikt. Ik zou het er eerder met je moeder over hebben dan met ons.
Oud 08-01-2005, 21:33
-(L)-
Met je ouders erover praten is inderdaad het beste lijkt me.
Verder zou ik niet weten wat je kan doen, je ouders kunnen misschien eens met haar praten...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 21:52
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
ach.. boeie van die chatlogs

Maar als ze naast jullie ook nog tegen haar vrienden liegt lijkt het me best mogelijk dat het een soort dwangmatigheid is, ik zou het iig niet onder 'puberteit' plaatsen. Misschien even vragen op psychologie?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 21:58
Balance
Balance is offline
Ik vind hetgeen je opleest uit die chatlogs niet echt bijzonder.
Ze overdrijft wat en ze verzint wat dingen om onder d'r afspraak uit te komen...

Ik denk dat het aan je ouders is om er wat aan te doen als het ergere dingen zijn waar ze over liegt.
Oud 08-01-2005, 22:01
-(L)-
Citaat:
Balance schreef op 08-01-2005 @ 22:58 :

Ik denk dat het aan je ouders is om er wat aan te doen als het ergere dingen zijn waar ze over liegt.
Als ze tegen haar ouders liegt vind ik dat al erg genoeg!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 22:30
igfy
igfy is offline
Ik vind dit niet echt normaal gedrag, ook niet voor een puber van 17. Als je haar en anderen vertelt wat je hebt gelezen ben je natuurlijk hun vertrouwen kwijt, dat is geen goed idee. Maar ik kan me ook voorstellen dat je je toch een beetje verantwoordelijk oid voelt, en betrokken wilt zijn. Misschien moet je haar eens een brief schrijven waarin je uitlegt wat je van haar denkt, en hoe ze zich gedraagt in jouw ogen. Waarschijnlijk zal ze zich er niets van aantrekken, maar je kunt het proberen.
Oud 08-01-2005, 22:36
RockaholiC
RockaholiC is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 08-01-2005 @ 23:01 :
Als ze tegen haar ouders liegt vind ik dat al erg genoeg!
heb jij soms nooit tegen je ouders gelogen ofzo?
Oud 08-01-2005, 22:50
MaArT3N
MaArT3N is offline
Ik zou inderdaad gewoon met je ouders praten, en misschien haar ook duidelijk maken wat die leugens binnen het gezin voor problemen maakt en wat het met de sfeer doet. Als ze zelf met de neus op de feiten wordt geduwt hoop ik voor je dat ze; óf bij zichzelf te raad gaat wat ze fout doet en waarom ze steeds moet liegen, óf dat (als je haar er beetje voor aanspoort) ze via een psychiater tot een oplossing komt.

Laat ons, aub, zo gauw mogelijk weten of er al vorderingen zijn, ik ben er erg benieuwd naar.

Succes ermee
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 23:22
Verwijderd
tja... dat vind ik niet normaal gedrag nee, voor een meisje van 17.
dan zou de pubertijd toch wel voorbij moeten zijn, ongeveer...
maar ik keur het toch ook af dat je haar chatlogs hebt bekeken.
het is ongeveer hetzelfde als in haar dagboek lezen.
ik denk (hoop tenminste) dat het een periode is die over gaat.
waarschijnlijk is ze bezig zichzelf te leren kennen en dat kan niet makkelijk zijn.
misschien kan je proberen met haar te praten, haar een beetje te doorgronden, maar wel subtiel natuurlijk.
stapje voor stapje.
misschien zit ze erg met een paar dingen, en kan jij haar daarmee helpen.
het is natuurlijk niet makkelijk voor jou, maar ik zou me als ze het afwijst je er ook maar niet te veel mee bemoeien.

veel succes!

Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 23:51
Verwijderd
Ben ik de enige die richting een psychologische aandoening zit te denken? An sich, als iemand zo veel liegt, ook over compleet nutteloze dingen, kan het best iets psychisch zijn. Tape dat kind vast aan een stoel en sleur 'r mee naar een psycholoog
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 09:09
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 09-01-2005 @ 00:51 :
Ben ik de enige die richting een psychologische aandoening zit te denken?
nee, lees mijn post maar
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 09-01-2005 @ 00:51 :
Ben ik de enige die richting een psychologische aandoening zit te denken? An sich, als iemand zo veel liegt, ook over compleet nutteloze dingen, kan het best iets psychisch zijn. Tape dat kind vast aan een stoel en sleur 'r mee naar een psycholoog
Het na laten kijken of het idd een psychologisch aandoening is kan vast geen kwaad, maar volgens mij zijn er ook wel mensen die zonder psychologisch aandoening vreselijk liegen. En als je eenmaal begint, dan praat je je zelf al snel vast en kun je er niet meer uit terug en liegen wordt ook steeds makkelijker...zeker als je zelf misschien amper meer weet wat er nu precies klopte en wat niet ed (dat weet ik niet uit ervaring, maar ik kan me er iets bij voorstellen ).

Het meesleuren naar een psycholoog vind ik btw weer een taak voor de ouders, niet voor een zusje.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 12:41
-(L)-
Citaat:
heb jij soms nooit tegen je ouders gelogen ofzo?
Pff, wat een reactie!
Tuurlijk wel, iedereen liegt wel eens een keertje, maar continu liegen is toch echt niet goed!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 13:32
Verwijderd
Puberteit kan helaas heel lang aanhouden bij sommigen. Een neef van mij was toen hij 23 was nog een enorme puber. Van me zus van 22 kan ik ook niet zeggen dat ze al over haar puberteit heen is.

Verder heb je nog mensen die ook heilig in hun eigen leugens (en sterke verhalen) geloven. Dit kan hun hele leven aanhouden.

Wat betreft de topicstartster: Ik kan er dus over meepraten. Mijn zus van zelfs 22 bepaalt hier in huis ook vaak in negatieve zin de sfeer. Dus ik kan je ook helaas geen vooruitzicht geven dat het snel over zal zijn. Mijn zus liegt gelukkig niet, ze is juist altijd heel eerlijk over alles.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 14:46
ikke niet
ikke niet is offline
Bedankt voor de reacties.

Het was geen bedoeling om in dit topic tot een oplossing te komen hoor, maar meer hoe ik ermee om moet gaan.

Ik weet dat het absoluut niet mijn taak is om me met haar opvoeding, of met haar dingen te bemoeien. Nou is het zo dat mijn vader overleden is, en mijn moeder er dus alleen voorstaat. Niet altijd even makkelijk dus. Het is dus wel haar taak, maar omdat mijn moeder het de laatste tijd wel erg zwaar heeft met de hele situatie, tsjaa dan voel ik het toch als een soort plicht om me er een beetje mee te bemoeien. Daarnaast gaat mijn broertje er ook een beetje onderdoor (of nou ja) de laatste tijd; hij zit ook maar altijd met mijn botsende moeder en zusje opgescheept. ZO raakt hij ook helemaal in paniek als mijn zusje weer eens weg is, dat is gewoon echt zielig voor hem. Overigens: mijn zusje was gisteravond weer thuis...

Verder die dingen dit ik in die chatlogs gelezen heb waren mss lang niet zo erg, maar echt ze liegt over alles, ik heb verder niet echt zin om daar hier verder op in te gaan. Het blijft mijn zusje toch, die het heel erg moeilijk heeft met zichzelf, en dan ook echt HEEL erg moeilijk.

Mijn zusje loopt al bij een psycholoog; dat heeft wel lang geduurd voordat ze daar heen wilde (overigens daar heb ik me niet mee bemoeit hoor, dat was echt iets van mijn moeder en de huisarts).
Ik weet niet of het helpt, soms zegt ze van wel, een andere keer van niet. Natuurlijk weet ik neit precies wat ze daar allemaal vertelt, maar ik heb vaak het idee dat ze daar ook liegt (of iig haar eigen verhaal vertelt waar ze heilig in gelooft). Zo komt ze wel eens terug en zegt dan tegen mijn moeder dat de psycholoog het ook belachelijk vindt wat zij hier allemaal in huis mee moet helpen. Nou echt ze doet ZO weinig; ze laat 1 keer in de 2 dagen de honden uit (en dan te bedenken dat die honden 4 keer per dag uit gelaten worden), en ze ruimt denk ik ook 1 keer de keuken op. Maar goed zij vindt dus dat ze wel veeldoet, en zo brengt ze dit ook naar de psycholoog.

Dus of het nou liegen is of geloven in haar eigen verhaal, de psycholoog krijgt waarschijnlijk toch een andere beeld van mijn zusje dan hoe ik dat bijvoorbeeld van haar heb.
Oud 09-01-2005, 15:09
Verwijderd
Nou over het lezen van die chatlogs zou ik niet zo'n halszaak maken. Als ze niet wil dat die dingen gelezen kunnen worden, moet ze ze maar verwijderen, hè.

Anyway, ik denk dat je zusje inderdaad ontzéttend in de knoop zit met zichzelf. Ik weet niet hoe lang je vader al overleden is, maar zou het misschien kunnen zijn dat ze dat niet goed verwerkt heeft of dat ze daar nog mee zit? Het klinkt misschien wat vreemd maar goed, ik denk maar hardop.

Misschien is het zinvol om je moeder een keer contact op te laten nemen met haar psycholoog om te vragen hoe haar dochter er nou eigenlijk voor staat.
Psychologen hebben zwijgplicht, dus letterlijke dingen kan ze niet vertellen, maar ik denk dat ze wel kan zeggen of ze nou werkelijk vooruit gaat of niet.

Als ik jou was zou ik je zusje ermee confronteren wat je hebt gelezen.
Je hebt grote kans dat ze over het feit dat ja haar chatlogs hebt gelezen valt, maar goed, bied daar je excuus voor aan en maak duidelijk dat het om háár gaat en niet om jou. Dat je je zorgen maakt over hoe zij zich gedraagt en hoe de rest van het gezin eronder lijdt.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 09:29
Verwijderd
Ik zou het toch met je moeder bepraten ipv er zelf echt iets 'aan te doen'...je moeder kan misschien ook contact opnemen met die psycholoog en eventueel haar/jullie kant van het verhaal vertellen?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 12:54
Tactic
Tactic is offline
Citaat:
synclinorium schreef op 08-01-2005 @ 16:17 :
ontwijk haar gewoon een beetje, als ze zwanger is of geld nodig heeft komt ze vast wel langs
Beste advies tot nu toe!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 10:42
Pletterprater
Pletterprater is offline
Ze lijkt te schreeuwen om aandacht... en jullie geven haar die aandacht door geërgert te reageren. Ze weet dit wellicht zelf nog niet eens, maar ze wilt graag in de belangstelling staan, als het niet positief is, dan maar negatief. Vandaar dat ze zielig doet online, om mensen met haar te laten praten, vandaar dat ze heel erg vervelend doet thuis, zodat jullie je met haar bezig houden in plaats van met andere zaken.

Waarschijnlijk heeft ze ook een vriend waar jullie het niet helemaal mee eens zijn?... dan is dat juist een oplossing.

Hoezo? Wel, aandacht gaan geven aan die vriend, in plaats van aan haar. Wordt hij waarschijnlijk zo gedumpt. Is ze daarna nog irritant, geen aandacht meer aan haar besteden... zo ook wellicht niet voor haar koken of zakgeld geven totdat ze normaal doet. Haar dan even gewoon links laten liggen en doen alsof ze niet bestaat. Eerste tijdje zal het erger worden, maar daarna zal ze stil zijn, omdat ze merkt dat het niet helpt. Wellicht zal ze proberen de aandacht weer op te eisen door normaal te doen of toch maar iets mee te helpen of vragen waarom dat ze geignored wordt. Dan mag je antwoord geven, maar nog steeds niet teveel aandacht geven. Als ze eenmaal goed haar best heeft gedaan toch voor normaal door te gaan, mag ze hiervoor beloond worden.

En zo train je een puppy

Ow, wacht, je had het over je zusje... euhrm, tja.
Oud 11-01-2005, 10:56
Maurice
Maurice is offline
Neurotisch gedrag.
Het liegen is een soort veilige wereld. Het voelt in feite prettig om te liegen. Neurotisch gedrag komt voort uit een scheve (neurotische) werkelijkheid, wat voorkomt uit een neurotisch verlangen, wat voortkomt uit angst wat voortkomt uit pijn.

De dood van je vader kan hier mee te maken hebben, maar pesterijen op school ook.

Wat je hier aan kan doen weet ik niet, dat is meer voer voor psychologen.
Oud 11-01-2005, 13:04
ikke niet
ikke niet is offline
@ lenoor: mijn moeder is een keer mee gegaan naar die psycholoog. De rest van de dag was mijn zusje toen toch wel zo boos op mijn moeder, dat zij haar zo voor lul had kunnen zetten bij haar, dat mijn moeder gelogen zou hebben daar... Nou ja ik was er niet bij, maar ik gok dat het niet helemaal zo gegaan zou zijn. Het verhaal van mijn moeder hierover is dat de psycholoog toch wel door had dat mijn zusje echt lastig was, dat vooral zij fout zat. Natuurlijk zit mijn moeder ook wel eens fout hoor, soms reageert ze echt zo belachelijk op dingen die mijn zusje doet.

@ Pletterprater: dat het haar om aandacht gaat is wel duidelijk ja, alleen waarom dan, daar zou toch wel een grote rede achter moeten liggen om zo apart op dingen te reageren/ om met dingen om te gaan. Verder dat vriendje wordt opzich wel normaal tegen gedaan hoor bij ons thuis. Alleen natuurlijk is er wel kritiek op, maar dat is ook wel een beetje terecht, aangezien hij nogal dom en sloom is, heel sloom, hij doet niks anders dan met mijn zusje in bed liggen en slapen; geen vrienden, geen hobby's, maar goed. Het gaat niet zozeer om hem, ik bedoel mijn moeder heeft ook wel eens commentaar op mijn vriend (alleen dan wel iets minder ). Verder heeft mijn moeder ook haar zakgeld ingehouden als ze dingen verkeerd deed. Dan ging er iedere keer 1 euro ofzo vanaf. Maar ja dan gaat ze tegen iedereen lopen verkondigen dat ze geen zakgeld krijgt, en dat mijn moeder dat doet om haar te pesten. En niet voor haar koken, daar kan ze waarschijnlijk ook niet om wakker liggen hoor. In zo'n periode dat ze zo stront vervelend is dan vindt ze zichzelf ook lelijk en te dik, en dan eet ze liever niet (althans dat zegt ze hoor, en mijnmoeder geeft haar dan dus daarom wel aandacht), uiteindelijk eet ze dus wel gewoon normaal.

En was ze maar een puppy, dat is een stuk makkelijker hoor ... ... Tenminste onze 2 honden zijn toch erg lief en gehoorzaam ...
Oud 11-01-2005, 13:38
RockaholiC
RockaholiC is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 09-01-2005 @ 13:41 :
Pff, wat een reactie!
Tuurlijk wel, iedereen liegt wel eens een keertje, maar continu liegen is toch echt niet goed!
je meent het
Oud 13-01-2005, 20:00
ikke niet
ikke niet is offline
Mijn moeder is verdrietig, heel verdrietig... Ik maak me hierover de hele avond al zorgen, terwijl ik eigenlijk een opdracht voor school moet afmaken, maar ik moet hier gewoon over piekeren. Daarom dacht ik ik schrijf het even op, dan ben ik het "kwijt".

Mijn moeder zou dit weekend een weekendje weggaan. Bel ik vanmiddag op, zegt ze dat ze niet gaat, omdat mijn zusje echt te vervelend is. Ze scheeuwt tegen mijn moeder, ze doet niks, ze kliert, ze houdt zich niet aan dingen. Volgens mijn moeder is ze echt onhandelbaar. Ze scheeuwt tegen mijn moeder dat ze haar nog eens zo hard trapt dat haar baarmoeder eruit komt. Ze scheeuwt tegen mijn moeder dat ze nu een borstvergroting wil, en dat mijn moeder daarvoor moet tekenen en betalen. Ze slikt de pil, maar dan 3 keer per dag, zodat haar borsten mss nog gaan groeien. Ze sluit zichzelf op. Mijn zusje is aan het doordraaien...
Nou ja goed mijn moeder wilde mij (ik zou dit weekend ''oppassen'') hier niet meer op zadelen. Mijn moeder huilde, ze wist het niet meer, ze was erg verdrietig.

Ik heb haar gezegd dat ze mijn oudste zus moest bellen om iets mee te regelen, en ik heb mijn oudste zus ook gebeld. Nu komt ook zij dit weekend ook naar huis (zij kan iets beter met mijn zusje overweg). Mijn moeder gaat nu toch, gelukkig. Ze was toch niet echt blij, en had eigenlijk geen zin. Waarschijnlijk is ze achteraf blij dat ze is gegaan...

Hopelijk doet mijn zusje een beetje normaal dit weekend. Ik heb het er wel met mijn moeder even over gehad om iets te verzinnen, ik bedoel zo kan het ook niet langer. Mijn moeder zit eraan te denken toch jeugdzorg in de schakelen (maar ze vindt dit een afgang voor zichzelf)... Maar ja op deze manier kan het niet langer.
Iedereen gaat eraan onderdoor, mijn moeder, mijn broertje, en natuurlijk ook mijn zusje, er moet iets veranderen...
Oud 13-01-2005, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Hopelijk doet mijn zusje een beetje normaal dit weekend. Ik heb het er wel met mijn moeder even over gehad om iets te verzinnen, ik bedoel zo kan het ook niet langer. Mijn moeder zit eraan te denken toch jeugdzorg in de schakelen (maar ze vindt dit een afgang voor zichzelf)... Maar ja op deze manier kan het niet langer.
Ze kan beter nu jeugdzorg bellen dan dat het nog verder uit de hand loopt. Misschien is het zelfs een idee om met haar naar het ziekenhuis te gaan. Misschien kunnen ze je daar op de psych iatrie verder helpen.
Ze eet niet, liegt, bedreigt je moeder, heeft een slecht lichaamsbeeld en flipt vlak voor je moeder (zonder haar) weg gaat.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 09:52
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 08-01-2005 @ 16:30 :
Ik vind het idd fout dat je in haar chatlogs gelezen hebt of het nou goed bedoeld is of niet (zo iets valt eigenlijk niet goed te praten, vind ik)...
Vind jij,...

ik vind dat namelijk niet... af en toe is een beetje controle helemaal niet verkeerd. ik zou het namelijk niet erg vinden als iemand dat bij mij zou doen? wat heb je te verbergen?

als je zusje zwaar in de psychologische problemen zit, die indruk krijg ik wel, dan mot je ze gwoon helpen. praat er met je ouders over?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2005, 18:41
Gaea
Gaea is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-01-2005 @ 16:30 :
Ik vind het idd fout dat je in haar chatlogs gelezen hebt of het nou goed bedoeld is of niet (zo iets valt eigenlijk niet goed te praten, vind ik)...daarnaast ben jij niet één van haar ouders, het is aan je ouders om haar op te voeden, niet aan jou. En dat is moeilijk, als je ziet dat iemand dingen doet die jij nooit zou doen, toch is het jouw taak niet om haar op te voeden.
Pff, zeur niet zo. Als zij op die manier erachter kan komen wat haar zusje bezighoudt, omdat haar zusje op dat moment spoorloos is, en helemaal in de war, dan is daar helemaal niets mis mee.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten