Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2004, 17:32
Just Johan
Just Johan is offline
link:
http://noorderlicht.vpro.nl/wetensch...57491+18954043

fragment:
Citaat:
Natuurlijk waren het de science fiction-schrijvers die er als eersten aan dachten. In Arthur C. Clarke’s beroemde roman ‘2001: A Space Odyssey’ vinden aardbewoners een buitenaardse zender op de maan. De zender wijst de weg naar een eveneens door buitenaardse wezens achtergelaten sterrenpoort, die in een baan om Jupiter zweeft.

Dat kon wel eens écht de manier zijn waarop we in contact komen met intelligente buitenaardse levensvormen, betogen twee Amerikaanse informatici deze week in nota bene het coververhaal van Nature. Ze krijgen onverwacht bijval van de Australische schrijver/natuurkundige Paul Davies. In een essay in het Britse blad New Scientist lanceert die een huiveringwekkend idee: misschien heeft ET diep in de prehistorie wel een complete encyclopedie verstopt in ons erfelijk materiaal, ons DNA.
Wat denk je, zou dit kunnen. En zoja, hoe zou je die boodschap kunnen decoderen. Hoe zou je hem zelf in elkaar sleutelen als je een alien was en maar 4 verschillende symbolen had waarmee je vanalles wil vertellen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2004, 18:07
Skilly
Skilly is offline
Leuk een puzzel: laat me beginnen

*& &))( *()&&)( &* (*)&&
ik ben gekomen in vrede

helaas zal dat nooit gebeuren leuke roman trouwens wil ik wel eens een keer lezen
Oud 02-09-2004, 18:35
Verwijderd
Citaat:
Skilly schreef op 02-09-2004 @ 19:07 :
Leuk een puzzel: laat me beginnen

*& &))( *()&&)( &* (*)&&
ik ben gekomen in vrede

helaas zal dat nooit gebeuren leuke roman trouwens wil ik wel eens een keer lezen
Huhu Huhu
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 21:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Just Johan schreef op 02-09-2004 @ 18:32 :
link:
Wat denk je, zou dit kunnen. En zoja, hoe zou je die boodschap kunnen decoderen. Hoe zou je hem zelf in elkaar sleutelen als je een alien was en maar 4 verschillende symbolen had waarmee je vanalles wil vertellen?
*valt van stoel*

zeg over de vpro wat je wil, leuke grappen verzinnen kunnen ze.

(mijn mening over het bestaan van deze ruimtepoort mag duidelijk zijn )
Oud 02-09-2004, 22:14
Verwijderd
(_*_)

stupid bunch of underdeveloped monkey-gene-seed, go bother another part of the galaxy!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 22:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Havock schreef op 02-09-2004 @ 23:14 :
(_*_)

stupid bunch of underdeveloped monkey-gene-seed, go bother another part of the galaxy!
verkeerd vertaalt denk ik, ik zweer je dat er staat "we need more beer over here, fast"

(hoewel ik toegeef dat mijn galactisch redelijk roestig is )
Oud 03-09-2004, 01:29
LMP
LMP is offline
Vele miljoenen €€€ en $$$ worden gestoken in onzinnige dingen als de zoektocht naar ET. Vind ik doodzonde, het kan beter in ander onderzoek gestoken worden. Binnen dit sterrestelsel kost het al vele lichtjaren voor radiogolven en licht om de aarde te bereiken. En voor sterren uit het dichtsbijzijnde sterrenstelsel, de grote magelaanse wolk, kost het al gouw 200.000 jaartjes.

En als er werkelijk leven op andere planeten bestaat, is het echt niet het soort dat radiogolfjes naar ons toe gaat sturen!!!

Ik geloof niet dat buitenaards leven bestaat. Maar ook voor de mensen die dat wel doen, onderzoek is absoluut zinloos. Al die schotels, om eventuele radiogolven te ontvangen, pure geld- en capaciteits verspilling.

MILJOENEN !! doodzonde.

Laatst gewijzigd op 03-09-2004 om 01:32.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 06:55
Bart2002
Bart2002 is offline
Dat er buitenaards leven bestaat is statistisch zeker.
Dat wij er op aarde iets van merken is echter hoogst onwaarschijnlijk.
Oud 03-09-2004, 08:37
LMP
LMP is offline
Citaat:
Bart2002 schreef op 03-09-2004 @ 07:55 :
Hoe kom je daar nou weer op?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 11:54
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Luka schreef op 03-09-2004 @ 02:29 :
Vele miljoenen €€€ en $$$ worden gestoken in onzinnige dingen als de zoektocht naar ET. Vind ik doodzonde, het kan beter in ander onderzoek gestoken worden. Binnen dit sterrestelsel kost het al vele lichtjaren voor radiogolven en licht om de aarde te bereiken. En voor sterren uit het dichtsbijzijnde sterrenstelsel, de grote magelaanse wolk, kost het al gouw 200.000 jaartjes.

En als er werkelijk leven op andere planeten bestaat, is het echt niet het soort dat radiogolfjes naar ons toe gaat sturen!!!

Ik geloof niet dat buitenaards leven bestaat. Maar ook voor de mensen die dat wel doen, onderzoek is absoluut zinloos. Al die schotels, om eventuele radiogolven te ontvangen, pure geld- en capaciteits verspilling.

MILJOENEN !! doodzonde.
Maar waar het mij eigenlijk om gaat: Hoe kun je zinnige dingen coderen als een reeks van slechts 4 symbolen, zodanig dat een ander zonder dat hij jouw codering (en taal en gebruiken) kent, toch kan achterhalen wat je hebt proberen te vertellen?

Aandacht trekken zou, zoals in het artikel staat, bijvoorbeeld kunnen door iets met priemgetallen te doen: AGGAGAGAAAGAGAAAGAGAAAGAAAAAGA bijvoorbeeld, of
AAGGGAAAAAGGGGGGGAAAAAAAAAAAGGGGGGGGGGGGG.
Maar voordat je iets over kunt brengen moet je de taal waarin je wilt spreken duidelijk te krijgen, voordat je kunt gaan communiceren.
Ideeën?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 14:29
I love stars
I love stars is offline
Met getallen aan letters te koppelen.
1=a enz

en dan die getallen weer vertalen naar 4 tekens.

Maar dan moeten de aliens wel onze letters en taal kennen
Oud 03-09-2004, 17:20
Daevrem
Daevrem is offline
Von Neumann probe is dat. Niet zomaar een fles maar een zelfreproducerende zoekende fles die de signalen terugzend naar waar hij zelf vandaan kwam, een andere probe dus, en die doet hetzelfde.

Stel je voor, de mens heeft voor het eerst contact met een buitenaards ras, "We come in peace" is dan ons eerste bericht. Hahahaha...

Dus dan weten we ook gelijk hoe geloofwaardig het is als een buitenaards ras "We come in peace" te melden heeft.

Laatst gewijzigd op 03-09-2004 om 17:23.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 01:05
T_ID
T_ID is offline
nou ja, tegenover hen komen we in vrede, alleen kunnen we onze eigen soort bij tijd en wijlen niet uitstaan.
Oud 04-09-2004, 10:06
A Narrator
A Narrator is offline
Daar heb ik alleens eerder van gehoord. Op National Geographic Channel volgens mij.
Maar ik vraag me af, kunnen die boodschappen niet verkeerd begrepen worden?
Oud 04-09-2004, 21:55
Verwijderd
engels:
we come in peace

tyrdarxiliaanse (of Whiskey Tango Foxtrot het dan ook mag zijn) vertaling:
je moeder's omvang is groter dan die van de melkweg!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 09:48
Slobber
Slobber is offline
Zit er dan niemand mee dat ieders DNA anders is? Hoe kun je dan één boodschap melden? En mijn desoxyribosenucleïnezuur is voor 12% hetzelfde als dat van een kip. Heeft onze interplanetaire vrind dan ook een deel van z'n boodschap in een kip gezet?
Oud 05-09-2004, 12:10
Bart2002
Bart2002 is offline
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Bart2002 schreef op 03-09-2004 @ 07:55 :
--------------------------------------------------------------------------------

Hoe kom je daar nou weer op?

Nou, gezien het aantal planeten in de diverse melkwegstelsels cq het heelal waar theoretisch leven mogelijk is. De harde cijfers heb ik niet paraat, maar die vallen te regelen, als het je interesseert.
Oud 05-09-2004, 13:12
MacArt
MacArt is offline
Citaat:
I love stars schreef op 03-09-2004 @ 15:29 :
Met getallen aan letters te koppelen.
1=a enz

en dan die getallen weer vertalen naar 4 tekens.

Maar dan moeten de aliens wel onze letters en taal kennen
We kunnen met 2 tekens ook al aardig wat informatie opslaan he.. (met 1'n en 0'n)
In welke taal het het geschreven zou zijn is irrelevant, aan ons de opgave om de code te kraken.. Als zal dat erg moeilijk zijn als het om een onbekende taal gaat. Het is zelfs mogelijk dat deze aliens hele andere taal structuren hebben..

maaruh, erg geloofwaardig vind ik het niet. Al is het maar omdat de code gedurende de lange tijd waar het hier om zou gaan onherstelbaar beschadigt raakt en door elkaar gegooid wordt (mutatie en crossingover processen)

duss

maar stond dit echt in nature dan?
Oud 08-09-2004, 14:41
Last_Mohican
Last_Mohican is offline
Ik snap niet dat iemand kan denken dat wij het enige leven zijn in het universum. Dat is net zo bekrompen denken als de mensen die eerstens dachten dat de aarde plat was, tweedens als de mensen die dachten dat de zon om de aarde draaide en derdens als de mensen die dachten dat de aarde in het centrum van het universum lag.
Aangezien de wijdsheid van het universum enorm is (alleen al deze galaxy heeft een doorsnee van 200000 lichtjaar, de afstand tot A.C. is 4,101 lichtjaar en alleen al naar de maan is al n afstand) is het teken van leven allang gegeven.
Oud 08-09-2004, 21:02
blaet©
blaet© is offline
ik denk wel dat het kan ja
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 02:08
DioS
DioS is offline
"we come in peace"

tot dat we er achter komen dat het pussys zijn
en dan heeft iedereen straks zun eigen alien slaaf
Oud 09-09-2004, 13:16
Verwijderd
ik denk eerlijk gezegd dat wij (de mens) best badass zouden zijn als we ruimteschepen zouden kunnen bouwen ed.

waar je rekening mee moet houden is dat wij als soort érg veel oorlog hebben gekend, ik kan me zo voorstellen dat veel andere -mogelijke- beschavingen een veel rustiger, stabieler en vrediger verleden zouden hebben.

beetje tegenovergestelde van dat mensen vaak als zwakkelingen worden afgebeeld
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 13:32
Verwijderd
Citaat:
Slobber schreef op 05-09-2004 @ 10:48 :
Zit er dan niemand mee dat ieders DNA anders is? Hoe kun je dan één boodschap melden? En mijn desoxyribosenucleïnezuur is voor 12% hetzelfde als dat van een kip. Heeft onze interplanetaire vrind dan ook een deel van z'n boodschap in een kip gezet?
ja dat vroeg ik me ook al af. Maar het idee was geloof ik dat het in een beest waar we van afstammen is geplaatst en zo in ons DNA is gebleven. "Je weet nooit, misschien is het code. Misschien is het een buitenaardse boodschap, in onze genen aangebracht toen we nog vissen waren, of eencellige bacillen." Dat stond erover in dat artikel. Maar ik geloof er zelf ook niet zo in hoor.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 16:48
Verwijderd
Citaat:
Ik geloof niet dat buitenaards leven bestaat.
Dat is gewoon pure (menselijke) arrogantie....dat is pas zonde...

Over die kippen met overeenkomstig materiaal: nou en? Zolangs DNA uniek is.

Maar goed, het klinkt sowieso wat onwaarschijnlijk. Ik zou als alien niet een boodschap stoppen in iets wat een vrije wil heeft (of wat er tot nu toe op lijkt).
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 20:48
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:

MILJOENEN !! doodzonde.
Mja vandaar ook dat men met dit idee op de proppen kan, het is voor de aliens bijna ondoenlijk ons te bereiken met radiogolven, vandaar de gedachte dat ze een boodschap hebben achtergelaten, flessenpost. Dat dit in het dna zou zijn, vind ik ook wat ver gezocht.
Oud 25-09-2004, 01:07
JCG
JCG is offline
Citaat:
Havock schreef op 09-09-2004 @ 14:16 :
ik denk eerlijk gezegd dat wij (de mens) best badass zouden zijn als we ruimteschepen zouden kunnen bouwen ed.

waar je rekening mee moet houden is dat wij als soort érg veel oorlog hebben gekend, ik kan me zo voorstellen dat veel andere -mogelijke- beschavingen een veel rustiger, stabieler en vrediger verleden zouden hebben.

beetje tegenovergestelde van dat mensen vaak als zwakkelingen worden afgebeeld
Je kan niet oordelen of de mesnheid gewelddadig is of niet, daarrvoor zou je het met iets moeten vergelijken. Maar waarmee kan je ons vergelijken? Misschien zijn aliens veel gewelddadiger als ons, of kennen ze zelfs het concept van oorlog niet.

(ik heb het gevoel dat ik deze tekst van iemand geript heb, pls niet boos op me worden, alleen weet niet van wie of waar)
Oud 16-10-2004, 16:14
Slobber
Slobber is offline
Wat als we nou ergens hele domme aliens tegenkomen? Veel dommer dan mensen, maar ook behoorlijk slimmer dan andere dieren op onze planeet. Zeg maar...met een IQ tussen de 30 en de 50. Ze kunnen daarintegen weer wel goed opdrachten vervullen. Is het dan rechtvaardig om ze 'te gebruiken voor klusjes' (gewoon tot slaven maken dus).
Oud 18-10-2004, 17:53
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Slobber schreef op 16-10-2004 @ 17:14 :
Wat als we nou ergens hele domme aliens tegenkomen? Veel dommer dan mensen, maar ook behoorlijk slimmer dan andere dieren op onze planeet. Zeg maar...met een IQ tussen de 30 en de 50. Ze kunnen daarintegen weer wel goed opdrachten vervullen. Is het dan rechtvaardig om ze 'te gebruiken voor klusjes' (gewoon tot slaven maken dus).
Is het rechtvaardig om vmbo-ers in de fabriek te proppen.
Volgens mij wel dus, zo lang je ze maar betaalt en niet met zwepen mept als ze een keertje ziek zijn.
Oud 18-10-2004, 21:30
Verwijderd
Wij als bad guys..

I love the idea
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 20:57
The Crash Bash
The Crash Bash is offline
jdkjfiodjfkdsjfij4i
E.T. is already at home, dont need to pick him up.
Oud 25-11-2004, 02:33
halveschizo
halveschizo is offline
grote kans dat een groot deel van het leven op aarde niet eens hier is begonnen. door hun extreem lichte gewicht vliegen o.a. aardbij sporen de dampkring uit (er zijn aardbij sporen op de maan gevonden). bacterien kunnen een meteoor inslag over leven. dus de kans dat dat buitenaards leven behoorlijk op ons lijkt is opzich nog bestwel hoog. verder denk ik dat als we indd een boodschap in ons DNA hebben zitten van E.T. hij er echt wel de moeite had genomen om ons (genetisch) met de juiste taal te verschhaffen.
Reageren

Regels voor berichten