Dit zijn telkens die verschillende soorten voedingsbodems waarop je je staal gaat enten. Op elke voedingsbodem gaat slechts 1 micro-organisme groeien.
VRBG: is me niet echt bekend, maar ik vermoed dat dit eigelijk hetzelfde is als VRBL (violet-red bile lactose agar) Met deze voedingsbodem bepaal je daan het aantal coli-achtigen in je filet
PCA staat voor plate count agar, met deze voedingsbodem ga het totaal kiemgetal bepalen (alle bacteriën in je filet). BKP is denk ik een verdere identificatie van de PCA (we spraken gewoon over PCA)
MRS weet ik niet. Maar bij gehakt/filet americain moeten ook Clostridia, Staphylococcus Aureus en Salmonella bepaald worden. Ik vermoed dat deze voedingsbodem een van die drie bepaald.
Wij hebben toen voor:
- Clostridia => DCR (differential Reinforced Clostridium agar)
- Staphylococcus Aureus => BPA (Baird Parker Agar)
- Salmonella => combinatie van testen met ondermeer BGA en XLD (Brillant Green Agar en Xylose Lactose Desoxycholaat agar)
gebruikt
Twee boekentips:
- Handboek microbiologie practicum van EE Van de Gehuchte
- Microbiologisch onderzoek van levensmiddelen: strategie, principes en methoden van DAA Mossel e.a.