Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2002, 13:31
pienie
de zin uit de boerderij der dieren...

ik weet niet of het volgende stuk wat ik ga typen hier op hoort maar anders; sorry...

Naar mijn weten zijn we allemaal dieren, wat ik me dus afvraag is: Zijn mensen nu echt 'hoger' dus meer of belangrijker dan dieren?...

Ja wij hebben meer hersenen en we kunnen echt 'denken', maar gebruiken we dat juist niet 'tegen' onszelf?...

Wat ik me dus ook afvraag is: Wie geeft ons het recht om proeven op dieren te doen, eir geeft ons het recht om duizenden kippen in een hokje te stoppen, wie geeft ons het recht om apen gek te maken in kleine hokjes?...

De hoofdvraag is dus eigenlijk: Waarom vinden (veel) mensen zich belangrijker dan dieren? tenslotte zijn we het allemaal...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2002, 13:52
unintended
unintended is offline
Ehm ik denk omdat we niet goed genoeg met dieren kunnen communiceren om hun gevoel te begrijpen, omdat ze klein zijn of lelijk.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 15:46
Verwijderd
Citaat:
unintended schreef:
of lelijk.
Alles in de natuur is mooi
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 16:44
lady_x
lady_x is offline
Citaat:
pienie schreef:

Waarom vinden (veel) mensen zich belangrijker dan dieren? tenslotte zijn we het allemaal...
Omdat wij een brein hebben en het ook gebruiken, wij kunnen nadenken en redeneren, dat kunnen dieren niet, juist daarom dat de mens hoger staat. Dieren vind ik persoonlijk evenwaardig aan de mens maar omdat wij de middelen hebben (zoals wapens)om sterker te zijn, worden we als hoger aanzien. Maar inderdaad je vraag is een goeie vraag, waarom hebben wij het recht om dieren uit te roeien, te doden en te vermoorden? Zoveel dieren worden gedood om de pels eraf te halen, zoveel dieren worden opgesloten in een kooi amper zo groot als zichzelf. Het is gewoon zo, de mens heeft de macht in handen, zo is onze absurde gekke wereld, de mens is gek en dom en het wordt steeds erger, binnen x-aantal jaren zullen alle bedreigde diersoorten dood zijn, de mens zal overblijven en stikken in zijn eigen dwaasheid.
Oud 24-05-2002, 17:51
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
eddie schreef:

Alles in de natuur is mooi
iets dat gemaakt wordt door natuur is natuur.
mens is gemaakt door natuur en is dus natuur.
dingen gemaakt door de mens zijn dus gemaakt door de natuur en zijn dus natuur.
Alles is dus natuur.
Alles is volgens jou dus mooi?

Dat kan toch niet? Er moet toch een tegengestelde zijn?

Maar goed, on--topic

Animal Farm =

Het gedrag van mensen is niet in strijd met gelijke rechten, wel met gelijke kansen en behandeling. Gelijke kansen daar hebben dieren niks aan, blijft over gelijke behandeling.
In hoeverre kan dat? Ik denk dat het theoretisch zou *moeten* maar weet niet hoe..
Oud 24-05-2002, 18:51
mitsj
mitsj is offline
De mens is omnivoor en is daarom gerechtigd om dieren te vermoorden voor hun eigen. Net zoals een leeuw een zebra zal doden voor zijn eigen leven.

Dieren hebben echter een veel minder ontwikkelde emoties en bepaalde soorten zelfs geen. Daarom staat de mens boven het dier.

Wat ik me afvroeg is waarom (in een hypothetysche situatie)een buitenaards ontwikkelder ras ons niet zou mogen vermoorden alleen maar uit het feit dat ze ontwikkelder zijn.
Antwoord hebt ik dus eigelijk al gegeven daarop.
Namelijk omdat we emoties hebben.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Coolkast schreef:
iets dat gemaakt wordt door natuur is natuur.
mens is gemaakt door natuur en is dus natuur.
dingen gemaakt door de mens zijn dus gemaakt door de natuur en zijn dus natuur.
Alles is dus natuur.
Alles is volgens jou dus mooi?

Dat kan toch niet? Er moet toch een tegengestelde zijn?
Alles wat groeit is natuur ja
Computers groeien niet en is dus geen natuur

Citaat:
mitsj schreef:

De mens is omnivoor en is daarom gerechtigd om dieren te vermoorden voor hun eigen. Net zoals een leeuw een zebra zal doden voor zijn eigen leven.
ok
Citaat:
mitsj schreef:

Dieren hebben echter een veel minder ontwikkelde emoties en bepaalde soorten zelfs geen. Daarom staat de mens boven het dier.
Die redernatie snap ik niet. Omdat een bepaalde soort meer emoties heeft dan elk ander, staat het boven de andere soorten?
Citaat:
mitsj schreef:

Wat ik me afvroeg is waarom (in een hypothetysche situatie)een buitenaards ontwikkelder ras ons niet zou mogen vermoorden alleen maar uit het feit dat ze ontwikkelder zijn.
Dit klopt dus niet. Het buitenaardse ras is meer ontwikkeld, dus ook in emotionele zin, dus staan ze boven ons.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 19:29
pienie
Dus omdat wij een freakin' mind hebben staan wij boven alles, terwijl ( de meeste ) mensen dat tegen zichzelf gebruiken?!...

Dit vind ik dus onzin...

Kijk, het feit dat wij vlees en planten eten is ok, daarom kunnen we wel een kip slachten daar heb ik geen problemen meej ( al ben ik vegetarisch opgevoed ), maar het erge vind ik: waarom moeten al deze kippen eerst opgesloten zitten in een krap hokje?!, waarom hebben hun het recht niet om hun korte leven nog effe ronddwarrelend in de natuur door te brengen?!...

Ik vind het echt gefreaked hoor, kijk ik ga echt geen koe in mijn huis halen en die TV laten kijken ofzo dat begrijpt de koe toch niet, en misschien ga ik wel te ver ofzo maar ik vind het ergens nog rasictisch ook, ik vind het egoistisch...
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 19:48
GeNeVa
GeNeVa is offline
Naja... zoals al eerder aangegeven...

Mensen kunnen niet communiceren met dieren. Vandaar dat ze het ook als normaal beschouwen dat je dieren kunt slachten, en er wetenschappelijk onderzoek op verrichten.
Immers welk dier protesteert hiertegen?!

Bij jou komt de vraag of mensen "hoger" zijn als dieren naar boven omdat jij mensen vergelijkt met dieren. Ik doe dat niet, en ik denk dat er velen met mij zijn.
Ik maak me slechts zorgen om de leefomstandigheden van sommige dieren, ik ben verder geen vegetarier.
Oud 24-05-2002, 20:15
2young2live
2young2live is offline
blugh! ik heb een hekel aan mensen die denken dat ze beter zijn dan wat dan ook...
ik heb op de een of andere manier een gruwelijke afkeer tegen die ideeen van 'ik ben slimmer dús beter' of ouder dus beter of meer hersencellen dus beter of wij hebben de mogelijkheid tot redenering dus beter.
in mijn ogen is alles en iedereen gelijk, alhoewel...de mens staat mischien wel een stapje lager dan het gemiddelde beestje...ik heb een hekel aan de mens, vraag me niet waarom...
Oud 24-05-2002, 20:29
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
GeNeVa schreef:
[B]Naja... zoals al eerder aangegeven...

Mensen kunnen niet communiceren met dieren.
[b]
Er was eens een reportage over een vrouw die apen vanaf hun kindzijn gebarentaal heeft geleerd en die apen konden gewoon met haar communiceren, emoties als verliefdheid overbrengen, over problemen communiceren, enz. Ook bij andere dieren (dolfijnen e.d.) is gebleken dat als er gebruik wordt gemaakt van een overschrijdend communicatievlak mens en dier met elkaar kunnen communiceren en dieren toch rationeler lijken dan mensen vroeger dachten.

Veel dieren kan niet adequaat mee gecommuniceerd worden omdat we teveel afwijken. Toch heb ik bij onze vroegere hond gemerkt dat hij soms sterke emoties had en ook een soort persoonlijkheid. Denken dat wij alleen over bijzondere vermogens beschikken is erg atropocentrisch.

Citaat:

Bij jou komt de vraag of mensen "hoger" zijn als dieren naar boven omdat jij mensen vergelijkt met dieren. Ik doe dat niet, en ik denk dat er velen met mij zijn.
Ik maak me slechts zorgen om de leefomstandigheden van sommige dieren, ik ben verder geen vegetarier.
Het is leuk om boeken uit de 19e eeuw te lezen. In die tijd werden vrouwen en slaven vaak als inferieure wezens gezien. Toen personen als J.S. Mill voor gelijke rechten voor vrouwen gingen pleiten werden ze als zeer radicaal beschouwd en zelfs uitgelachen. Nu vinden wij dat absurd. Het is niet uit te sluiten dat hetzelfde gebeurt met dierenrechten. Nu worden vegetariers of niet-vegetariers die dierenrechten verdedigen vaak als radicaal beschouwd, soms zelfs nog een beetje uitgelachen. Wie weet is het over 150 jaar gangbaar om vegetarisch te zijn. Het wordt nu iig maatschappelijk al breder geaccepteerd dan 50 jaar geleden.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 21:28
saganou
saganou is offline
woooh..moeilijke vraag.

De mens staat geen op geen enkele manier boven andere dieren. Slimmer zijn, elektrische dingen gebruiken, emoties zijn hoogstens aanwijzingen dat wij sterker of veelzijdiger zijn.
Jammer genoeg is ons woord 'recht' óók niet van toepassing op dieren. Ons rechtsysteem en al die irritante normen en waarden in ons groene celletjes hebben slechts betrekking tot mensen. We kunnen niet andere soorten beoordelen dan ons zelf. ok, we kunnen het wel, zie dit hele topic, maar de beoordeling zou nooit 'waar' of 'goed' kunnen zijn.

Het probleem is dat vele van jullie vervolgens kleine mensjes in al die lieve dieren gaan zien. Geef toe dat een dode mug je niet in huilen laat uitbarsten, terwijl als er voor je ogen een schreeuwend varken wordt geslacht die persoon voor zijn hele leven vegetarisch is en vervolgens met de varkens probeert te praten. Maar in feite, bestaat er dus geen enkel recht van ons om dieren te vermoorden. Ook niet het tegengestelde..Of we dieren afslachten of niet, het is zomin rechtvaardig als onrechtvaardig.

eh.. denk ik

p.s. waar kan ik verdomme m'n nickname veranderen? this one sucks

Laatst gewijzigd op 24-05-2002 om 21:33.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 21:38
Moonflower
Moonflower is offline
Ik vind dit wel een goede vraag, zelf denk ik er ook wel veel over na. Ik eet geen vlees meer sinds een tijdje maar ik vind het moeilijk om over de rechten van dieren te spreken. Ik denk dat het onzin is om te zeggen dat dieren geen verstand hebben, dat hebben ze wel degelijk want ze kennen ook angst en hebben communicatiemogelijkheden. Misschien wel op een andere manier als die van ons maar zelfs bijen communiceren met elkaar. Volgens mij denken mensen al heel erg snel dat dieren dom zijn en niets voelen en ik hoop dat daar ooit verandering in komt, want wij zouden juist met al onze kennis en slimheid de dieren moeten beschermen tegen mensen die het niet zo goed voor hebben met deze wezens en tegen dingen als milieuvervuiling, want de dieren kunnen daar al helemaal niets aan doen, dat is vooral onze eigen schuld....

Lots of love...
Oud 24-05-2002, 22:35
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
Jasper Hoeksema schreef:

Jammer genoeg is ons woord 'recht' óók niet van toepassing op dieren.
Een selectie van rechten zou zeker wel zeker moeten zijn. Het recht op vrijheid van meningsuiting voor een koe is misschien te ver gezocht, maar het recht niet gefolterd/mishandeld te worden is bijvoorbeeld heel relevant voor dieren.

Citaat:

Of we dieren afslachten of niet, het is zomin rechtvaardig als onrechtvaardig.
Dat hangt er sterk vanaf welk ethisch systeem je als uitgangspunt neemt. Een kantiaan zal zich weinig zorgen om dieren maken, rawlsiaanse ethiek zou doorgetrokken kunnen worden tot dieren. Maar ethische stromingen waarin geluksmaximalisatie centraal staat zien het afslachten van dieren vaak als moreel onverantwoord. Zo redeneerde Bentham dat dieren net als mensen kunnen lijden en ze daarom in "utilitaristische geluksberekeningen" opgenomen dienen te worden.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 23:05
Verwijderd
Ik heb animal farm twee weken geleden gelezen, het was het beste en mooiste boek dat ik ooit heb gelezen.

In het boek wordt toch juist duidelijk hoe slecht de mensheid eigenlijk is?! Ik ben het met dat boekje eens, de logische conclusie die je er ook uit kan trekken is dat wij het recht inderdaad niet hebben. Wij staan er dus niet boven...
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 23:32
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
de logische conclusie die je er ook uit kan trekken is dat wij het recht inderdaad niet hebben. Wij staan er dus niet boven...
je kan uit veel boeken eene logische conclusie trekken maar of die goed en realistisch is , is een ander verhaal.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 23:35
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
mitsj schreef:

je kan uit veel boeken eene logische conclusie trekken maar of die goed en realistisch is , is een ander verhaal.
Ja, ga je dus nog maar eens goed bezinnen over jou "dieren hebben geen emoties" verhaal.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 09:33
Verwijderd
Citaat:
mitsj schreef:

Realisitsch wellicht niet, goed is ie bij dit boek zeker.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 13:50
Uhmpra
Uhmpra is offline
mensen zijn dieren en dus gelijk aan dieren, want waarom zouden wij beter of meer zijn?

ik geef echter wel meer om mensen, omdat die toevallig van hetzelfde soort zijn als ik (althans de meeste dan ), lijkt me logisch

dit zegt nog niet dat wij geen dieren mogen doden ofzow, dieren doden elkaar immers ook, maar het zegt ook niet dat wij zonder meer het recht hebben om ze te doden of er proeven op te doen, toch doen wij het gewoon, wat ik me overigens afvroeg is of je iets pas mag doen als je er het recht toe hebt...
Oud 25-05-2002, 14:26
*fledermous*
*fledermous* is offline
Wij zijn niet gelijk aan dieren,

wij staan hoger in het evolutie proces, en zijn dus verder ontwikkeld dan een dier of andere mensen.

wat ons dus boven dieren en andere mensen verhevent
Oud 25-05-2002, 15:52
Verwijderd
Citaat:
*fledermous* schreef:
Wij zijn niet gelijk aan dieren,

wij staan hoger in het evolutie proces, en zijn dus verder ontwikkeld dan een dier of andere mensen.

wat ons dus boven dieren en andere mensen verhevent
Volgens mij heeft de krokodil toch echt wel meer evolutie meegemaakt dan wij. Deze stamt afaik af van de dino's...
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 18:12
pienie
Citaat:
GeNeVa schreef:
Naja... zoals al eerder aangegeven...

Mensen kunnen niet communiceren met dieren. Vandaar dat ze het ook als normaal beschouwen dat je dieren kunt slachten, en er wetenschappelijk onderzoek op verrichten.
Immers welk dier protesteert hiertegen?!

Ik vergelijk mensen niet met dieren, maar ik zeg dat mensen dieren zijn, en dat zijn we ook...

En we kunnen wel op een bepaalde manier met dieren communiceren, kijk maar naar je huisdieren, ik heb toevallig een poes en als ik VIS roep komt ze hard aansprinten, ze weet dat ze dan eten krijgt, als ik met mijn vingers knip dan weet ze dat ze van de bank/bed af moet, en als ik roep 'kom kom Lurlene' dan komt ze ook...

Dus eigenlijk kunnen we wel degelijk met dieren communiceren al is het niet hetzelfde als met een mens...
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 18:17
pienie
Citaat:
Jasper Hoeksema schreef:
woooh..moeilijke vraag.

Het probleem is dat vele van jullie vervolgens kleine mensjes in al die lieve dieren gaan zien. Geef toe dat een dode mug je niet in huilen laat uitbarsten, terwijl als er voor je ogen een schreeuwend varken wordt geslacht die persoon voor zijn hele leven vegetarisch is en vervolgens met de varkens probeert te praten. Maar in feite, bestaat er dus geen enkel recht van ons om dieren te vermoorden. Ook niet het tegengestelde..Of we dieren afslachten of niet, het is zomin rechtvaardig als onrechtvaardig.

Ik vind het een beetje raar wat je zegt over dat kliene mensjes in beesten te gaan zien, dat bedoel ik hier niet eens mee...

Wat ik bedoel is een dier is een dier wat we dus allemaal zijn, en geef toe jij zou ook gek worden als je in een veels te klein hokje opgesloten word, een aap gaat dan ook van rechts naar links met zijn hoofd bewegen, net als wij, we worden GEK...
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 10:30
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
mitsj schreef:

De mens zou best omnivoor kunnen zijn, dit betekend dat zij in staat is dieren te eten. Dat wil nog niet zeggen dat ze daartoe gerechtigd is, ik ben ook in staat jou te vermoorden...

Waarom zouden minder ontwikkelde emoties betekenen dat ze onder ons staan? Dit betekend slechts dat mensen een ander diersoort is, wat wel door meer kenmerken duidelijk word gemaakt, iedereen is anders, gelukkig.

Je zei zojuist dat dieren ook emoties hebben, alleen minder (daar waag ik me niet aan, maar we gaan even van jouw stelling uit). Als wij dan minder ontwikkelde emoties hebben dan die aliens, waarom zouden ze ons dan volgens jouw theorie niet mogen vermoorden? Dan hebben ze daar toch alle recht toe?
Oud 30-05-2002, 11:33
VisioN
VisioN is offline
[QUOTE]mitsj schreef:
[B]De mens is omnivoor en is daarom gerechtigd om dieren te vermoorden voor hun eigen. Net zoals een leeuw een zebra zal doden voor zijn eigen leven.

>>> een leeuw heeft vlees nodig om te overleven, en is daar ook zo voor gebouwd. een mens daarentegen heeft helemaal geen vlees nodig om te overleven, is daar niet speciaal voor gebouwd en heeft zelfs hulpmiddelen nodig om aan vlees te komen, waardoor het dus niet natuurlijk is.

>>>Dus als je twee mensen hebt, de 1 is ver ontwikkeld in zijn emoties en intelligentie, de ander uit zich niet zo erg en is niet bijzonder intelligent, en is dus minderwaardig aan de ander ??

Reageren

Regels voor berichten