Advertentie | |
|
![]() |
|
Wat je hebt gemeten dat horen we niet. Je hebt een zogenaamde lineare meting in dB gedaan. Voor het menselijk oor wordt (flink) gecorrigeerd zodat je dB(A) krijgt. Ook gelden de maximale waarden niet, maar een tijdgemiddelde. Het niveau voor de wet zal dus ongeveer 95/100 dB(A) zijn.
Verder zegt naar mijn weten de wet alleen dingen om de mensen te beschermen die in de woningen om de discotheek heen wonen en muziekgeluid wordt extra streng beoordeeld. Bij de vergunning voor de disco is gekeken naar hoeveel dB(A) de disco wil maken en naar de omliggende gebouwen. Maakt de disco meer, moet er eerst mensen gaan klagen. Gaan er mensen klagen dan kan de gemeente de disco verplichten om een akoestisch onderzoek te doen en zo te bepalen wat het maximale niveau is dat de disco mag maken. Wil de disco meer, moeten ze voorzieningen treffen. Voor de rest is het denk je eigen keuze om je oren bloot te stellen aan dit soort niveau's. Langdurige blootstelling aan 80 dB(A) (machinale werkplaats), kan al gehoorbeschadiging veroorzaken. Kom je ieder weekend thuis met een piep in je oren, bestaat er een grote kans dat na een paar jaar die piep nooit meer weggaat. Ook een walkman die te hard staat enz, kan gehoorbeschadiging veroorzaken omdat je langdurig naar bepaalde niveau's luistert. De laatste paar keer dat ik naar disco ging, (2 jaar geleden) had ik zelf gemaakte doorzichtige oordoppen in. En dan verstond ik de mensen die tegen me praten nog beter ook. En toen begon ik me af te vragen wat ik deed in zo'n zweterig rookhol waar de muziek te hard stond om elkaar te verstaan. Wil je weten hoe het staat met je oren, kijk dan op: www.oorcheck.nl
Laatst gewijzigd op 27-11-2004 om 11:49. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
140 db is de pijngrens en dan ben je op slag doof.
Vanaf 125 db loop je een flinke kans op gehoorbeschadiging. Er wordt hier maar met db's gesmeten, maar + 10 dB is voor het gehoor wel 2 maal zo hard. Als je 1 box neerzet die 100 db maakt, heb je 1000 van die boxen nodig om 130 db te maken, om even aan te geven. De 108 db(A) die tandenborstel noemt, is denk toch wel een beetje het plafond bij zo'n feest. Als oordoppen 20 db reduceren is dat evenveel als dat je achter een glazen wand staat. en 4 keer zo zacht als de muziek die gespeeld wordt.
Laatst gewijzigd op 27-11-2004 om 14:19. |
![]() |
||
Citaat:
Ik heb geen idee hoe we het gemeten hebben (gecorrigeerd of niet), maar 115 dB uit de speakers ervaar ik niet als "te hard"... En 97 dB ervaar ik weldegelijk als te zacht.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Nouja, het blijkt iig wel dat er geen hele duidelijke regels zijn over hoe hard het mag gaan voor bezoekers van zo'n feest.
Zoals gezegd zijn er wel ARBO richtlijnen voor werknemers, dat ze bijv. zoveel uur bij zo'n geluidsdruk mogen werken, maar dat geld niet voor de bezoekers. Je kiest er zelf voor om 6 uur lang bij 105 dBA te staan dansen of wat dan ook. Je hebt al een gehoorbeschadiging als je 4 uur lang wordt blootgesteld aan 90 dB; toch zullen de meeste mensen dat toch wel weer aan de "zachte" kant vinden.. Ooit een jongen gesproken die serieus beweerde dat als ie na afloop niet flink wat oorpijn had het toch niet zo leuk was geweest.. ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als het echter gaat om een bezoeker is die omkering van de bewijslast er niet. De bezoeker van een houseparty die meent dat hij gehoorschade heeft opgelopen omdat het volume structureel te hoog was, moet alles zelf doen. Daarom is het vrijwel onmogelijk. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Als het geluid goed afgesteld staat, en de akkoestiek goed is in een ruimte, dan kan 105 decibel nog prima relaxt zijn om naar te luisteren...
het heeft met geluids intensiteit te maken, en frequenties... als je 105 decibel aan het topje van wat de mens kan horen plaatst ga je bijna doodt van de pijn (20.000 herz.) Als je 105 decibel netjes verspreid van 19 tot 21.000 herz... is het super relaxt om te horen. ![]()
|
Ja, zoals paco terecht opmerkt, het gaat om de geluidsintensiteit van het geheel en niet om de geluidsintensiteit van bijvoorbeeld het aanslaan van 1 snaar op een gitaar...
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Op 2500 Hz is het oor het gevoeligst en is voor je beleving dus ook het hardst. Bij 20.000 is er een correctie van 9 dB.
Zo kan het lineare niveau 103 db zijn en het gevoelniveau 105 db(A), als alle energie rond de 2000 Hz zit. Zit de energie in de lage tonen, kan ik makelijk 125 dB maken wat voor het oor ook 105 db(A) is. 122 dB is volgens de menselijke weging 105 dB(A). Kortom je kunt een hoop zin en onzin vertellen over dB's en een niveau wat je in een disco met een telefoon meet, is een Sound Presure Level en dat zegt helemaal niets over de werkelijke beleving. Daar kan in theorie 50 db tussen zitten.
|
|