Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2004, 14:15
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
hoi mensen,

IK had een therapeut bij altrecht, dit werd betaald door de verzekering, want dit valt onder de AWBZ.. Het klikte echter totaal niet met haar en ik ben het vertrouwen kwijt geraakt. Zij heeft mij verteld dat ze denkt dat dit bij een volgende therapeut ook zal gebeuren. Ze zou best gelijk kunnen hebben, want ik moet eerst de tijd hebben om iemand te leren kennen, en die persoon moet mijn vertrouwen winnen. Dit kost veel tijd, en meestal willen ze bij altrecht direct aan het werk.. en als ik niet open sta voor zó'n iemand dan kan ze alleen maar raden naar mijn gevoel en zal ik het niet vertellen.

Nu had ik het dr met mijn mentor over (van het KTC=kamertraingscentrum) hoe het nu verder moest, want zonder verdere hulp zou ik hier niet mogen wonen, omdat ze vinden dat ik dat nodig heb.
Ik vertelde hem dat ik gewoon iemand wil die ik ken en vertrouw en waar ik helemaal voor open sta.. toen was het stil want zo'n persoon bestaat natuurlijk niet..
later zei ik dat ik dan wel weer naar mijn leerlingenbegeleidster van mijn oude schoolwil, zij heeft een eigen praktijk, daar wilde ik wel heen..

Ik heb haar gelijk gebeld, en ze wilde me graag helpen. DE vraag was of ze dat kon aangezien ze gewoon maatschappelijk werkster is. Uiteindelijk zij ze dat ze me wel kon helpen, mits ik er echt achter sta en ervoor ga.

Nu is alleen mijn probleeem dat ik haar niet kan betalen ze valt niet onder de AWBZ en mijn verzekering vergoed dit dus hoogst waarschijnlijk niet.
Omdat ik bij altrecht nog wel naar de psychiater ga kan zij een persoonsgebonden budget aan vragen. Dan krijg ik geld van altrecht om haar te kunnen betalen, dan moet ik wel aantonen dat zij mij echt kan helpen en dat ze geen psychiatrische hulp geeft.
weet iemand hier misschien wat meer over? iemand die in ongever dezelfde situatie zit?

Ik hoop dat het allemaal gaat lukken want bij altrecht zie ik het niet meer zitten

xxx mir
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2004, 06:28
Verwijderd
Hmm wat een vervelende situatie, ik heb geen ervaringen met PGB behalve dat ze het willen afschaffen geloof ik i.v.m bezuinigingen. Tenminste vorige week heb ik nog mijn hand getekend voor luuk (spastisch) uit mijn klas tegen de bezuinigingen enzo.

Maar ik wee tniet waar je precies moet kijken etc ervoor want ik heb er geen ervaring mee .

Succes!
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 17:47
Ruudje
Ruudje is offline
Best jammer dat het na een half jaar uiteindelijk toch niet goed gaat bij Altrecht.

Naar mijn idee waren er geen kosten voor het Algemeen Maatschappelijk Werk. Ik heb nog even op internet gezocht, en volgens deze site van CZ is dat ook niet zo.

Een andere site beweert weer iets anders:
'In sommige gevallen worden de kosten vergoed door de Zwolsche Algemene, Rijnland, Ohra, Interpolis, Nuts, AZIVO, Trias, het Zilveren Kruis, Levob, PUR en Univé. Een enkele keer blijkt de Gemeentelijke Sociale Dienst bereid de kosten te vergoeden. Uit een Persoonsgebonden Budget GGZ kunnen de kosten ook vergoed worden, zie http://www.pgb.nl'

Op http://www.pgb.nl is ook niet erg duidelijke informatie te vinden in verband met Algemeen Maatschappelijk Werk:
'Verschillende soorten zorg en hulp
Met een PGB kunt u verschillende vormen van hulp en begeleiding inkopen. Deze vormen van hulp heten officieel 'zorgfuncties'. U kunt er aanspraak op maken op grond van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ).

Huishoudelijke verzorging (denk aan schoonmaken, afwassen, wassen draaien).
Persoonlijke verzorging (hulp bij alledaagse handelingen zoals opstaan, douchen, aankleden, eten en drinken, naar het toilet gaan).
Verpleging (zoals hulp bij het gebruik van medicijnen, wondverzorging of beademing)
Ondersteunende begeleiding (ondersteuning bij activiteiten thuis en buiten de deur, zoals dagopvang).
Activerende begeleiding (leren omgaan met uw handicap of problemen, beter persoonlijk functioneren en veranderingen realiseren, bijvoorbeeld zelfstandig gaan wonen of gaan werken).
Kortdurend verblijf buitenshuis (weekendopvang, vakantieopvang of logeeropvang voor maximaal 104 dagen per jaar).
Niet alles
Met een PGB kan veel, maar niet alles. Wat mogelijk is hangt af van de hoogte van het toegekende budget en wat binnen de PGB-regeling is toegestaan.

U kunt met het PGB alle vormen van hulp en begeleiding inkopen die binnen de zes genoemde zorgfuncties vallen, ook al hebt u voor een bepaalde functie geen indicatie gekregen. Een voorbeeld: u bent geďndiceerd voor huishoudelijke hulp maar u wilt graag een keer naar de stad. U kunt dan ook ondersteunende begeleiding inkopen. In dit geval gaat het ten koste van de huishoudelijke hulp, maar u kunt zelf bepalen wat voor u op zeker moment belangrijk is: huishoudelijke hulp of er even tussenuit.
U mag het PGB ook besteden aan bemiddelingskosten voor het vinden van goede hulpverleners.
Met een PGB mag u geen geneeskundige behandeling of therapie betalen. Ook permanent verblijf in een instelling kunt u niet met een PGB financieren.'

Ik denk dat je het beste even zou kunnen informeren bij je verzekering en/of bij je leerlingenbegeleidster, die zullen je er vast wel meer over kunnen vertellen.

Liefs,
Ruud
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 19:38
Verwijderd
Hey,
Jammer dat het niet klikt daar bij Altrecht.
Heb je bij altrecht, je mentor van het KTC en aan de mw-er gevraagd hoe dit PGB werkt? Want ik denk dat zij degene zijn die dat weten, of die anders weten hoe je daar achter moet komen.
Naja ik hoop dat het lukt, veel succes!
xx
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 23:40
Verwijderd
He, ten eerste vervelend om te horen in wat voor situatie je zit ik hoop dat je snel progressie boekt.

Ik werk met verstandelijk gehandicapten en volg de opleiding spw. In beide gevallen krijg ik wel eens te maken met pgb-en. Voor zover ik weet, worden ze niet afgeschaft. En kan je in principe kopen wat je wilt. Maar ik weet niet of dit voor iedereen geld, maar ik weet dat een verstandelijk gehandicapte er zelfs mee naar de hoeren kan, als hij dat wil.

Dus er is veel ruimte waar je het aan kan besteden, maar vraag het inderdaad eens aan je begeleider en andere mensen.

Sterkte
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 00:10
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Mij is sinds kort ook de keuze voorgelegd over een persoonsgebondenbudget. Ik had er nog nooit eerder van gehoord. Het ziet er wel ingewikkeld uit maar ik geloof dat je eerst kan laten controleren waar je recht op het en of je dan voldoende uitbetaalt krijgt.
Reageren

Regels voor berichten