Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2004, 19:45
Verwijderd
Af en toe komt bij mij thuis een zwerfkatje aanlopen, die ik dan wat te eten en aandacht geef. Hij is best wel bang maar hij durft wel naar binnen als de voordeur openblijft.

Vandaag stond hij weer voor de deur en hij zat onder het bloed. Ik kon maar 1 wond ontdekken boven zijn voorpootje, onder zijn hals zeg maar. Het bloedde niet meer maar zijn hele vacht zat onder het bloed. Ik heb toen met water en een handdoek hem een beetje schoongemaakt (onder luid protest) en zijn vacht flink nat gemaakt, zodat hij zich ging wassen, wat hij ook deed.

De wond leek het meest op een beet van een kat of hond.

Hij loopt een beetje mank, maar mauwt niet van de pijn, en klimt nog overal op.

Kan ik hem nog ergens mee helpen? Hij loopt nu weer buiten maar komt dagelijks even langs.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2004, 19:55
Verwijderd
tja, goed verzorgen, meer kan ik er niet van zeggen

bij ons is ook een tijd geleden een babypoesje aan komen lopen, het zou best eens kunnen zijn dat een heel nest gewoon in de sloot is gedumpt
maar dat arme beestje z'n ogen zaten vol pus en was mager etc
dus ik heb heel die ogen opengemaakt en goed schoongemaakt en met zalf (die we ook voor de koeien hebben..) behandeld.

vervolgens hebben we het beestje gehouden
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 20:05
AngelLena
AngelLena is offline
Je kan voor de zekerheid de dierenambulance bellen, proberen het katje binnen te lokken en op te sluiten in je huis, laat ze het beestje maar ophalen... Dan weet je iig zeker dat het diertje de verzorging krijgt die het nodig heeft zoals evt dierenarts.
Oud 03-11-2004, 20:23
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 03-11-2004 @ 21:05 :
Je kan voor de zekerheid de dierenambulance bellen, proberen het katje binnen te lokken en op te sluiten in je huis, laat ze het beestje maar ophalen... Dan weet je iig zeker dat het diertje de verzorging krijgt die het nodig heeft zoals evt dierenarts.
wordt ie dan niet in een asiel gepropt? Ze gaan toch niet kosteloos zo'n dier behandelen of zie ik dat nou verkeerd.

Bovendien weet ik niet zeker of het diertje nog een eigenaar heeft. (en stiekem ben ik ook wel aan hem gehecht, maar goed ik heb het beste met hem voor).

Wat kan ik er zelf aan doen? Is het nodig om te desinfecteren en zoja hoe?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 23:45
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
bugge schreef op 03-11-2004 @ 21:23 :
wordt ie dan niet in een asiel gepropt? Ze gaan toch niet kosteloos zo'n dier behandelen of zie ik dat nou verkeerd.

Bovendien weet ik niet zeker of het diertje nog een eigenaar heeft. (en stiekem ben ik ook wel aan hem gehecht, maar goed ik heb het beste met hem voor).

Wat kan ik er zelf aan doen? Is het nodig om te desinfecteren en zoja hoe?
Denk dat je de afweging dan moet maken of je zelf voor het beestje wilt zorgen, of idd naar het asiel na behandeling bij de veearts door de dierenambulance, dan heeft ie iig kans op herplaatsing, een evt eigenaar van het beestje kan zich daar ook melden. Desinfecteren zou wel het beste zijn. Maar is maar net of je dat lukt.
Oud 04-11-2004, 07:50
SuperSanne
SuperSanne is offline
in elk geval desinfecteren. als het een zwerfkat is zal íe ook wel niet ingeënt zijn wat nog meer risico met zich meebrengt. Als het maar een oppervlakking wondje is, kun je het zelf doen met een beetje sterilon (en een stel goede handschoenen en veiligheidsbril want geloof me, katten houden niet van sterilon, echt niet ) maar je moet eigenlijk zoieso de dierenambulance bellen. zij kunnen 'm inenten, castreren/steriliseren (is het eem mannetje of een vrouwtje?) en even een "1000 kilometer beurt" geven dat 'ie er weer even tegenaan kan. En ze kunnen, als je zelf geet plaats meer hebt, een nieuw baasje voor 'm zoeken (zeker met oog op de winter die elke dag dichterbij komt). Als je het niet kan houden maar poeslief wel graag wilt zien, ken je geen vrienden of famillieleden die nog wel ruimte hebben voor het beestje?

Laatst gewijzigd op 04-11-2004 om 07:52.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 09:44
Verwijderd
Je zou de dierenambulance/dierenbescherming iig kunnen bellen om te vragen wat er dan met het beestje gebeurd. Ze kunnen dat beestje ook scannen, als ie gechipt is, kunnen ze zo achter de eigenaar komen. Je kunt ook zelf naar de dierenarts gaan met dat katje (die kan hem ook scannen), maar ja, dat kost jou zelf dan wel geld natuurlijk.

De dierenbescherming doet wel meer voor zwerfkatten, idd vaak dingen als stereliseren/castreren, zodat ze zich niet voortplanten.

Er zijn btw ook goede asielen en als het beestje zo een baasje krijgt, dan is het toch niet zo heel erg? Tenzij je hem zelf wilt houden, maar dan zul je sowieso zelf 'op moeten draaien' voor de dierenartskosten, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 09:46
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
bugge schreef op 03-11-2004 @ 20:45 :
Af en toe komt bij mij thuis een zwerfkatje aanlopen, die ik dan wat te eten en aandacht geef. Hij is best wel bang maar hij durft wel naar binnen als de voordeur openblijft.
Een kat die aan komt lopen is niet per definitie een zwerfkat. Katten zijn sowieso erg nieuwsgierig en onafhankelijk, en als een buurman/vrouw hem eten geeft, of het ergens gewoon fijner is, zal zo'n beest vaker komen of misschien zelfs blijven.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 11:28
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 04-11-2004 @ 10:46 :
Een kat die aan komt lopen is niet per definitie een zwerfkat. Katten zijn sowieso erg nieuwsgierig en onafhankelijk, en als een buurman/vrouw hem eten geeft, of het ergens gewoon fijner is, zal zo'n beest vaker komen of misschien zelfs blijven.
Ik weet ook niet zeker of het een zwerfkat is, maar hij is niet gecastreerd en regelmatig behoorlijk vies en vermagerd.

Hij komt hier nu al meer dan een jaar dus hij heeft de vorige winter ook overleefd. Ik heb zoiets van: waarom zou ik hem een 'grote beurt' laten geven, terwijl hij zich zo ook prima redt? Het is voor het eerst dat hij nu iets heeft, op een enkele teek na. En als hij honger heeft of aandacht wil staat ie gewoon voor de deur. Maar ik verwacht niet dat hij nergens anders terecht kan, want hij komt regelmatig een week niet (ook omdat we nog voor een poesje zorgen, die zijn rivaal is).

Ik zou hem niet graag in een asiel zien, want zodra ik de deur dichtdoe, draait hij door. In een kooitje dus helemaal en dan wordt ie nog banger, dat wil ik hem in ieder geval niet aandoen. Hij is hier trouwens van harte welkom maar zolang hij het niet kan vinden met het poesje, is het misschien een probleem.

Ik kijk het nog even aan, als hij vanmiddag weer langskomt kijk ik even naar de wond, misschien valt het mee. Eventueel laat ik hem wennen aan het poesje. Hij is happy zolang hij vrij is...

Maar als het gaat ontsteken ga ik natuurlijk met hem naar de dierenarts, en ik heb besloten dan zelf voor de kosten op te draaien zodat hij gewoon weer met mij mee terug kan.

Bedankt voor de reacties.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 12:00
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef op 04-11-2004 @ 12:28 :
Maar ik verwacht niet dat hij nergens anders terecht kan, want hij komt regelmatig een week niet (ook omdat we nog voor een poesje zorgen, die zijn rivaal is).
Dan zou het juist wel logisch zijn als ie ook ergens anders terecht kan, denk ik.

Lang niet in alle asiels zitten de katten in kooien, laat staan alleen maar. Dat is vaak alleen voor de quarantaine, daarna krijgen ze meer bewegingsvrijheid enzo.

Bel de dierenbescherming en vraag wat ze kunnen doen (zoals ik al zei, ze castreren en stereliseren ook zwerfkatten zonder dat iemand daar direct voor betaald, dus wie weet is er ook hiervoor wel een mogelijkheid). En gewoon langs de dierenarts kan volgens mij altijd, dat lijkt me idd een goed plan als het gaat ontsteken of het er op een andere manier raar uitziet of wat dan ook.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 18:09
juno
juno is offline
Ja, nou? En hoe is het nu met poes?

Het is koud buiten, het regent en het waait. Hij bloedt en hij is vies, mager en niet geholpen.

Die is of zijn huis kwijt, of hij wil daar gewoon niet meer wonen. Misschien omdat daar een tweede kat bijkwam, niet alle katten reageren daar goed op.

Een huispoes kan zich niet goed redden alleen, in de winter. In de zomer komen ze een heel eind, maar nu...Zwervertjes worden niet oud. Ze sterven meestal van ondervoeding en onderkoeling of een longontsteking of een ontstoken wond. Zelfs geboren en getogen boerderijkatten die halfwild zijn hebben nog die warme stal nodig.

Een echte verwilderde kat komt niet bij jou aan de deur.

Maar deze is jou gaan vertrouwen, dus op jou rust nu de verantwoordelijkheid om voor hem te zorgen. Zorg voor een relatief warme, dus droge en tochtvrije plek waar hij kan overwinteren, met een plek waar hij warm kan slapen. Een doos met een paar kranten en een ouwe trui ofzo, en dan svp niet op de grond zetten, vanwege de optrekkende grondkou.

Geef hem genoeg te eten, zeker in de winter. Als het vriest schrokken ze twee blikken warmgemaakt voer per dag weg. Zorg voor zijn inentingen. En laat hem helpen. Er zijn al veel te veel jonge katjes op de wereld. Bovendien wordt hij er huiselijker en minder agressief van, en dan gaat het met andere katten vaak wel goed.

Voor je het weet heb je een schootkat. En geloof me, een schootkat is naast de centrale verwarming met een volle etensbak veel en veel gelukkiger dan een halfverhongerde "vrije" kat. Een huispoes mag toch ook buitenspelen?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 21:53
Verwijderd
Joh, hij is hier welkom, maar hij wil niet, want hij wordt hysterisch als ik de deur dichtdoe, zoals ik al zei. Moet ik hem dan gewoon opsluiten? En dat andere poesje dan?

Ik wil hem met alle liefde helpen maar ik heb hem nog niet gezien sinds die keer dat ik dit topic postte

Het diertje is wel vaker een week foetsie.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 19:01
tommygirl.S
tommygirl.S is offline
Hai!

Ik heb zelf ook een verwaarloosd gedumpt en verwilderd katje geadopteerd, het was in het begin wel even afzien, hij was erg klein, heel schuw, je mocht hem bij wijze van niet eens aankijken. Samen met mijn vriend hebben we gewoon doorgezet, iedere dag gewassen, hij was erg vies, stonk erg, maar waste zichzelf niet, elke keer als hij had gepoept moest ie weer onder de kraan. We hadden al een poesje, en nadat ze eerst de strijd met elkaar waren aangegaan, zijn ze dikke vriendjes geworden en heeft hij alles van haar geleerd. Nu is het een hele lieve kater geworden, komt vaak op schoot zitten, soms is hij wel heel schrikkerig, maar hij vertrouwd ons volkomen..

Wat tips, ik zou eerst naar de dierenarts gaan, kan die hem even checken en inenten, straks maakt hij je andere poes nog ziek!
Je zegt dat hij in paniek raakt als je de deur dichtdoet...tsja, daar zal hij maar even aan moeten wennen, die van ons werd gek als we hem opsloten, maar uiteindelijk accepteren ze het.

Als je nog wat wil weten hoor ik het wel!

Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 19:03
tommygirl.S
tommygirl.S is offline
Is hij alweer terug?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 20:41
Verwijderd
Nog steeds niet gezien helaas, maar als ik hem zie hou ik hem wel een tijdje binnen denk ik en ga ik naar de dierenarts, bedankt voor de tips.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 21:56
Verwijderd
Inmiddels heb ik hem een paar keer gezien, hij ziet er beter uit als ooit tevoren en de wond is goed genezen. Hij heeft ook nog een ander adresje

Gaat helemaal goedkomen. Alleen poes en kat doen nog niet lief tegen elkaar.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 14:32
Flit
Flit is offline
Er is jaren geleden bij ons ook een kat aan komen lopen. Hij was ook heel mager (wel volwassen) Wij hebben m toen eten gegeven, en na een paar maanden durfde hij af en toe naar binnen te komen met de deur open. Hij durfde steeds meer en nu is hij al 6-7 jaar bij ons als huiskat. Het blijft nog wel een beetje een zwerver, in de vakantie doen we hem ook niet in het asiel/kennel in een hokje, dat zou hij niet overleven en hij wil toch altijd wel naar buiten. Maar hij is wel een huiskat, ook al heeft het lang geduurd.
Met jouw kat kan het ook een tijd duren voor hij in een gesloten ruimte durft te zijn, maar uiteindelijk komt het wel goed hoor.
Reageren

Regels voor berichten