Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2004, 21:51
MissCabaret
MissCabaret is offline
Ik vraag me af hoe het is om (tijdelijk) te wonen in een inrichting.. In mijn klas zijn 3 mensen of opgenomen geweest of op dit moment opgenomen... Ik vraag me af wat voor een sfeer daar hangt, hoe de mensen zijn, of het streng is, hoe het er daar uit ziet, wat je allemaal doet..

Zijn er mensen die ooit zijn opgenomen en die dit zouden willen vertellen? Ik ben erg nieuwschierig...

Ik heb de film "gril interrupted" gezien.. misschien beetje stomme vraag, maar lijkt het daar op? of helemaal niet!!

Dankjewel..
Oud 11-12-2004, 23:18
Fantôme
Fantôme is offline
ik weet niet of 'eend' dit leest, maar maybe kan je haar anders pm'en... Ik denk dat zij wel wat kan vertellen (als ze wil).
Oud 12-12-2004, 09:14
Quiana
Quiana is offline
Je zou kunnen kijken op de site van de instelling; meestal staan
daar ook wel ervaringsverhalen op ed..

Girl interrupted geeft een beeld van hoe het was in de jaren
'60 (als ik het me goed herinner iig, pin me er niet op vast), en
het lijkt me dat er in de tussentijd een hoop veranderd is; het
blijft een proces van ontwikkelen/verbeteren denk ik.
Oud 12-12-2004, 09:35
light fighter
light fighter is offline
girl interuppted lijkt er niet op het is sowieso een Amerikaanse film en het speelt in de jaren zestig dus. Eend heeft diverse verhalen geschreven die ook op letteren staan ik heb zelf geen idee of die een goed beeld geven maar die schetsen wel iets
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 12:31
*Ster*
*Ster* is offline
Ik ben langdurig opgenomen geweest en wil je er best iets over vertellen....
Het gebouw was niet 'ziekenhuis wit'. Het was een mooi gebouw, met rustige, vrolijke kleuren. De sociotherapeuten dragen ook geen witte jassen met naambordjes, maar gewone allerdaagse kleding zónder naambordje.
Omdat je met een groep moet leven zijn er een aantal simpele, maar duidelijke regels waar je je aan te houden hebt. Voorbeelden:
- rekening houden met elkaar
- geen drugs/alcohol gebruik
- gezamelijk eten
...etc.
De dag bestaat uit het volgen van therapieën, het gezamelijk eten van de 3 hoofdmaaltijden (s'ochtends, s'middags en s'avonds), evt. corveé, paar uurtjes school (meestal is er een speciale school in de buurt waar je heen gaat als je lange tijd verblijft in de instelling, uiteraard moet je er wel 'klaar' voor zijn), uhm... AB= activiteiten begeleiding < iets leuks doen, gesprekjes met de sociotherapeuten als je daar behoefte aan hebt en de rest van de tijd moet je zelf zien door te komen....

De sfeer is erg afhankelijk van hoe de mensen op de afdeling met elkaar om gaan, wat voor situaties zich voor doen (crisissituaties zullen niet alleen impact hebben op de persoon in kwestie zelf, maar ook op de medepatiënten)
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 13:03
phensicske
phensicske is offline
Misschien kan je er es een boek over lezen, dat schetst het soms ook wel goed.

'Te gek! : vijf weken in een psychiatrische instelling' (G. Van Gestel) vind ik persoonlijk een aanrader.
Het gaat over een journalist die enkele weken in verschillende psychiatrische instellingen in België en Nederland heeft gaan observeren en interviewen en zo. Daar heeft hij dan een boek over geschreven.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 13:41
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 12-12-2004 @ 14:03 :
Misschien kan je er es een boek over lezen, dat schetst het soms ook wel goed.

'Te gek! : vijf weken in een psychiatrische instelling' (G. Van Gestel) vind ik persoonlijk een aanrader.
Het gaat over een journalist die enkele weken in verschillende psychiatrische instellingen in België en Nederland heeft gaan observeren en interviewen en zo. Daar heeft hij dan een boek over geschreven.
Heb jij het gelezen?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 14:14
MissCabaret
MissCabaret is offline
Citaat:
ch@nt@l schreef op 12-12-2004 @ 13:31 :
Ik ben langdurig opgenomen geweest en wil je er best iets over vertellen....
Het gebouw was niet 'ziekenhuis wit'. Het was een mooi gebouw, met rustige, vrolijke kleuren. De sociotherapeuten dragen ook geen witte jassen met naambordjes, maar gewone allerdaagse kleding zónder naambordje.
Omdat je met een groep moet leven zijn er een aantal simpele, maar duidelijke regels waar je je aan te houden hebt. Voorbeelden:
- rekening houden met elkaar
- geen drugs/alcohol gebruik
- gezamelijk eten
...etc.
De dag bestaat uit het volgen van therapieën, het gezamelijk eten van de 3 hoofdmaaltijden (s'ochtends, s'middags en s'avonds), evt. corveé, paar uurtjes school (meestal is er een speciale school in de buurt waar je heen gaat als je lange tijd verblijft in de instelling, uiteraard moet je er wel 'klaar' voor zijn), uhm... AB= activiteiten begeleiding < iets leuks doen, gesprekjes met de sociotherapeuten als je daar behoefte aan hebt en de rest van de tijd moet je zelf zien door te komen....

De sfeer is erg afhankelijk van hoe de mensen op de afdeling met elkaar om gaan, wat voor situaties zich voor doen (crisissituaties zullen niet alleen impact hebben op de persoon in kwestie zelf, maar ook op de medepatiënten)
En als je op wat kortere termijn wordt opgenomen... bv een paar maanden, kun je dna ook naar school? want de mensen die ik ken, hebben allemaal een jaartje over gedaan... Maar die praten er liever niet over, dus om dan toch door te blijven zeuren is ook niet zo aardig...

En hoe is het sfeertje dan onder elkaar? de mensen die zijn opgenomen... Krijg je dan juist een hele hechte band? of is het ruzie daar... Is het ook allemaal heel streng beveiligd? of zou je zo kunnen ontsnappen als je wilt...

En dat boek, ga ik zeker lezen, dankjewel..
Oud 12-12-2004, 16:01
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
devilious schreef op 12-12-2004 @ 14:41 :
Heb jij het gelezen?
Is dit een strikvraag?

Tuurlijk, jij?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 16:21
Eend
Eend is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=889578 keb er een verhaal over geschreven hoe het er aan toe gaat
Oud 12-12-2004, 16:27
Eend
Eend is offline
Citaat:
MissCabaret schreef op 12-12-2004 @ 15:14 :
En als je op wat kortere termijn wordt opgenomen... bv een paar maanden, kun je dna ook naar school? want de mensen die ik ken, hebben allemaal een jaartje over gedaan... Maar die praten er liever niet over, dus om dan toch door te blijven zeuren is ook niet zo aardig...

En hoe is het sfeertje dan onder elkaar? de mensen die zijn opgenomen... Krijg je dan juist een hele hechte band? of is het ruzie daar... Is het ook allemaal heel streng beveiligd? of zou je zo kunnen ontsnappen als je wilt...

En dat boek, ga ik zeker lezen, dankjewel..
Ja, wij hadden de kliniek en de speciale school en de dagbehandeling onder 1 dak. Ook al zat je er maar 2 maanden, je kon/moest er altijd naar school

Op de gesloten afdeling kun je altijd ontsnappen als je écht wilt. Bijv. aansteker bij het brandalarm houden, zodat het alarm af gaat en de branddeuren open gaan, het dak op klimmen, via een onoplettende socio het kantor in glippen en er aan de andere kant uit rennen. En ja, dit is allemaal echt gebeurd Socio's er achteraan.

Op de open afdeling was de verantwoordelijkheid voor jezelf. Wij mochten ook gewon naar de stad gaan als we wilden. Als we het maar even meldden.

De sfeer verschilt eigenlijk per groep, maar bij mij was de sfeer altijd gezellig en we deden leuke dingen met elkaar, begrip was hoog, maar echt hecht zul je nooit zijn. Wel goed bevriend zeg maar. Al is het wel een vreemde relatie die je met elkaar hebt, want als je met ontslag gaat, zie je elkaar eigenlijk nooit meer, ook al beloof je contact te hebben.
Oud 12-12-2004, 18:23
*Ster*
*Ster* is offline
Op zich is de beveiliging redelijk op de gesloten afdeling, maar... ja ja, maar... je krijgt altijd wel mogelijkheden om weg te glippen.
Ik ben zo'n... uhm... 4 keer (heb 't niet meer precies bij kunnen houden haha... ) weggelopen. Tja, ik was nogal paniekerig en als ik een kans zag om te vluchten dan was ik ook weg zonder de concequenties daarvan te beseffen... Ik heb opzich nu wel spijt van mijn wegloopacties.
Ik mocht op een gegeven moment wel naar die school enzo, maar dan bracht een socio me erheen. Toch kun je makkelijk van het schoolterrein af komen, dan is het dus weer niet goed beveiligd. Maar goed, je zit daar ook niet in een gevangenis. Ze beschermen je voor je eigen best wil.

Die school was best leuk. We kregen kookles, daar wilde ik eerst niet aan mee doen, maar daar kwam ik niet onderuit en achteraf bleek het toch wel gezellig te zijn, gelukkig mocht ik wel samen koken met iemand. Ook zo af en toe gymles, was ook goed te doen. Op school ben je niet bezig met je 'problemen' of althans véél minder. Je komt ook in een gemengde klas, dus je medeleerlingen hebben andere 'problemen'.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Quiana schreef op 12-12-2004 @ 10:14 :
Je zou kunnen kijken op de site van de instelling; meestal staan daar ook wel ervaringsverhalen op ed..
Idd. Bijvoorbeeld op de site van de Viersprong.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 18:57
Eend
Eend is offline
Zoals Ch@nt@l al zei: De gesloten afdeling is géén gevangenis en daarom hingen er bij mij in de kliniek ook geen camera's. Die camera's kunnen bepaalde problemen alleen maar verergeren. Sommige instellingen hebben ze wel, maar op onze afdeling kon je vanaf het kantoor alles zien met van die spiegels in de hoeken, die je in een bocht lieten kijken zeg maar.
Oud 13-12-2004, 09:02
*Ster*
*Ster* is offline
De afdeling bestond bij ons uit 2 verdiepingen. Boven waren alle slaapkamers en douchen (+ 1 bad, maar daar moest je eerst toestemming voor vragen) en uiteraard toiletten. Beneden was een grote woonkamer, keuken, creatieve ruimte, multifunctionele ruimte (spelletjeskamer, maar ook de kamer waar de gesprekken met de behandelaar plaats vond), sociokantoor... en toiletten.. Oh ja, en een tuin, aangrenzend aan de woonkamer. De gesloten afdeling was in zoverre 'gesloten' dat de deur om van de afdeling af te komen op slot zat.
Gelukkig waren er geen camera's, althans ik heb ze niet gezien, dus ik neem aan van niet...
Alle slaapkamers moesten altijd op slot gedaan worden voor het geval anderen op je slaapkamer komen. Dit was zó irritant, want de nachtdienst moest dus ook midden in de nacht álle deuren van het slot af halen en dit maakte zoveel geluid, dan leek het wel net een gevangenis.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 13:43
Shitonya
Shitonya is offline
Heb je ook elke dag van die therapieuren waarin je moet praten met een therapeut/psychiater of maar enkele dagen in de week?

Hoe zijn de groepen ingedeeld? Groep schizofreem, groep eetstoornis, groep depressief, of hoe moet ik het zien? Of ook verschillende "ziektes" door elkaar heen en leeftijd etca?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 14:11
Eend
Eend is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 13-12-2004 @ 14:43 :
Heb je ook elke dag van die therapieuren waarin je moet praten met een therapeut/psychiater of maar enkele dagen in de week?

Hoe zijn de groepen ingedeeld? Groep schizofreem, groep eetstoornis, groep depressief, of hoe moet ik het zien? Of ook verschillende "ziektes" door elkaar heen en leeftijd etca?
Lag aan de soort therapie. De ene therapie was elke dag, de ander maar drie dagen in de week.

De groepen waren ingedeeld op de denk en de doe therapie zeg maar. Bij de doe-therapie leerde je meer handelingen en afleiding zoeken. Bij de denk-therapie had je meer RET en rollenspel e.d. Je moest daar wat meer verantwoordelijkheid kunnen dragen.

Ik heb eerst de doe-therapie gehad, 4,5 maand. Daarna de denk-therapie, 2,5 maand.
Oud 14-12-2004, 08:26
*Ster*
*Ster* is offline
Bij ons had je muziektherapie óf creatieve therapie, in één van de twee werd je onderverdeeld. Daarnaast kreeg ik individuele psychotherapie, maar dat was niet gebruikelijk op de gesloten afdeling. Weet je wat het is? De gesloten afdeling is geen behandelafdeling (!)
Oké, verder heb je PMT (= psychomotorische therapie), soort gym zeg maar...
Dan nog AB (= activiteiten begeleiding), maar dit valt volgens mij niet onder de therapieën. Wij kregen 1 keer in de week een gesprek met de psychiater en de dokter, aan het eind van de week, zodat er ook gelijk gesproken kon worden hoe het weekend zou verlopen mbt evt weekendverlof. Gesprekjes met de socio's kon je elke dag zelf aanvragen of ze komen naar jou toe als ze je ff apart willen spreken. Wij hadden ook meidenuur en dat was pas leuk! Lekker alle meiden onder elkaar, spelletje spelen e.d. dingen doen. Super! Oh ja, thee drinken enzo.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 10:19
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ch@nt@l, je hebt het hier neem ik aan niet over een psychiatrische inrichting waar mensen lopen die psychisch gestoord zijn?
Meer een psychiatrische afdeling of zo... Daar heb ik ook gezeten namelijk en dat lijkt er heel erg op. Maar dat is wel wat anders dan tussen de mensen die denken dat Napoleon of konijntjes zijn.
Oud 14-12-2004, 11:32
*Ster*
*Ster* is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 14-12-2004 @ 11:19 :
Ch@nt@l, je hebt het hier neem ik aan niet over een psychiatrische inrichting waar mensen lopen die psychisch gestoord zijn?
Meer een psychiatrische afdeling of zo... Daar heb ik ook gezeten namelijk en dat lijkt er heel erg op. Maar dat is wel wat anders dan tussen de mensen die denken dat Napoleon of konijntjes zijn.
Bij mij op de afdeling zaten wel degelijk mensen die in een psychose zaten. Een aantal hoorden stemmen, anderen zagen dode mensen enzo. Maar er zaten ook mensen die gedragsproblemen hadden of autistisch waren. Ook met stemmingstoornissen en/of eetproblemen. Je kwam (meestal) op de gesloten afdeling als er 'crisis' was. Als je stabiel genoeg was om écht op een behandelafdeling terecht te kunnen, dan had je de mogelijkheid om door behandeld te worden, maar velen gingen ook rechtstreeks naar huis of kregen ergens anders ambulante hulp of dagbehandeling e.d.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 17:15
Verwijderd
Citaat:
ch@nt@l schreef op 14-12-2004 @ 12:32 :
Bij mij op de afdeling zaten wel degelijk mensen die in een psychose zaten. Een aantal hoorden stemmen, anderen zagen dode mensen enzo. Maar er zaten ook mensen die gedragsproblemen hadden of autistisch waren. Ook met stemmingstoornissen en/of eetproblemen. Je kwam (meestal) op de gesloten afdeling als er 'crisis' was. Als je stabiel genoeg was om écht op een behandelafdeling terecht te kunnen, dan had je de mogelijkheid om door behandeld te worden, maar velen gingen ook rechtstreeks naar huis of kregen ergens anders ambulante hulp of dagbehandeling e.d.
hmm............kan je me vertellen wat jij voor gevoel daar had? als je het niet wilt hoeft het niet hoor! maar ik ben er eigenlijk benieuwd naar....
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 17:50
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 14-12-2004 @ 11:19 :
Wat is het verschil tussen een psychische stoornis hebben en psychisch gestoord zijn? 't Is gewoon een andere benoeming...toch?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 18:13
Verwijderd
ik heb ook in verschillende instellingen gezeten. de eerste instelling was voor kinder een jeugdpsychiatrie. daar heb ik op de gesloten(crisis) en de dagbehandleing afdeling gezeten. de sfeer was best ok daar. op de dagbehandleing kreeg je echt therapie, op de crisis was het meer om iets te doen te hebben. het gebouw was best gezellig. daar was het allemaal 1 verdieping. op de gesloten hadden we wel cameras. 1 in de gang en 3 op de separeers. de begeleiding was aardig. op de gesloten had je een stappenplan over of en hoeveel je naar buiten mocht (stap a is hand-in-hand begeldeiding op de afdeling, stap K was volledige bewegingsvrijheid). onze dag was van begin tot eind programma. met therapieen, eten, vrije tijd, corvee en kamertijd (verplicht op je kamer zijn).
dan heb ik nog op een paaz afdeling gezeten (psychiatrische afdeling algemeen ziekenhuis). dat was echt neit leuk. ik zat daar tussen volwassenen en het zag er niet gezellig uit. bovendien had je daar de hele dag niks te doen. ja af en toe creatieve therapie maar dan had je het gehad. de verspleging was er ook niet echt aardig, je zag ze bijna nooit.
ik heb ook nog op een adolescenten afdeling gezeten (jongeren tussen 16 en 23 jaar). dat was een wat ouder gebouw maar wel gezellig ingericht. het was een open afdeling, ook veel meer therapieen, het was een behandel afdeling. daar kon het best gezellig zijn maar er w3as ook vaak genoeg ruzie in de tent.
en ik heb ook nog op een gesloten, volwassenen afdeling gezeten. daar hoefde je helemaal niks. geen corvee geen therapie. er was wel een atelier waar je wat kon gaan knutselen. verpleging was er wel aardig gelukkig.

ik hoop dat ik je een beetje een beeld heb kunnen geven. als je nog iets wil weten, vraag maar.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 18:50
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
phensicske schreef op 14-12-2004 @ 18:50 :
Wat is het verschil tussen een psychische stoornis hebben en psychisch gestoord zijn? 't Is gewoon een andere benoeming...toch?
Nah. In een psychiatrische inrichting zitten doorgaans psychisch gestoorden, mensen die eigenlijk uitbehandeld zijn, of waar het i.i.g heel erg lang duurt voor ze er weer uit kunnen, de echte 'gekken' zegmaar.
Op een afdeling zitten mensen die b.v een psychose hebben (gehad) en behandeld worden om daar helemaal uit te komen en daarna zijn ze weer vrij 'normaal'. Die kunnen dan weer fijn naar huis.

Misschien is het allemaal lulkoek wat ik vertel maar ik heb op een afdeling gezeten en dat is echt wat anders dan in een inrichting.
Oud 14-12-2004, 18:51
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 14-12-2004 @ 19:13 :

ik hoop dat ik je een beetje een beeld heb kunnen geven. als je nog iets wil weten, vraag maar.
Ja. Waarom?
Oud 14-12-2004, 20:25
black tiger
black tiger is offline
Ik heb meedere keren in een psychiatrisch ziekenhuis gezeten, maar heb nu geen tijd om een heel verhaal erover te schrijven.
mischien later.
Oud 15-12-2004, 16:13
flikkenlovertje
flikkenlovertje is offline
Ik ben, toen ik 16-17 jaar was, ook opgenomen geweest voor anorexia nervosa.
Het was absoluut niet leuk, ik was er in die tijd ook resoluut tegen, maar ik besefte ook wel dat het niet anders kon. De psychologe waar ik toen hulp van kreeg moest en zou me laten 'opsluiten'. Zo dacht ik er toen over. Nu, jaren later, besef ik wel dat ze het voor mijn bestwil heeft gedaan.

Soms is het beter om opgenomen te worden in een instelling, voor je jezelf nog meer kapot maakt vanbinnen.

Nu ik zelf kinderpsychologe ben moet ik af en toe ook de beslissing nemen of iemand beter kan opgenomen worden of niet (hoewel de uiteindelijke beslissing niet alleen bij mij ligt, maar ik heb er wel mijn zegje in, omdat ik mijn cliënten toch heel goed ken, of zou moeten kennen ), en dat vind ik af en toe wel eng, maar het is 'part of my job', zoals ze wel eens zeggen
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 18:42
C'est moi
C'est moi is offline
ik heb in dag therapie gezeten! voor halve dagen, maar ik zat toen al niet meer op school. had je s'middags of s'morgens alleen therapie. ik kon niet meer want was anders veelste veel, en dat kan ik niet volhouden!
Oud 16-12-2004, 12:12
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 12-12-2004 @ 17:01 :
Is dit een strikvraag?

Tuurlijk, jij?
ja was strikvraag ik heb het niet gelezen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten