Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-02-2005, 16:41
-Ik-16
-Ik-16 is offline
Heey allemaal!
Ik moet voor nederlands een artikel schrijven over hokjesgeest. Ik heb een paar vragen, zou je die willen beantwoorden? :-)...:
- Wat versta je precies onder hokjesgeest?
- Wat vind je van de hokjesgeest?
- Heb je er zelf last van op school? Zo ja, wil je vertellen in wat voor situatie je zit?
- Wat voor "hokjes" (groepen) zijn er bij jullie op school?

Alvast bedankt!! :-)
Kuss Kim
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-02-2005, 16:50
Nona
Nona is offline
Ik denk dat het een uitvergroting is van wat iedereen doet: snel makkelijk definiëerbare eigenschappen aan iemand toekennen om een persoon makkelijker als geheel te kunnen onthouden (in plaats van als een groep losse uiterlijkheden en gedragingen).
Ik heb er geen last van. Het enige wat me zorgen baart is een seksevooroordeel, waardoor vrouwen zelfs in deze tijd nog niet gelijke kansen hebben aan die van mannen. Dat is op mij van toepassing.
- Heb je er zelf last van op school? Zo ja, wil je vertellen in wat voor situatie je zit?
Niet echt. Er zijn wel groepjes bij mij in de studie, maar dat zijn, op een paar mensen na, geen lastige groepjes.
Hm... We hebben een grote groep die vooral uit jongeren van buitenlandse afkomst bestaat, van allerlei afkomsten. Buiten hun nationaliteiten hebben zij weinig opvallende kenmerken als groep. Daarnaast hebben we een groep huppelkutjes, met mooie kleertjes, leuke make-upjes en veelbetekenende blikken. Over het algemeen nog de vervelendste groep in sociaal opzicht, maar ze doen geen vlieg kwaad. Dan is er nog een groep verlegen mensen: wat giechelige meisjes en stille jongens. En een grote groep waar ik zelf toe behoor, ik zou niet weten wat ik als kenmerk zou kunnen noemen aangezien ik deze mensen beter ken.
Oud 15-02-2005, 17:19
Merg
Merg is offline

Dit is echt zo'n goede foto, omdat het precies weergeeft wat het is.

Wanneer je onderscheid maakt tussen andere mensen, beperk je de vrijheid van mensen om te zijn wat ze echt zijn. Je plaatst jezelf boven de wereld, en deelt mensen in.

Ik denk dat de hokjesgeest ten grondslag ligt aan discriminatie, racisme, de toegenomen vijandigheid in dit land, intolerantie, het onderdrukken van de Derde Wereld, de tegenstelling tussen arm en rijk, etc.

De hokjesgeest komt volgens mij voort uit een gebrek aan identiteit en erge onzekerheid. Ik denk dat het bij mensen aan hun karakter ligt of ze dan overgaan tot het in hokjes stoppen van mensen of niet als ze bijvoorbeeld onzeker zijn, maar volgens mij komt het voor.

Het in hokjes stoppen van mensen geeft hun een gevoel van macht, en vergroot hun gevoel van zelf tot de plaats waar ze zich niet langer onzeker voelen.

De hokjesgeest ligt in simpele of diepere vorm denk ik ten grondslag aan al het lijden dat er op deze wereld is. Het is een kwalijke zaak.

Ik word zelf ook wel in hokjes ingedeeld, maar ik vind het dan soms wel leuk om tegen de muren van mijn hokje te trappen.
Oud 15-02-2005, 17:31
-Ik-16
-Ik-16 is offline
Hej..
Ik wil even reageren op het bericht van Merg:
Ik weet niet of de hokjesgeest ten grondslag ligt aan discriminatie, racisme, de toegenomen vijandigheid in dit land, intolerantie, het onderdrukken van de Derde Wereld ofzo iets dergelijks.. ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar ik heb het niet over zulke erge vormen. Ik denk dat iedereen wel eens iemand in een hokje stopt, van dat is een kakker, of een stuud of weet ik veel wat. Onwillekeurig doe je dat gewoon, denk ik, en het is dan helemaal niet leuk als dat bij je zelf gedaan wordt, dat klopt en daar ben ik het ook met je meeeens. Maar ik denk niet dat er niemand is die nog nooit iemand in een hokje heeft gestopt hoor.

Idd.. gave foto Merg, hoe kom je daaraan?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 17:52
Merg
Merg is offline
Citaat:
-Ik-16 schreef op 15-02-2005 @ 18:31 :
Hej..
Ik weet niet of de hokjesgeest ten grondslag ligt aan discriminatie, racisme, de toegenomen vijandigheid in dit land, intolerantie, het onderdrukken van de Derde Wereld ofzo iets dergelijks.. ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar ik heb het niet over zulke erge vormen.

Hmm. Zelfde geest, andere uitingsvorm, denk ik.

Citaat:
Ik denk dat iedereen wel eens iemand in een hokje stopt, van dat is een kakker, of een stuud of weet ik veel wat. Onwillekeurig doe je dat gewoon, denk ik, en het is dan helemaal niet leuk als dat bij je zelf gedaan wordt, dat klopt en daar ben ik het ook met je meeeens. Maar ik denk niet dat er niemand is die nog nooit iemand in een hokje heeft gestopt hoor.

Idd.. gave foto Merg, hoe kom je daaraan?
De foto heb ik gevonden via images.google.nl (gezocht op "hokjes"). Het verhaal dat ik vertelde was mijn indruk bij de foto.
Oud 15-02-2005, 18:01
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
-Mensen categoriseren.
-Goed, iedereen doet het en dat is niet voor niets. Je kijkt al je hele leven naar mensen en zo leer je verbanden te leggen tussen uiterlijk en innerlijk/achtergrond/sociale klasse. Als je niet aan hokjes zou doen zou je mensen veel slechter in kunnen schatten en geen gebruik maken van je zelf opgedane ervaring.
-Nee.
-De standaard hokjes. vooral veel kakkers, alto's, gamers, mensen die in een band spelen en alleen aan muziek denken, mensen die alleen aan school denken, en meer.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2005, 08:47
Ninnoc
Ninnoc is offline
mensen catagoriseren -bloedprop
zeer natuurlijk, mijn hersenen kunnen t anders niet aan, je hebt voor alles -dus ook mensen- catagorien nodig om t geheel te overzien.
niet echt
ik zit niet meer op school maar vroeger : -de popi's -de alto's - de kakkers -de nerds -de normale mensen etc
Oud 17-02-2005, 17:57
stuudjah
stuudjah is offline
mensen in algemene groepen verdelen zonder (vaak) echt te kijken wie die mensen echt zijn..

op zich iets wat ik heel snel doe om een beetje iedereen uit elkaar te halen, maar niet echt goed.. het zijn vaak allemaal vooroordelen die je over mensen hebt..

geen last maar ik merk het wel.. ik zit in het stuudjesgedeelte..
en het is behoorlijk irritant als mensen vooroordelen over je krijgen.. maar wel erg leuk om ze te laten merken dat het niet klopt wat ze denken.. en zelf als een 'echte' stuud bezig zijn..

Vooral: skaters, populairen, stuudjes, en mensen die 'normaal' zijn.. en er is een groep rokers..
Oud 17-02-2005, 18:55
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik heb er een artikel over geschreven voor in de schoolkrant. De conclusie van dat artikel was dat hokjesdenken (= eigenlijk categoriseren) hartstikke handig was. Ik bedoel: als je elk individu op deze planeet apart zou moeten beoordelen dat zou je gierend gek worden. Daarom is het zo handig dat als jij iets ziet wat vleugels heeft & een snavel & veren dat je kan bedenken dat 't een vleugel heeft.

Sowieso duw je iedereen onbewust in hokjes. Man/Vrouw, Jong/oud om maar een paar wat algemene voorbeelden te noemen. Het gevaar is alleen dat je er misschien wel negatieve conclusies aangaat hangen, maar als je dat gevaar ziet dan kan je daar rekening mee houden!

Het artikel staat thuis op de computer. Mocht iemand er interesse in hebben dan kan ik dat wel plaatsen (ik zit nu ergens anders achter de computer)
Oud 17-02-2005, 21:26
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 17-02-2005 @ 19:55 :
Daarom is het zo handig dat als jij iets ziet wat vleugels heeft & een snavel & veren dat je kan bedenken dat 't een vleugel heeft.
Ik denk dat je dat zonder hokjesdenken ook wel kan.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 10:59
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 17-02-2005 @ 22:26 :
Ik denk dat je dat zonder hokjesdenken ook wel kan.
Mja, in feite categoriseer (is ongeveer 't zelfde als hokjesdenken) dat beest in de groep vogels

.. ofzo..
Oud 18-02-2005, 15:31
Verwijderd
Citaat:
Ik heb er een artikel over geschreven voor in de schoolkrant. De conclusie van dat artikel was dat hokjesdenken (= eigenlijk categoriseren) hartstikke handig was. Ik bedoel: als je elk individu op deze planeet apart zou moeten beoordelen dat zou je gierend gek worden. Daarom is het zo handig dat als jij iets ziet wat vleugels heeft & een snavel & veren dat je kan bedenken dat 't een vleugel heeft.
Wat je daar zegt slaat op zogenaamde 'geons' =bouwstenen , makkelyk herkenbare karakteristieken die je helpen bij het herkennen en plaatsen van objecten en mensen e.d.

Sowieso duw je iedereen onbewust in hokjes. Man/Vrouw, Jong/oud om maar een paar wat algemene voorbeelden te noemen. Het gevaar is alleen dat je er misschien wel negatieve conclusies aangaat hangen, maar als je dat gevaar ziet dan kan je daar rekening mee houden!
[/QUOTE]
stereotypering, je maakt in principe gebruik van simpele regels om complexe beslissingen te maken (heuristieken) en vanuit de evolutionaire gedachte is het om het gevaar in te schatten
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 11:44
-Ik-16
-Ik-16 is offline
Citaat:

Het artikel staat thuis op de computer. Mocht iemand er interesse in hebben dan kan ik dat wel plaatsen (ik zit nu ergens anders achter de computer)
Uhm.. ja heb wel interesse
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 12:54
Verwijderd
Citaat:
-Ik-16 schreef op 15-02-2005 @ 18:31 :
Hej..
Ik weet niet of de hokjesgeest ten grondslag ligt aan discriminatie, racisme, de toegenomen vijandigheid in dit land, intolerantie, het onderdrukken van de Derde Wereld ofzo iets dergelijks..
Bij discriminatie komt tamelijk veel kyken als je zin hebt pm je maar.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 13:52
Verwijderd
-Wat versta je precies onder hokjesgeest?
mensen in 'hokjes' stoppen en op uiterlijk beoordelen

logisch, men moet het beestje een naampje geven, maar het kan erg irritant zijn

nop

ik heb nog niet zoveel hokjes ontdekt eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 13:59
Nona
Nona is offline
Citaat:
devilious schreef op 18-02-2005 @ 16:31 :
Wat je daar zegt slaat op zogenaamde 'geons' =bouwstenen , makkelyk herkenbare karakteristieken die je helpen bij het herkennen en plaatsen van objecten en mensen e.d.
Volgens mij zijn geonen alleen ruimtelijke vormen; dat heeft dan wel te maken met het makkelijk leren herkennen van mensen en objecten, maar heeft niets met eigenschappen van de mens en hokjesgeest te maken. Zo heb ik dat in ieder geval begrepen.
Oud 19-02-2005, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 19-02-2005 @ 14:59 :
Volgens mij zijn geonen alleen ruimtelijke vormen; dat heeft dan wel te maken met het makkelijk leren herkennen van mensen en objecten, maar heeft niets met eigenschappen van de mens en hokjesgeest te maken. Zo heb ik dat in ieder geval begrepen.
mja klopt maar dan nog, je dient te weten hoe iets er uit zie t voordat je het ergens in stopt en dat zyn je heuristieken, en die 2 processen lopen in elkaar over.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 14:17
Nona
Nona is offline
Citaat:
devilious schreef op 19-02-2005 @ 15:16 :
mja klopt maar dan nog, je dient te weten hoe iets er uit zie t voordat je het ergens in stopt en dat zyn je heuristieken, en die 2 processen lopen in elkaar over.
Dat is waar.
Oud 19-02-2005, 19:36
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
iedereen denkt in hokjes, dat is namelijk ook veel makkelijker. als je het over iemand hebt zeg je bv die gothic, dan weet je gelijk wie je bedoeld. boeiend
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten