Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-12-2004, 13:44
Verwijderd
Vijf explosies na bommeldingen ETA

Gepubliceerd op maandag 06 december 2004

De Baskische afscheidingsbeweging ETA heeft maandag in verscheidene Spaanse steden bommen tot ontploffing gebracht.
De explosies waren kort daarvoor aangekondigd. De ETA meldde dat om 13.30 uur zeven explosieven zouden afgaan.
Spaanse media registreerden op dat tijdstip vijf aanslagen. In ieder geval in Leon, Malaga, Avila, Santillana del Mar en Ciudad Real. Volgens de autoriteiten raakten in Santillana del Mar enkele personen lichtgewond.

Na de ETA-aankondiging waren enkele beoogde doelwitten, zoals pleinen, ontruimd.

Meer bomaanslagen
De ETA had vrijdag bij vijf tankstations in Madrid vrijwel gelijktijdig bommen laten ontploffen. Door de explosies raakten twee politiemensen lichtgewond. Er werd weinig schade aangericht.

De aanslagen door de verboden ETA zijn een tegenslag voor de regering. De groepering gold als ernstig verzwakt nadat eerder dit jaar een aantal leden was gearresteerd. Sinds de ETA zijn onafhankelijkheidsstrijd in 1968 begon, zijn 850 mensen gedood.

Bron: ANP

Links:

Ministerie van Binnenlandse Zaken Spanje

Ze zijn weer lekker bezig daar in spanje!

Heeft ETA eigenlijk connecties met Al Quiada?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-12-2004, 13:49
Verwijderd
Citaat:
Solero schreef op 06-12-2004 @ 14:44 :

Voor zover ik weet, niet, nee. Beide terreurbewegingen hebben ook weinig met elkaar te maken (anti-amerikanisme en onafhankelijkheid), dus het zou mij verbazen.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 13:50
Verwijderd
Citaat:
seCond ChoiCe schreef op 06-12-2004 @ 14:49 :
Voor zover ik weet, niet, nee. Beide terreurbewegingen hebben ook weinig met elkaar te maken (anti-amerikanisme en onafhankelijkheid), dus het zou mij verbazen.
Al Quiada heeft niet alleen te maken met anti-amerikanisme he!
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 13:51
Barmhartige
Barmhartige is offline
De ETA heeft volgens mij geen connecties met Al--Queada. Het zijn weliswaar twee terroristische organisaties/verzetsgroepen, maar ze strijden voor verschillende doelen. De ETA strijdt voor een autonoom Baskenland en Al-Queada voor een wereld die geregeerd wordt door de wetten van de Koran.

Verder vind ik de ETA's een beetje losers. Ik keur bomaanslagen niet goed, maar als je het dan doet, waarschuw dan niet vantevoren. Een bom op een leeg plein heeft niet heel erg veel nut.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 13:55
T_ID
T_ID is offline
dat heeft wel degelijk nut, meer dan aanslagen met veel slachtoffers zelfs.

de ETA moet laten weten dat ze nog bestaan, nadat een tijdje terug bijna de hele top is opgerold.

Verder is het zo dat ze hun kleine beetje overgebleven sympathie onder de Basken verspelen als er slachtoffers vallen.
Oud 06-12-2004, 13:56
Barmhartige
Barmhartige is offline
Citaat:
T_ID schreef op 06-12-2004 @ 14:55 :
dat heeft wel degelijk nut, meer dan aanslagen met veel slachtoffers zelfs.

de ETA moet laten weten dat ze nog bestaan, nadat een tijdje terug bijna de hele top is opgerold.

Verder is het zo dat ze hun kleine beetje overgebleven sympathie onder de Basken verspelen als er slachtoffers vallen.
Ja, maar dan kunnen ze beter door middel van brieven of andere uitingen laten merken dat ze nog bestaan. Ofwel je pleegt een aanslag en doet het goed, ofwel je pleegt helemaal geen aanslag. Waarbij de tweede mijn voorkeur geniet.

Bovendien maakt een aanslag met veel doden het nieuws ook weer eens interessant.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 14:12
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Hmm, da's beter dan andersom.
Oud 06-12-2004, 14:38
Verwijderd
nee
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 20:27
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Solero schreef op 06-12-2004 @ 14:44 :

Niet alle terroristen zijn extremistische moslims ofzo. dus waarom zouden ze idd.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 20:36
T_ID
T_ID is offline
hmm, onderhand dus al zeven nieuwe bommen.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=451940&c=21

Hier zullen ze lang over hebben broeden, want normaal is de ETA niet tot zulke grootschaligheid in staat.
Reageren

Regels voor berichten