Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-12-2004, 18:55
saartje 88
saartje 88 is offline
Hoe denken jullie over orgaandonatie, hebben jullie het formulier ingevuld, en wat heb je daar op ingevuld?

ik heb net mijn donorcodicil op de post gedaan. ik sta al mijn organen af na mijn dood.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 19:02
Verwijderd
Mijn nabestaanden gaan beslissen dat ik mijn organen afsta.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 19:04
Dobomobo
Dobomobo is offline
ik heb nog niks ingevuld (ben ookpas 15) maar ik laat ze wel afstaan.. als je er toch iemand mee kan helpen.. zelf lig je tog maar te rotten.. dus... ik zou het zelf ook leuk vinden als ik een nieuwe nier ofzo nodig had..
Oud 10-12-2004, 19:06
saartje 88
saartje 88 is offline
Citaat:
Dobomobo schreef op 10-12-2004 @ 20:04 :
ik heb nog niks ingevuld (ben ookpas 15) maar ik laat ze wel afstaan.. als je er toch iemand mee kan helpen.. zelf lig je tog maar te rotten.. dus... ik zou het zelf ook leuk vinden als ik een nieuwe nier ofzo nodig had..
je kunt naar zo'n site gaan (ben 16), maar je moet er natuurlijk wel goed over nadenken. best wel heftig eigenlijk. ik sta er nu echt bij stil dat ik ooit dood ga.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 19:13
Dobomobo
Dobomobo is offline
Citaat:
saartje 88 schreef op 10-12-2004 @ 20:06 :
je kunt naar zo'n site gaan (ben 16), maar je moet er natuurlijk wel goed over nadenken. best wel heftig eigenlijk. ik sta er nu echt bij stil dat ik ooit dood ga.

ja dat is ook wel klote eigenlijk.. dood gaan..

maar van de andere kant.. ik zou echt wel eens willen weten wat er dan gebeurt... ik denk gewoon dat je slaapt... maar ook zonder dromen... dus.. saai eigenlijk.. ik geloof niet in de hemel enzo..

maar ik hoef er niet echt over te nadenken.. wat ik al zei.. ik zou het ook leuk vinden een nieuw orgaan te krijgen als ik het echt nodig heb.. zelf heb ik er toch niks meer aan..
Oud 10-12-2004, 19:17
netram
netram is offline
ja, ik ben donor. maar dat had ik hier ook al vertelt http://forum.scholieren.com/showthre...ighlight=donor
Oud 10-12-2004, 19:21
saartje 88
saartje 88 is offline
Citaat:
beterXcore schreef op 10-12-2004 @ 20:17 :
ja, ik ben donor. maar dat had ik hier ook al vertelt http://forum.scholieren.com/showthre...ighlight=donor
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 19:29
Lautitia
Lautitia is offline
Ik heb het formulier nog niet ingevuld en dat niet omdat mijn beslissing nog niet vaststaat. Ik weet al vrij lang dat ik mijn organen na mijn dood wil afstaan.

Ik ben van mening dat het beter is wanneer het "geen bezwaar" systeem ingevoerd wordt. Dit houdt in dat iedereen die zich niet vooraf verzet, verondersteld wordt bereid te zijn organen en weefsels te schenken na zijn dood. Een uitdrukkelijke toestemming is dan niet nodig, zoals in ons land nu wel het geval is.
Oud 10-12-2004, 20:01
Verwijderd
ik heb ook een donorcodicil ingevuld idd
Ik heb nu keuze 4 ingevuld, mijn moeder beslist dus als ik overlijd of ze mijn organen afstaat of niet, maar mijn moeder heeft ook een donorcodicil waar ze in aangeeft dat haar organen na haar dood beschikbaar worden gesteld.
Mocht ik natuurlijk gewoon oud worden etc dan sta ik graag mijn organen af na mijn dood
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 20:09
Verwijderd
Ik ben ook donor van alles wat ze willen hebben
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 20:46
Verwijderd
Ik sta bijna alles af, zal hem er eens bijpakken. "U zondert uit: bloedvaten, botweefsel, kraakbeen, pezen, huid en hoornvliezen."

Precies weet ik niet waarom ik die uitzonder, maar mijn gevoel erbij is niet goed, klinkt heel stom ik weet het, maar het is zo.

En mijn hoornvliezen omdat ik daar alles mee gezien heb wat ik in mijn leven gedaan/gezien heb.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 20:50
laura
laura is offline
Citaat:
dus? je leeftijd heeft er niks mee te maken...ik ben wel donor
Oud 10-12-2004, 21:11
Tińo
Tińo is offline
als ik dood heb mogen ze alles van mijn lichaam hergebruiken wat ze op dat moment willen hebben, ik doe er dan immers zelf niets meer mee, maar kan wel iemand anders een fijn leven schenken .
Aan de andere kant verwacht ik ook dat er organen oid voor mij beschikbaar zijn op het moment dat ik ze nodig mocht hebben, dit is helaas vaak niet het geval,dus heb ik mijn donor brief ingevuld en opgestuurd en altijd dat blaadje bij me waarop staat dat ik donor ben.
Oud 10-12-2004, 21:23
saartje 88
saartje 88 is offline
Citaat:
Tińo schreef op 10-12-2004 @ 22:11 :
als ik dood heb mogen ze alles van mijn lichaam hergebruiken wat ze op dat moment willen hebben, ik doe er dan immers zelf niets meer mee, maar kan wel iemand anders een fijn leven schenken .
Aan de andere kant verwacht ik ook dat er organen oid voor mij beschikbaar zijn op het moment dat ik ze nodig mocht hebben, dit is helaas vaak niet het geval,dus heb ik mijn donor brief ingevuld en opgestuurd en altijd dat blaadje bij me waarop staat dat ik donor ben.
o, hoe kom ik dan aan dat blaadje waarop dat staat??
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 21:57
PV
PV is offline
Citaat:
saartje 88 schreef op 10-12-2004 @ 22:23 :
o, hoe kom ik dan aan dat blaadje waarop dat staat??
als je je keuze hebt opgestuurd, krijg je vanzelf weer post waarin een soort kaartje zit met jouw keuze. Het is handig om dat altijd bij je te hebben (in je portemonnee ofzo).

van mij mogen ze alles hebben, ik heb er toch niks meer aan als ik dood ben dus.. vandaag was bij ER nog dat je zo'n 50 mensen blij kan maken met je organen (ik weet natuurlijk niet of dat aantal precies klopt, maar toch).
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 21:58
Verwijderd
Oh ja, dat kaartje, dat ligt hier ergens in de kast
Misschien toch maar eens in m'n portemonnee doen. Mijn ouders, zus en vriend weten er wel allemaal van.

Overigens; als je huid doneert halen ze geen huid van bv je gezicht, huid die mensen kunnen zien tijdens een opbaring, laten ze zitten. Dus je ziet er wel nog fatsoenlijk uit wanneer ze alles gepakt hebben wat ze willen. Voor sommige mensen is dat een heel belangrijk punt.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 22:39
Verwijderd
Als het goed is krijg ik over een paar dagen een donorregistratie-formulier over de post.
Ik ben van plan al m'n organen ter beschikking te stellen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 22:41
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 10-12-2004 @ 22:58 :
Overigens; als je huid doneert halen ze geen huid van bv je gezicht, huid die mensen kunnen zien tijdens een opbaring, laten ze zitten. Dus je ziet er wel nog fatsoenlijk uit wanneer ze alles gepakt hebben wat ze willen. Voor sommige mensen is dat een heel belangrijk punt.
Inderdaad. Ik kan me daar altijd zo aan ergeren als mensen dat zeggen. Huid van je hoofd is eigenlijk niet eens bruikbaar.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 23:01
Souris
Souris is offline
ja,ze mogen alles hebben.
ik (geef) gaf zelf bloed maar dat mag niet meer
Oud 10-12-2004, 23:46
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
idem zodra ik 18 ben, vul ik alles meteen in
Oud 11-12-2004, 00:20
Suusjuhh
Suusjuhh is offline
Als ik het goed heb kun je het ook al voor je 18e doen.. maar weet niet zeker. Ik ben ook donor, alles geloof ik ja waarom niet toch.. Bloeddonor ook trouwens..
Oud 11-12-2004, 00:31
Briseďs
Briseďs is offline
Oja, ik ben 18, dan dat formulier enzo.. Maargoed, mijn ouders zouden sowieso ook wel alles doneren.
Oud 11-12-2004, 10:37
Verwijderd
Ik stel al mijn organen en weefsels ter beschikking voor donatie en als dat niet mogelijk is voor wetenschappelijk onderzoek. Voor mij de enige logische keuze. Je hebt er geen donder meer aan als je dood bent, dus die dingen voor jezelf houden is gewoon egoďstisch.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 10:37
Verwijderd
ik weet nog niet of ik organen zou doneren. ik vind het niet echt een fijn idee dat er mensen in je gaan zitten snijden als ik dood ben. maar aan de andere kant kun je er wel veel mensen mee helpen. iig, ik weet het nog niet.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 10:43
Verwijderd
Je vult de verklaring in, stuurt hem op en verder sta je er nooit meer bij stil. Pas op het moment dat jouw organen voor donatie in aanmerking kunnen komen wordt bekeken of je toestemming hebt gegeven, en dan heb je zelf echt niet meer de mogelijkheid om het nog een naar idee te vinden.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 11:14
Verwijderd
Ik stel al mijn organen beschikbaar. Ze mogen alles hebben, als ze er iemand anders gelukkig mee kunnen maken, waarom niet!

Uiteindelijk is het bij orgaandonatie altijd zo dat de familie uiteindelijk beslit. Heb je wel of geen formulier ingeleverd, het wordt toch altijd nog aan de familie gevraagd wat ze willen. Heb jij ingevuld dat je alles af wilt staan, maar wil je familie dat echt niet, dan zal het (na onderhandeling) dus zo kunnen zijn dat het niet gebeurd.

Ik heb wel heel duidelijk gezegd tegen mijn moeder, ik wil dat wel echt, dus als ik dood ben, laat het dan gewoon gebeuren. Mijn moeder denkt hier gelukkig wel hetzelfde over als ik.

Ik heb er ook wel eens over nagedacht om mijn lichaam aan de wetenschap te geven, maar ja... dat kan denk ik niet eens als je al je organen al uit je hebt laten halen, en ik weet ook nog niet 100% of ik dat wel echt wil...
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 11:22
Verwijderd
Citaat:
MevrouwM schreef op 11-12-2004 @ 12:14 :
(...)

Uiteindelijk is het bij orgaandonatie altijd zo dat de familie uiteindelijk beslit. Heb je wel of geen formulier ingeleverd, het wordt toch altijd nog aan de familie gevraagd wat ze willen. Heb jij ingevuld dat je alles af wilt staan, maar wil je familie dat echt niet, dan zal het (na onderhandeling) dus zo kunnen zijn dat het niet gebeurd.

(...)
Eigenlijk vind ik dat wel zeer kwalijk. Ik kan begrijpen dat in het geval er geen of een onduidelijke verklaring is van een mogelijke donor, de nabestaanden toestemming geven. Ook kan ik begrijpen dat sowieso in alle gevallen waarin mogelijk tot orgaanuitname wordt besloten, de nabestaanden zo dicht mogelijk bij de procedure worden betrokken.

Maar in het geval dat iemand een uitdrukkelijke wilsverklaring heeft geuit moet het niet meer mogelijk zijn om die keuze terug te draaien omdat de nabestaanden er bezwaar tegen hebben. Dat zou immers neerkomen op het niet respecteren van een postmortale wens. Ook een testament moet worden nageleefd. What's next, moeten we dan de wens tot orgaandonatie vastleggen bij de notaris?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 15:08
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
ik heb nog niks ingevuld (ben ookpas 16) maar ik laat ze wel afstaan.. als je er toch iemand mee kan helpen.. zelf lig je tog maar te rotten.. dus... ik zou het zelf ook leuk vinden als ik een nieuwe nier ofzo nodig had..
Oud 11-12-2004, 15:08
light fighter
light fighter is offline
Ik ben geen donor, maar m'n ouders weten wel dat mocht ik te komen overlijden dan mogen ze mijn organen hebben hoor. Zelf heb ik ze dan niet meer nodig en als een ander er door verder kan leven...
Zelf ga ik ook zo ver dat mochten familieleden (broers en zus) bijvoorbeeld een beenmerg transplantatie nodig hebben en dat van mij is geschikt dan zou ik dat doen.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 15:12
cyntha
cyntha is offline
Ik heb een jaar geleden ingevuld dat ik mijn organen niet wil doneren. Maar de laatste tijd ben ik heel erg aan het twijfelen daarover. Ik denk dat ik het binnenkort laat veranderen, weet het alleen nog niet zeker.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 15:34
Nijn*
Nijn* is offline
Ik heb nog geen formulier ingevult (ben nog minderjarig) maar ik weet bijna zeker dat ik wel donor wil worden. Waarom zou ik geen mensen helpen als ik dat kan en er zelf toch niets meer aan heb..?
Oud 11-12-2004, 16:06
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
laura schreef op 10-12-2004 @ 21:50 :
dus? je leeftijd heeft er niks mee te maken...ik ben wel donor

huh? je krijgt je codocil toch pas als je 18 bent?
Oud 11-12-2004, 16:10
saartje 88
saartje 88 is offline
gewoon, op zo'n site kun je een formulier downloaden en uitprinten, en dan kan je het gratis opsturen.
volgens mij was het:
www.wordorgaandonor.nl
ofzo
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 16:14
Verwijderd
Citaat:
cookie16 schreef op 11-12-2004 @ 17:06 :
Idd, maar je kan het via je ouders ook opgeven, dacht ik. Ik heb het mijn ouders iig laten weten toen ik 14 was, oid, dat ik dus donor wilde zijn. Geen idee of het officieel is, maar als ik dood was gegaan, hadden mijn ouders het in ieder geval wel mijn wens in vervulling laten gaan. Dus je kan, als je minderjarig bent, best je ouders laten weten dat je - mocht je onverhoopt sterven - donor wil zijn. Ik denk wel dat je ouders daar dan naar luisteren
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 16:17
saartje 88
saartje 88 is offline
http://www.wordorgaandonor.nl/

en het is de laatste keer dat ik dat zeg
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 16:24
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Ik sta al mn organen af na mn dood... Als ze iig nog iets kunnen gebruiken...
Ze hadden eerst mn gegevens verkeerd verwerkt, toen stond ik niks af (had aangegeven van wel, maar goed) Dus nu heb ik een donorcodicil met keuze 1.
Oud 11-12-2004, 16:40
Verwijderd
Citaat:
saartje 88 schreef op 11-12-2004 @ 17:17 :
http://www.wordorgaandonor.nl/

en het is de laatste keer dat ik dat zeg
Als minderjarige kan je doorgeven wat je wil, het is niet rechtsgeldig.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 16:48
Verwijderd
Citaat:
cookie16 schreef op 11-12-2004 @ 17:06 :
Een codicil is een beetje achterhaalde term. Een codicil was een schriftelijk bewijsstuk dat je donor was, vergelijkbaar met wat de polis is bij een verzekering. Daarmee bewijs je dat een bepaalde overeenkomst of een bepaald verlangen bestaat. Raakt het codicil kwijt, dan kun je niet aantonen dat je donor bent en worden geen organen uitgenomen.

Tegenwoordig (sinds de nieuwe Wet op de orgaandonatie) wordt niet meer met codicillen gewerkt, maar met een centraal register waarin wordt bijgehouden of iemand donor is of niet. Dit ter vermijding van zoekraken van codicillen.

Verder kun je inderdaad pas een geldige keuze maken als je achttien bent.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 16:57
Emilia
Emilia is offline
We hadden het hier maandag over op school en naar het schijnt is elke Belg sowieso donor na zijn dood. Als je niet duidelijk maakt dat je je organen niet wilt afstaan, kan men ze dus 'gebruiken'.
Oud 11-12-2004, 17:18
gurl19
gurl19 is offline
ik wil ook donor zijn... Ik ben nog niet zolang 18 dus ik heb nog geen formulier gekregen! maar mijn ouders weten dat ik donor wil zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 17:22
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-12-2004 @ 17:48 :
Een codicil is een beetje achterhaalde term. Een codicil was een schriftelijk bewijsstuk dat je donor was, vergelijkbaar met wat de polis is bij een verzekering. Daarmee bewijs je dat een bepaalde overeenkomst of een bepaald verlangen bestaat. Raakt het codicil kwijt, dan kun je niet aantonen dat je donor bent en worden geen organen uitgenomen.

Tegenwoordig (sinds de nieuwe Wet op de orgaandonatie) wordt niet meer met codicillen gewerkt, maar met een centraal register waarin wordt bijgehouden of iemand donor is of niet. Dit ter vermijding van zoekraken van codicillen.

ok wistik niet...
Oud 11-12-2004, 17:26
Verwijderd
Citaat:
gurl18 schreef op 11-12-2004 @ 18:18 :
ik wil ook donor zijn... Ik ben nog niet zolang 18 dus ik heb nog geen formulier gekregen! maar mijn ouders weten dat ik donor wil zijn.
Volgens mij krijg je in het jaar dat je 18 of 19 wordt, ergens in maart (of februari) een formulier thuisgestuurd. Maar goed, je kan ook gewoon zo'n formulier aanvragen op http://www.donorregister.nl/ .
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 17:32
Verwijderd
mij mogen ze recyclen
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 17:35
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Sarah schreef op 11-12-2004 @ 18:32 :
mij mogen ze recyclen
goed voor het milieu ook.
Oud 11-12-2004, 18:00
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 11-12-2004 @ 12:22 :
Eigenlijk vind ik dat wel zeer kwalijk. Ik kan begrijpen dat in het geval er geen of een onduidelijke verklaring is van een mogelijke donor, de nabestaanden toestemming geven. Ook kan ik begrijpen dat sowieso in alle gevallen waarin mogelijk tot orgaanuitname wordt besloten, de nabestaanden zo dicht mogelijk bij de procedure worden betrokken.

Maar in het geval dat iemand een uitdrukkelijke wilsverklaring heeft geuit moet het niet meer mogelijk zijn om die keuze terug te draaien omdat de nabestaanden er bezwaar tegen hebben. Dat zou immers neerkomen op het niet respecteren van een postmortale wens. Ook een testament moet worden nageleefd. What's next, moeten we dan de wens tot orgaandonatie vastleggen bij de notaris?
Ja, maar je moet daarbij wel bedenken dat het een moeilijke keuze is (kan zijn). Ik snap je punt wel, maar uiteindelijk blijft de familie anders met groot verdriet zitten. Het is wel makkelijk gezegd zo, maar als het er echt op aan komt kan het gewoon te zwaar vallen voor de nabestaanden. Je moet wel bedenken dat ze net een dierbaar iemand kwijtraken, en dan ook nog voor zo'n rot keuze komen te staan.
Als bv een jong iemand plotseling overlijdt, dan kan het allemaal wel erg zwaar vallen voor de familie, ongeacht of er wel of geen donor wens was.

Het kan dus blijkbaar nooit kwaad om tegen je omgeving te zeggen dat je het echt wilt. Verder vind ik dat je familie/ nabestaanden dat te respecteren hebben. Ik weet (bijna) zeker dat mijn moeder, zelf al is het heel moeilijk voor haar op dat moment, mijn keuze respecteert, en deze ''uitvoert''. ik ga het haar vanavond toch nog maar een keertje zeggen voor de zekerheid

Citaat:
nare man schreef op 11-12-2004 @ 17:48 :

Volgens mij als iemand een codicil bij zich draagt, dan wordt hier nog wel naar de keuze gekeken. Maar ja het zal wel niet meer officieel zijn.

Verder: ''Het is voor iedereen vanaf twaalf jaar mogelijk zijn besluit over donatie te laten registreren in het Donorregister'' (bron). Je kan je dus vanaf 12 jaar laten registreren. of is dat dan geen geldige keuze??
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 18:02
Verwijderd
Citaat:
Emilia schreef op 11-12-2004 @ 17:57 :
We hadden het hier maandag over op school en naar het schijnt is elke Belg sowieso donor na zijn dood. Als je niet duidelijk maakt dat je je organen niet wilt afstaan, kan men ze dus 'gebruiken'.
Ja dit vind ik ook een vele betere regel
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 18:05
Verwijderd
Vanaf 12 jaar, moet dan dat niet via de ouders oid? Dat je ouders dat dus min of meer voor je vast leggen? Ik kan me niet voorstellen dat een 12-jarige zélf zo'n formulier in mag vullen en mag ondertekenen...
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 18:10
Verwijderd
Hier staat dat je dus als 12 jarige gewoon je keuze kenbaar kan maken.

Uiteindelijk kunnen ouders besluiten om niet op de keuze in te gaan (tenminste ik heb het heel snel doorgelezen). Maar goed, dit geldt dus in principe ook voor 18+... Uiteindelijk beslissen die.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 07:29
coopergirl
coopergirl is offline
Jupp. Op mijn 15de heb ik mij ingeschreven bij het centrale donorregister, optie 1. Ik sta in principe alles waar ze iets mee kunnen af
Oud 12-12-2004, 10:46
Qamra
Qamra is offline
Wil wel donor worden (van mijn binnenste iig, huid en ogen niet. Daar heb ik gewoon een heeeel slecht gevoel over, dus daar blijven ze vanaf tot ik me er wel goed over voel.), maar ik wacht rustig af tot het papiertje eens op mijn mat komt te vallen. En dat heeft een klein beetje meer met baldadigheid te maken ten opzichte van de instelling die dit regelt.

Regels voor berichten