Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2004, 08:03
Verwijderd
Ik moet voor een vak op school kunnen kalligraferen, maar ik ben linkshandig en ik kan het echt niet Wie helpt mij of heeft tips?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2004, 08:37
cyntha
cyntha is offline
Er zijn speciale cursussen voor maar die zijn duur. Ik heb geen tips, want ik kan het ook niet.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 08:45
Verwijderd
Wat heeft het eigenlijk te maken met dat je linkshandig hebt? (ben zelf ook linkshandig, en kan niet kaligraferen maar goed). Ga je dan met je hand over de geschreven teksten heen ofzo?
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 09:06
Verwijderd
Citaat:
Cassiopeia schreef op 15-12-2004 @ 09:45 :
Wat heeft het eigenlijk te maken met dat je linkshandig hebt? (ben zelf ook linkshandig, en kan niet kaligraferen maar goed). Ga je dan met je hand over de geschreven teksten heen ofzo?
Ja, en ik moet het blad een halve slag draaien ofzo. Dan komt het erop neer dat ik ongeveer op z'n kop moet gaan schrijven. Zo'n gedoe! Of doe ik iets verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 09:14
Verwijderd
Citaat:
RebEls schreef op 15-12-2004 @ 10:06 :
Ja, en ik moet het blad een halve slag draaien ofzo. Dan komt het erop neer dat ik ongeveer op z'n kop moet gaan schrijven. Zo'n gedoe! Of doe ik iets verkeerd?
Begrijp het helemaal Als ik schrijf heb ik mn hele pink blauw altijd zo irritan/. Maar goed kan je verder ook niet helpen, aangezien in niet kan kalligraferen hehe
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 09:18
Verwijderd
Citaat:
RebEls schreef op 15-12-2004 @ 10:06 :
Leen uit de bieb iig een boek over kalligraferen, al is het alleen maar om de letters als voorbeeld te gebruiken, dat is nl niet even simpel uit te leggen. Misschien hebben ze ook wel boeken met tips voor linkshandigen, zou je gewoon even moeten kijken.

Verder: Leg het papier voor een deel een beetje links van je lichaam en leg het een beetje scheef, in een hoek van ongeveer 10 graden (zodat je eigenlijk een beetje van boven naar beneden schrijft).

Houdt je hand met schrijven onder de schrijflijn ipv er boven (dus niet zo'n "bokkenpootje" zeg maar), dan veeg je het minder snel uit.

Gebruik een pen met sneldrogende inkt, volgens mij droogt een fineliner een stuk sneller op dan een vulpen. En er bestaan ook fineliners waar je heel goed mee kunt kalligraferen.

Het ligt erg aan de letters die je wilt kalligraferen, maar het kan helpen om bv. ruitjes onder je papier te leggen en de letters in één of vier van die hokjes te 'passen' (moet je alleen wel ff kijken naar de verhoudingen, letters als de l, de t, de d enz. zijn vanzelfsprekend niet maar één (of vier) hokjes hoog als letters als de a, de s en de u dat ook zijn, en letters als de w en de m zijn vaak wat breder dan de andere letters, letters als de j, de p wat langer, enz.).

Laatst gewijzigd op 15-12-2004 om 09:21.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 10:25
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 15-12-2004 @ 10:18 :
Leen uit de bieb iig een boek over kalligraferen, al is het alleen maar om de letters als voorbeeld te gebruiken, dat is nl niet even simpel uit te leggen. Misschien hebben ze ook wel boeken met tips voor linkshandigen, zou je gewoon even moeten kijken.

Verder: Leg het papier voor een deel een beetje links van je lichaam en leg het een beetje scheef, in een hoek van ongeveer 10 graden (zodat je eigenlijk een beetje van boven naar beneden schrijft).

Houdt je hand met schrijven onder de schrijflijn ipv er boven (dus niet zo'n "bokkenpootje" zeg maar), dan veeg je het minder snel uit.

Gebruik een pen met sneldrogende inkt, volgens mij droogt een fineliner een stuk sneller op dan een vulpen. En er bestaan ook fineliners waar je heel goed mee kunt kalligraferen.

Het ligt erg aan de letters die je wilt kalligraferen, maar het kan helpen om bv. ruitjes onder je papier te leggen en de letters in één of vier van die hokjes te 'passen' (moet je alleen wel ff kijken naar de verhoudingen, letters als de l, de t, de d enz. zijn vanzelfsprekend niet maar één (of vier) hokjes hoog als letters als de a, de s en de u dat ook zijn, en letters als de w en de m zijn vaak wat breder dan de andere letters, letters als de j, de p wat langer, enz.).
Dank je wel Ik ga het allemaal eens proberen.
Maar bij mijn vorige pogingen kwamen de lijnen allemaal in spiegelbeeld. Waar het dik moest zijn was het dun en andersom.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 10:30
capibara
capibara is offline
Er zijn ook kalligraffeersets voor linkshandigen btw. Een blad met hulplijnen onder je schrijfblad wil ook wel helpen, en een goede penstand van ongeveer 90 graden is cruciaal.
Oud 15-12-2004, 10:34
Verwijderd
Citaat:
RebEls schreef op 15-12-2004 @ 11:25 :
Maar bij mijn vorige pogingen kwamen de lijnen allemaal in spiegelbeeld. Waar het dik moest zijn was het dun en andersom.
Dat ligt, denk ik, aan je pengreep. In de meeste boeken staan dat soort dingen ook wel genoemd...'t zou btw best kunnen dat je idd een speciale pen voor links handigen nodig hebt, maar een stift of fineliner kan ook, denk ik. En probeer het gewoon uit. Kijk wanneer je dikke en wanneer je dunne lijnen krijgt, hoe je je pen/stift dan houdt, enz.

Goed kalligraferen is een kwestie van (heel veel) oefenen, vrijwel niemand kan het meteen goed.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 10:15
SpiekExpert
SpiekExpert is offline
Waarom maak je niet gewoon iets uit je hoofd.
Bij mij lukt dat altijd....
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 14:50
Balance
Balance is offline
Bij kalligraferen moet je de pen verder vasthouden dan bij een gewone pen. Op die manier kun je ook je hand onder je geschreven tekst houden. Dit lijkt me erg handig voor linkshandigen, want zo veeg je niet over je eigen tekst heen.
Dus: pak de pen wat verder vast dan helemaal bij het gedeelte waar inkt uit komt (ergens in het midden is het handigst volgens mij) en zorg dat je tekst boven je hand komt te staan.
Oud 17-12-2004, 15:17
Bell
Bell is offline
nou els, ik kan wel kalligraferen hoor
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 16:17
amateurfeminist
amateurfeminist is offline
je hebt voor 2 euro (ofzo?) al een stift die ongeveer hetzelfde schrijft als een kalligrafeerpen (te koop bij hobbywinkels enz.) misschien handig om daar eerst mee te oefenen?

succes !
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten