Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2004, 12:54
Verwijderd
Hallo Iedereen,
Ik zit nu in 4vmbo en ik maak mijn sectorwerkstuk over Achondroplasie, beter bekend als Lilliputters. Nu hebben we al 3 deelvragen af, maar dat is nog niet alles. Ik zoek nog informatie over de toekomstverwachting van Lilliputters en de plaats van Lilliputters in de Maatschappij. Nu snap ik ook wel dat jullie geen zin hebben om dat voor mij op te gaan zoeken (erg logisch). Maar ik zou graag wat dingetjes van jullie willen weten.

1) Wat vinden jullie van Lilliputters?

2) Vinden jullie dat Lilliputters kinderen mogen krijgen?

3) Denken jullie dat Lilliputters normaal werk kunnen verrichten?

Het zijn maar drie vraagjes en jullie zouden mij heel erg helpen door er even op te antwoorden!

Alvast Bedankt!
Kus, Mijnster.

Laatst gewijzigd op 07-12-2004 om 13:12.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 13:32
Verwijderd
1) Van henzelf? Dat verschilt per persoon natuurlijk. Achondroplasie vind ik interessant en 't lijkt me vervelend om te hebben.
2) Ja, natuurlijk. Ze zijn goed in staat om die op te voeden, want het is geen verstandelijke handicap.
3) Jahoor. Niet alle soorten werk natuurlijk, in de bouw werken bijvoorbeeld wordt moeilijk... maar de meeste dingen lijken me geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 13:40
Mara
Mara is offline
Gewoon, mensen. Natuurlijk zijn bepaalde dingen moeilijker, en zullen ze opmerkingen naar hun hoofd hebben gehad, maar ik heb verder alleen maar respect voor ze want je moet wel sterk in je schoenen staan.
Natuurlijk. Er valt m.i. prima mee te leven. Ze kunnen hun kinderen net zo goed opvoeden als ieder ander. Een liliputter-gezin is ook een gewoon gezin
Natuurlijk zijn er dingen die ze niet zouden kunnen doen, maar met wat aanpassingen kom je al een heel eind. Zo zag ik in een documentaire een liliputter die gewoon chirurg was, had gewoon een opstapje om boven het lichaam van de patiënt te komen
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 14:43
Doefus
Doefus is offline
- Tja klinkt misschien lullig..maar als k ze over straat zie lopen vind ik het soms wel grappig!Terwijl er natuurlijk niks grappigs aan is! En ik heb veel respect voor die mensen want die zullen het best lastig hebben met sommige dingen.

Hm..wat k me nou afvraag he...als 2 lilliputters sex hebben met elkaar en de vrouw raakt zwanger...wil dat dan zoiezo zeggen dat ze een lilliputter kind krijgen?!
Maja ik vind dat iedereen kinderen mag krijgen...Maar vroeg het me gewoon ff af!

Ja hoor...denk het wel...Waarom niet...ze zijn niet gehandicapt..
Oud 07-12-2004, 14:47
leucomelas
leucomelas is offline
wat vind ik van lilliputters?
heb er nog nooit een ontmoet, dus heb geen idee... over het algemeen vind ik ze schattig ofsow
vind ik dat lilliputters kinderen mogen krijgen?
ja natuurlijk, waarom zou dat niet mogen?
vind ik dat lilliputters normaal werk kunnen verrichten?
ja, maar ze zijn wel kleiner dan de "normale" mens, dus baantjes waarbij je wat hoogte moet hebben om bij dingen te komen *winkelbediende* worden natuurlijk lastig. mnaar daar hebben ze trapjes voor uitgevonden
Oud 07-12-2004, 14:53
Verwijderd
Ja, het zijn gewoon mensen, kijk er ook niet anders tegen aan dan tegen mensen van een 'normale' lengte.

Ja tuurlijk, als ze hun kind een goed leven kunnen bieden, waar niet?

Ik bepaalde sectoren wel, zoals bureau werk etc. wel. Maar ik denk dat lilliputters niet altijd hetzelfde werk kunnen doen (zonder aanpassingen dan he), ze hebben natuurlijk wel vaak aanpassingen nodig omdat ze met hun lengte zitten.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 14:59
rare kwast
rare kwast is offline
2 lilliputters kunnen ook een "normaal" kind krijgen

dit ff als reactie op doefus

het zijn gewoon mensen zoals ieder ander alleen dan een stukje kleiner

tuurlijk

ze zijn wat kleiner dus zullen misschien niet alles doen maar ik denk dat ze wel heel veel "normaal" werk kunnen doen
Oud 07-12-2004, 15:16
cyntha
cyntha is offline
- Het zijn gewoon mensen, alleen een stuk kleiner.

- Ja, waarom niet?

- Ja, ze kunnen waarschijnlijk niet alles kunnen doen maar het meeste werk lijkt me geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 15:42
Doefus
Doefus is offline
[QUOTE]rare kwast schreef op 07-12-2004 @ 15:59 :
[B]2 lilliputters kunnen ook een "normaal" kind krijgen

dit ff als reactie op doefus

Hehe ok dank je wel...
Oud 07-12-2004, 17:08
Verwijderd
De kans dat twee lilliputters een "normaal" kind krijgen is vrij klein hoor...! Als 2 lilliputters met elkaar naar bed gaan, komt er vrijwel altijd een lilliputter kindje uit, en die heeft dan dus 2 defecte genen. Meestal word zo'n kindje niet ouder dan 2 à 3 maanden.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 17:20
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Mijn* schreef op 07-12-2004 @ 13:54 :
Je verwacht natuurlijk een eerlijk antwoord, ik vind ze grappig.

Citaat:
Ik weet niet of het erfelijk is, maar als het erfelijk is lijkt het me beter van niet. Ik denk namelijk dat je er best onder kan lijden, maar dat kunnen die ouders eigenlijk beter inschatten dan ik, dus ik vind toch dat ze dat zelf mogen bepalen.

Citaat:
Ja. Voor de meeste beroepen heb je niet een bepaalde lengte nodig.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 22:01
Verwijderd
Een medewerker van het ziekenhuis waar ik werk is lilliputter, zij werkt op het lab en dat gaat prima. Dus ja werken is geen probleem, maar niet alles zal lukken.

Verder heb ik er niets over te vinden.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 12:35
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Ik ken er geen... lijkt me vervelend om die afwijking te hebben, en persoonlijkheid verschilt per persoon.

Tuurlijk, dat is hun eigen keuze... Er is niks mis met hun hersenen dus ze kunnen kinderen gewoon opvoeden...

Ja zeker, wel met wat aanpassingen, en niet alles zal kunnen, maar er hoeft geen speciale liliputterwerkplaats te komen ofzo..
Oud 08-12-2004, 12:56
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
1. ik ken er geen.. heb er wel veel respect voor, je word toch elke dag aangekekenen daar moet je maar mee om kunnen gaan..

2. tjah het moet kunnen maar als ik dan hier ergens in een post lees dat ze vrijwel altijd ook liliputter krijgen die niet lang leeft ivm 2 defecte genen.. dan vind ik het niet slim..

3.jah hoor ze kunnen misshcien niet alles.. mara wel veel.. al is het met wat hulpmiddelen..
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 13:37
Nijn*
Nijn* is offline
Mja, ik zie ze gewoon als andere mensen. Ik heb wel meer respect voor ze, het lijkt me moeilijk om zo'n 'afwijking' te hebben.

Natuurlijk, ze kunnen volgens mij even goed kinderen opvoeden als anderen. Ik zou die mensen dat recht niet ontnemen. Maar als ik zelf een lilliputter was, zou ik er wel even goed bij stilstaan, want als het erfelijk is, kan een kind daar best onder lijden.

Ja hoor, volgens mij heb je voor de meeste beroepen geen bepaalde lengte nodig oid. Eventueel met bepaalde hulpmiddelen ja..
Oud 08-12-2004, 14:27
PV
PV is offline
Niks bijzonders, het zijn gewoon mensen als elk ander.. tuurlijk kijk ik wel even op als ik er een zie, maar als ik iemand met een raar kapsel zie kijk ik ook even.. lijkt me menselijk.

Als ze min of meer kunnen garanderen dat ze die kinderen zelf op kunnen voeden.

Ja hoor, er zullen vast wat dingen aangepast moeten worden (denk aan bureaustoel en bureauhoogte e.d.) maar ze zijn niet achterlijk ofzo
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 19:43
Verwijderd
tja. gewoon. het zijn mensen.
ik zie ze eigenlijk nooit dus meer kan ik er niet echt over zeggen

Citaat:
Mijn* schreef op 07-12-2004 @ 18:08 :
De kans dat twee lilliputters een "normaal" kind krijgen is vrij klein hoor...! Als 2 lilliputters met elkaar naar bed gaan, komt er vrijwel altijd een lilliputter kindje uit, en die heeft dan dus 2 defecte genen. Meestal word zo'n kindje niet ouder dan 2 à 3 maanden.
Ik vind het erg moeilijk om hier echt antwoord op te kunnen geven. Aan de ene kant vind ik dat ze kinderen mogen krijgen. Maar aan de andere kant is de kans op defecte genen best groot. Dus ik zeg ja, indien ze een gezond (of het een lilliputter is of niet maakt niet uit) kind kunnen grootbrengen.

ja, tuurlijk het zullen geen atleten worden maar volgens mij zijn ze voor het meeste werk best geschikt.l
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 12:50
Verwijderd
Reaaaaactieees!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 12:58
Verwijderd
Lilliputters zijn ok, net als homosexuelen etc, het zijn ook mensen, dus ik vind ze prima

Ik vind van wel, het zijn mensen, net als jij en ik, en ik vind dat ze dezelfde rechten hebben als wij

Ik denk niet dat dat echt helemaal normaal kan, maar met hulp zou dat wel normaler kunnen..........
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 13:59
Maija
Maija is offline
1)
Ik vind ze apart, en heb respect voor ze.dat ze zich toch wel even weten staanden te houden in de "grote"wereld.
Ik denk dat je toch snel in deze maatscahppij weggedrukt word.

2) Nou dat betwijfel ik, je kan wel zeggen ja natuurlijk waarom niet, Maar volgensmij zit er een grote maar aan. zoals Mijn* zegt..

Citaat:
daar moet aan gedacht worden, je kan nie zomaar kinderen op de wereld gaan zetten omdat je daar even zin in had, pas als je weet dat het geen verdere gevolgen heeft voor het kind zelf dan vind ik het was kunnen, natuurlijk heeft alles gevolgen, maar hier staat het al bijna vast dat er iets mis gaat.

3) Ja, waarom niet, ze kunnen gewoon denken en werken enz. hoogstens bij wat zwaarder lichaamenlijk werk zouden er problemen kunnen komen.

Regels voor berichten