Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2004, 14:16
Experiment
Experiment is offline
Hallo,

voor maatschappijleer moet ik een aantal jongeren over de volgende vraag interviewen:

Hoe zien jongeren geloof en/of spiritualiteit in 2005? (denk je?)

Zijn jongeren strenge gelovigen? Waarom wel/niet?

Welke plaats heeft geloof in hun leven?

Hoe gaan ze met anders- en niet-gelovigen om?

Als jullie deze vragen, in ieder geval voor jezelf, zouden kunnen beantwoorden be ik heeel erg blij!

Groetjes,
Karen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2004, 14:31
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Hoe zie je geloof en/of spiritualiteit in 2005? (denk je?)
Wat ik verwacht? meer moslims en de rest blijft hetzelfde in aantal
Wat ik ervan vind? niet zo fijn, liever heb ik dat iedereen stopt met geloven

Ben je streng gelovig? Waarom wel/niet?
Nee, niet gelovig. Wegens gebrek aan bewijs.

Welke plaats heeft geloof in jouw leven?
Ik discussier wel eens met gelovigen.

Hoe ga je met anders- en niet-gelovigen om?
Af en toe een discussie. Ligt eraan hoe sterk gelovig iemand is. Verder maakt het geen verschil in de omgang, heb ook geen voorkeur voor aanhangers van bepaalde religies, onzin is onzin.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 14:35
LMP
LMP is offline
1. Geloof in cristendom of jodendom is er volgens mij maar een klein beetje onder jongeren en de moslimse jongeren die geloven het denk ik meer omdat 'hun ouders het ook geloven'
Maar de jongeren die in die mystieke dingen geloven van geesten en watdannook die geloven het wel écht. (helaas)

2. Nee geen enkele jongen of meisje kan een strenge gelovige zijn in dit land. Ze kunnen er te weinig van weten.

3. Ik denk dat het ze enigsinds troost dat er een god over hun waakt en ze hebben iets om te geloven en een deel van hun energie in te steken.

4. Sommige jongens en meisjes zullen hun geloof verdedigen als het ter sprake komt en sommige anderen hebben er schijt aan als iemand zegt van 'god bestaat niet' en zeggen: 'ik geloof en dat is alles wat belangrijk is'.

Ikzelf ben atheïst. Ik kijk tegen het geloof aan met weinig respect want het zorgt vind ik voor onwetendheid.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 14:37
cartman666
cartman666 is offline
-Hoe zie je geloof en/of spiritualiteit in 2005? (denk je?)
Vrijwel hetzelfde als nu vermoed ik. Het meerendeel vindt het ongeloofwaardige onzin. Een aantal vinden er steun en troost in en sommigen worden gedwongen te geloven.

-Ben je streng gelovig? Waarom wel/niet?
Nee, niet streng. Ik ben wel christen maar zoek nog een beetje naar de juiste weg.

-Welke plaats heeft geloof in jouw leven?
De bron van veel vreugde, maar ook van veel problemen in mijn leven.

-Hoe ga je met anders- en niet-gelovigen om?
Ik discussieer wel eens met ze.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 14:48
Love & Peace
Love & Peace is offline
Denk dat veel meer mensen zullen inzien, wat de Islam nou echt inhoudt. Daardoor, en door het hoge geboortecijfer bij moslims, zal het aantal moslims groeien. De Christenen zullen in aantal dalen.

Over jongeren in het algemeen kan je natuurlijk niets zeggen. Ikzelf probeer een goede moslim te zijn, maar het lukt niet echt.
Mijn geloof neemt een vrij grote rol in mijn leven, en is in sommige situaties zelfs bepalend. Ik bid af en toe, en lees eens per week de kuran, en volg zo vaak mogelijk het vrijdaggebed.

respecterend, proberend te begrijpen wat ze denken, wat niet altijd lukt. Maar respect is de keyword.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 14:56
RanC
RanC is offline
Onder de wat meer allochtone bevolking zal de Islam toenemen. Onder de autochtone bevolking zal het aantal Christenen afnemen en zich bij de "ongelovigen" scharen. <--- hieronder versta ik dus ook wicca en meer van dat soort gedoe.

Ooit was ik gelovig, nu niet meer. Zoals Gespleten Geest al zei: Gebrek aan bewijs én veel tegenstrijdigheden.

Ik discussieer ook wel eens met gelovigen

Discussies, ook ben ik soms wat cynisch tegen de "ouderwetse" en fanatieke gelovigen. Maar zoals GG al zei: onzin is onzin.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 14:58
cartman666
cartman666 is offline
bron: http://www.vandale.nl
res·pect (het ~)
1 eerbied uit hoogachting of angst
eer·bied (de ~ (m.))
1 gevoel van bewondering op geestelijk en zedelijk vlak

hum. heb ik hoogachting, angst of bewondering voor moslims? dacht het niet. volgens de digitale vandale heb ik dan geen respect of eerbied voor hen.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 15:05
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 07-12-2004 @ 15:58 :
bron: http://www.vandale.nl
res·pect (het ~)
1 eerbied uit hoogachting of angst
eer·bied (de ~ (m.))
1 gevoel van bewondering op geestelijk en zedelijk vlak

hum. heb ik hoogachting, angst of bewondering voor moslims? dacht het niet. volgens de digitale vandale heb ik dan geen respect of eerbied voor hen.
angst is wel op meerdere manieren te verklaren, je kan bijvoorbeeld bang zijn dat je de andere pijn doet. Daar ben ik meestal wel bang voor, en hou me in.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 15:16
Verwijderd

Ik denk niet dat er ontzettend veel zal veranderen, t.o.v. 2004, hopelijk wat meer begrip voor andermans geloof, maar ik verwacht niet dat er nu ineens een gigantische toename van het aantal moslims zal zijn ofzo.

Ik denk dat jongeren minder streng geloven dan bijvoorbeeld hun ouders, omdat de situaties toch heel erg veranderd zijn, en het (vaak) moeilijk al op jonge leeftijd in te zien of je echt ergens in gelooft of achter staat.

Op dit moment een niet zo'n belangrijke plek, het lijkt misschien van wel, omdat ik 2x per week in ons gebouw kom (Ik ben Apostolisch) maar ik hou me er nog niet veel mee bezig, en ga er maar heen omdat ik er soms wel wat uithou, maar voornamelijk omdat mijn ouders dat graag willen, ik het niet erg vind, want het hoort er gewoon bij.

Hoe ga jij met anders- en niet-gelovigen om?
Gewoon. Zoals ik met ieder ander omga. Ik respecteer iedere keuze, of je nou gelovig bent of niet, dat is toch iets wat een ieder persoonlijk aangaat. Dus ik zie niet in waarom je iemand anders zou moeten behandelen om zijn geloofskeuze.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 17:56
Verwijderd
- Als een gevolg van het feit dat mensen makkelijk te manipuleren zijn en vasthouden aan vastgeroeste tradities.

- Nee, vanuit een filosofische redenering; ononderbouwde hypothesen voor waar aannemen vind ik nogal dom. Verder strookt religie niet met mijn levensstijl.

- Te veel, want het kost mij handenvol geld.

- Niet, ik ga niet om met gelovigen.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 18:03
Verwijderd
Wederom ga ik mee met mephoshizzle, hoewel ik wel af en toe met een christen bier drink.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 18:31
PV
PV is offline
Ik denk dat geloof steeds minder belangrijk wordt, en spiritualiteit steeds belangrijker. Dat is natuurlijk niet van het ene op het andere jaar, maar geleidelijk aan. Ik denk dat jongeren het zien als een manier om even tot rust te komen en na te denken.

Nee, ik denk dat het steeds minder wordt. Bijv in mijn familie: opa's en oma's redelijk gelovig, ouders al veel minder en de kinderen (waaronder ik dus) helemaal niet gelovig.

In mijn leven geen.

Hetzelfde als met andere mensen.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 18:50
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Experiment schreef op 07-12-2004 @ 15:16 :
spiritualiteit is een leuke bijzaak, persoonlijk vind ik alle mythen zoals de Griekse en Noorse mythen wel leuk om te lezen, maar meer dan een bijzaak is het niet.

Citaat:
op uitzonderingen na, nee. omdat jongeren steeds meer informatie krijgen, informatie die hun doctrine tegen spreekt. verder maken de moderne normen en waarden de oude religieuze boodschap steeds ouderwetser, en volgens de normen van de jongeren, op veel punten verwerpelijker.

Citaat:
op uitzonderingen na: steeds minder denk ik.

voor mij persoonlijk: geen

Citaat:
dat is afhankelijk van het (on)geloven aan beide zijden, sommige kunnen nu eenmaal niet door een deur.

voor mij: dat is 100% afhankelijk van hoe serieus diegene zijn geloof geeft, iemand die luid roept dat homo's naar de hel gaan kan voor mijn part ter plekke doodvallen, terwijl ik mensen die hun geloof relativeren en/of dit voor zichzelf houden respecteer, daarbij maakt het eigenlijk geen verschil.
Oud 07-12-2004, 21:13
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Stel die vragen dan ook alsof je het aan 1 persoon stelt. Nu lijkt het net alsof ik voor alle jongeren moet antwoorden, en dat gaat helaas niet.
Oud 07-12-2004, 22:57
Samaris
Samaris is offline
Jammergenoeg zullen meer mensen richting geloof gaan.

Nee, geloof is voor mensen die het leven niet onder ogen kunnen zien zoals het is, en er daarom maar een hogere macht bij bedenken.

Geen, ik ben er tegen, en laat dat merken.

Hoe ga je met anders- en niet-gelovigen om? Christenen zijn vaak nog wel normaal, en uiten niet constant hun mening, daarom kan ik daar wel normaal tegen doen, maar de meeste moslims blijven zich koppig blindstaren op hun boekje wat nog verder weg van de waarheid zit dan de bijbel, en daardoor blijf ik daar altijd koel tegen.
Oud 08-12-2004, 00:51
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 07-12-2004 @ 16:05 :
angst is wel op meerdere manieren te verklaren, je kan bijvoorbeeld bang zijn dat je de andere pijn doet. Daar ben ik meestal wel bang voor, en hou me in.
goede uitspraak. dankje, nu kan ik weer probleemloos het woord 'respecteren' gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 11:17
Verwijderd
[QUOTE]Experiment schreef op 07-12-2004 @ 15:16 :

Citaat:
Waarschijnlijk hetzelfde hoewel er meer mensen weer op zoek zijn naar diepgang en zin in hun leven

Citaat:
Dat hangt ervan af. Onder de allochtonen word religie strenger beleefd

Citaat:
Ik zal maar voor me zelf spreken
De Islam is mijn leven

Citaat:
Steeds meer jongeren nemen de moeite om zich in andere religies te verdiepen en dat creert begrip en verdraagzaamheid
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 01:03
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Ik vermoed dat het aantal moslims in Nederland zal blijven doorstijgen en dat het Christendom langzaam afneemt (hoofdzakelijk doordat het percentage gelovigen bij oude mensen nou eenmaal hoger ligt dan bij de jongeren)

Niet streng gelovig. Ik ben wel Christen, maar ben er redelijk vrij in. Ik vind het jammer dat mensen zo bevooroordeeld zijn en denken dat mensen het alleen als toevlucht kiezen. Geloof is niet iets voor minder intelligente mensen. Ik ben bestempeld als een drempelgeval qua hoogbegaafdheid, dus dat zou in ieder geval al een bewijs zijn. Verder heb ik er geen moeite mee om bijv. dingen als de evolutietheorie en big bang (uitvinding van een christen nota bene) in te passen in mijn geloofsbeleving. Ik ben er wel terughoudend in naar andere mensen toe. Mensen behandelen je dan toch anders, en ik word graag behandeld als een volwaardig persoon. Ik schaam me er totaal niet voor, ik ben alleen behoedzaam.

Een niet al te grote plaats. Ik ben nog een beetje op zoek naar een geloofsbeleving die echt bij me past. (verder zie vorige vraag)

Ik ga met iedereen op dezelfde manier om. De manier van praten veranderd natuurlijk wel. Tegen een Christen zal ik veel openlijker en vrijer spreken dan tegen een niet-gelovig persoon, die ik wat terughoudender zal benaderen. Veel ander-gelovigen spreek ik eigenlijk niet, simpelweg omdat ik die gewoon nooit spreek. (en dat in Utrecht...)
Oud 09-12-2004, 14:17
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
spiritualiteit gaat denk ik een groter deel in beslag nemen. religies misschien ook. geloven zal waarschijnlijk afnemen. dat geldt niet voor 2005, maar voor de toekomst.

rare vraag. of jongeren strenger of fanatieker zijn als ouderen? ik denk het wel. radicaler misschien.

in mijn leven een redelijk grote plaats. het bepaalt hoe je tegen je leven aankijkt, hoe je het invult etc

dat hangt er van af he. ik ben zelf niet echt openstaand naar bepaalde religies (ik noem geen namen) toe. voor anderen heb ik wel veel respect, kan ik goed waarderen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten