Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2004, 15:03
Pyromaniac
Pyromaniac is offline
Ik moet voor ANW keuzeopdracht 9.4C maken, maar een van de vragen is de het eerste recombinant DNA vaccin dat op de markt kwam, maar ik heb het niet kunnen vinden op scholieren.com en op internet zie ik meerdere dingen, dit is het beste stukje dat ik heb kunnen vinden, maar dit is het eerste commerciele vaccin, weet iemand het toevallig beter

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2004, 17:48
pino123
pino123 is offline
recombinant-DNA-techniek, techniek waarbij de samenstelling van het DNA in een cel wordt veranderd. Hiermee is het mogelijk om in een cel een stukje erfelijke informatie, afkomstig van een andere cel, te plaatsen, waardoor de eerste cel eigenschappen krijgt die zij daarvoor niet had. Bacteriën kunnen op deze manier dusdanig ‘omgebouwd’ worden dat zij voor de mens belangrijke stoffen gaan maken. Voorbeelden van geneesmiddelen die op deze wijze gemaakt worden, zijn hepatitis B-vaccin, stollingsfactor VIII, TPA, interleukine en insuline.

Als gastheer wordt meestal een laboratoriumvariant van de darmbacterie Escherichia coli gebruikt, maar ook bepaalde gisten, schimmels, hogere planten of het DNA van bacteriofagen. Met speciale enzymen (restrictie-enzymen) kan het circulaire plasmide-DNA op één plaats worden doorgeknipt en vervolgens kan tussen de verkregen uiteinden een vreemd DNA-fragment worden gelast. Het aldus weer circulair geworden, doch vergrote plasmide-DNA wordt dan teruggebracht in de bacterie, waaruit het oorspronkelijke plasmide afkomstig is. Niet alleen het oorspronkelijke plasmide, doch ook het recombinantplasmide kan zich in de gastheerbacterie autonoom en doorgaans foutloos vermenigvuldigen.

Het gevaar van de recombinant-DNA-techniek is dat de bacteriecel wellicht andere (mogelijk gevaarlijke) eigenschappen krijgt dan verwacht. Dit is dan ook de reden dat het gebruik van deze techniek aan strenge veiligheidsvoorwaarden is gebonden.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 20:07
sdekivit
sdekivit is offline
heel vaak wordt bij recombinant DNA bacteriofaag lambda gebruikt vanwege zijn hoge voortplantingssnelheid. Hierin kan echter een kleine insert.

Ook E. coli is een goede vector voor recombinant DNA techniek.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten