Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2004, 16:07
CSN
CSN is offline
Ja, ik ben een leeggepikt graanveld –
verlaten door alles en verschroeid door de zon.
De zon is mijn vijand, maar mijn vijand ben ik.

En de wind waait niet meer - “komt wel weer”
zegt men dan.
Ik vind het is mij al
veel te vaak beloofd en
wat is nou landschap zon-
der ruisend blad? Het is
zeker niet waar ik thuishoor ik
tel de seconden af het zijn
vijftien eindeloze stiltes voor
de storm.

Nu alles te verlaten zoals alles mij deed,
nu dat de diepte van buiten het raam
niet afschrikwekkender dan de structuur
van extra grof meergranenbrood is.

Dagenlang al staar ik naar dit gedicht, er klopt iets niet. Net als ik denk het 'onkloppende' gevonden te hebben en dit wil verwijderen, lijkt het me toch beter zo. Nee, er echt uit kom ik niet.

Edit, schiet dit mij te binnen: het gaat niét over Herman Brood, mocht de titel je dat doen vermoeden.

Laatst gewijzigd op 09-12-2004 om 16:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-12-2004, 16:50
Reem
Reem is offline
Leuk, de eerste twee strofes zijn erg goed!
En ik geloof ook wel dat alles daar aan klopt. De derde strofe vind ik minder en volgens mij ligt daar een beetje ' het probleem': het loopt niet zo en het klopt ook niet helemaal.

Nu alles te verlaten is zoals alles mij deed, (--> vind ik trouwens wat minder mooi verwoord)
nu (dat) de diepte van buiten het raam
niet afschrikwekkender is dan de
structuur van extra grof meergranenbrood.

is misschien iets beter; in mijn ogen klinkt het dan mooier. Ik zou er toch nog iets langer naar blijven staren. Dat is de moeite waard!
Oud 09-12-2004, 17:44
Halogeen
Halogeen is offline
ewww, no offence, maar ik vind niet dat de verbeteringen van re3m het gedicht beter hebben gemaakt, integendeel. Er was helemaal niets mis met die derde strofe. Hij was slechts wat intelligenter opgebouwd. Het probleem is mijns inziens de metafoor met de wind. Als ik denk aan een leeggepikt granenveld dan snap ik niet waarom de wind zou moeten waaien. De wind zou dan voor mij betekenen dat het bedorvenen, het rottende wordt weggeblazen, de putten en kuilen worden vlak gestreken. Wind zoals jij bedoelt, ik denk dat je bedoeld hebt wind als in een zomerbriesje, het ritselen van de bladeren door vruchtbaarheid, past voor mij niet bij het beeld van het leeg(!)gepikte korenveld, dat gaat niet samen.

Ik vind het gedicht interessant, maar de eenzaamheid die je denk hebt proberen weer te geven voel ik niet.
Oud 09-12-2004, 18:17
Verwijderd
ik vind het een mooi gedicht
er mist wel iets maar weet niet zo goed wat en waar
ik dnek alleen (vind ik dan)
dat het mooi is om de regel 'zegt men dan'eruit te halen
en dan gewoon "komt wel weer" op die plek te zetten

verder bewonder ik je idee van een leeggepikt graanveld
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 18:30
Reem
Reem is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 09-12-2004 @ 18:44 :
ewww, no offence, maar ik vind niet dat de verbeteringen van re3m het gedicht beter hebben gemaakt, integendeel. Er was helemaal niets mis met die derde strofe. Hij was slechts wat intelligenter opgebouwd. Het probleem is mijns inziens de metafoor met de wind. Als ik denk aan een leeggepikt granenveld dan snap ik niet waarom de wind zou moeten waaien. De wind zou dan voor mij betekenen dat het bedorvenen, het rottende wordt weggeblazen, de putten en kuilen worden vlak gestreken. Wind zoals jij bedoelt, ik denk dat je bedoeld hebt wind als in een zomerbriesje, het ritselen van de bladeren door vruchtbaarheid, past voor mij niet bij het beeld van het leeg(!)gepikte korenveld, dat gaat niet samen.

Ik vind het gedicht interessant, maar de eenzaamheid die je denk hebt proberen weer te geven voel ik niet.
Misschien dat de laatste strofe wel klopt. Maar het is één lange zin en dat leest 'moeilijk', tenminste dat vind ik, en dat bedoel jij met dat deze strofe wat intelligenter is opgebouwd.
Oud 09-12-2004, 18:36
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Re3m schreef op 09-12-2004 @ 19:30 :
Misschien dat de laatste strofe wel klopt. Maar het is één lange zin en dat leest 'moeilijk', tenminste dat vind ik, en dat bedoel jij met dat deze strofe wat intelligenter is opgebouwd.
Moeilijk, als je het zo wilt noemen . Waar het op neer komt, het weglaten van woorden, werkwoorden is een stijlmiddel, genaamd ellips als ik mij niet vergis. Het dwingt in ieder geval om over de boodschap na te denken, het remt de lezer af. Dus ja, intelligenter lijkt me een beter woord. Nu weet ik niet of CSN het ook zo bedoeld heeft...
Oud 09-12-2004, 18:42
Reem
Reem is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 09-12-2004 @ 19:36 :
Moeilijk, als je het zo wilt noemen . Waar het op neer komt, het weglaten van woorden, werkwoorden is een stijlmiddel, genaamd ellips als ik mij niet vergis. Het dwingt in ieder geval om over de boodschap na te denken, het remt de lezer af. Dus ja, intelligenter lijkt me een beter woord. Nu weet ik niet of CSN het ook zo bedoeld heeft...
Ja, je moet er inderdaad wat langer over nadenken. En dat had ik nog niet gedaan waarschijnlijk, tot jij met je commentaar kwam.
Maar ja. Misschien komt het wel omdat ik moe ben en hoofdpijn heb en zo.
Oud 09-12-2004, 18:54
CSN
CSN is offline
Nou, het is niet zo dat ik ben gaan zitten om het stijlfiguur ellips eens te gebruiken . Ik houd er wel van werkwoorden weg te laten, dus dat was bewust, alhoewel het soms ook onbewust gebeurt, omdat ik het beter vind klinken vaak.

Citaat:
Het probleem is mijns inziens de metafoor met de wind. Als ik denk aan een leeggepikt granenveld dan snap ik niet waarom de wind zou moeten waaien. De wind zou dan voor mij betekenen dat het bedorvenen, het rottende wordt weggeblazen, de putten en kuilen worden vlak gestreken.
Precies! Maar die wind, die ontbreekt. Het maakt dat alle dode ratten (gestorven op mijn graanveld door gebrek aan voedsel) wegrotten onder de broeiende zon. Een herfststorm was mijn held geweest, maar kwam niet. Het was juist de bedoeling dat het rottende weggeblazen zou worden.

Al is het hele landschap niet helemaal letterlijk bedoeld. Het zijn meer beelden die door mijn hoofd razen, zinnen, net als het brood.
Zie, het meeste van alles wat ik schrijf begint in de 3 minuten die ik van school naar huis loop, als ik na een chaotische dag eindelijk tijd heb om stil naar mijn bewegende voeten te staren. Dan hoor ik mijzelf en kan het zo zijn dat mijn gedachten over meergranenbrood beginnen. Meergranen: verschrikkelijk. Niet dat ik nou zo'n witbrood-kind ben. Gewoon bruin is goed genoeg. De gaten tussen de stukken noot en tarwe (hoe heet het allemaal): als ik zou moeten kiezen tussen daar in te springen of uit het raam, laat mij dan maar over het venster klimmen.

Misschien legt dat het een beetje uit, als iemand behoefte had aan uitleg tenminste.
Oud 09-12-2004, 19:21
Halogeen
Halogeen is offline
Over het ellips: geef het beestje een naampje =), als je maar weet wat je doet.

Over de inhoud: Ik zat dan toch behoorlijk aardig in de richting =)

yaaay xD
Reageren

Regels voor berichten