Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2004, 15:06
Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Beste mensen,

Ik heb een tijdje geleden een mountainbike gekocht, en er gelijk Shimano mountainbike schoenen en van die klik-pedaaltjes bij gekocht. maar... ik snap er nix van.

Ik krijg die schoen niet in dat pedaaltje, kan iemand me uitleggen wat voor techniekje daarvoor nodig is?
Ook zitten er 2 kruiskopschroeven aan de 'bovenkant' van het pedaaltje, en aan de voor- en achterkant 2 imbussleutelschroefjes. Ergens kan je die pedalen losser instellen, wat handig blijkt te zijn als je net begint met mountainbiken... maar hoe dat precies zit?

Kan iemand er meer over vertellen? Ik heb er ook helemaal geen boekje of wat bij gekregen.

Dinsdag werk ik weer, dan kan ik langs de fietsenshop, maar wil eigenlijk dit weekend nog mountainbiken!
Oud 20-11-2004, 20:05
Stom Konijn
Stom Konijn is offline
pedaal naar beneden, voorkant er in drukken en dan met je hak de achterkant er in klikken
Oud 21-11-2004, 20:02
Verwijderd
Zal het proberen uit te leggen:
Die imbusschroefjes zijn voor het losser en vaster draaien. Naar links was volgens mij los en naar rechts was strakker. Je kan het waarschijnlijk ook zien aan de afstand tussen de voor- en achterkant. Die kruiskoppen in het midden van het pedaal heb je niet bij het afstellen. Daar weet ik de functie ook niet van.

Je moet even in de gaten hebben wat de positie van je schoenplaatjes is t.o.v. je pedaal. Als je dit eenmaal doorhebt moet je rustig rijden ( bijv. op een grasveld, dan val ook niet zo hard ) en veel in en uitklikken. Inklikken kan je het beste doen ( als beginner, later lukt het in elke positie ) met de traparm naar beneden wijzend en dan druk uitoefenen. Je voelt het als je inklikt. Uitklikken doe je doormiddel van het naar buiten draaien van je hiel.

Oefen eerst maar goed het systeem te beheersen voor echt te gaan rijden. En succes bij het eerste stoplicht
Met citaat reageren
Oud 25-11-2004, 19:30
Iceracer
Iceracer is offline
Ik heb zelf ook klikpedalen en ik zal het je even uitleggen.

Met het inklikken schuif je met het voorste puntje van de schoen over het pedaal heen tot de schoen op een punt inhaakt.
Dan zet je flink druk met je voet op het pedaal.

Met het uitklikken moet je de hiel naar buiten draaien.

De kruiskopschroeven zegt mij zo niets, maar de imbusschroeven moet je volgens mij rechtsomdraaien om de veerspanning losser te maken.
Ik kan nu de handleiding niet vinden, maar er zit als het goed is iets om de imbusschroef heen.

Als dat helemaal onderaan zit staat de veer op zijn strakst en als het helemaal bovenaan zit staat de veer heel los.

Zorg wel dat de beide kanten hetzelfde ingesteld staan en wat de goede spanning betreft is ook een persoonlijke vorkeur
Oud 25-11-2004, 19:31
Iceracer
Iceracer is offline
Citaat:
Stom Konijn schreef op 20-11-2004 @ 21:05 :
pedaal naar beneden, voorkant er in drukken en dan met je hak de achterkant er in klikken
De achterkant is alleen een zool.
Zorg eerst dat je weet hoe zo'n schoen eruit ziet
Oud 25-11-2004, 19:38
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Iceracer schreef op 25-11-2004 @ 20:31 :
De achterkant is alleen een zool.
Zorg eerst dat je weet hoe zo'n schoen eruit ziet
Of jij begrijpt hem verkeerd..
Oud 25-11-2004, 20:14
Verwijderd
ja idd. Je hak naar beneden, dan valt het plaatje in de klem.

Time rulezz!
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 18:26
ikuh
ikuh is offline
Citaat:
Een Tweeling schreef op 20-11-2004 @ 16:06 :
[B]Beste mensen,

Ik heb een tijdje geleden een mountainbike gekocht, en er gelijk Shimano mountainbike schoenen en van die klik-pedaaltjes bij gekocht. maar... ik snap er nix van.

Ik krijg die schoen niet in dat pedaaltje, kan iemand me uitleggen wat voor techniekje daarvoor nodig is?
Ook zitten er 2 kruiskopschroeven aan de 'bovenkant' van het pedaaltje, en aan de voor- en achterkant 2 imbussleutelschroefjes. Ergens kan je die pedalen losser instellen, wat handig blijkt te zijn als je net begint met mountainbiken... maar hoe dat precies zit?

Kan iemand er meer over vertellen? Ik heb er ook helemaal geen boekje of wat bij gekregen.
Op shimano.com staan ongetwijfeld de handleidingen
Oud 09-12-2004, 10:40
Iceracer
Iceracer is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 25-11-2004 @ 20:38 :
Of jij begrijpt hem verkeerd..
Ja, ik dacht dat hij zei dat je ook nog de achterkant erin moest klikken, maar het klopt inderdaad dat je met de hak het plaatje in de pedaal klikt

Mijn excuses daarvoor
Oud 12-12-2004, 01:53
Mark
Mark is offline
mag ik je waarschuwen, als je net een mountainbike hebt en meteen klikpendalen ga je eerst een paar keer flink op je bek.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 20:05
Denn-Mann
Denn-Mann is offline
voor het eerst klikpedalen , leuk

tis ff wennen, maar als je kruiskopjes erop hebt zitten, werkt precies het zelfde als met de imbus.. gewoon iets losser of strakker draaien..

maar het is ff een handigheidje.. als je het vaak doet, gaat eht steeds sneller
Oud 12-12-2004, 20:25
mtb ster
mtb ster is offline
Handig klikpedale.. maa rje moet het idd eerst even door hebben! ga anders tegen een muur aan staan en klik een paar keer in en uit, dan val je toch zeker niet om! en na een tijdje hoef je er niet eens meer bij na te denken!! gaat het helemaal vanzelf...
maar persoonlijk ben ik niet zon fan van de spd van shimano, geef mij maar time!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten