Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2003, 01:56
86dagreed
86dagreed is offline
Ik had gisteren niet veel te doen en besloot kierkegaard eens uit te diepen. Met zijn existentialistische idee-en. Het vreemde vind ik, dat dit existentialisme de vrijheid en keuzes van het individu centraal steld, terwijl Kierkegaard toch een uitgesproken Christen was (interessant , dat hij zei ' Niemand kan hebben verzonnen dat er iemand op water kon lopen, aan het kruis werd gehangen, erafkwamm, 40 dagen doorleefde enz. dat gaat het menselijk brein te boven, daarom bestaat Jezus Christus).

Maar het vreemde is dan, dat hij dus wel beperkt word door zijn geloof, je kunt immers niet volledig vrij handelen als je je leven inteken stelt van een religie. Hij zegt dat dat 'religietheorie B' is, dat je je ondergeschikt maakt aan de waarheid van Jezus.

Apart (ik ben zelf overigens atheist).

Maar kennen jullie hem? wat vinden jullie van hem? Hebben jullie iets interessants te melden, of vragen of wat dan ook? Kortom: kierkegaard
Oud 14-04-2003, 12:17
Joël
Joël is offline
Om te beginnen: Ik ken Kierkegaard alleen van naam. Ik heb hoogstens een keer vluchtig iets over 'm gelezen in secundaire literatuur. Dus over hem heb ik weinig te zeggen.

Citaat:
86dagreed schreef op 14-04-2003 @ 02:56:
Maar het vreemde is dan, dat hij dus wel beperkt word door zijn geloof, je kunt immers niet volledig vrij handelen als je je leven inteken stelt van een religie.
Het is maar net hoe je tegen een religie aan kijkt, en hoe i.c. een Christen zijn geloof zelf vormgeeft.

"Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen." - Galaten 5:1
Oud 14-04-2003, 13:02
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 14-04-2003 @ 02:56:
Ik had gisteren niet veel te doen en besloot kierkegaard eens uit te diepen. Met zijn existentialistische idee-en. Het vreemde vind ik, dat dit existentialisme de vrijheid en keuzes van het individu centraal steld, terwijl Kierkegaard toch een uitgesproken Christen was (interessant , dat hij zei ' Niemand kan hebben verzonnen dat er iemand op water kon lopen, aan het kruis werd gehangen, erafkwamm, 40 dagen doorleefde enz. dat gaat het menselijk brein te boven, daarom bestaat Jezus Christus).
Ik ken Kierkegaard niet, maar zijn 'bewijs' voor het bestaand van Jezus, klopt mijns inziens niet. Sommige menselijke breinen hebben een grote fantasie, zo groot ook wel, dat ze het leven van Jezus hebben kunnen verzinnen. De Griekse mythologie, met zijn complexe stelsel van goden en helden, is ook verzonnen - daar zijn we het toch over eens - en is volgens mij nog fantastischer dan het verhaal over Jezus.
Reageren

Regels voor berichten