Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-12-2004, 12:49
TheRuler
TheRuler is offline
Heey mensen,

Ik moet voor school een werkstuk maken over Barabbas. De dief die vrijgelaten werd toen Jezus gekruisigd werd. Ik vraag nu aan jullie, weten jullie misschien of Barabbas, nadat hij is vrijgelaten getrouwd is en hoe heette dan zijn vrouw, en, als hij kinderen heeft gehad, hoe heetten zijn kinderen?

Gr,

TheRuler
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-12-2004, 12:55
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
mss hoort tie hier niet thuis.
barabbas? lijkt me sterk dat er meer als die ene keer genoemd in de bijbel over hem bekend is. ik denk niet dat je dit ergens op zou kunnen zoeken, omdat het me vrij onmogelijk lijkt dat er meer over hem bekend is als zijn naam en zijn beroep. hoe wou je er trouwens een heel werkstuk over maken .

of zit ik nou helemaal fout?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 12:58
TheRuler
TheRuler is offline
Heey,

Ik kan zelf ook niks vinden over de persoon zelf, maar er moet toch meer informatie over hem zijn dan alleen wat er in de bijbel geschreven staat, Ik heb het onderwerp trouwens ook niet zelf verzonnen.

Kregen we zelf op

Gr,

TheRuler
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 13:14
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
barabbas was toch een moordenaar?
Oud 24-12-2004, 13:14
Lough Nacorra
Lough Nacorra is offline
ik zou zelf iets verzinnen btw, iets dat aan alle kanten klopt en goed in elkaar zit.
Oud 24-12-2004, 13:49
martijn1905
martijn1905 is offline
Als je een werkstuk maakt over Barabbas, zijn dit wel de meest onlogische vragen die je kunt stellen. Dit zijn vragen die er absoluut niet toe doen. Mag ik je een tip geven? Stel jezelf andere vragen, bouw je werkstuk niet op rondom vragen of hij na zijn vrijlating is getrouwd etc.
Oud 24-12-2004, 14:14
TheRuler
TheRuler is offline
Martijn,

Die vragen moeten er juist in staan, dit moet een werkstuk zijn over hun leven en over of ze getrouwd zijn geweest en met hoeveel kinderen,
Als ik die vragen zou bedenken zou ik ook wat anders kiezen maar helaas moesten deze vragen erin

Gr,

TheRuler
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 14:18
martijn1905
martijn1905 is offline
Wat belachelijk. In de meest handige en historisch betrouwbare bron (de bijbel) vind je zeer waarschijnlijk weinig over het verdere verloop van het leven van Barabbas.
Oud 25-12-2004, 21:00
Belgarath
Belgarath is offline
Mattheus 27
15 Nu had de prefect de gewoonte om op elk pesachfeest één gevangene vrij te laten, en die door het volk te laten kiezen. 16 Er zat toen een beruchte gevangene vast, die Jezus Barabbas genoemd werd. 17 En dus vroeg Pilatus hun, toen ze daar waren samengestroomd: ‘Wie wilt u dat ik vrijlaat, Jezus Barabbas of Jezus die de messias wordt genoemd?’ 18 Hij wist namelijk dat ze hem uit afgunst hadden uitgeleverd. 19 Terwijl hij op de rechterstoel zat, werd hem een boodschap van zijn vrouw gebracht: ‘Laat je niet in met die rechtvaardige! Om hem heb ik namelijk vannacht in een droom veel moeten doorstaan.’ 20 Ondertussen haalden de hogepriesters en de oudsten het volk over: ze moesten om Barabbas vragen, en Jezus laten doden. 21 Weer nam de prefect het woord en hij vroeg opnieuw: ‘Wie van de twee wilt u dat ik vrijlaat?’ ‘Barabbas!’ riepen ze. 22 Pilatus vroeg hun: ‘Wat moet ik dan doen met Jezus die de messias wordt genoemd?’ Allen antwoordden: ‘Aan het kruis met hem!’ 23 Hij vroeg: ‘Wat heeft hij dan misdaan?’ Maar ze schreeuwden alleen maar harder: ‘Aan het kruis met hem!’ 24 Toen Pilatus inzag dat zijn tussenkomst nergens toe leidde, dat het er integendeel naar uitzag dat men in opstand zou komen, liet hij water brengen, waste ten overstaan van de menigte zijn handen en zei: ‘Ik ben onschuldig aan de dood van deze man. Zie het zelf maar op te lossen.’ 25 En heel het volk antwoordde: ‘Laat zijn bloed óns dan maar worden aangerekend, en onze kinderen!’ 26 Daarop liet Pilatus Barabbas vrij, maar Jezus leverde hij uit om gekruisigd te worden, nadat hij hem eerst nog had laten geselen.

Marcus 15
6 Pilatus had de gewoonte om op elk pesachfeest één gevangene vrij te laten op verzoek van het volk. 7 Op dat moment zat er een zekere Barabbas gevangen, samen met de andere opstandelingen die tijdens het oproer hadden gemoord. 8 Een grote groep mensen trok naar Pilatus en begon hem te vragen om ook nu te doen wat zijn gewoonte was. 9 Pilatus vroeg hun: ‘Wilt u dat ik de koning van de Joden vrijlaat?’ 10 Want hij begreep wel dat de hogepriesters hem uit afgunst hadden uitgeleverd. 11 Maar de hogepriesters hitsten de menigte op om te zeggen dat hij Barabbas moest vrijlaten. 12 Toen zei Pilatus tegen hen: ‘Wat wilt u dan dat ik doe met die man die u de koning van de Joden noemt?’ 13 En ze begonnen weer te schreeuwen. ‘Kruisig hem!’ riepen ze. 14 Pilatus vroeg: ‘Wat heeft hij dan misdaan?’ Maar ze schreeuwden nog harder: ‘Kruisig hem!’
15 Omdat Pilatus de menigte tevreden wilde stellen, liet hij Barabbas vrij. Jezus leverde hij uit om gekruisigd te worden, nadat hij hem eerst nog had laten geselen.

Lucas 23
17 [Want hij was verplicht hun op het feest iemand los te laten.] (ander handschrift wat ik alleen vond in de NBG '51)
18 Maar ze begonnen met zijn allen luidkeels te schreeuwen: ‘Weg met hem! Laat Barabbas vrij!’ 19 Deze laatste was gevangengezet wegens een oproer dat in de stad had plaatsgevonden en wegens moord. 20 Pilatus praatte opnieuw op hen in omdat hij Jezus wilde vrijlaten. 21 Maar ze schreeuwden het uit: ‘Kruisig hem, kruisig hem!’ 22 Voor de derde maal zei hij tegen hen: ‘Wat voor kwaad heeft die man dan gedaan? Ik heb niets gevonden waarvoor hij de doodstraf verdient. Dus zal ik hem vrijlaten, nadat ik hem heb laten geselen.’ 23 Maar ze bleven luidkeels eisen dat hij gekruisigd zou worden, en met hun geschreeuw wonnen ze het pleit: 24 Pilatus besloot hun eis in te willigen. 25 Hij liet de man gaan die wegens oproer en moord gevangen was gezet en om wiens vrijlating ze hadden gevraagd, en leverde Jezus uit aan hun willekeur.

Johannes 18
33 Nu ging Pilatus het pretorium weer in. Hij liet Jezus bij zich komen en vroeg hem: ‘Bent u de koning van de Joden?’ 34 Jezus antwoordde: ‘Vraagt u dit uit uzelf of hebben anderen dit over mij gezegd?’ 35 ‘Ik ben toch geen Jood,’ antwoordde Pilatus. ‘Uw volk en uw hogepriesters hebben u aan mij uitgeleverd – wat hebt u gedaan?’ 36 Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’ 37 Pilatus zei: ‘U bent dus koning?’ ‘U zegt dat ik koning ben,’ zei Jezus. ‘Ik ben geboren en naar de wereld gekomen om van de waarheid te getuigen, en ieder die de waarheid is toegedaan, luistert naar wat ik zeg.’ 38 Hierop zei Pilatus: ‘Maar wat is waarheid?’
Na deze woorden ging hij weer naar de Joden buiten. ‘Ik heb geen schuld in hem gevonden,’ zei hij. 39 ‘Maar het is bij u gebruikelijk dat ik met Pesach iemand vrijlaat – wilt u dat ik de koning van de Joden vrijlaat?’ 40 Toen begon iedereen te schreeuwen: ‘Hem niet, maar Barabbas!’ Barabbas was een misdadiger.
Oud 27-12-2004, 16:37
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 25-12-2004 @ 22:00 :
conclusie? hij was een moordenaar . een oproerkraaier en misdadiger.

ik zou maar naar die leraar toe gaan en vragen hoe hij het mogelijk acht om hier een werkstuk van te maken.

zoek eens in Flavius Josephus en andere geschiedschrijvers. zijn er geen romans over die beste man geschreven?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten