Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Mja, onder de 18 is het sowieso erg moeilijk om serieuze heksen te vinden, pubers zijn beïvloedbaar en de wicca-gekte heerst. Niet beschuldigend bedoeld, maar ik bedoel, ik deed op mijn 12e nog mijn plechtige communie.
Maar ik heb wel een contact plek voor je: www.verdani.nl. Zij heeft naast een forum voor mensen van boven de 16 (www.bwebbed.nl/forum) ook een jeugdforum, zelf kom ik daar niet, maar er zitten ook heel veel kinderen van heksen enzo, toch al een iets andere situatie denk ik. Misschien is dat iets voor je. |
![]() |
|
Misschien kun je eens wat vragen op www.heksen.bespreking.nl? Daar zitten erg veel jonge mensen en waarschijnlijk ook wel mensen van jouw leeftijd. Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar driekwart van de jonge heksen niet serieus neem, door hun manier van doen (maar ja, daarom kom ik daar ook niet meer). Naja, misschien heb je er iets aan.
Tsjah, verder heb je nog heksencafés, maar om daarnaar toe te mogen moet je of ouder dan 16 zijn, of toestemming/begeleiding hebben geloof ik. Je kan eens op internet zoeken naar verschillende hekencafés. (Er staat een complete lijst op www.silvercircle.org/forum bij Agenda&Contact, maar daar kun je als gast geloof ik niet bij). Guinevere (die zich afvraagt waarom de vermelding dat minderjarigen niet in een coven mogen erbij staat)
||
Citaat:
Ik weet wat het allemaal inhoud maar ik hoef het toch echt niet ![]() Ik zou eerst zeggen dat ik een wiccan ben maar dat klopt niet helemaal meer denk ik. Ik houd me niet aan alle feesten en bepaalde regels euh.. Lap ik ook aan mn laars.
||
Citaat:
![]() er is geen regel van wanneer je je heks mag noemen |
![]() |
||
Citaat:
Groet, Tio (die te lui is om op z'n eigen account in te loggen)
||
![]() |
Citaat:
Groet, Orpa (die wel onder haar eigen account inlogt)
||
Citaat:
Bij de term 'Wiccan' ligt het anders. Een Wiccan is iemand die in de inwijdingstraditie werkt (dus Gardnerian of een afsplitsing daarvan). De term 'Wiccan' heeft dus wél inhoud en er zijn dus ook een aantal criteria waaraan je moet voldoen. Het is complete onzin om de term heks en Wiccan door elkaar te gebruiken. Het is niet hetzelfde namelijk, kijk maar naar het vrij bekende zinnetje: "Een Wiccan is een heks, maar een heks is geen Wiccan". Oftewel Wicca is een stroming binnen de hekserij, maar wel een stroming waarbinnen je aan bepaalde criteria moet voldoen. En driekwart van de mensen die zich tegenwoordig Wiccan/Wicca noemen voldoen niet aan die criteria, omdat ze niet snappen dat Wicca en hekserij niet compleet hetzelfde zijn. @foefighter: hoe denk je dat een man die zich met hekserij bezig houdt heet? Guinevere (die zichzelf overigens noch Wiccan noch heks noemt)
||
Citaat:
Hekserij is een heel oude natuur religie er zijn geen exacte regels van wanneer je jezelf heks zou mogen noemen. Je bent heks of je bent het niet en als je heks bent ben je het eigenlijk altijd al geweest. wat niet wil zeggen dat je dan ook meteen alles al weet, het is een leerproces waarin je kan groeien. maar ook een beginnende heks is een heks. wicca is 60 jaar geleden "verzonnen" door Gerald Gardner hij heeft dingen uit hekserij gemengt met zijn eigen denkbeelden. zo heeft wicca een strakke hierarchie, iets waar de meeste gewone heksen van gruwen. het is namelijk vaak genoeg gebleken dat het goed fout kan gaan als een hele groep achter de "grote leider" aan loopt. de geschiedenisboeken staat er vol van. Laatst gewijzigd op 27-03-2005 om 10:53. |
![]() |
|||
Citaat:
Je zegt dat hekserij een heel oude natuurreligie is. Los van het feit dat ik me zeer sterk afvraag of de hedendaagse moderne hekserij nog wel zo sterk lijkt op die van eeuwen geleden, was dat natuurlijk wel een religie. Een kenmerk van een religie is, dat het een bepaalde geloofsstructuur heeft, bepaalde denkbeelden, bepaalde dogmen en ideeën. Als je die dingen niet deelt, ben je dus duidelijk geen heks. De stelling dat wanneer je je heks noemt, je ook heks bent, slaat als een tang op een varken. Een Christen die zich, om wat voor een reden dan ook, heks noemt, is dat ook een heks? Iemand die geen God en Godin erkent, is dat dan een heks? Iemand die wat met theeblaadjes speelt en ééns in de drie maanden een droom opschrijft, en zich heks noemt, is dat een heks? Citaat:
De strakke hierarchie van Wicca wordt eigenlijk schromelijk overdreven, evenals het idee dat het strak zou staan van de regels. Bovendien verschilt dat ook nog eens heel sterk per coven en stroming onderling. Daarnaast vraag ik me dan af wat erger is. Een religie die genoeg zelfreflectie kent om te erkennen dat zij regels heeft. Een een loshangend "idee", waaraan allerlei mensen zich te wensen conformeren, zonder dat het eigenlijk nog wezenlijke inhoud heeft. Een idee van hekserij dat bovendien zo ontzettend verkracht wordt tegenwoordig, dat, zou ik één van die heksen zijn die de traditie gedurende de eeuwen heeft doorgegeven, me zou omdraaien in m'n graf. Je kan je ervoor afsluiten of niet, maar op dit moment zijn Wicca en hekserij twee termen die jammergenoeg door een legioen aan tieners misbruikt worden om hun eigen "geloofjes" aan te duiden, en dat is één van de oorzaken dat deze religie net zo snel ten onder dreigt te gaan als ze ontstaan is. Groet, Tio
||
Citaat:
maar "gewone" ( ja wat is gewoon ...) hekserij heeft ook weldegelijk inhoud het is een manier van naar de wereld om je heen kijken. maar ik vind dat iemand die de god en de godin erkent en die zich verdiept in hoe de wereld in spirituele zin in elkaar steekt. is wat mij betreft al een heks. ik weet ook dat het tegenwoordig "in de mode" is om in pikzwarte kleren met een bigg ass pentagram om je arme moeder de stuipen op het lijf te jagen ![]() zoiemand noemen wij gekscherend een puntmuts ![]() kijk ik zie het dus zo.. iemand die zich oprecht in hekserij wil verdiepen is voor mij al een heks, al weet hij of zij nog helemaal niks.. dat kan je immers van anderen leren. het gaat om je houding en niet om hoe ver je al bent. |
![]() |
||
Citaat:
Maar kijk, je stelt nu zelf ook criteria hier. Nu zijn ze vrij matig, maar ze zijn dus wel aanwezig. Al kan ik me voorstellen dat ze voor jou zo vanzelfsprekend zijn, dat je vergeet dat ze eigenlijk nog bestonden. Maar dat is dus waar ik op doelde. Er zijn wel degelijk een aantal criteria, of voorwaarden, waar je aan zou moeten voldoen voordat je jezelf heks kan noemen. En inderdaad is het zo dat tegenwoordig lang niet iedereen daaraan kan voldoen, of dat zelfs maar wil. Groet, Tio
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Drugs & Alcohol |
Algemeen tripreport topic Verwijderd | 413 | 09-02-2017 23:04 | |
De Kantine |
Weerwolfspel #59 fizzle-fluffy | 500 | 20-05-2009 17:07 | |
Verhalen & Gedichten |
Paul WolterB | 6 | 06-06-2004 15:09 |