Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2004, 16:07
~Little Sun~
~Little Sun~ is offline
Hoi,

Momenteel doe ik een andere wo-opleiding, maar ik zit te twijfelen of ik niet iets anders wil doen. Een opleiding die telkens terugkomt is informatica (aan een uni), maar blijf met wat vragen zitten..

Zit je echt veel uren achter de computer voor je studie, of valt dat wel mee?
Wat zijn precies je beroepsmogelijkheden? Worden veel mensen programmeur of...
En wat is tegenwoordig het meisjesgehalte op een informatica-opleiding (ben zelf meisje). Niet dat mijn keuze daar van af hangt natuurlijk, maar zou 't wel graag willen weten.

En verder ben ik op zoek naar ervaringen van studenten in Enschede en Utrecht.

Mijn grootste punt is eigenlijk. Van jongs af aan ben ik al in computers geinteresseerd, en er ook redelijk handig mee. Heb ook veel computerboeken thuis staan enzo.. Maar ik wil later eigenlijk geen baan waar je echt de hele dag alleen maar achter je computer zit. Andere studiesuggesties zijn natuurlijk ook welkom!

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-12-2004, 10:23
Verwijderd
Aan de Erasmus heb je ook de studie Economie & Informatica.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 14:01
Fatality
Fatality is offline
In Enschede heb je alleen Technische Informatica zitten..
In Utrecht gewone informatica..
technische is meer toegepaste informatica, en informatica meer theoretisch tot op een zekere hoogte

Nu moet de keuze toch niet meer zo moeilijk zijn?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 18:21
IvdSangen
IvdSangen is offline
Ik kan je alleen iets over Technische Informatica vertellen (TU/e).
Citaat:
Zit je echt veel uren achter de computer voor je studie, of valt dat wel mee?
Dat valt reuze mee. Je krijgt wel een aantal vakken waar je je laptop (op de TU/e wordt gewerkt met laptops) nodig hebt, maar over het algemeen krijg je theoretische vakken. De meeste dagen gebruik je de laptop eigenlijk niet. Deze ervaring berust trouwens op de eerste twee trimesters van de opleiding.
Citaat:
Wat zijn precies je beroepsmogelijkheden? Worden veel mensen programmeur of...
Van de website:
Citaat:
Na het behalen van het bachelordiploma zullen veel afgestudeerden doorstromen in een masteropleiding. Afhankelijk van de masteropleiding die je kiest, kun je als afgestudeerd informaticus in heel veel gebieden werk vinden. De meeste informatici werken in een team. Heb je de master Business Information Systems afgerond, dan ben jij degene in het team die het bedrijfsprobleem analyseert en de richting van de informatica-oplossing aangeeft. Na de master Computer Science and Engineering kun je bijvoorbeeld meewerken aan de software die de beveiliging van de spoorwegovergangen verzorgt of aan het ontwikkelen van een programmeertool voor computergraphics. Heb je de master Embedded Systems gedaan, dan werk je bijvoorbeeld mee aan het ontwerp van de software voor een 3-D televisie. Informatica is een vak zonder grenzen, dus ook een internationale loopbaan behoort tot de mogelijkheden.
Citaat:
En wat is tegenwoordig het meisjesgehalte op een informatica-opleiding (ben zelf meisje). Niet dat mijn keuze daar van af hangt natuurlijk, maar zou 't wel graag willen weten.
Ik geloof dat 3 van de 80 inschrijvingen meisjes waren. Dus dat valt best tegen, maar je wordt niet raar aangekeken en de meisjes vinden het nog steeds leuk.
Citaat:
Mijn grootste punt is eigenlijk. Van jongs af aan ben ik al in computers geinteresseerd, en er ook redelijk handig mee. Heb ook veel computerboeken thuis staan enzo.. Maar ik wil later eigenlijk geen baan waar je echt de hele dag alleen maar achter je computer zit.
Over het bedrijfsleven weet ik niet zo veel, maar er is genoeg theoretisch onderzoek, waar de computer een kleine of geen enkele rol in speelt.

Mijn vraag aan jou: Wat stel je je voor bij een WO-opleiding Informatica? Dan kan ik eventuele misvattingen vroegtijdig ui de wereld helpen.

Edit:

Voor meer info:
http://www.studieinfo.tue.nl/public/...d=-1&site_id=1
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 17:16
Little_Sun
Little_Sun is offline
Bedankt voor de reacties. Waarom informatica mij een leuke studie lijkt. Er zit veel wiskunde in (vind ik erg leuk) en natuurlijk de informaticavakken. Ik wil echter niet later een beroep hebben waar je de hele dag zit te programmeren enzo. Verder ben ik een beetje bang dat als je de hele dag achter de compu zit, je rsi krijgt. (hoewel er natuurlijk wel veel dingen om te voorkomen).

Mij lijkt me het leukst om een soort combinatie van informatie & de mens (interactie, spraaktechnologie, enz.). Ik heb ook nog naar informatiekunde gekeken, maar dat lijkt me weer te 'soft' (weer te weinig echte informaticavakken).
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 18:47
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
Little_Sun schreef op 24-12-2004 @ 18:16 :
Bedankt voor de reacties. Waarom informatica mij een leuke studie lijkt. Er zit veel wiskunde in (vind ik erg leuk) en natuurlijk de informaticavakken. Ik wil echter niet later een beroep hebben waar je de hele dag zit te programmeren enzo. Verder ben ik een beetje bang dat als je de hele dag achter de compu zit, je rsi krijgt. (hoewel er natuurlijk wel veel dingen om te voorkomen).

Mij lijkt me het leukst om een soort combinatie van informatie & de mens (interactie, spraaktechnologie, enz.). Ik heb ook nog naar informatiekunde gekeken, maar dat lijkt me weer te 'soft' (weer te weinig echte informaticavakken).
Van mijn broer die aan de UU zit:
Je kan natuurlijk gewoon informatiekunde doen en dan in je vrije deel veel informaticavakken doen, of andersom. (hij is overgestapt van informatica naar informatiekunde). UU heeft bijv een major informatica met een minor die meer bedrijfskant opgaat. Dacht ie. Even op de site kijken naar de minors.

Je zit gewoon veel achter de computer ja, maar niet alleen maar programmeren. Dit ligt dan ook gewoon aan wat je zelf kiest in je vrije deel. Kies je bijvoorbeeld veel met communicatie, dan zit je niet heel veel achter de computer.

Voor beroepsmogelijkheden : www.informatiekunde.nl

Woei
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 12:23
IvdSangen
IvdSangen is offline
Bij ons kreeg je ook een RSI-training (om te voorkomen en niet om te kweken voor de grapjassen) die verplicht is. Ze zijn er wel bezorg om inderdaad, maar ik moet zeggen dat ik nog steeds niet echt vaak achter de computer zit voor mijn studie. Het meeste is nog steeds theorie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten