Ik vind het logisch dat hij het nu moeilijk vindt om een gesprek met haar aan te gaan, nadat zij zo onaardig tegen hem heeft gedaan. Die jongen kan er toch ook niets aan doen dat je zo snel achter elkaar een vriendje had, ik vind het behoorlijk ongastvrij dat je moeder dan onaardig tegen hém gaat doen. Ik zou me verschrikkelijk gevoeld hebben als ik de eerste keren bij iemand thuis zou komen en ik werd steeds onaardig behandeld. Reken maar dat ik zoiets zou hebben van "ik begin geen gesprek, laat het maar van haar kant komen."
Dus naja.. probeer je vriendje goed uit te leggen dat hij het niet persoonlijk op moet vatten, enz. Aan de andere kant kan ik me heel goed voorstellen dat hij het wel persoonlijk opvat.
Dat je moeder nu zo dwars doet met "ik weet geen onderwerpen" en "het moet maar van zijn kant komen" vind ik ook weer zo'n onvolwassen smoesje.

Sorry als dit erg onaardig overkomt trouwens.. ik bedoel het niet kwaad iig.

Maar je moeder is degene die het voor hem heel moeilijk heeft gemaakt en het is toch belangrijk dat zij zich dat realiseert. Dus probeer toch nog eens met haar te praten en leg haar uit dat ze hem heel erg heeft afgeschrikt met haar gedrag en dat het onredelijk is om nu van hem te verwachten dat hij alle moeite gaat doen om gesprekken aan te knopen.
Verder zal het vanzelf denk ik wel iets beter gaan. Als je moeder vanaf nu gewoon weer aardig tegen hem doet en hij voelt zich al wat meer welkom dan slijt dat vervelende gevoel dat hij nu heeft wel. En je moeder is dan ook alweer een beetje aan je nieuwe vriendje gewend. Uiteindelijk zullen ze dan wel met elkaar gaan praten.. hoop ik.