Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-12-2004, 09:53
count.me.out
count.me.out is offline
hey, ik zit al een tijdje te denken om een nieuwe computer te kopen, eentje die echt wat aan kan (beeldbewerking, videobewerking, geluidsbewerking etc.). het advies van mn broer was om niet een nieuwe complete computer te kopen aangezien ik dan voor teveel dingen betaal die ik niet nodig heb. dus het komt er eigenlijk op neer dat ik de volgende dingen nodig heb:
*een moederbord uitaard
*een harde schijf (?)
*badass veel ram geheugen
*goeie geluidskaart uiteraard
cdrom readers en writers heb ik zelf nog wel, een videokaart ook, dus ik vroeg me af waar ik nog meer aan moet denken?

ik heb verder weinig verstand van hardware dus misschien hebben jullie nog adviesen over welk moederbord ik moet kopen aangezien ik de termen gigabyte en megahertz wel ken, maar daar stopt het zo ongeveer ook

alvast heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-12-2004, 10:06
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
count.me.out schreef op 21-12-2004 @ 10:53 :
hey, ik zit al een tijdje te denken om een nieuwe computer te kopen, eentje die echt wat aan kan (beeldbewerking, videobewerking, geluidsbewerking etc.). het advies van mn broer was om niet een nieuwe complete computer te kopen aangezien ik dan voor teveel dingen betaal die ik niet nodig heb. dus het komt er eigenlijk op neer dat ik de volgende dingen nodig heb:
*een moederbord uitaard
*een harde schijf (?)
cdrom readers en writers heb ik zelf nog wel, een videokaart ook, dus ik vroeg me af waar ik nog meer aan moet denken?

ik heb verder weinig verstand van hardware dus misschien hebben jullie nog adviesen over welk moederbord ik moet kopen aangezien ik de termen gigabyte en megahertz wel ken, maar daar stopt het zo ongeveer ook

alvast heel erg bedankt!

hardeschijf: uhmm voor videobewerken is een heleboel hardeschijfruimte nodig je moet denken in de richting van de 200 gb
handig is het om op 1 schijf je OS te hebben staan en op een andere de data van het bewerken

Cpu: en aangezien dat intels p4 iets beter is in video bewerken dan de athlons van amd kan je kiezen voor een pentium 4
begrijp het niet verkeer een amd presteerd ook niet echt verkeerd en zal meestal iets goedkoper zijn..

geheugen: 1024 mb geheugen is een aardig uitgangspunt (ik zelf draai 2048 maar het verschil is minimaal)

case: past het nieuwe moederbord wel in de oude kast en kan de voeding het allemaal draaiende houden..?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 10:31
count.me.out
count.me.out is offline
kast kost niets meer tegenwoordig dus dat is geen probleem

ik zat ook te denken aan 2 harde schijven, maar 200gb is wel heel veel

aan 80 heb ik wel genoeg denk ik.

hoe duur zou zo'n amd cpu ongeveer zijn (draait mn vader ook en heeft er nog geen problemen mee gehad)?

thanks.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 10:50
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
count.me.out schreef op 21-12-2004 @ 11:31 :
kast kost niets meer tegenwoordig dus dat is geen probleem

ik zat ook te denken aan 2 harde schijven, maar 200gb is wel heel veel

aan 80 heb ik wel genoeg denk ik.

hoe duur zou zo'n amd cpu ongeveer zijn (draait mn vader ook en heeft er nog geen problemen mee gehad)?

thanks.
een kast die 'niets' kost heeft ook een kut voeding en laat dat nou net zo belangrijk zijn. 80gb is tegenwoordig erg weinig, met 160 of 200 kom je een stuk verder. de prijs van een cpu hangt af van het model, een redelijke cpu kost al snel 150 euro (zowel van intel als van amd)
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 11:39
count.me.out
count.me.out is offline
welke moederborden raden jullie nou echt aan?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 12:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Asrock icm SiS chipset.

AMD K7: SiS748
AMD K8: SiS755FX / SiS756
Oud 21-12-2004, 12:20
Engadin
Engadin is offline
Als je video gaat bewerken is 200 gb echt niet veel. K heb nu 160 gb en gebruik al 60 met alleen games+music+.....+nog meer speelfilms
Oud 21-12-2004, 12:47
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
ik heb toevallig van de week dit besteld:

1 x Athlon 64 3000+ 1.8 GHz 512KB So939
1 x A8V Deluxe Socket 939
1 x Twinmos 512MB DDR-RAM/400 PC3200, 184pin,
1 x Arctic Silencer 64 Ultra TC So754/939

als van die 512 1024 maakt en dan nog een harde schijf erbij, dat je dan wel aardig opweg bent
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 13:08
M@rco
M@rco is offline
Een nadeel van S939 is momenteel dat er nog relatief weinig moederborden beschikbaar zijn. ASRock komt volgend jaar met een S939 moederbord gebaseerd op de SiS756 chipset, die combo dingen die ze nu hebben vind ik persoonlijk helemaal niets. Tot die tijd is een bordje met nForce3 Ultra chipset wel een goede keuze, bijvoorbeeld de Epox EP-9NDA3+ (€125 bij PC Zaak). Tenzij je PCI Express wilt, dan wordt het toch wachten op nForce 4/SiS756.

Laatst gewijzigd op 21-12-2004 om 13:11.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 14:47
Da DvD
Da DvD is offline
Citaat:
twain4me schreef op 21-12-2004 @ 11:06 :
aangezien dat intels p4 iets beter is in video bewerken dan de athlons van amd kan je kiezen voor een pentium 4
Maar de Athlon64 is weer beter met audio en beeldbewerking ;-)
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 12:17
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Da DvD schreef op 21-12-2004 @ 15:47 :
Maar de Athlon64 is weer beter met audio en beeldbewerking ;-)
Met videobewerking duren de berekeningen toch uren, dus laat je je computer toch wel aanstaan 's nachts. Of het nou 5 uur of 6 uur duurt is dan ook niet zo boeiend. Dus ik zou lekker voor een amd gaan, heb je meer aan als je nog games gaat spelen.(zeggen ze)
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 13:58
Impry
Impry is offline
Ik doe ook veel aan video-/fotobewerking en heb sinds kort ook twee harde schijven, 1 van 80 gig voor de programma's zelf en ander spul en 160 gig voor de video's/foto's. Werkt prima al zeg ik het zelf!
Oud 22-12-2004, 14:42
M@rco
M@rco is offline
Bij videobewerking zijn 2 harde schijven eigenlijk onmisbaar. Als je video gaat encoden dan moet je dat altijd van de ene fysieke schijf naar de andere toe doen, anders duurt het veel en veel langer.
Oud 24-12-2004, 00:07
Nikeboy
Nikeboy is offline
Citaat:
count.me.out schreef op 21-12-2004 @ 10:53 :
*een moederbord uitaard
*een harde schijf (?)

alvast heel erg bedankt!
Hoi,

Ik zou gaan voor een mobo met Intel 915 chipset waar DDR-400 geheugen op kan. Dan heb je direkt al High defenition audio te pakken. Dan een Pentium 4 530 erop, 512 Mn DDR-400 en 2x 160GB HD.
Bezuinig niet op de voeding/kast. Goede voeding is belangrijk net zoals goede koeling.

In euroos : € 600 - € 650

Succes.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 07:25
Jolt
Jolt is offline
Waar vindt je dat voor die prijs
?
Oud 24-12-2004, 10:45
]{ing
]{ing is offline
het zal toch eerder 750-800 euro zijn