Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2004, 12:18
Verwijderd
Ik heb sinds vrijdag zachte lenzen, en ze zitten zo perfect, en ze blijven ook goed zitten. (Ik heb hoge cilinders, wanneer ze zouden draaien, zou ik echt slecht gaan zien, maar dat is dus het geval niet.)
Het enige waar ik mee loop te klooien is het uit m'n oog plukken van die lenzen. Ik krijg ze gewoon niet vastgepakt, de laatste keren haalde ik ze er aan een randje uit, en dan is de kans dat ze scheuren gewoon heel hoog, dus dat wil ik niet nog eens doen.

Ik weet dat ik de lens moet dubbelvouwen, maar hoe krijg ik dat voor elkaar? Iemand handige tips voor deze beginner?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 12:21
Verwijderd
Heb je van de opticien geen 'les' gekregen...?

Behalve de 'normale' tips als net je vingers je oog open houden (ik doe altijd met m'n rechtermiddelvinger de onderkant en met de linker middel- en ringvinger) de bovenkant en vouw dan met m'n rechterwijsvinger en duim de lens 'dubbel'... Bij mij werkte dat altijd wel gewoon...als ie een beetje vast zit moet je alleen wat harder 'duwen' of desnoods eerst een beetje oogdruppels in je oog, zodat ie wat losser gaat zitten.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 12:26
gurl19
gurl19 is offline
al het begin is moeilijk. Ik was ook zo slecht in het begin. Je bent gwoon nog een beetje bang, dit word steeds beter. Ik deed het in het begin zittend op een stoel en met een spiegel voor mij. Nu kan ik het wel over. En verder die tips hierboven zijn goed!!
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 12:36
Jules
Jules is offline
Ik vond het in het begin heel eng omdat ik bang was dat het echt zeer zou doen als ik met mijn vinger tegen mijn oog zou komen, maar dat valt wel mee

Ik trek met mijn linker wijsvinger mijn onderste ooglid omlaag, en kijk ietsje omhoog (niet veel). Dan ga ik met mijn rechter duim en wijsvinger van naast de lens tot tegen de lens zegmaar, en druk dan eventjes door waardoor de lens dubbelvouwt en je hem zo uit je oog kan halen. Je tijdens dit gedoe niet weg gaan kijken want dan kan je je lens niet meer pakken. Maar het 'rechtdoor' blijven kijken terwijl je je vingers in je oog steekt is wel het allermoeilijkste

't is gewoon even wennen
Oud 27-12-2004, 13:41
Verwijderd
Ik kan m'n vingers zonder problemen in m'n oog steken, duwen etc, voel ik niets van, ga ook niet knipperen ofzo, ik krijg alleen de lens niet te pakken
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 13:44
catootje
catootje is offline
Je moet dan de zijkantjes meer naar elkaar toe duwen, zodat ie in het midden omhoog komt en dan gaat ie heel makkelijk uit.
en als het niet lukt, inderdaad misschien oogdruppels indoen, zodat het wat soepeler gaat
Oud 27-12-2004, 13:44
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 27-12-2004 @ 14:41 :
Ik kan m'n vingers zonder problemen in m'n oog steken, duwen etc, voel ik niets van, ga ook niet knipperen ofzo, ik krijg alleen de lens niet te pakken
Beter knijpen dan.

Of terug naar de opticien en nog een keer om instructie vragen en daar oefenen net zo lang tot het lukt.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 15:12
YPrue
YPrue is offline
Ik vond het in het begin ook moeilijk om ze uit te doen.

Wat ik nu doe, is het onder-ooglid en het boven-ooglid naar elkaar toe duwen, zodat er lucht onder je zachte lens komt te zitten en hij opbolt. Dan kun je hem er zo uitpakken of hij gaat er vanzelf al uit.
Oud 27-12-2004, 20:14
Jules
Jules is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 27-12-2004 @ 14:41 :
Hmm.. nouja, ik kijk altijd ietsje omhoog, en dan laat ik mijn vingers langs mijn bovenste ooglid gaan, en dan knijp ik (als mijn vingertoppen op de lens liggen) een beetje en dan zit de lens wel op mijn vinger.. naja, oefening baart kunst, mijn vriend drukt ze echt uit zijn oog, ziet er ranzig uit maar hij vindt het prettig
Oud 27-12-2004, 20:45
Verwijderd
Over een kwartiertje moeten ze eruit, ik zal m'n best doen
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 23:16
Saycheese
Saycheese is offline
Ik weet niet of jouw zachte lenzen ook zo'n blauwe cirkel in het midden hebben?
Mij is namelijk geleerd de lens eerst naar beneden te schuiven, dus ongeveer tegen je onderste ooglid aan, zodat het blauwe deel over je oogwit zit en je het goed kan zien. Dan weet je precies waar je lens zit, en bovendien is het minder eng om je vingers daarnaartoe te bewegen dan naar je iris/pupil. Je hebt dan minder last van reflexmatig knipperen, hoewel je dat in het begin toch wel hebt.
Succes!
Oud 27-12-2004, 23:24
DG
DG is offline
niet moeilijk doen

gewoon voor de spiegel gaan staan:
je wijsvinger over je ooglid leggen, zodat je vingertop tot net over het midden van je oog komt en de lens zo rustig aan naar benede geleiden en daarna (als het moet met behulp) van de duim de lens pakken.

btw ik denk wel dat je verteld hebben altijd ff 1 hand onder je oog/gezicht te houden zodat mocht het een keer gebeure dat je lens valt, ie niet meteen spoorloos is
Oud 27-12-2004, 23:31
the tourist
the tourist is offline
Ik schuif hem altijd naar de zijkant van mijn oog (aan de kant van mijn neus en wat naar beneden) en dan pak ik hem er gewoon uit, ook zonder hem naar de zijkant hebben geschoven krijg ik hem eruit eigenlijk.

De lens eruit halen vond ik vanaf het begin eigenlijk een stuk makkelijker dan hem erin krijgen, dat was echt een ramp.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 00:38
JCG
JCG is offline
ik druk altijd met me middelvinger me ooglid naar beneden. Dan zet ik me duim en wijs vinger tegen/op de randen en dan me vduim en wijsvinger naar elkaar toe. 9 van 10 keer heb ik hem dan tussen me vingers
Oud 28-12-2004, 10:33
Verwijderd
Ik heb ze er binnen tien minuten uitgekregen Ik trok met m'n linkerhand m'n onderste ooglid naar beneden, zette toen duim en wijsvinger van m'n rechterhand op de lens net onder de pupil, op de iris. En toen had ik hem zo te pakken

Overigens heb ik absoluut geen last van het in m'n oog zitten met m'n vinger, ik kan echt zolang plukken als ik wil, ik ga niet knipperen oid. Dus dat is fijn

En met inzetten heb ik helemaal geen problemen (En dat ga ik nu doen )

Bedankt
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 12:31
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 28-12-2004 @ 11:33 :
Ik heb ze er binnen tien minuten uitgekregen Ik trok met m'n linkerhand m'n onderste ooglid naar beneden, zette toen duim en wijsvinger van m'n rechterhand op de lens net onder de pupil, op de iris. En toen had ik hem zo te pakken

Overigens heb ik absoluut geen last van het in m'n oog zitten met m'n vinger, ik kan echt zolang plukken als ik wil, ik ga niet knipperen oid. Dus dat is fijn

En met inzetten heb ik helemaal geen problemen (En dat ga ik nu doen )

Bedankt
Je moet alleen even oefenen in hoe hard je kunt duwen, dus. Ik doe altijd mijn ooglid met mijn middelvinger van dezelfde hand naar beneden, en dan pakken met mijn wijsvinger en duim. Ik schuif de randen iets naar het midden, zodat hij inderdaad opbolt en ik 'm zo kan pakken.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 17:50
Sitia
Sitia is offline
Jaa daar had ik ook altijd zon moeite mee!
Nu heb ik mijn zachte lenzen 2 maanden en het duurt echt gewoon 3 seconden per oog om ze uit te krijgen. Laat me je verzekeren: het went!
Oud 28-12-2004, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Sitia schreef op 28-12-2004 @ 18:50 :
Jaa daar had ik ook altijd zon moeite mee!
Nu heb ik mijn zachte lenzen 2 maanden en het duurt echt gewoon 3 seconden per oog om ze uit te krijgen. Laat me je verzekeren: het went!
Ah, fijn
Ik heb nu al zin ze weer uit te gaan doen, 'k vind het gewoon leuk dat gepiel
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 18:04
MaArT3N
MaArT3N is offline
rechtermiddelvinger onder je onderste ooglid, je rechterduim en wijsvinger voor je oog plaatsten, op je lens drukken en zo de lens dubbel pakken en PLOEP. Kwestie van goed oefenen
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 18:28
Verwijderd
Ik heb ze al weer uitgedaan (m'n ogen waren moe), en 't ging heel snel 'k Heb 't onder de knie!

Iedereen bedankt
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 18:55
Impulse
en anders kan je een stampertje proberen...
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 19:01
Verwijderd
Citaat:
just_Noah schreef op 28-12-2004 @ 19:55 :
en anders kan je een stampertje proberen...
Je bedoelt een zuignapje? Die zijn niet voor zachte lenzen, maar voor harde.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 09:22
Verwijderd
Heb je toevallig lange nagels? Want daar moet je wel mee uitkijken Ik ben een bijtertje dus ik kan ze echt met mijn toppen pakken, maar als je nagels hebt (of laten zetten zoals ik als ik ze niet afbijt) dan werk je het best met de zijkanten van je vingertoppen. Ik schuif ze trouwens naar de buitenste ooghoek. Maar het lukt je al dus .
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 11:03
Dís
Dís is offline
beetje lensvloeistof op je vingers doen,oog openhouden en met duim en wysvinger de buitenste kanten vastnemen zodat het van zichzelf dubbelplooit
Oud 30-12-2004, 01:58
p-chez
p-chez is offline
Gewoon twee vingers op je oog zetten (op de lens, uiteraard) en de lens beetpakken.
Eigenlijk heel simpel

Regels voor berichten