![]() |
|
![]() |
Heya!
Ik vroeg me zo af of jullie het eens zijn met Freud en z'n theoriën over bijvoorbeeld de betekenis van het dromen, het onderbewustzijn van de mens en zo voort... enkele sites: |1| Engelstalig |2| hoofdzakelijk over Id, Ego en Superego en het Oedipuscomplex |3| over psycho-analyse in het algemeen aangepast Laatst gewijzigd op 25-12-2003 om 10:37. |
Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
De theorie van Freud over de persoonlijkheidsstructuur en die van Erikson die deze theorie als uitgangspunt nam voor zijn ontwikkelingstheorieen zijn voor mij altijd een handig instrument geweest om mijn eigen persoonlijkheidsontwikkeling voor een deel in kaart te brengen
![]() |
![]() |
|
Freud had soms wel een punt. Alleen ging hij daar te ver in en werd hij onlogisch. Penis envy my ***, dat soort gevallen. Zijn id, ego en superego vind ik mooi bedacht en een leuke theorie, maar te abstract om in werkelijkheid ook echt toe te passen. Zijn verschillende vormen van bewustzijn kloppen ergens wel en zijn defense mechanisms zijn ook heel realistisch. Alleen hoe hij dat naar het verleden terugbrengt gaat me weer te ver.
||
Citaat:
|
Nope... Vooral zijn droomuitleg vind ik een b'tje kortzichtig
![]() Droom je dat je tanden eruit vallen, dan wijst dat volgens freud himself op seksuele fustraties... In ieder geval gooit ie alles op 'onbewuste seksuele driften'.. Overigens heeft hij wel veel goede dingen in de dieptepsychologie gedaan! (Dat wil ik niet teniet doen ![]() ...Trouwens, hij was toch degene die met LSD op zijn patiënten ging experimenteren? De idee an sich vind ik doordacht (dmv medicatie de mensch 'genezen'/ problemen uit onderbewuste vinden)
Laatst gewijzigd op 27-12-2003 om 20:29. |
![]() |
|
![]() |
ik ben het dus total niet eens met Freud, zogoed ken ik hem ook weer niet, maar wat ik weet van hem vind ik maar nix.
Hij maakt zijn beeld van het mens, door allemaal problematische mensen te onderzoeken, en van al die zieke patienten van hem, maakt hij zijn beeld van een gezond mens. Dat is naturlijk nix, net zoals je in een medicijnenboek een perfect mens kan vinden, die waarschijnlijk niet echt zal bestaan, want perfect is niemand, maar daarvan af kan je afweikingen afleiden niet andersom... Ik denk dat dat ook uitlegt, waarom Freud soms nogal vage dingen zei. Het spijt me maar ik denk niet dat een normaal mens jaloers is op zijn vader om de penis van zijn vader... En dat soort dingen... Verder denk ik niet dat je alles wat er in je onderbewuste gebeurt met de sexualiteit verbonden staat. Dat zie je bijvoorbeeld goed in de concentratiekampen in Auswitz, van de tweede wereld oorlog, die mensen dachten absoluut niet aan sex, ze droomden over eten ( taartjes, vlees etc. etc) ... natuurlijk is sex een belangrijk punt, maar niet zo exclusief zoals Freud het maakt. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Veel dromen zijn manifestaties van onderdrukte gevoelens. In zijn tijd, toen de Bijbel zó belangrijk was, kropte menigeen zijn of haar sexuele gevoelens op. Dat dit zich dan uit door middel van dromen is niet gek. Nog minder gek is het feit dat het reeds achterhaald is. Immers, is het Christendom volgens velen in Europa ook niet achterhaald? Logisch dat je dan een ander algemeen droombeeld krijgt. Freuds theorieën worden veel te snel afgedaan als kortzichtig. Hij was niet kortzichtig, de mensen die dat zeggen zijn onwetend. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Open volgende keer gerust zelf een topic ipv een topic van bijna een jaar oud te uppen.
![]() ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Nee. Ik keek wat rond en zag dit interessante topic. Moet ik dan alles overnieuw typen als ik met een paar regels kan zeggen wat ik wil? Nou dan. Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Er zijn intussen sowieso zoveel meer dingen 'aan het licht gekomen', de wereld ontwikkelt, de inzichten in mensen ook. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Tja, bijna alles wat ie zei is gebaseerd op niet-aantoonbare feiten. Innerlijke botsingen tussen de (super)ego en de id. Leuk hoor, maar nooit te meten natuurlijk. Alcoholgebruik te verklaren door een fixatie van de orale fase: goed bedacht, maar geen representatieve onderzoeken voor te vinden (ook nadien niet om zijn theorieën te testen). Oedipus en electra complex.. zou kunnen, maar volgens mij doet het zich lang niet bij elk kind voor en is het dan nog wel een theorie die je overeind kan houden? Problemen in het latere leven vinden hun oorzaak bij de vroege jeugd: in veel gevallen heel goed mogelijk, maar ook in zat gevallen niet. Daarbij was Freud degene die bij zijn patiënten de ervaringen voor hen 'verzon/verklaarde' (net zo lang tot men ze ging geloven) waardoor je niet weet of die ervaringen wel echt zijn of niet.
Etcetera... Alles is leuk bedacht, zeker voor zijn tijd. Maar het meeste is moeilijk te bewijzen en bij veel theorieën kun je behoorlijk wat vraagtekens zetten.
|
Toch heeft hij door zijn ideeën de basis gelegd voor de moderne psychologie. En zijn techniek van de psycho analyse wordt vandaag de dag nog gebruikt.
Het idee van het ego en het superego wordt ook wereldwijd aangenomen. En als je je verdiept in wat hij ermee bedoelt zie je dat hij wel gelijk heeft. Elke keer wanneer we zeggen, "ooowwww, wat een mooi truitje." Terwijl we hem eigenlijk lelijk vinden, botst dat tegen ons superego. En op die manier bouwen we neuroses op. De theorie is veeel uitgebreider dan dit alleen maar, tis een voorbeeld. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ben voor een combinatie van theorieen, alleen daar is niet elke psych het mee eens geloof ik ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik vind het zowiezo heel slim van Freud dat hij zich met het onderewuste en met name dromen, bezighieldt.
Ik denk dat onze droomwerelden van veel meer betekenis zijn dan wij nu denken. Dat hij alles koppelt aan sexuele verlangens, benik het deels mee eens. Ik he er nooit echt over nagedacht en heb er niet echt een directe mening over, wel vind ik het een vrij logische gedachte. Want als je terug gaat naar onze basis handelingen: op aarde komen, voor nakomelingen zorgen en dood gaan. Is de link met sexuelee driften dus vrij logisch |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() de fases van kohlberg e.d. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik geloof wel bepaalde theorieen van hem. Bijvoorbeeld dat de mens verdringingsmechanismen heeft.
Maar ik vind zijn theorieen teveel gericht op sex en agressie. Net alsof al het handelen van een mens gericht is om zijn sexlust te bevredigen of te vechten, net als dieren. Volgens mij zijn mensen juist 'superieur' aan dieren omdat mensen kunnen nadenken over hun eigen acties, en dus niet alleen vanuit instinct handelen. tuurlijk handel je op een bepaalde manier vanuit je instinct, je zoekt de beste partner voor je nageslacht maar niet op die manier zoals freud zegt dat alles op instincten van sex en agressie gebaseerd is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk dat mensen op een bepaalde manier wel worden gedreven door sexuele driften, maar ook nog vanuit andere driften. Zoals een goede toekomst opbouwen, wijsheid vergaren, in harmonie samenleven met anderen enz enz |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() er schijnen 2 processen er aan mee te werken een zogenaamd monitoring en operating process en die zijn afhankelijk van jou. Nou ja monitoring zegt het al, deze houdt het in de gaten of er een negatieve gedachte komt opzetten. En het andere spreekt oo kvoor zich, maar deze 2 processen zij niet in staat deze te blocken als er sprake is van process overload(te veel info) of als degene erg moe is. |
![]() |
||
Citaat:
De psychologie is het nog lang niet met zichzelf eens of verdringen nou wel of niet bestaat. Er zijn heel veel zienswijzen wat betreft het verdringen, en je kunt zeker niet zo maar stellen dat verdringen bestaat. Dat wat jij noemt is waarschijnlijk een bepaalde theorie, niet een die ik ken overigen, maar zeker niet de vastgelegde waarheid. (Onder andere in: Crombag H.F.M., van Koppen P.J..- Verdringen als sociaal verschijnsel.- In: De psycholoog, 29(1994), p. 409-415)
||
Verwijderd
|
Citaat:
1992b You can't always think what you want: Problems in the suppresison of unwanted thoughts. In M. Zanna (Ed.) Adavances in experimental social psychology Bulletin (vol. 25, pp. 193-225) Daniel Wegner & D.B. Gold fanning old flames: Emotional and cognitive effects of suppressing thoughts of a past relationship. (1994) Daniel Wegner & Zanakos Chronic thought suppression. (1995) |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Het draait er namelijk denk ik wel om, De belangrijkste taak van jezelf voortplanten (=sexuele driften) Naast de belangrijkste taak voorplanten heb je de taak te overleven en dan komen de door jouw genoemde driften. maar voor alsnog, ik denk dit nu ook maar, ik weet niets & geloof niets. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
nou DAAROM geloof ik hem niet. Ik denk namelijk dat je je wel per ongeluk kunt verspreken ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
bron: onder andere in: Draaisma, D., Plass, S. (1998) De arena van trauma en geheugen, Amsterdamse Boekengids 15: 15-21
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
Nummers over Sigmund Freud? mookid | 16 | 24-07-2006 10:38 | |
De Kantine |
Hoi! Wat staat er onder je ctrl+v? Briseïs | 500 | 03-01-2005 17:27 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
freud en erikson ~miZzs~ | 31 | 06-04-2004 21:23 | |
Psychologie |
Sigmund Freud Apomes | 10 | 16-11-2003 12:55 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Psychologie |
klasgenoot zelfmoord gepleegd *~*SaN*~* | 34 | 06-09-2003 13:39 |