Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ontopic: geen idee. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het valt mij trouwens wel eens op hoe serieus er gedaan wordt over levensbeschouwelijke kwesties. Ik hou me er gewoon niet mee bezig, dus dan is het logisch dat ik niet weet hoe (of waarom) het heelal is ontstaan. Ik ontleen de zin van mijn bestaan aan het leven zelf. Beetje een baron van Münchhausen-constructie, maar het zorgt er wel voor dat ik niet chronisch depressief word, in eindeloze denkcirkels terechtkom of in god ga geloven. |
![]() |
||
Citaat:
Die is gebaseerd op genetische veranderingen (verbeteringen en "fouten") tijdens de voorplanting. Geloof jij maar in een perfecte wereld, gemaakt door een volmaakte god ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Voor de honderdduizendste keer: evolutie heeft niets te maken met het ontstaan van het universum en zelfs niets met het ontstaan van het leven. Verder geldt dat als evolutie niet klopt, dat niet automatisch een bewijs is voor het bestaan van een god. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Ooit bedacht dat we niet zouden leven als er iets anders was? Ooit bedacht dat de natuurwetten een mensenlijke beschrijving zijn, niet de werkelijkheid? Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
argumentje 6 TELEOLOGICAL ARGUMENT (I) (1) Check out the world/universe/giraffe. Isn't it complex? (2) Only God could have made them so complex. (3) Therefore, God exists. en argumentje 7 ARGUMENT FROM BEAUTY, aka TELEOLOGICAL ARGUMENT (II) (1) Isn't that baby/sunset/flower/tree beautiful? (2) Only God could have made them so beautiful. (3) Therefore, God exists. en natuurlijk mag deze ook niet ontbreken in het standpunt van onwetendheid; argumentje 11 ARGUMENT FROM CREATION (1) If evolution is false, then creationism is true, and therefore God exists. (2) Evolution can't be true, since I lack the mental capacity to understand it; moreover, to accept its truth would cause me to be uncomfortable (3) Therefore, God exists. Doe ons allemaal een lol en lees oude topics over evolutie vs creationisme nog eens door, je zal er al snel achter komen dat al je beweringen al maanden terug weerlegd zijn.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Dat zou meer gaan als volgt: (1) Alles vormt een systematisch geheel, kijk maar naar de natuur. Alle elementen van dat systeem passen erin, en hebben dus binnen dat systeem een duidelijke functie. (2) Iets kan slechts een functie hebben, indien het gemaakt is met het oog op die functie, als het dus gemaakt is met een doel (teleos) voor ogen. (3) Slechts bewuste entiteiten kunnen iets maken met een doel voor ogen. (4) Ergo! Er bestaat een bewuste entiteit die deze wereld geschapen heeft. De eerste premisse is hier natuurlijk onjuist.
||
Citaat:
![]() over die eerste premise. die kan toch in zekere mate wel juist zijn? ook in een menselijk lichaam heb je een hoop facetten, allemaal met hun eigen "doel", en als je er een of twee uithaalt, gaat het allemaal gruwelijk mis. het is een fragiel systeem, maar het is een systeem. ik denk dat je ook wel kunt zeggen dat de verschillende onderdelen een functie hebben, maar dan moet je natuurlijk als doel van het systeem "overleven" of "er zijn" hebben. als een bepaald onderdeel uitvalt, valt het systeem uit, en is het systeem er niet meer. Dat we in alles om ons heen systemen zien, komt eenvoudig door het feit dat iets zonder systeem ( met een of twee onderdelen te weinig) het gewoon niet kan volhouden, en dus niet (lang) bestaat.
||||||
![]() |
Citaat:
Ik denk dat de voornaamste houding tegenover het geloof in onze maatschappij onverschilligheid is, en dat is een prachtige ontwikkeling. Dat weerhoudt echter velen niet om bij gebrek aan beter langs de religieuze supermarkt te gaan en zich dik te vreten aan new-age-rommel. Als wij ergens door geconditioneerd zijn dan is het wel het vastklampen van eenvoud en hoopvolle vertelseltjes. Dan denk ik vooral aan het fenomeen van de godsdiensten. Ook als we deze afwerpen dan blijven velen er zich toch nog aan vastklampen, maar dan in een ander jasje... de new-age 'cultuur'. Diegene die, in zijn angst voor een leegte die eigenlijk gewoon ingebeeld is of enkel kan bestaan wanneer men uberhaupt verwacht dat er een simpele en verteerbare verklaring voor het bestaan is, de traditionele religie vervangt door iets dat daar enkel uiterlijk van verschilt, baseert zijn of haar wereldbeeld eigenlijk nogsteeds op dezelfde principes: hoop, domheid en naïviteit. Houvast voor zielen zonder ruggegraat, zou je kunnen zeggen. Ik denk dan ook dat het aantal mensen die de formele basisprincipes van een theorie volledig begrijpen een stuk kleiner is dan in het hoofdbericht gesuggereerd wordt. Zo wordt er in het hoofdbericht niet eens ingegaan op het proces van bewijzen en op grond waarvan bepaalde conclusies worden getrokken... Citaat:
- een atheist gelooft in het niet-bestaan van een god. - een agnost gelooft niet in zowel het wel-bestaan als het niet-bestaan van een god. Hij of zij weet het simpelweg niet. Mijn persoonlijke voorkeur: ik weet niet of ik een agnost ben... Citaat:
Filosofie geeft niet per se antwoorden, maar laat soms zien hoe je op een intelligente manier met bepaalde vragen om kunt gaan. Op sommige vragen bestaat geen wijs antwoord, behalve dat op sommige vragen geen wijs antwoord bestaat. Het is een slechte gewoonte om onverklaarbaarheid te verwarren met complexiteit. De vragen waar jij mee zit, vallen voornamelijk in de categorie van onverklaarbaarheid. Het is ook flauw om te beweren dat we het nog niet weten (een voorbeeld hiervan de inhoud van het eerste bericht van Luka). Alsof er ooit een tijd komt waarin we wel zullen weten wat het leven is, de psyche, bewustzijn, tijd, bestaan, etc; waarin we andere woorden uitgevonden zullen hebben die een voor honderd procent kristalheldere relatie met de werkelijkheid hebben. Sommige dingen zullen we nu eenmaal nooit weten. Maar ik denk wel dat het goed is om te weten dat we het soms niet weten. (Een gelovige zal natuurlijk zeggen dat hij of zij het wel weet, maar dat is dan ook het comfort dat geloven met zich mee brengt). Citaat:
Citaat:
Ik zou voorzichtig zijn met het projecteren van menselijke eigenschappen op 'de wereld om ons heen'. Wat betreft de eerdergenoemde 'godsbewijzen' (niet specifiek aan jou persoonlijk gericht): ik vind het niet alleen dom om te proberen het bestaan van een god te bewijzen, het niet-bestaan van een god proberen te bewijzen is even belachelijk. Een bewijs is iets dat betrekking heeft op de wetenschap en de wiskunde. In het geval van de wiskunde is ieder bewijs gebaseerd op axioma's, die op zich per definitie onbewijsbaar zijn, anders waren het geen axioma's! Je kan de wiskundige axioma's zeer oppervlakkig vergelijken met godsdienstige dogma's, met dat verschil dat de wiskunde werkt en niet pretendeert bewijzen te geven die uitspraken doen over de objectieve werkelijkheid... In de wetenschap neemt men als axioma's dingen die men kan meten: op verschillende plaatsen en tijden en door 'iedereen' (dit is wel zeer beknopt en onvolledig maar volstaat voor de uitleg). Als iemand dus toch zo gek is om het bestaan van een god te bewijzen dan moet diegene vanuit zulke meetbare aspecten vertrekken. Neem van mij aan dat je op die manier het bestaan van een god niet kunt bewijzen, tenzij je zo verwrongen te werk gaat dat het bewijs als ongeldig beschouwd wordt door iedere intelligente mens. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Trouwens, met is nu met een rechtzaak bezig, volgens mij zijn het anti-anti-evolutionisten(want anti-evolutionist is een beter woord voor creationist). Ze willen dat men ook het bijbelse alternatief van pi gaat leren. Dus, leerlingen gaan niet alleen met 3.14159 enz rekenen maar ook gewoon met 3.00 ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 17-12-2004 om 15:20. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Niet dat dat een bewijs is voor god ofzo, maar wel opmerkelijk. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Mij dunkt -hoewel je gedachte alleszins begrijpelijk is- dat je in de mist gaat in die dikgedrukte passage. Met de stelling, dat het, als je iets wijzigt, dan gruwelijk mis gaat, verwijs je eigenlijk al naar het bestaan van deze wereld als systeem. Want die kwalificatie "gruwelijk mis" is slechts juist vanuit een bepaald perspectief, vanuit een bepaalde vooronderstelling, dus vanuit een zeker wereldbeeld, waarvan die situatie die "gruwelijk mis" is, afwijkt. Dat wereldbeeld houdt dan in, dat deze wereld functioneert als een systeem, en dat dat systeem kapot kan gaan, met name door elementen te veranderen. Maar de aanname dat aan deze wereld inderdaad een systeem ten grondslag ligt -hoewel die gedachte aantrekkelijk is, en, ik zou zeggen, bijna intuitief plausibel-, is in feite zonder onderbouwing, is ook niet te onderbouwen, want een systeem ontstaat niet uit zichzelf. Te zeggen, enerzijds, dat god niet bestaat, anderzijds, dat de wereld wel een systeem vormt, is als het ware twee dingen tegelijk willen, die elkaar uitsluiten. Waarmee niet gezegd is, dat, door bv. de natuur te bestuderen, men daarin niet een bepaalde vaste regelmaat kan onderkennen, en inzoverre dus stellen dat de gang van zaken verloopt volgens regels en "wetten". Deze wetten zijn echter descriptief. Wie zegt dat de wereld een systeem is, impliceert daarmee, dat zij normatief/prescriptief zijn. ![]() *prescriptief, dus voorschrijvend. En wie schrijft voor? Exact, de lieve Heer. ![]()
Laatst gewijzigd op 20-12-2004 om 15:03. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
"Islamisme is een obstakel voor de democratie." Secularisatie is een noodzaak. Gatara | 214 | 06-06-2007 19:33 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school? Jabotinsky | 84 | 02-11-2004 01:12 | |
Verhalen & Gedichten |
Dreamland, deel 1 Verwijderd | 28 | 23-05-2004 18:35 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Dag des Oordeels Mujahidien | 82 | 24-02-2002 21:59 |