Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-12-2004, 15:00
Verwijderd
jaa... wanneer moeten die dingen eigenlijk nu aan zijn?

Mij is altijd vertelt dat je je licht aan moet hebben als de lantaarnpalen aanstaan. Maar nu werd mn moeder laatst aangehouden door zo'n bijklussjaak omdat ze dr licht niet aanhad.. terwijl de lantaarnpalen nog niet brandden.

Dus: wanneer moet je je fietslichten aan hebben?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-12-2004, 15:03
rubenrtv
rubenrtv is offline
lantaarnpalen gebruik ik ook altijd, ik ken geen andere regel
Oud 23-12-2004, 15:08
tiram
tiram is offline
Nee dat dacht ik ook altijd! Hm..ja waarschijnlijk ook overdag als het slecht zicht is enzo...maar die regel is volgens mij moeilijk vast te stellen. Ach ja, die mensen moeten ook een minimaal aantal bekeuringen per jaar hebben geloof ik...
Oud 23-12-2004, 15:09
Verwijderd
Straatlampen gebruik ik ook, maar als het echt heel mistig is doe ik ze ook aan. Ik vind het ook altijd gek dat de politie bekeurd wanneer de straatlampen al uit zijn of nog niet aan, dan moeten die lampen toch ook eerder aan of later uit? Raar... Maar goed, als je je lamp gewoon aanzet wanneer het begint te schemeren en uit zet wanneer het absoluut licht is, dan kunnen ze je niets maken.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 15:25
Nonaj
Nonaj is offline
ik ga altijd uit van de lantaarnpalen iig
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 16:31
Balance
Balance is offline
Ik heb het ooit aan een oom gevraagd die bij 3VO werkt. Hij zei ook dat je naar de lantaarnpalen moet kijken
Oud 23-12-2004, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 23-12-2004 @ 17:31 :
Ik heb het ooit aan een oom gevraagd die bij 3VO werkt. Hij zei ook dat je naar de lantaarnpalen moet kijken
Ergens.. klinkt dat best wel raar..

In een land waar bijklussjaaken bijna op elke hoek staan.. is er een regel als: ja.. kijk maar naar de lantaarnpalen..
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 16:58
martijn1985
martijn1985 is offline
Volgens mij moet je licht voeren tussen zonsondergang en zonsopgang. Dat van die lantaarnpalen kan natuurlijk nooit kloppen want soms branden die dingen ook wel midden op de dag
Oud 23-12-2004, 17:07
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 23-12-2004 @ 17:58 :
Volgens mij moet je licht voeren tussen zonsondergang en zonsopgang. Dat van die lantaarnpalen kan natuurlijk nooit kloppen want soms branden die dingen ook wel midden op de dag
Uhm, die dingen gaan aan wanneer het theoretisch gezien donker is (altijd op dezelfde tijd) en uit wanneer het theoretisch gezien licht is (altijd op dezelfde tijd). In zomer en winter verschillen ze van tijden. Wanneer die overdag branden, is het volgens mij de bedoeling dat iemand kijkt óf ze branden en de lampen die het niet doen te vervangen. Dat staat daar dus los van.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 17:37
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Als het rond 5 uur is en het schemert licht, dan doe ik het nog niet aan. Pas als het echt (bijna) helemaal donker is, dan doe ik het aan.
Oud 23-12-2004, 18:23
Boogie
Boogie is offline
Half uur voor zonsondergang toch?
Oud 23-12-2004, 20:47
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 23-12-2004 @ 18:07 :
Uhm, die dingen gaan aan wanneer het theoretisch gezien donker is (altijd op dezelfde tijd) en uit wanneer het theoretisch gezien licht is (altijd op dezelfde tijd). In zomer en winter verschillen ze van tijden. Wanneer die overdag branden, is het volgens mij de bedoeling dat iemand kijkt óf ze branden en de lampen die het niet doen te vervangen. Dat staat daar dus los van.
Je hebt ook heel veel lantaarnpalen met sensoren hoor?
De lantarenpalen tegenover mijn huis branden ook als er een zware onweersbui is ofzo.. en ik woon in een dorp, dus wij hebben echt geen speciale luxe lantaarnpalen .
Maar ik hou dat ook altijd aan.. hoewel inderdaad met mist, doe ik ze ook wel eens aan.
Oud 23-12-2004, 21:02
Verwijderd
Citaat:

Klopt
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 21:10
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Dat vind ik dan een rare regel. Ik voer ze juist daarom als de lantaarnpalen branden! Ze gaan niet voor niks aan als het wat te donker wordt.. dat betekent dan namelijk ook dat het te donker is voor andere weggebruikers om jou te zien op je onverlichte fietsje.. toch?

[edit] Behalve als jij het hebt over die ene lantaarn die af en toe overdag brandt omdat ie kapot is natuurlijk.. maar van die lantaarn moet je natuurlijk ook niet uitgaan dan [/edit]
Oud 23-12-2004, 22:51
la mandíbula
la mandíbula is offline
als het donker wordt.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 08:56
Iduna
Iduna is offline
Ik denk dat je je lichten het best aan kan doen als je weet/denkt dat het andere verkeer je misschien slecht ziet, dus bij mist, schemer, in het donker, bij slecht weer en dat soort dingen.
Ik doe ze zelf aan als de lantaarnpalen aanstaan (maar soms gaan die per ongeluk te laat of helemaal niet aan in een bepaalde wijk), dus dan bij voorgaande omstandigheden. De echte regel, ken ik niet maar deze werkt denk ik wel goed genoeg om geen bekeuring te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 09:42
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 23-12-2004 @ 18:07 :
natuurlijk kun je dat van de lantaarnpalen wel als vuistregel nemen, maar het kan nooit zo zijn dat die regel op die manier in de wegenverkeerswet staat. En als jij wordt bekeurd voor rijden zonder licht terwijl het schemert dan kun je niet als reden geven "Ja, maar...de lantaarnpalen zijn ook nog uit".
Oud 24-12-2004, 09:44
little nemo
little nemo is offline
in nederland behalve heemstede: als t donker wordt, wat ongeveer samenvalt met wanneer de lantaarnpalen gaan branden

in heemstede: de hele dag, want er kan best een irri bijklusjessjaak op de hoek staan
Oud 24-12-2004, 12:12
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 24-12-2004 @ 10:44 :
in nederland behalve heemstede: als t donker wordt, wat ongeveer samenvalt met wanneer de lantaarnpalen gaan branden

in heemstede: de hele dag, want er kan best een irri bijklusjessjaak op de hoek staan
Zoals godverdomme vanmorgen..
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 12:44
Vice
Vice is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 24-12-2004 @ 10:42 :
natuurlijk kun je dat van de lantaarnpalen wel als vuistregel nemen, maar het kan nooit zo zijn dat die regel op die manier in de wegenverkeerswet staat. En als jij wordt bekeurd voor rijden zonder licht terwijl het schemert dan kun je niet als reden geven "Ja, maar...de lantaarnpalen zijn ook nog uit".
En de tijden van zonsopgang en zonsondergang kan je altijd opzoeken.
Oud 24-12-2004, 16:12
Miracle
Miracle is offline
Bewolking kan erg veel uit maken, dus soms is licht aan echt wel nodig, maar de timers staan nog niet op aan.
Ik schat het meestal zelf in, bij ons bekeuren ze vrij weinig en al helemaal niet op overgangstijden...
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 22:25
Verwijderd
Ik doe ze aan als ik dat nodig vind...en dat is iig zodra het gaat schemeren.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 22:31
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Ik doe ook die regel van de lantaarnpalen. En als die om een of andere reden het niet doen en ik zie dat het donker is, dan doe ik ze natuurlijk ook wel aan.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 22:53
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Sowieso natuurlijk een kutstreek om tijdens het schemeren een bon te krijgen, vraag me af of ze daar geen interne afspraken over hebben gemaakt bij de politie.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 08:00
Verwijderd
Wat ik me afvroeg:
Stel er rijdt iemand voor je zonder licht, en iemand achter je zonder licht (verschil tussen de fietsen is 60 meter). En als de politie jouw er dan uitpakt, als enige, omdat je geen licht hebt. Mag je je dan beroepen op rechtsongelijkheid>?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-12-2004, 09:22
Verwijderd
Dat weet ik niet. Maar ik herken t wel. Laatst reed ik naar school en zag daar 3 knulletjes bij een politie agent staan. Allemaal zonder licht natuurlijk. Dus ik denk: ja.. dus nu zal ik ook wel de pineut zijn. Maar.. die agent zei helemaal niks en liet me gewoon doorrijden. Totdat een van die knullen zei dat ik ook geen licht had.. Toen moest ik afstappen en verder lopen.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 12:23
Go
Go is offline
De periode tussen zonsondergang en zonsopgang of als het zicht ernstig belemmerd is, aldus de Fietsersbond. Nu vraag ik me natuurlijk af wat er onder "slecht zicht" wordt verstaan. Volgens het KNMI bestaat daarover geen duidelijke definitie.

Citaat:
Voor het zicht bij wegverkeer ontbreekt vooralsnog een duidelijke definitie
(Het KNMI)
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 12:44
Verwijderd
Lijkt me opzich vrij makkelijk, als het zicht niet meer is dan een x aantal meters, hoewel je dan natuurlijk kan bluffen dat je een extreem goed gezichtsveld hebt
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 14:19
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
Vice schreef op 24-12-2004 @ 13:44 :
En de tijden van zonsopgang en zonsondergang kan je altijd opzoeken.
Welke gek gaat er nu iedere dag opzoeken hoe laat het "donker" wordt, omdat ie dan precies op tijd zn licht aan kan doen?
Oud 26-12-2004, 15:45
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Sasbeest schreef op 26-12-2004 @ 15:19 :
Welke gek gaat er nu iedere dag opzoeken hoe laat het "donker" wordt, omdat ie dan precies op tijd zn licht aan kan doen?
niemand, maar daar gaat het niet...
Oud 26-12-2004, 16:12
Viporizer
Viporizer is offline
Citaat:
Sasbeest schreef op 26-12-2004 @ 15:19 :
De gek die geen boete wil...
Oud 26-12-2004, 20:02
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Boogie schreef op 23-12-2004 @ 19:23 :
Half uur voor zonsondergang toch?
ik dacht ook dat de marge een half uur was
Reageren

Regels voor berichten