Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2004, 17:18
argenta
argenta is offline
mag je iemand verdedigen waarvan je weet dat die schuldig is?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2004, 17:22
McCaine
McCaine is offline
Wat, als advocaat bedoel je?
Oud 28-11-2004, 17:24
argenta
argenta is offline
en zou je bv ook zeggen dat iemand een terrorrisctische daad aan het plannen is, als de dader dat in vertrouwen verteld heeft. Als advocaat mag je niet doorvertellen wat in vertrouwen verteld wordt
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 17:25
argenta
argenta is offline
ja als advocaat
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 17:49
Skilly
Skilly is offline
Als advocaat zou ik het wel moeten doen.

Gelukkig wordt ik geen advocaat
Oud 28-11-2004, 23:00
Verwijderd
Natuurlijk mag dat. Dat moet zelfs. Waarom zou dat niet mogen?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 23:04
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-11-2004 @ 00:00 :
Natuurlijk mag dat. Dat moet zelfs. Waarom zou dat niet mogen?
Vanwege ethische principes blablabla... (dat zal het argument wel zijn)
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 00:15
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Ja, want iedereen heeft recht op rechtsbijstand. Simpel.
Oud 29-11-2004, 12:20
Verwijderd
Als je van een misdrijf op de hoogte bent, moet je dat melden. Dat is toch bij wet vastgelegd?

Het punt is dat in de regel advocaten niet zeker weten of hun cliënt schuldig is.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 12:33
paco
paco is offline
beetje suffe vraag wel,

advocaten zijn er niet om iemand vrij te krijgen, maar om te zorgen dat iedereen (zelfs de grootste schuldige hoer terwereld) een eerlijk process krijgt.
Oud 29-11-2004, 15:43
argenta
argenta is offline
Maar als je nou weet dat je door het te melden vele levens kan redden moet je dan toch diegene blijven verdedigen, zou je geen last van je geweten krijgen anders
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 17:41
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
argenta schreef op 29-11-2004 @ 16:43 :
Maar als je nou weet dat je door het te melden vele levens kan redden moet je dan toch diegene blijven verdedigen, zou je geen last van je geweten krijgen anders
ikwel
Oud 29-11-2004, 18:26
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
argenta schreef op 29-11-2004 @ 16:43 :
Advocaten hebben geen geweten.
Oud 30-11-2004, 23:26
JCG
JCG is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 29-11-2004 @ 19:26 :
Advocaten hebben geen geweten.
Voor geld dat stom is, praten ze recht wat krom is
Oud 01-12-2004, 00:12
Daevrem
Daevrem is offline
Tuurlijk, maar het ligt eraan waar je het precies over hebt.

Iemand die schuldig is aan autoradiodiefstal verdedigen omdat zij/hij gemarteld wordt lijkt me redelijk logisch. Mensen hebben nu eenmaal mensenrechten en als mens hoor je die nu eenmaal te verdedigen, en ook mensen die 'schuldig zijn' zijn mens en hebben dus die rechten.

En wat is schuldig? Schuldig aan op zondag werken? Schuldig aan geld bezitten als vrouw/moslim/neger/enz?

Maar als advocaat zware criminelen verdedigen, of psychopate criminelen verdedigen? Dat is weer wat anders. Een seriemoordenaar 'verdedigen' omdat je vind dat zij/hij behandeld moet worden, ipv ge-executeerd, is dat fout? Of miljonair worden met het verdedigen van witte-boorden criminelen? Is dat fout?
Oud 01-12-2004, 00:23
Bad Taste Bear
Bad Taste Bear is offline
een advocaat moet je gewoon verdedigen als hij last van zijn geweten zou kunnen krijgen dan zou hij die de zaak niet aannemen
Oud 01-12-2004, 01:05
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 01-12-2004 @ 01:12 :
Maar als advocaat zware criminelen verdedigen, of psychopate criminelen verdedigen? Dat is weer wat anders. Een seriemoordenaar 'verdedigen' omdat je vind dat zij/hij behandeld moet worden, ipv ge-executeerd, is dat fout? Of miljonair worden met het verdedigen van witte-boorden criminelen? Is dat fout?
Iedereen heeft recht op een goede en correcte verdediging in de rechtbank. Daarop bestaan geen uitzonderingen. Dus ik zou het immoreler vinden het niet te doen dan het wel te doen, al is het zeker een moeilijke kwestie.
Oud 01-12-2004, 01:21
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Bad Taste Bear schreef op 01-12-2004 @ 01:23 :
een advocaat moet je gewoon verdedigen als hij last van zijn geweten zou kunnen krijgen dan zou hij die de zaak niet aannemen
heel simpel
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 09:23
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 01-12-2004 @ 02:05 :
Iedereen heeft recht op een goede en correcte verdediging in de rechtbank. Daarop bestaan geen uitzonderingen. Dus ik zou het immoreler vinden het niet te doen dan het wel te doen, al is het zeker een moeilijke kwestie.
Juustem. Mensen die 'advocaat van de duivel' spelen zijn eigenlijk de ware weldoeners, omdat zij het beginsel onderschrijven dat iemands daden hem nooit kunnen beroven van een fundamenteel recht als het recht bijgestaan te worden door een raadsman.

Maar ach, dat het 'volksrechtvaardigheidsgevoel' vrijwel altijd tot verschrikkelijke en onmenselijke uitkomsten leidt, wisten we al.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 16:10
Verwijderd
Ja, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 20:14
aLackofColor
aLackofColor is offline
Mensen doen alles voor geld dus waarom zouden ze niet iemand verdedigen waarvan ze weten dat ie zo guilty as hell is?
Oud 08-12-2004, 23:48
Verwijderd
Citaat:
Admiration schreef op 08-12-2004 @ 21:14 :
Mensen doen alles voor geld dus waarom zouden ze niet iemand verdedigen waarvan ze weten dat ie zo guilty as hell is?
Het verdedigen van iemand die schuldig is heeft geen donder te maken met geldbelustheid.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 09:54
Verwijderd
Recht is recht
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 23:44
Jones
Mooi recht is niet krom

Ja, natuurlijk mag je iemand verdedigen die schuldig is. Waarom zou dat niet mogen? Bewust gaan pleiten voor onschuld terwijl je weet dat hij schuldig is, dat is weer iets anders. Maar je kan heus wel iemand verdedigen ookal is hij schuldig. Voorbeeld, paar jaar geleden, die paar zwakzinnigen die drugs hadden gesmokkeld vanuit Turkije (volgens mij) .. schuldig aan drugssmokkel, maar lijkt mij dat je ze best mag verdedigen...
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 07:59
JackieZ
JackieZ is offline
Ik zou sowieso niets doorlullen wat iemand mij in vertrouwen heeft verteld. Ik ben ook een keer in vertrouwen op een stille weg in Amsterdam beroofd en dat heb ik ook niet bij de politie gemeld.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2004, 10:22
Verwijderd
tuurlijk,

verdediging komt in vele vormen.... in een verdedigen hoef je niet altijd te pleiten voor onschuld maar je kan ook pleiten voor strafvermindering?

soms vind ik het wel onethetisch dat mensen, die met een bijl in hun handen bij het slachtoffer gevonden werden, pleiten voor vrijspraak,.... maar ja er zijn zoveel dingen onethisch?
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 11:46
Verwijderd
Een strafadvocaat is niet iemand die koste wat het kost zijn verdachte wil vrijkrijgen, alhoewel dat soms wel zo lijkt door alle media-aandacht die gegeven wordt aan gladde slangen als Moszkovic.

Een strafadvocaat is de hoeder van de rechten van de verdachte. Een verdachte, en zelfs later een veroordeelde, hebben rechten. Grondrechten, maar ook bepaalde specifiek voor boeven bedoelde rechten. Die moeten gewaarborgd worden. De overheid is groot en machtig en kan makkelijk de rechten van een verdachte of veroordeelde met voeten treden.

Vaak zal de verdachte niet zelf in staat zijn, goed op te letten welke rechten hij heeft. Daarom heeft hij een strafadvocaat. Die let erop dat de overheid niet vals speelt. De opmerking 'advocaat van de duivel' is dan ook zeer misplaats, daar strafadvocaten die iemand altijd verdedigen juist de humanisten en ethici zijn die begrijpen dat ook iemand die 'het gedaan heeft' bepaalde rechten heeft omdat hij altijd mens blijft.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 12:40
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 29-11-2004 @ 01:15 :
Ja, want iedereen heeft recht op rechtsbijstand. Simpel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten