Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2004, 16:56
langejongen
langejongen is offline
DEN HAAG - De Nederlandse consumenten hebben met elkaar 180 miljard euro op spaarrekeningen staan en moeten meer gaan besteden om de economie een zet in de goede richting te geven. Om de uitgaven te stimuleren, moet het vertrouwen van de consument groter worden.

Dit heeft N. Wellink, president van De Nederlandsche bank, zondag gezegd in het tv-programma Buitenhof. Volgens hem kan het consumentenvertrouwen groter worden als bijvoorbeeld het perspectief voor de werkgelegenheid verbetert.

In 2001 was er sprake van een sterke inkomensverbetering van 6 ŕ 8 procent. Een groot deel daarvan is op een spaarrekening beland. Dat geld kan nu worden besteed, ook al worden de lasten zwaarder.

Vertrouwen in de toekomst is daar wel voor nodig. Het kabinet draagt daaraan bij met een een begrotingstekort dat volgend jaar onder de 3 procent van het bruto binnenlands product blijft. Lastenverhoging nu levert een mindere dreiging op voor verzwaring daarna, aldus Wellink.

Positief

De centralebankpresident is nog altijd positief over de Nederlandse economie. De stijging van het aantal faillissementen vlakt af, het aantal vacatures stijgt sterk en de werkgelegenheid groeit. De hoge olieprijs remt de economische groei wel af, maar onderliggend ziet het er goed uit, zo meent Wellink.

Over de dure euro maakt hij zich geen grote zorgen. Andere landen worden goedkoper voor Nederland en het effect van de stijging van de olieprijs, die in dollars wordt berekend, wordt erdoor afgezwakt. Per saldo is de koersstijging van de euro naar de mening van de bankpresident niet zo onvoordelig.

'Niet dramatiseren'

Echt druk om problemen bij de oudedagsvoorziening als gevolg van de vergrijzing en de afname van het werkende deel van de bevolking maakt Wellink zich ook niet. Er moet bij de AOW wel iets gebeuren, maar "dat moet je niet dramatiseren''.

Het deel van de bevolking dat de AOW opbrengt moet groter worden. De pensioenleeftijd van 65 jaar kan omhoog. Dat is niet erg, want de bevolking wordt ook steeds gezonder, aldus Wellink.

Barst maar los. Wat vinden jullie ervan??
Oud 20-12-2004, 16:59
Verwijderd
Open deur?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 18:48
Verwijderd
nou mijn ouders hebben iig niets van die 180 miljard op een spaarrekening staan ik ook niet

ik denk dat de meeste mensen in NL nou niet echt bulken van het geld op het moment maar de mensen die wel het geld hebben mogen van mij best alles uitgeven
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 19:20
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
ik heb wel een deel ervan op een spaarrekening staan en daar blijft het voorlopig ook staan, want ik heb geen belangrijke uitgaven te doen
Oud 20-12-2004, 20:04
Verwijderd
Dat is altijd zo, wil je een economie vooruit helpen, dan moet je meer besteden. Veel mensen vinden het onzin, probeer maar eens uit te leggen waarom je niet meer moet uitgeven...

(Vaak gaat het zelfs zo; mensen horen via via dat het slecht gaat met de economie, als reactie geven ze minder uit (om vast wat achter te houden voor wanneer het nog slechter gaat, denken ze) vaak doen veel mensen dit tegelijk... en juist dan gaat het ook slechter worden omdat de vraag naar producten ineens daalt. Eigenlijk moet je gewoon altijd op hetzelfde niveau blijven consumeren, tot het ook echt daadwerkelijk niet goed gaat, dan ga je minderen, als het beter gaat, ga je meer consumeren.)

Laatst gewijzigd op 20-12-2004 om 20:06.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 20:15
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 20-12-2004 @ 21:04 :
Dat is altijd zo, wil je een economie vooruit helpen, dan moet je meer besteden.
Mee eens.

Citaat:

......probeer maar eens uit te leggen waarom je niet meer moet uitgeven...
Als ik geen nieuwe schoenen,mobieltje,kleren enz nodig heb dan ga ik ze ook niet kopen om daarmee de economische groei te stimuleren.
Oud 20-12-2004, 20:29
Verwijderd
Citaat:
langejongen schreef op 20-12-2004 @ 21:15 :
Mee eens.

Als ik geen nieuwe schoenen,mobieltje,kleren enz nodig heb dan ga ik ze ook niet kopen om daarmee de economische groei te stimuleren.
Dat bedoel ik niet

Ik bedoelde; probeer maar eens uit te leggen hoe een economie vooruit kan komen zónder dat mensen meer uitgeven (maar bv juist minder). Ik bedoelde niet zozeer dat iedereen maar meer uit móet geven, ook al willen ze niet. Op zich is geld op de bank zitten geen slechte keuze, de bank kan het geld gebruiken. Zolang je het maar niet thuis in een oude sok stopt

(Ik heb lekker wel een enorm bedrag op m'n spaarrekening, daar ga ik ook nog niets mee doen, gewoon genieten van het feit dat ik geld heb, maar het niet nodig heb... )
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 20:35
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 20-12-2004 @ 21:29 :
Dat bedoel ik niet

Ik bedoelde; probeer maar eens uit te leggen hoe een economie vooruit kan komen zónder dat mensen meer uitgeven (maar bv juist minder). Ik bedoelde niet zozeer dat iedereen maar meer uit móet geven, ook al willen ze niet. Op zich is geld op de bank zitten geen slechte keuze, de bank kan het geld gebruiken. Zolang je het maar niet thuis in een oude sok stopt

(Ik heb lekker wel een enorm bedrag op m'n spaarrekening, daar ga ik ook nog niets mee doen, gewoon genieten van het feit dat ik geld heb, maar het niet nodig heb... )
Oke, ben ik het ook mee eens.
Volgens mij moet je ook wel een beetje Nederlander voor zijn om niet veel uit te geven.
Oud 20-12-2004, 20:50
Verwijderd
Citaat:
langejongen schreef op 20-12-2004 @ 21:35 :
Oke, ben ik het ook mee eens.
Volgens mij moet je ook wel een beetje Nederlander voor zijn om niet veel uit te geven.
Hehe, ja Lekker sparen
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 21:09
Verwijderd
Mensen willen altijd wel geld uitgeven, alleen ze worden bang gemaakt door het gemekker van de volstrekt incapabele ploeg van Jan Peter Balkenende.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 21:54
iamcj
iamcj is offline
Economie, economie, onze economie kan alleen maar bestaan omdat ze ergens anders op 3 kopjes rijst per dag leven...

Dmv van ruilhandel kan een wereldecomie blijven bestaan. Als bedrijven winst willen maken, moeten andere in armoede leven.

We maken met z'n allen het product leven, maar moeten het ook kopen van het salaris wat het bedrijf betaald dat het product maakt.
Oud 20-12-2004, 22:39
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Het voordeel van geld hebben is dat je altijd de dingen kan kopen die je wilt, je spaar ten als je iest ziet hoef je niet DAN pas te gaan sparen ervoor, das nog wel het voordeel van jongeren, want waar zit (in veel gevallen) in verhouding een leuk bedrag geld bij jongeren die werken, en dat niet allemaal verbruiken

grtz
ivo
Oud 21-12-2004, 19:21
Hakuna
Hakuna is offline
Voorlopig blijft mijn spaarrekening onaangebroken, ik spaar iedere maand tussen de 150 en 200 euro. Hiermee hoop ik binnen twee jaar voldoende geld te hebben voor een plasma tv (107 cm Philips of Sony) en een verhuizing naar een andere (huur) woning.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 20:40
StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Meer uitgeven stimuleert de economie altijd, dus altijd goede zaak.
Oud 24-12-2004, 22:08
Verwijderd
Citaat:
StijnSpoortNiet schreef op 24-12-2004 @ 21:40 :
Meer uitgeven stimuleert de economie altijd, dus altijd goede zaak.
Op korte termijn wel, maar op lange termijn kan veel consumptie zo slecht zijn voor het milieu, dat de consumptie wel móét afnemen.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 10:04
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Goed, ik heb wel een paar duizend euro op m'n spaarrekening. Verwachten ze nou echt dat ik daarvan allerlei spulletjes ga kopen? Ik heb dat niet voor niets gespaard, ik krijg het moeilijk genoeg in de jaren die gaan komen. Zeker als meneer Balkenende op deze voet verder gaat!

Daarnaast zijn er zat mensen die geen paar duizend euro op de rekening hebben staan. Meer uitgeven betekent dat de prijzen ook weer wat zullen stijgen en die mensen krijgen het dus erg veel moeilijker. Goed plan hoor
Oud 25-12-2004, 22:16
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Meer uitgeven betekent dat de prijzen ook weer wat zullen stijgen en die mensen krijgen het dus erg veel moeilijker. Goed plan hoor

Over verhoging van de pensoensgerechtige leeftijd:
Wat mij betreft liever de AOW wat verder uitkleden dan iedereen een jaar extra werken, maar dat is persoonlijk. Beetje van beiden ofzo.

Laatst gewijzigd op 25-12-2004 om 22:19.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 12:06
Go
Go is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 25-12-2004 @ 23:16 :

Over verhoging van de pensoensgerechtige leeftijd:
Wat mij betreft liever de AOW wat verder uitkleden dan iedereen een jaar extra werken, maar dat is persoonlijk. Beetje van beiden ofzo.
Er zijn mensen die alleen van de AOW moeten bestaan. Een groot gedeelte daarvan zit al in de problemen en een ander deel kan daarvan net rondkomen. Een verlaging van de AOW zou voor deze mensen financieel rampzalig zijn.

Maar over uitkleden van de AOW gesproken: je kunt 'm natuurlijk ook inkomensafhankelijk maken, zodat op die mensen de de AOW eigenlijk niet nodig hebben bezuinigd kan worden. Als je dat bedoelt met het uitkleden van de AOW ben ik het wél met je eens.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 12:33
matrix21
matrix21 is offline
Bij alles wat je doet zitten haken en ogen aan.
Laat je mensen een jaar langer werken dan stijgt de jeugdwerkloosheid, meer mensen een uitkering --> probleem
Mensen korter laten werken zodat de werkloosheid oplost ---> hoge kosten AOW, valt niet te betalen ---> probleem

Eigenlijk is iedereen zoveel mogelijk consumeren wel een goed idee, want bedrijven verdienen weer meer geld gaan weer investeren kunnen mensen hogere lonen geven die weer meer kunnen consumeren.
Maar dit klinkt alleen mooi in theorie want niemand gaat al zijn geld opmaken als ze misschien problemen hebben in de toekomst met hun baan houden.

Kortom eigenlijk valt er weinig te doen. Gewoon afwachten totdat de slechte tijden over gaan en iedereen de broekriem een beetje aantrekken zodat het sociale stelsel in Nederland niet in elkaar donderd.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 13:04
Verwijderd
Minder hard roepen dat het ó zo slecht gaat met Nederland, dát zou helpen.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Cornel schreef op 21-12-2004 @ 20:21 :
Voorlopig blijft mijn spaarrekening onaangebroken, ik spaar iedere maand tussen de 150 en 200 euro. Hiermee hoop ik binnen twee jaar voldoende geld te hebben voor een plasma tv (107 cm Philips of Sony) en een verhuizing naar een andere (huur) woning.
Wat dacht je van die fusioncollectie? :x
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 21:27
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Snees schreef op 28-12-2004 @ 17:05 :
Wat dacht je van die fusioncollectie? :x
Valt gewoon onder het dagelijks levens onderhoud.

PS: Aan 'Snees' die Manhattan sampler van Al Dimeola die jij hebt bevat nummers van deze 3 Cd,s.

Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 18:26
Sasz
Sasz is offline
als de overheid mij 200 euro pm meer geven, wil ik die graag uitgeven hoor
Oud 31-12-2004, 20:04
rizzlefizzle
rizzlefizzle is offline
ze mogen best de prijzen wat meer laten zakken, als alles zo duur is tegenwoordig ja dan ga je bezuinigen..
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 20:07
Verwijderd
Citaat:
dem schreef op 31-12-2004 @ 21:04 :
ze mogen best de prijzen wat meer laten zakken, als alles zo duur is tegenwoordig ja dan ga je bezuinigen..
Ja, natuurlijk. DNB hoeft maar te bellen en de oliebollen liggen voor een kwartje minder bij de gebakkraam.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-01-2005, 04:43
Outlaw
Outlaw is offline
op zich zit daar wel wat in ja
Oud 03-01-2005, 21:03
rizzlefizzle
rizzlefizzle is offline
ik zeg niet dat het makkelijk is, maar komop als je 20 euro voor een cd moet betalen om maar een voorbeeld te noemen, ja dan ga je toch minder kopen he..

ze kunnen minder vragen, maar veel bedrijfen doen dat toch niet en daar komen ook nog alle belastingen bij etc, ja dan moet je niet verwachten dat de consument zn geld gaat verspillen aan dingen die te duur zijn..
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 21:48
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
dem schreef op 31-12-2004 @ 21:04 :
Er wordt tegenwordig maar geklaagd dat alles duurder wordt, maar in feite is alles (op enkele dingen na) juist veel goedkoper geworden.

We mogen blij zijn dat we in deze tijd leven, in 1950 hadden de mensen echt niet het geld voor spullen die we nu vanzelfsprekend vinden. (Zeker wij jongeren zijn erg verwend wat geld betreft).

Als iedereen inderdaad (veel) meer geld zou krijgen, dan onstaat er inflatie (geld ontwaarding) waardoor uiteindelijk alles echt duurder gaat worden. Dit is de schrik van elke economie, want deze visuele cirkel is bijna niet te doorbeken. Een voorbeeld is de jaren '30 in Duitsland, daar koste een brood destijds iets van 1.00000 DM, en op dit soort situaties staan de minister van financien echt niet te wachten. Het probleem met inflatie speeld nu nog heel erg in landen als Turkije en Suriname.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 11:03
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Cornel schreef op 03-01-2005 @ 22:48 :
visuele cirkel
Reageren

Regels voor berichten