Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2004, 15:21
Dawntje
Dawntje is offline
Ik had laatst een discussie met drie andere mensen over het geloof.

The statement was: Stel (dus stel je voor dat het zo zou zijn, ik zeg niet dát het zo is) dat er onomstotelijk werd bewezen dat alle vormen van religie onwaar zijn, en er dus geen god of hemel of hel zou zijn.. Wat zou je dan doen?

Er was een jongen (moslim) die zei dat hij meteen van een toren af zou springen.

Het meisje (pinkstergemeente) hoopte dat ze heel oud zou worden.

De jongen die de statement verzonnen had die geloofde wel dat er 'iets' was, maar gaf zelf geen antwoord.

Ik ben atheist dus ik heb dit altijd al geloofd.

Hoe zouden jullie reageren?
Oud 08-12-2004, 15:23
Verwijderd
Een dergelijk bewijs heb ik al eens geformuleerd, maar het berust op premissies die gelovigen niet accepteren.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 15:26
Dawntje
Dawntje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-12-2004 @ 16:23 :
Een dergelijk bewijs heb ik al eens geformuleerd, maar het berust op premissies die gelovigen niet accepteren.
Ik geloof ook niet, dus je hoeft mij niet te overtuigen. Daar ging het eigenlijk niet om. Ik ben eigenlijk meer nieuwsgierig hoe mensen die wél geloven, zouden reageren op een dergelijk bewijs.
Oud 08-12-2004, 15:27
Tio
Tio is offline
Ik zou alle vormen van geloof die ik had dan waarschijnlijk laten vallen, en eens reflecteren op de tijd die ik met die geloven heb doorgebracht.
En daarna gewoon verder gaan met leven, denk ik.

Groet,
Tio
Oud 08-12-2004, 15:30
nova7
nova7 is offline
ik zou niets doen,
dus niet van de toren springen of wat dan ook. Als je van een toren springt, ben je aan het wegrennen, aan het stribbelen tegen de "natuur"(stelling:het is bewezen dat...)
laat het los
Oud 08-12-2004, 15:35
Love & Peace
Love & Peace is offline
Als het echt zou bewezen worden, zou ik mijn kuran in brand steken. En misschien de moskee ook.
Maar op deze wereld is er niets, dat zou kunnen bewijzen dat de Islam onwaarheden bevat.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 15:50
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik ken wel een paar mensen die ik dan heel hard uit zou gaan lachen.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 15:52
Verwijderd
Dan zou mijn leven geen zin meer hebben
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 15:58
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
makelville schreef op 08-12-2004 @ 16:52 :
ach kom, je doet toch wel meer op een dag dan bidden en de koran lezen? (hoop ik tenminste )
Oud 08-12-2004, 15:59
Gatara
Gatara is offline
Dan blijft het belangrijk hoe je je leven invulling gaat geven, opdat jij, je nakomelingen en de andere mensen op de wereld een menswaardig bestaan kunnen blijven hebben.
Oud 08-12-2004, 16:00
Outlaw
Outlaw is offline
dan zou ik nog meer reden hebben om gelovigen uit te lachen

maar eigenlijk is de stelling lomp, want zolang er mensen geloven in iets, dan bestaan er mensen die in dat iets geloven, en bestaat het geloof ook.

het bestaan van een god is iets heel anders.
Oud 08-12-2004, 16:00
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 08-12-2004 @ 16:58 :
ach kom, je doet toch wel meer op een dag dan bidden en de koran lezen? (hoop ik tenminste )
Waarom zou je leven om slechts te sterven?Ik zou er behoorlijk depri van worden
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 16:02
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
makelville schreef op 08-12-2004 @ 17:00 :
me too
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 16:02
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
mm ken genoeg atheisten die niet depri zijn
Oud 08-12-2004, 16:05
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
leven om te overleven?

klopt met je instincten, dus in feite moet je er gelukkig van kunnen worden.
Oud 08-12-2004, 16:06
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 08-12-2004 @ 17:05 :
leven om te overleven?

klopt met je instincten, dus in feite moet je er gelukkig van kunnen worden.
Sommigen mensen hebben behoefte aan diepgang hoor en in deze maatschappij is overleven op zich nou niet bepaald een kunst.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 16:09
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
makelville schreef op 08-12-2004 @ 17:06 :
Sommigen mensen hebben behoefte aan diepgang hoor en in deze maatschappij is overleven op zich nou niet bepaald een kunst.
leven om jezelf te verbeteren dan maar?

het is een motief dat voortvloeit uit de drang naar overleven, maar toch.

bekijk het anders op z'n Nietzscheaans; alles is in feite een streven naar macht (daarbij macht in de breedst mogelijke context genomen)

hoewel ik zal toegeven dat dit denkbeeld zorgt voor enkele desillusies op het gebied van de motieven van medemensen..

en bovendien, ik kan uit persoonlijke ervaring vertellen dat het niet geloven van een god niet betekent dat je iets mist, zie het als bij roken; je mist het alleen wanneer eerst de behoefte gecreeerd is.
Oud 08-12-2004, 16:13
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 08-12-2004 @ 17:09 :
leven om jezelf te verbeteren dan maar?

het is een motief dat voortvloeit uit de drang naar overleven, maar toch.

bekijk het anders op z'n Nietzscheaans; alles is in feite een streven naar macht (daarbij macht in de breedst mogelijke context genomen)

hoewel ik zal toegeven dat dit denkbeeld zorgt voor enkele desillusies op het gebied van de motieven van medemensen..

en bovendien, ik kan uit persoonlijke ervaring vertellen dat het niet geloven van een god niet betekent dat je iets mist, zie het als bij roken; je mist het alleen wanneer eerst de behoefte gecreeerd is.
Dan zullen sommigen gauw voldaan zijn

De macht overjezelf is het hoogste streven.

Betekend het dan niet dat je bij de dag leeft ?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 16:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
makelville schreef op 08-12-2004 @ 17:13 :
De macht overjezelf is het hoogste streven.
De macht voor jezelf is het hoogste streven. een weinig subtiel verschil.

Citaat:
makelville schreef op 08-12-2004 @ 17:13 :
Betekend het dan niet dat je bij de dag leeft ?
uhm, nope. Onderwijs volgen zorgt bijvoorbeeld voor een hoger inkomen, een zelfverbeteringsmotief. dan zit je toch al op minstens 12 jaar vooruit denken.

hetzelfde voor carriere maken.

not to mention ambities, bewijst ondernemingslust niet dat veel mensen zelf 'de baas' willen zijn?
Oud 08-12-2004, 16:23
Dawntje
Dawntje is offline
Citaat:
makelville schreef op 08-12-2004 @ 16:52 :
Dat is ook een gevolg van de stelling -> als er geen god is, en geen hiernamaals betekent dit dat de aarde, het heelal en de mensen 'per ongeluk' uit het niets voortgekomen zijn. Het heeft dus totaal geen nut.

Dat op zich vind ik niet echt een storend idee. Ik geef wel toe dat ik best bang ben om dood te gaan, omdat ik verwacht dat er 'niets' is. Ik denk dat gelovigen dit niet of minder hebben omdat ze toch een leuker vooruitzicht hebben. Toch denk ik dat je er het beste van moet maken..
Oud 08-12-2004, 16:25
Verwijderd
Uiteraard zou ik dan een dansje doen.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 16:46
RanC
RanC is offline
Citaat:
Reverend schreef op 08-12-2004 @ 17:25 :
Terwijl ik lach naar een stel (dan voormalig) vastgeroest-in-hun-geloof gelovigen.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 16:55
Suusjuhh
Suusjuhh is offline
Citaat:
RanC schreef op 08-12-2004 @ 17:46 :
Terwijl ik lach naar een stel (dan voormalig) vastgeroest-in-hun-geloof gelovigen.
Oud 08-12-2004, 17:35
cartman666
cartman666 is offline
De empirische wetenschap komt niet met waarheden of onwaarheden. Is nooit gebeurd en zal nooit gebeuren. Je kunt dus niet bewijzen dat geloof in iets metafysisch(iets dat in de wetenschap sowieso al een niet-bestaande factor is omdat het niet waar te nemen is) onwaar is.

Als ik geloof dat er kleine alleen voor mij waarneembare gele beestjes zijn die oeba-oeba tegen me zeggen dan is daar voor de wetenschap niets aan af te doen of toe te voegen. het staat er buiten en heeft er niets mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 17:40
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Religie is iets anders dan godsdienst.
En dan blijft er neem ik aan altijd nog een levensbeschouwing over.

Ik zou mijn eigen religie verzinnen en daarnaar leven en lekker feesten.
Oud 08-12-2004, 17:55
Verwijderd
Met genoegen toekijken hoe alle diep religieuzen zichzelf van kant maken.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:06
yavanna
yavanna is offline
blijven geloven (ookal is het volkomen een geloof dat alleen van mij is post ik toch maar even). Ookal zou het niet waar zijn.

Liever in de hopeloze wereld van waanzin zijn maar wel met steun en dat je weet dat je niet de enige bent, dan in de hopeloze werkelijkheid alleen zijn.

En anders wordt ik kluizenaar.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:24
Gubbe
Gubbe is offline
geloven in god heeft als enige nut dat er een hemel is...
en een hemel is de grootste lariekoek die de mens ooit verzonnen heeft

iedereen weet dat we van de apen afstammen, die stammen weer van weetikveel wat af enz enz...
als je ver genoeg terug gaat weet je dat er toen geen god hemel religie whatever was...
alleen de mens werd slimmer en zocht oplossingen voor dingen die ze niet begrepen...
nu snap ik nog steeds niet waarom mensen in een god geloven als je weet dat ze dat ooit zelf verzonnen hebben...(vandaar ook al die verschillende godsdiensten)

ik geloof niet in dingen wat mensen ooit verzonnen heeft
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:30
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 08-12-2004 @ 18:55 :
Er zou dan een speciale meeting georganiseerd moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:34
yavanna
yavanna is offline
Citaat:
Gubbe schreef op 08-12-2004 @ 19:24 :

iedereen weet dat we van de apen afstammen, die stammen weer van weetikveel wat af enz enz...
als je ver genoeg terug gaat weet je dat er toen geen god hemel religie whatever was...
alleen de mens werd slimmer en zocht oplossingen voor dingen die ze niet begrepen...
nu snap ik nog steeds niet waarom mensen in een god geloven als je weet dat ze dat ooit zelf verzonnen hebben...(vandaar ook al die verschillende godsdiensten)

Ik weet ook zeker dat we van de apen afstammen enz. maar ik geloof wel. Dus je hoeft niet meteen te zeggen dat iedereen die gelooft denkt dat we niet van de apen afstammen....
Er zijn mensen die denken dat hun geloof niet verzonnen is maar echt waar is (daar hoor ik niet bij) dus zij willen niet geloven dat het verzonnen is dus voor hun is alles anders dan het voor jou is.

niet te snel conclusies trekken.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:34
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 08-12-2004 @ 18:55 :
Daar hoor ik dan ook bij
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 18:38
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Een shirtje met Wir haben es gewusst. laten maken
Oud 08-12-2004, 18:43
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Een shirtje met Wir haben es gewusst. laten maken
en dan lekker doorgaan met de orde van de dag, alleen dan een stuk rustiger omdat alle vormen van geloof extremisme op den duur op zullen houden(hoop ik)
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 19:10
Mohamedaan
Mohamedaan is offline
Citaat:
yavanna schreef op 08-12-2004 @ 19:34 :
Ik weet ook zeker dat we van de apen afstammen enz. maar ik geloof wel. Dus je hoeft niet meteen te zeggen dat iedereen die gelooft denkt dat we niet van de apen afstammen....
Er zijn mensen die denken dat hun geloof niet verzonnen is maar echt waar is (daar hoor ik niet bij) dus zij willen niet geloven dat het verzonnen is dus voor hun is alles anders dan het voor jou is.

Als je denkt dat we van de apen afstammen dan geloof je waarschijnlijk in de theorie van Darwin,nou dan raad ik je aan om deze filmpjes eens te bekijken,want van de evolutietheorie klopt geen moer :

http://www.harunyahya.com/m_video_de...hp?api_id=1132

Ik wacht op je reactie

Laatst gewijzigd op 08-12-2004 om 19:14.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 19:22
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mohamedaan schreef op 08-12-2004 @ 20:10 :
Als je denkt dat we van de apen afstammen dan geloof je waarschijnlijk in de theorie van Darwin,
nee
dan geloof je helemaal niet in Darwin.

Want volgens Darwin hebben apen en de mens eenzelfde voorouder en is het niet zo dat de mens van de aap afstamt.
Oud 08-12-2004, 19:27
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 08-12-2004 @ 20:22 :
nee
dan geloof je helemaal niet in Darwin.

Want volgens Darwin hebben apen en de mens eenzelfde voorouder en is het niet zo dat de mens van de aap afstamt.
Nouja, het is maar hoe je "aap" definieert: Hoe zou je dan de voorouders van mensen willen noemen?
Oud 08-12-2004, 19:32
Verwijderd
Citaat:
Als je denkt dat we van de apen afstammen dan geloof je waarschijnlijk in de theorie van Darwin,nou dan raad ik je aan om deze filmpjes eens te bekijken,want van de evolutietheorie klopt geen moer :

http://www.harunyahya.com/m_video_de...hp?api_id=1132

Ik wacht op je reactie
Argumentje 252:

ARGUMENT FROM IGNORANCE
(1) I don't understand evolution, I mean how could there be nothing then something?
(2) (Well informed Atheist gives articulate explanation of evolution and gently explains that the beginning of the universe has nothing to do with evolution.)
(3) Well it seems way too complicated and unlikely to me. Plus I don't want to live my life thinking I evolved from a monkey.
(4) Therefore, God exists and Jesus died for our sins.
(5) (Atheist argues that theist's ignorance of evolution does not logically lead to the conclusion that there is a God, let alone the Christian God.)
(6) Says you! God bless.
(7) Therefore, God exists.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 20:30
Gubbe
Gubbe is offline
Citaat:
yavanna schreef op 08-12-2004 @ 19:34 :

nu wil ik wel eens weten waarom jij gelooft
en waarin
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 20:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
want van de evolutietheorie klopt geen moer
nog zo eentje die Harun yahya serieus neemt.

quote de volgende keer een bron die ook begrijpt waar hij het over heeft, Harun Yahya doet namelijk geen onderzoek naar de dingen waar hij over schrijft.
Oud 08-12-2004, 21:00
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
(1) I don't understand evolution, I mean how could there be nothing then something?
pure angst,
en ik blijf bij mijn mening dat geloof is ontstaan en in stand wordt gehouden door angst.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 21:45
Belgarath
Belgarath is offline
Ik zou m'n geloof afzweren en iets nieuws als afgod verzinnen, geld, ambitie, oid. Je hebt toch een bepaald doel nodig in je leven en iets waaruit je waarden en normen voortkomen.
Oud 08-12-2004, 23:39
Verwijderd
Citaat:
makelville schreef op 08-12-2004 @ 19:34 :
Daar hoor ik dan ook bij
Ik wil jouw leven dan wel weer zin geven hoor. Bovendien geloof ik er geen zak van dat jij zo diep religieus bent. Ik denk dat jij wel slim genoeg bent om ook zonder 'hoger' doel een nuttig en leuk leven te leiden.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 23:50
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 08-12-2004 @ 20:27 :
Nouja, het is maar hoe je "aap" definieert: Hoe zou je dan de voorouders van mensen willen noemen?
1 of ander latijns naampje.
Oud 08-12-2004, 23:50
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 08-12-2004 @ 16:50 :
Ik ken wel een paar mensen die ik dan heel hard uit zou gaan lachen.
Oud 09-12-2004, 00:47
RaoulDuke
RaoulDuke is offline
Citaat:
Gubbe schreef op 08-12-2004 @ 19:24 :

Wat een hoop onzin. Zowat alles wat je zegt klopt geen snars van.
Ten eerste is dat natuurlijk niet het enige nut, dat zou wel erg hypocriet zijn, vind je niet? Ten tweede kun je nooit 'ver genoeg terug' om te kijken of er een God/hemel/religie (wat doet religie daar?) was.
De mens werd slimmer? Hoe kom je daar nou bij dan? Omdat de technologie vooruit is gegaan maakt dat ons slimmer? Wie weet hadden mensen vroeger, voordat ze gebruik maakten van taal, een veel ingenieuzer denkpatroon dan nu. Zoals je weet beperkt taal namelijk flink het denkvermogen. Er bestaan genoeg theorieën die 'het slimmer worden van de mens' stevig in twijfel trekken hoor.
Als je een beetje godsdienstige kennis had, dan zou je verder ook weten hoe de Bijbel tot stand is gekomen, en dat voor een groot aantal passages ook al stevige bewijzen zijn dat die hebben plaatsgevonden in de geschiedenis. Niet echt verzonnen dus. Op z'n hoogst bijverzonnen zou je kunnen zeggen.
Je snapt blijkbaar ook niet waarom mensen geloven. Mensen geloven niet omdat dat ze door anderen is ingepeperd, maar doordat ze zélf een persoonlijk contact met God hebben. Geen enkele Christen denkt zoals jij zegt, dat hij/zij weet dat God is verzonnen. Verder zijn verschillende godsdiensten, zoals de Islam, Christendom en Jodendom niet zo enorm verschillend als jij misschien denkt. In het algemeen wordt aangenomen dat ze alle 3 dezelfde God aanbidden.
Het is goed om met vragen te komen over geloof, maar om zo een ondoordacht stukje te plaatsen getuigt niet bepaald van godsdienstig inzicht.
Oud 09-12-2004, 08:20
Envy
Envy is offline
Citaat:
Reverend schreef op 08-12-2004 @ 17:25 :
Oud 09-12-2004, 09:23
Verwijderd
Citaat:
RaoulDuke schreef op 09-12-2004 @ 01:47 :
Mensen geloven niet omdat dat ze door anderen is ingepeperd, maar doordat ze zélf een persoonlijk contact met God hebben.
Hoe verklaar jij dan de geografische spreiding van religies? Als wat jij zegt waar is, dan zouden alle religies óf dezelfde moeten zijn, óf homogeen verdeeld moeten zijn over de aarde.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 09:30
Machiavelli
Machiavelli is offline
Dat weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 09:33
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 09-12-2004 @ 10:30 :
Dat weet ik niet.
Geen zelfmoord?