Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2005, 14:48
Land_of_spirits
Land_of_spirits is offline
oke, de situatie: ik moet een werkstuk maken over de golfoorlog, en dus vraag ik: kan iemand me helpen met het antwoord op de vraag welke tactieken/strategie de geallieerden (amerika vooral) tijdens de golfoorlog gebruikten? ik vind er weinig, alhoewel er wel sprake is van blitzkrieg tactiek, maar daar vind ik verder geen echte informatie over. Kan iemand me helpen?
Oud 05-01-2005, 14:57
T_ID
T_ID is offline
vanuit de lucht alles met de grond gelijk maken, en vervolgens met gepantserde eenheden alle linies doorbreken om die vervolgens met mobiele infanterie op te rollen.

idd lijkt het heel erg op de Blitzkrieg van de Duitsers.

Enkele zaken die daarbij helpen waren het gebrek aan een goede Iraakse luchtmacht, de snelheid van Amerikaanse gepantserde eenheden (120 km/u, zo'n 80 in zwaar terrein) en het beschikken over een grote tactische luchtmacht (tactisch is dus steun op lokaal nievau, in plaats van enkele strategische doelen aan te vallen)

Verder helpt natuurlijk het terrein, een woestijn is het perfecte landschap om een overwicht in tanks te gebruiken.
Oud 05-01-2005, 15:35
pino123
pino123 is offline
'Blitzkrieg (Duits; Ned.: bliksemoorlog), de door de Duitsers ontwikkelde en door hen met name in het begin van de Tweede Wereldoorlog toegepaste strijdwijze waarbij de aanval (zie Stuka), geleid door tankeenheden met krachtige luchtsteun, zo nodig uitwijkend voor sterke weerstandskernen, zich snel een weg baande door de vijandelijke posities. De benaming Blitzkrieg werd daarbij ontleend zowel aan de snelheid als aan het zigzagpatroon waardoor de actie werd gekenmerkt.

Na de Tweede Wereldoorlog werd de term gebruikt voor vergelijkbare militaire operaties, zoals de Zesdaagse Oorlog van Israël tegen de Arabische buurlanden.'
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 16:55
Verwijderd
Wat tactiek betreft, zul je gewoon moeten lezen wat ze gedaan hebben:
http://www.army.mil/cmh-pg/books/www/Wwindx.htm

Wat strategie kun je bekijken of en hoe grote militaire denkers als Von Clausewitz, Von Moltke, Sun Tzu et cet. terug te vinden zijn. Maar dat zal een te grote klus worden, denk ik.

Tot slot kun je ook nog de grand strategy onderzoeken, maar ik vermoed dat daar je interesse niet naar uit gaat.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 18:01
Land_of_spirits
het gaat idd niet specifiek om de tactiek dus, maar over de vergelijking (overeenkomsten) tussen Hannibal en zijn leger, en Schwartzkopf en zijn leger tijdens desert storm. Zo vergelijk ik de personen die het leger aanvoerden, welke tactieken er werden gebruikt, wat de reden was om de oorlog te voeren, en of de oorlog een succes was. De grande strategie is dus an sich niet zo belangrijk.

de link
http://www.army.mil/cmh-pg/books/www/Wwindx.htm is erg handig overigens...thanks dudes
Oud 05-01-2005, 18:54
Verwijderd
Gister of eergister was op Discovery een uitzending getiteld "Clash of generals", waarin twee levensechte generaals (zat daar Schwartzkopf bij? Ik weet het niet meer) een fictieve slag bij Cannae voeren tussen Alexander en Hannibal. Dit aan de hand van de engine van Rome Total War (het spel dus).

Dit zal nog wel een keer herhaald worden, dus kijk hiernaar uit.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 18:06
Land_of_spirits
ik zal idd ernaar uitkijken. Zou het spel Rome total war ook als bron mogen worden bebruikt? dan laat ik m'n leger een paar keer heen en weer rennen, gooi er wat cheats overheen en heb ik zo maar ff een nieuw tactiek bij
Oud 06-01-2005, 18:07
Land_of_spirits
maar ff serieus....ik dank jullie voor je hulp, m'n werkstuk gaat echt met sprongen vooruit!
Reageren

Regels voor berichten