Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2005, 14:51
Verwijderd
Hoi, een kort vraagje, eigenlijk zou ik op GoT moeten posten maar daar heb ik even geen zin in.

Ik heb onlangs een paar spindels 8X Samsung +R media gekocht (mediacode OPTODISC8R). Voorheen gebruikte ik altijd de 4X variant hiervan en dat is altijd prima bevallen, maar deze kon ik goedkoper krijgen. Dus ik brand op 8X, maar wat me nu opvalt is dat telkens ongeveer op 1/3 en 2/3 van het brandproces de buffer terugloopt naar 7 procent, de brander een geluid maakt en hij daarna weer verdergaat, zo te horen sneller draaiend (meer lawaai). De DVD's lukken wel gewoon, geen errors in de logfile en ik kan ze ook gewoon lezen.

Mijn vraag is dus aan mensen die eenzelfde brander hebben of het normaal is. Ohja, ik gebruik de niewste Nero (6.6.0.3 Ultra) en mijn PC is snel genoeg om op 8X te branden. Het hele proces staat de buffer keurig op 97 procent, alleen op die twee momenten gebeurt er dus iets.

Anyone?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2005, 15:40
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Volgens mij is het normaal, doet die van mij namelijk ook wel eens. Het heeft iets te maken met de buffer underrun die zich ineens met het brandproces gaat bemoeien (op een raar moment) en daarna dan weer de brander eventjes heel snel vooruit laat lezen. Bij mij slaat hij alleen niet terug naar 7%, maar eerder naar 60 of 65...
Oud 06-01-2005, 15:40
Methuselah
Methuselah is offline
Heb die brander ook, maar nog geen dvd's mee geschreven aan die snelheid...
Oud 06-01-2005, 15:42
Enlightenment
Enlightenment is offline
Misschien een bugje tijdens het overschakelen op hogere snelheid (CLV)?

Heb je je firmware al eens geupdate? Is het proberen waard.
Oud 06-01-2005, 15:52
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 06-01-2005 @ 16:42 :
Misschien een bugje tijdens het overschakelen op hogere snelheid (CLV)?

Heb je je firmware al eens geupdate? Is het proberen waard.
Zo klinkt het inderdaad wel. Ik weet dat die ND-2510A op 4X in CLV-mode schrijft (NEC noemt het Z-CLV eigenlijk) en op 8X inderdaad in CAV-mode. Hij begint op ~5X en komt uit (bij een volledige 4.7 GB tellende DVD) op 8X.

Het is ook niet zo dat de buffer langzaam leeggaat: hij staat echt in één keer op precies 7 procent, elke keer, en daarna is hij meteen weer helemaal op 98 procent.

Is het dan zo dat hij de eerste honderden MB's schrijft in CLV-mode en daarna overschakelt op CAV? Dat zou het namelijk verklaren, ik ben het alleen niet gewend. Als ik met mijn A-Open CRW5232 een CD op 40X brand dan begint hij meteen in CAV en schakelt niet om (dus ~18X tot 40X).

Anyway, heb nu firmware 2.17, ik kan wel eens kijken of er nieuwere zijn. Ik ben niet bezig met bitsetting en geklooi met booktypes e.d. dus die Herrie-firmwares hoef ik niet.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 16:06
Gimme more beer
Laat even weten hoe je het oplost
Oud 06-01-2005, 16:48
Verwijderd
Is goed, maar vooralsnog zijn ze dus nog helemaal niet 'mislukt' ofzo...geen foutmeldingen, ook geen rare dingen ofzo...ik kan alleen deze combinatie (ND-2510A en Samsung 8X) niet lezen in mijn Toshiba SD-M1402 DVD-ROM drive, terwijl ik dat met de andere Samsung (4X certified) schijfjes wel kon. Maar goed, die Toshiba is ook een oudje (2000, eerste 12X DVD-ROM drive voor de PC, kan ook geen RW's lezen ).
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 17:00
Gimme more beer
Ja, ik heb het dus ook op 8x met de ND3500, dus het zal niet alleen aan die combinatie liggen...
Oud 06-01-2005, 17:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Stuur anders eens een email naar NEC.
Oud 06-01-2005, 17:07
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 06-01-2005 @ 18:05 :
Stuur anders eens een email naar NEC.

Oud 06-01-2005, 18:11
Jolt
Jolt is offline
IK heb een Nec 3500, pas als ik mijn Dvds op 16x brandt gaat hij ook terug, maar dat meestal nadat ik een zeer geheugen vretende applicatie heb gestart, vond ik zelf een beetje maf, mijn pc staat wel vol met ad en spy ware. Misschien ligt het daaraan. (het geheugen)
Oud 06-01-2005, 18:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Jouw PC "vol met spyware"

Ik had je hoger ingeschat hoor.
Oud 06-01-2005, 18:18
Jolt
Jolt is offline
Nee had hitman pro eraf gegooid, heb geen virus scanner, en al die andere proggies ook, ik vindt het nutteloos, omdat ik toch over 3 a 5 dagen mijn nieuwe config heb, en dan toch een format doe .

En men moet mij niet hoog inschatten.
Oud 06-01-2005, 18:35
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 06-01-2005 @ 19:11 :
IK heb een Nec 3500, pas als ik mijn Dvds op 16x brandt gaat hij ook terug, maar dat meestal nadat ik een zeer geheugen vretende applicatie heb gestart, vond ik zelf een beetje maf, mijn pc staat wel vol met ad en spy ware. Misschien ligt het daaraan. (het geheugen)
16X vraagt echt veel van je systeem. 8X valt best mee. Ik heb zeker geen spy- of adware op mijn PC (ik gebruik een goede en recente firewall en virusscanner en scan regelmatig met diverse spywarehunters). Verder een gigabyte intern geheugen en een snelle 7200 tpm WD-schijf met 8 MB cache, dus daar ligt het niet aan. Het is echt een actie van de brander zelf, die ineens besluit om niet verder te gaan maar om te schakelen naar een andere snelheid ofzo. Ik zal NEC eens mailen idd (of mijn eigen leverancier, die gasten weten ook echt veel, is een enorme nerd-hobbyzaak )
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 18:46
Jolt
Jolt is offline
Nerds weten er normaal gesproken wel wat van af . Soms niet, dan lullen ze gewoon wat uit hun nek .

Ik wist niet eens dat 16x zoveel van mijn systeem in nam, hopelijk binnekort gaat het beter . Anders is mijn systeem gewoon ruk .
Oud 06-01-2005, 18:51
Verwijderd
Enkelvoudige snelheid bij een DVD is ~1.350 KB/sec, dus reken maar uit hoeveel op 16X branden van je systeem vraagt: ongeveer 22 MB/sec. Hoewel een moderne 7200 tpm-schijf daar geen moeite mee hoort te hebben, kun je op die snelheid in elk geval niet tijdens het branden 3dsMax of Doom 3 opstarten ofzo.

Is er trouwnes überhaupt al 'echte' 16X-compatible media of fik je gewoon 8X-schijfjes op een te hoge snelheid?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 18:54
Jolt
Jolt is offline
8x schijfjes, ik dacht ow leuk, kan ook 16x dat maar doen, ondertussen beetje rotzooien, en dan maar klagen op je pc, dat ie maf doet .
Oud 06-01-2005, 19:03
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-01-2005 @ 19:51 :
Is er trouwnes überhaupt al 'echte' 16X-compatible media of fik je gewoon 8X-schijfjes op een te hoge snelheid?
Opus heeft ze geloof ik, maar da's natuurljik enorme geldverspilling. Ze hebben ook 50 8x Taiyo Yuden DVD+R schijfjes voor 24,50. Heb ze hier ook liggen, die dingen geven zelf aan dat je ze op 16x kan branden (alhoewel ik het niet eens heb geprobeerd).
Oud 06-01-2005, 19:06
Jolt
Jolt is offline
Vind ik niet duur voor die schijfjes.

@ Nare Man, misschien ligt het aan de media?
Oud 06-01-2005, 19:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
@Jolt, Minder voor al die mensen die in je adresboek staan alleen.
Oud 06-01-2005, 19:38
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 06-01-2005 @ 20:33 :
@Jolt, Minder voor al die mensen die in je adresboek staan alleen.
Offtopic:
, wacht nu maar (Ik heb wel een firewall hoor), dan gaan we kijken of nforce echt zo slecht is en of hij onder sis doet . En ik zal Norton Antivirus 2005 installeren. Nu tevreden?
Oud 06-01-2005, 23:35
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 06-01-2005 @ 20:03 :
Opus heeft ze geloof ik, maar da's natuurljik enorme geldverspilling. Ze hebben ook 50 8x Taiyo Yuden DVD+R schijfjes voor 24,50. Heb ze hier ook liggen, die dingen geven zelf aan dat je ze op 16x kan branden (alhoewel ik het niet eens heb geprobeerd).
Hmm, ik heb deze media bij ddvd.info gekocht (QMedia GmbH dus), daar betaalde ik 12 euro voor een spindel van 25 Samsung 8X +R'tjes, vond ik ook best netjes en aangezien ik nooit problemen heb gehad met mijn oude Samsung 4X schijven werden deze het.

Het kan inderdaad aan de media liggen, maar op 2.4X en op 4X branden ze wel gewoon zonder dat de buffer ooit onder de 95 procent komt. Misschien morgen maar eens één op 6X branden, zien hoe dat gaat
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 12:03
Gimme more beer
Citaat:
M@rco schreef op 06-01-2005 @ 20:03 :
Jah daar heb ik mijn brander + schijfjes toen ook besteld. Die Taiyo dingen hebben ze volgens mij niet meer, maar die 8x Memorex krengen doen het erg goed
Oud 07-01-2005, 14:00
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 06-01-2005 @ 20:38 :
Offtopic:
, wacht nu maar (Ik heb wel een firewall hoor), dan gaan we kijken of nforce echt zo slecht is en of hij onder sis doet . En ik zal Norton Antivirus 2005 installeren. Nu tevreden?
Damn! Windows+Norton=überfout. Neem dan AntiVir of zo.

/me wil Peter Norton weer terug. Met z'n kekke kop op die fraaie gele dozen met diskettes.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 17:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Norton Commander onder DOS was nog een fijn prog ja, tegenwoordig staat Norton gelijk aan bloatware.
Oud 07-01-2005, 17:50
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 07-01-2005 @ 15:00 :
Damn! Windows+Norton=überfout. Neem dan AntiVir of zo.

/me wil Peter Norton weer terug. Met z'n kekke kop op die fraaie gele dozen met diskettes.

Oke dan, voor deze keer.
Oud 07-01-2005, 21:02
Jolt
Jolt is offline
Dit vond ik op tweakers.net toen ik een beetje aan het surfen was:

Citaat:
staat u brander onder pio mode?
(dan is het een zware belasting voor cpu)
Misschien heeft het daarmee te maken, maar dan zou je buffer steeds schommelen....
Oud 07-01-2005, 21:27
Verwijderd
Nee, zo dom ben ik ook weer niet

Hij draait keurig in UDMA-mode, nieuwste ASPI-drivers zijn geïnstalleerd, voldoende geheugen, voldoende buffering, voldoende snelle harde schijf, nieuwste versie van Nero, nieuwste firmware. Ik begin echt te denken dat het toch gewoon het ontwerp van de brander zelf is, die zoals Enlightenment al suggereerde halverwege overschakelt naar een andere brandstrategie ofzo.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 21:43
Jolt
Jolt is offline
Dan zeg je het zelf al, probeer het met een andere brander .
Oud 08-01-2005, 00:35
Verwijderd
Ik heb geen andere DVD-brander voorhanden, anders had ik dat zelf al wel gedaan
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 11:31
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 06-01-2005 @ 18:00 :
Ja, ik heb het dus ook op 8x met de ND3500, dus het zal niet alleen aan die combinatie liggen...
Citaat:
Van de Big NEC FAQ (http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=120934):
Q: When I burn a disc in Nero, the buffer dances wildly, is this a problem?
A: NO, not normally, this happens with most new 16X DVD writers, on the NEC drive this is normally caused by the drives AOPC system recalibrating the optics and laser power as the burn progresses. This system is also used to grade media and determine if the burn should continue at a faster speed or slowed down to preserve burn quality.
Het is dus wat Enlightenment al vermoedde, namelijk de brander die halverwege het brandproces de sterkte van de laser of de brandstrategie aanpast om snelheids- of kwaliteitsredenen.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 12:08
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 08-01-2005 @ 12:31 :
Het is dus wat Enlightenment al vermoedde, namelijk de brander die halverwege het brandproces de sterkte van de laser of de brandstrategie aanpast om snelheids- of kwaliteitsredenen.
Ik had het al gevonden jah. No worries dus.
Oud 08-01-2005, 15:21
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 07-01-2005 @ 18:48 :
Norton Commander onder DOS was nog een fijn prog ja, tegenwoordig staat Norton gelijk aan bloatware.
Op zich is bloatware nog niet zo slecht, alleen Norton weet zelfs geen deugelijke bloatware te produceren!

Trouwens, we zijn het eens met elkaar eens. Zie je wel, we kùnnen het wel
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 21:32
Jolt
Jolt is offline
Offtopic:
Noem dan eens een goede virus scanner op die 'gratis' is, niet te veel geheugen gebruikt en er een beetje netjes uit ziet.
Oud 08-01-2005, 21:58
M@rco
M@rco is offline
De beste, IMHO: Symantec AntiVirus Corporate Edition v9. Die is "gratis", ziet er niet uit als het speelgoed van een 4-jarig kind en je merkt vrijwel niet dat het op de achtergrond draait.

Kaspersky v4.5 is ook heel goed, maar de nieuwe versies (v5) zijn om te huilen. Je computer wordt er echt merkbaar langzamer van.
Oud 08-01-2005, 22:51
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 08-01-2005 @ 22:32 :
Offtopic:
Noem dan eens een goede virus scanner op die 'gratis' is, niet te veel geheugen gebruikt en er een beetje netjes uit ziet.
AVG draaid super en is echt gratis ( niet alleen 'gratis')
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 22:55
Jolt
Jolt is offline
Danku vriendelijk, volgend week na mijn nieuwe config check ik het uit.

Kijken of het wat is.
Oud 09-01-2005, 00:31
Verwijderd
Ja, lekker ontopic

Ben nu trouwens bezig met Herrie's 2.18 firmware en dat werkt veel beter
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 18:00
Enlightenment
Enlightenment is offline
Oud 09-01-2005, 18:34
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-01-2005 @ 19:00 :
is dat niet zoiets als een UP
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 18:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
twain4me schreef op 09-01-2005 @ 19:34 :
is dat niet zoiets als een UP
Nee gewoon dat ik het gelezen heb en een "eind goed alles goed" verhaal is.
Reageren

Regels voor berichten