Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2005, 16:18
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Okay, ik ga volgend schooljaar een andere studie doen en ben een beetje aan t rondkijken.... Ik hou van psychologie (maar wil t niet meer studeren omdat ik dan nog verder van huis ben ed), onderzoeken, media ed.

Hm nu zit ik dus bij pedagogiek te kijken. Ik zag dat je een aantal psychologische vakken hebt.

Ik heb er niet echt specifieke vragen over. Ik wil alleen weten of er mensen zijn die het studeren en wat ze van de opleiding vinden. Ook zou ik graag willen weten waar ze dat doen en wat ze van de desbetreffende school vinden (met name ben ik geinteresseerd in de hogeschool van amsterdam).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2005, 16:25
Verwijderd
Ik doe hbo pedagogiek in Rotterdam...ik vind de opleiding erg interessant, maar ik vind dat we (VEEL) te weinig les hebben en dat vind ik toch wel een groot nadeel. De Hogeschool Rotterdam verder bevalt me op zich best (ik ben er toch niet super veel aanwezig ).

Bedoel jij de opleiding in Diemen (ik weet niet of die van de HvA is?)? Daarvan weet ik namelijk dat het daar iig beter geregeld lijkt...of het ook werkelijk zo is weet ik niet.

Als je meer wilt weten of toch nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 17:34
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-01-2005 @ 17:25 :
Ik doe hbo pedagogiek in Rotterdam...ik vind de opleiding erg interessant, maar ik vind dat we (VEEL) te weinig les hebben en dat vind ik toch wel een groot nadeel. De Hogeschool Rotterdam verder bevalt me op zich best (ik ben er toch niet super veel aanwezig ).

Bedoel jij de opleiding in Diemen (ik weet niet of die van de HvA is?)? Daarvan weet ik namelijk dat het daar iig beter geregeld lijkt...of het ook werkelijk zo is weet ik niet.

Als je meer wilt weten of toch nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.
Die in Diemen is van Hogeschool inholland. En aangezien daar niet al te positieve verhalen over zijn vertrouw ik dat niet zo... Maar die van hva zit gewoon in Amsterdam.

Moet je buiten die lessen om dan wel veel projecten ed doen? Of valt dat ook weer mee? En wat wil je ermee gaan doen na je studie?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 25-01-2005 @ 18:34 :
Moet je buiten die lessen om dan wel veel projecten ed doen? Of valt dat ook weer mee? En wat wil je ermee gaan doen na je studie?
Ik heb heel weinig lessen, het is meer dat ik lessen om de projecten heb dan andersom. Naja, veel lessen zijn zeg maar een soort van "projectgericht" ingericht...je moet heel vaak met een groepje een werkstuk maken voor een vak. We hebben vorig jaar één groot project gehad, dat duurde twee blokken en was ook samen met studenten van SPH, maar verder zijn het dus voornamelijk gewoon lessen waarbij we dan een werkstuk moeten maken (en vaak ook wel een tentamen of presentatie ofzo). Zelf vind ik die werkstukken maken meestal leuker dan een tentamen ofzo.

Wat ik wil gaan doen weet ik nog niet 100% zeker, maar ik denk iets in de ambulante begeleiding (bv. kinderen met een handicap in het regulier onderwijs ofzo) of iets met het ontwikkelen van (digitaal) lesmateriaal (al zal ik dan nog wel een aanvullende opleiding moeten doen, vind ik zelf) of misschien dat ik de pabo nog afmaak of nog pedagogische wetenschappen of iets anders ga doen oid...

Laatst gewijzigd op 25-01-2005 om 20:39.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 00:07
Fantôme
Fantôme is offline
ik doe het zelf niet, maar zit wel op de hva. De opleiding zit in hetzelfde gebouw, en ik loop met 2e jaars pedagogiek stage.
ik weet iig van deze opleiding dat je zowel in het eerste, als tweede als derde jaar stage loopt. 4e jaar weet ik niet, maar ik denk het eigenlijk niet. Er komt onderzoek (dmv projecten) bij kijken, maar het gaat ook veel om het uitvoeren. (hoe zou je het aanpakken? waarom? en idd ook veel stage). het is wel mogelijk om een x een meeloopdag te doen.
xxx fantome
Oud 26-01-2005, 06:53
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 26-01-2005 @ 01:07 :
ik weet iig van deze opleiding dat je zowel in het eerste, als tweede als derde jaar stage loopt. 4e jaar weet ik niet, maar ik denk het eigenlijk niet.
Dit verschilt heel erg per opleiding, hoe het op de HvA is weet ik niet (Fantome heeft vast gelijk ), op InHolland in Diemen loop je volgens mij bv. het eerste jaar een half jaar (16 uur per week oid) stage, het tweede jaar volgens mij helemaal (ook 16 uur per week) en het derde jaar dacht ik het hele jaar door 4 dagen per week. Maar bv. op de HRO heb je in de eerste alleen een soort van snuffelstage, in de tweede loop je een half jaar (16 uur per week) stage en in het derde en vierde jaar loop je het hele jaar door (16 uur per week) stage.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 17:56
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-01-2005 @ 07:53 :
Dit verschilt heel erg per opleiding, hoe het op de HvA is weet ik niet (Fantome heeft vast gelijk ), op InHolland in Diemen loop je volgens mij bv. het eerste jaar een half jaar (16 uur per week oid) stage, het tweede jaar volgens mij helemaal (ook 16 uur per week) en het derde jaar dacht ik het hele jaar door 4 dagen per week. Maar bv. op de HRO heb je in de eerste alleen een soort van snuffelstage, in de tweede loop je een half jaar (16 uur per week) stage en in het derde en vierde jaar loop je het hele jaar door (16 uur per week) stage.
dat verschilt idd per school.
maar ik weet dit van het meisje waarmee ik ook stage loopt. zij doet pedagogiek aan de hva en vertelde me dat.
Oud 26-01-2005, 18:05
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 26-01-2005 @ 18:56 :
dat verschilt idd per school.
maar ik weet dit van het meisje waarmee ik ook stage loopt. zij doet pedagogiek aan de hva en vertelde me dat.
Dat snap ik. En ik wilde alleen zeggen dat het per school verschilt, meer niet.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 08:50
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
En wat is dan precies het verschil tussen pedagogiek en sph? (Behalve dan dat je met pedagogiek de docenten varriant kan doen)
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-01-2005 @ 09:50 :
En wat is dan precies het verschil tussen pedagogiek en sph? (Behalve dan dat je met pedagogiek de docenten varriant kan doen)
Niet iedere pedagogiekopleiding heeft een docentenvariant.

Mbt het verschil tussen pedagogiek en SPH, heel globaal: SPH is creatiever en breder, het is gericht op vrijwel alle mensen (met problemen), dus op kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen. Pedagogiek is (veel) minder creatief (in Rotterdam gewoon totaal niet - hoe het bij andere opleidingen is weet ik niet) en alleen gericht op kinderen en hun opvoeders.

Van de site van de Hogeschool Rotterdam:

SPH

Als sociaal pedagogisch hulpverlener help je mensen die zijn vastgelopen in hun ontwikkeling of hun dagelijks functioneren: kinderen of jongeren, maar ook volwassenen of ouderen. Ze hebben langdurig en intensief hulp nodig, in een centrum voor dagopvang of soms bij hen thuis.

De taak
Meestal werk je in een team: samen met je collega's geef je zo goed mogelijk antwoord op de hulpvraag van de cliënt. Je begeleidt de cliënt, je biedt opvang, structuur en veiligheid. Je stelt plannen op waar je uitwerking aan geeft. En natuurlijk houd je goed in de gaten of ze effect hebben.

Profiel
Sociaal pedagogische hulpverlening (SPH) is meer dan het 'werken met kinderen', waaraan je misschien al gauw denkt. Als je voor SPH kiest, ben je iemand die graag met mensen werkt, jong of oud. Sociaal pedagogische hulpverlening is een vak voor mensen die geven om anderen, maar niet voor zachte heelmeesters. Grenzen aangeven en keuzes durven maken zijn wezenlijke karakteristieken van het werk. Herken je jezelf in de kernwoorden: zelfstandig, assertief, sociaal en creatief? Dan is sociaal pedagogische hulpverlening iets voor jou.

Het beroep

SPH-ers werken onder meer als groepsleider, pedagogisch medewerker, woonbegeleider, sociotherapeutisch medewerker, activiteitenbegeleider, penitentiair medewerker en teamleider. Je bent als sociaal pedagogisch hulpverlener vooral bezig met de woon- en leefsituatie van cliënten, of met hun dagbesteding. Dat kan in verschillende vormen:

Ambulante hulpverlening
In de ambulante hulpverlening begeleid je cliënten thuis (vanuit bijvoorbeeld de Raad voor de Kinderbescherming) of je begeleidt bijvoorbeeld zelfstandig wonen voor verstandelijk gehandicapten. Je kunt ook werk vinden in voorlichtings- en advieswerk.

Semi-residentiële hulpverlening
In de Semi-residentiële hulpverlening zijn je cliënten één of meer dagdelen in een instelling die hen ondersteuning of hulp biedt (medisch kleuterdagverblijf, dagcentrum voor mensen met psychiatrische problemen of voor verslaafden).

Residentiële hulpverlening
In de residentiële hulpverlening begeleid je cliënten die 24 uur per dag zijn opgenomen in een instelling, zoals een crisiscentrum, een gevangenis, een verpleeghuis.

Pedagogiek

Waarom gedragen mensen zich zoals ze zich gedragen? Hoe ontwikkelen ze zich? Hoe kun je ouders of leerkrachten helpen bij het opvoeden van kinderen? Als pedagoog ben je deskundig op het gebied van opvoeding en begeleiding.

Brede studie
De opleiding Pedagogiek aan de Hogeschool Rotterdam is een brede studie, waarin je kennis maakt met tal van werkterreinen. Je doet een breed scala aan ervaringen op. Het is een opleiding met een Rotterdams accent. Het opgroeien van de jeugd in de grote stad krijgt er veel aandacht.

Profiel
Je werkt graag met mensen en je voelt je betrokken bij opvoeding en onderwijs. Je bent geïnteresseerd in de situaties waarin kinderen en andere mensen ontwikkeling opdoen: het gezin, de buurt, de school. Je kunt methodisch en analytisch denken en je werkt voortdurend aan je eigen persoonlijke ontwikkeling. Sociaal, gericht op jeugd, breed geïnteresseerd, analytisch. Passen deze woorden bij jou? Dan is de opleiding Pedagogiek iets voor jou.

Het beroep

Pedagogen zijn op vier terreinen werkzaam:

Jeugdzorg/opvoedingsondersteuning
De jeugdzorg en opvoedingsondersteuning is het terrein van de advisering, ondersteuning, hulpverlening, preventie en voorlichting op het snijvlak van onderwijs en opvoeding.

Opvang van kinderen
Steeds meer ouders kiezen voor een combinatie van hun ouderschap met een baan. De opvang van kinderen ontwikkelt zich tot een grote markt. Pedagogen maken het beleid en werken in stafposities. Maar ook versterken ze de ondersteuningsorganisaties bij bedrijfsgerichte kinderopvang en de koepelorganisaties voor kinderopvang.

Jeugdbeleid
Gemeentelijke en provinciale overheden zijn actief op het gebied van jeugdbeleid. Daarom staan deze organisaties in de belangstelling van de opleiding. De gemeenten hebben een sturende rol in het jeugdbeleid, maar denk ook aan organisaties als Halt (vandalismebestrijding), asielzoekerorganisaties en jeugdwerkgelegenheidsprojecten.

Onderwijs
Met de opleiding Pedagogiek kun je ook werken in het onderwijs, als decaan, bij schooluitvaladvisering, als leraar Pedagogiek in het mbo, in de volwasseneneducatie en als cursusontwikkelaar in de private sector.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 14:51
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Hmz lastig toch om tussen die twee een onderscheid te maken.. Dat creatieve en dat de 1 alleen voor kinderen is zegt me niet zo veel... Die 2 aspecten zorgen er niet voor dat ik t 1 leuker vind dan t ander.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 14:52
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-01-2005 @ 15:51 :
Hmz lastig toch om tussen die twee een onderscheid te maken.. Dat creatieve en dat de 1 alleen voor kinderen is zegt me niet zo veel... Die 2 aspecten zorgen er niet voor dat ik t 1 leuker vind dan t ander.
Daar kan ik ook weinig aan doen.

Het onderscheid is volgens mij wel redelijk duidelijk, jij weet alleen niet wat je leuker vindt. Ga naar open dagen en/of loop een dagje mee, dan krijg je een betere indruk, denk ik. Kijk wat je later wilt gaan doen en welke opleiding daar het best bij aansluit. En/of lees sites van hogescholen, veel hogescholen hebben best veel informatie op hun site staan.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 18:29
Balance
Balance is offline
Ik zou voor jezelf vooral nagaan of je met ouderen, verslaafden/daklozen en (volwassen) gehandicapten wil werken of niet. Dat vind ik in ieder geval het grootste verschil tussen SPH en pedagogiek. SPH maakt namelijk ook kennis met die doelgroepen en pedagogiek niet.
Oud 30-01-2005, 18:20
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Zijn er ook mensen die pedagogische wetenschappen studeren? Dus universitair?

Eerlijk gezegd lijkt mij dat veel interessanter (ik heb alleen een havo-diploma en dan zou ik dus een stuk langer bezig zijn).
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 18:30
Balance
Balance is offline
Ik doe pedagogische wetenschappen.
Oud 31-01-2005, 07:56
Storm
Storm is offline
Ik probeerde het te doen, maar ben niet zo veel geweest...

En je kunt je hbo-p halen en dan doorstromen naar de universiteit, dan ben je niet eens zo heel veel langer bezig.
Oud 31-01-2005, 14:58
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Balance schreef op 30-01-2005 @ 19:30 :
Ik doe pedagogische wetenschappen.
Is het een moeilijke studie? En zijn veel van je boeken in t engels? Zo ja, heb je daar problemen mee of valt dat wel mee? Wat leer je nou voornamelijk? Heb je veel les? En waar studeer je het? Wat vind je van de school? En wat wil je na je studie gaan doen?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 14:59
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Storm schreef op 31-01-2005 @ 08:56 :
Ik probeerde het te doen, maar ben niet zo veel geweest...

En je kunt je hbo-p halen en dan doorstromen naar de universiteit, dan ben je niet eens zo heel veel langer bezig.
Ja, daar zit ik ook wel aan te denken, maar dan wil ik het zeker weten dat ik het wel zou kunnen. Dus dat ik met gemak mn p haal en ik de studie ook echt helemaal zie zitten. Ik heb het al eerder overwogen alleen dan bij de studie psychologie.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 15:11
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 31-01-2005 @ 15:59 :
Ja, daar zit ik ook wel aan te denken, maar dan wil ik het zeker weten dat ik het wel zou kunnen. Dus dat ik met gemak mn p haal en ik de studie ook echt helemaal zie zitten. Ik heb het al eerder overwogen alleen dan bij de studie psychologie.
Als je bij hbo pedagogiek je P haalt, dan heb je meteen een beetje een indruk van de studie...het lijkt behoorlijk op elkaar, alleen universiteit is veel minder praktijkgericht en ze gaan veel dieper op de stof in...als die hbo studie je dan al niet ligt, dan denk ik dat je er van uit kunt gaan dat de universitaire studie dat ook niet doet.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 17:42
Balance
Balance is offline
Wauw, hoop vragen. Ik behandel ze maar even één voor één:
Citaat:
Chloe Siere schreef op 31-01-2005 @ 15:58 :
Is het een moeilijke studie?
Ik vind van niet. Gewoon goed de stof bestuderen voor je een tentamen hebt en dan moet je het wel kunnen halen. Het 'moeilijke' aan de studie is dat het vooral veel theorie is die je moet lezen en leren. In de praktijk heeft bijna niemand genoeg discipline om het bij te houden, waardoor je vlak voor je tentamen hard moet blokken.
Citaat:
En zijn veel van je boeken in t engels? Zo ja, heb je daar problemen mee of valt dat wel mee?
Van de boeken die ik in de eerste 2 trimesters heb gehad waren er 4 engels en 11 nederlands. Daarnaast nog een Engelse reader. Ik moet er wel bij zeggen dat die 4 engelse boeken wel de belangrijkste boeken zijn en ook de dikste, terwijl die nederlandse boekjes maar dunne gevalletjes zijn die je amper gebruikt. Maar ikzelf heb weinig moeite met de Engelse stof. De eerste drie weken dacht ik 'dit gaat nooit lukken', maar nu een paar maanden later lees ik het Engels al bijna net zo makkelijk als het Nederlands.
Citaat:
Wat leer je nou voornamelijk?
Eerst veel basisstof: gehechtheid, verschillende theorieën over de ontwikkeling (freud, piaget, watson, enz.), verschillende stadia die kinderen doorlopen. Dat soort dingen. Maar ook andere dingen zoals wanneer een onderzoek wel of niet naar een groep te generaliseren is of hoe je een wetenschappelijk betoog schrijft. We hebben nu ook een blok gesprekstechnieken, waarin we leren een gesprek te openen en mensen op hun gemak te stellen enzo.
Citaat:
Heb je veel les?
Nee. Eerste trimester maar 6 of 8 uur per week. Tweede trimester (nu) ongeveer 10 à 12 uur + 4 uur snuffelstage.
Citaat:
En waar studeer je het? Wat vind je van de school?
Leiden. Ik vind de school prima. Niet heel bijzonder, maar ook niks op aan te merken.
Citaat:
En wat wil je na je studie gaan doen?
Geen idee. Waarschijnlijk ga ik wel meer zoeken naar een praktijkfunctie dan naar een onderzoeksfunctie, terwijl men je in principe toch opleidt om onderzoek te gaan doen, maar die kant trekt me niet.
Oud 01-02-2005, 12:25
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
De reden waarom ik een beetje terughoudend ben naar de universiteit toe is omdat ik op t vwo moeite had met engels (maar op de havo totaal niet) en ik dus bang ben dat ik veel moeite ga hebben met die engelse boeken. Ik ben bang dat ik dingen mis of gewoon totaal niet begrijp. Gewoon een boek lezen in t engels gaat wel maar ik denk dat de boeken van een dergelijke studie een hele andere kost is...
Maar aan de andere kant vind ik de studies van de universiteit véél interessanter omdat dat praktijk me minder trekt... Ik vind dat diepe veel interessanter.

Thanks voor de antwoorden!
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 16:51
Balance
Balance is offline
Wbt het Engels: ik ken wel wat mensen die altijd al moeite hebben met Engels. Toch is dit soort Engels heel anders dan op de middelbare school. Alles heeft met een soort 'vakgebiedje' (pedagogiek) te maken en dus komen heel veel begrippen vaak terug, waardoor je wel een basis krijgt van Engelse woorden die vaak voorkomen.

Daarnaast kunnen wij voor 1 tot 3 euro (afhankelijk van de dikte enz.) een samenvatting kopen bij de studievereniging. Als je een Engels boek hebt en je snapt iets niet kun je dan zo de algemene strekking van het boek nazoeken in de samenvatting. Bovendien wordt alle belangrijke stof ook nog in de colleges behandeld.
Oud 14-02-2005, 16:46
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
is onderwijskunde niet wat voor jou?
Oud 14-02-2005, 18:08
Verwijderd
Citaat:
koekiemonstertje schreef op 14-02-2005 @ 17:46 :
Wie is "jou"?

Bij de meeste universiteiten valt onderwijskunde onder pedagogische wetenschappen en zijn de eerste paar jaar gemeenschappelijk, dan heb je dus nog iets meer tijd om te kijken wat je het meeste ligt.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 19:08
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
koekiemonstertje schreef op 14-02-2005 @ 17:46 :
Waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten