Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Moet je buiten die lessen om dan wel veel projecten ed doen? Of valt dat ook weer mee? En wat wil je ermee gaan doen na je studie? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Wat ik wil gaan doen weet ik nog niet 100% zeker, maar ik denk iets in de ambulante begeleiding (bv. kinderen met een handicap in het regulier onderwijs ofzo) of iets met het ontwikkelen van (digitaal) lesmateriaal (al zal ik dan nog wel een aanvullende opleiding moeten doen, vind ik zelf) of misschien dat ik de pabo nog afmaak of nog pedagogische wetenschappen of iets anders ga doen oid... Laatst gewijzigd op 25-01-2005 om 20:39. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
maar ik weet dit van het meisje waarmee ik ook stage loopt. zij doet pedagogiek aan de hva en vertelde me dat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mbt het verschil tussen pedagogiek en SPH, heel globaal: SPH is creatiever en breder, het is gericht op vrijwel alle mensen (met problemen), dus op kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen. Pedagogiek is (veel) minder creatief (in Rotterdam gewoon totaal niet - hoe het bij andere opleidingen is weet ik niet) en alleen gericht op kinderen en hun opvoeders. Van de site van de Hogeschool Rotterdam: SPH Als sociaal pedagogisch hulpverlener help je mensen die zijn vastgelopen in hun ontwikkeling of hun dagelijks functioneren: kinderen of jongeren, maar ook volwassenen of ouderen. Ze hebben langdurig en intensief hulp nodig, in een centrum voor dagopvang of soms bij hen thuis. De taak Meestal werk je in een team: samen met je collega's geef je zo goed mogelijk antwoord op de hulpvraag van de cliënt. Je begeleidt de cliënt, je biedt opvang, structuur en veiligheid. Je stelt plannen op waar je uitwerking aan geeft. En natuurlijk houd je goed in de gaten of ze effect hebben. Profiel Sociaal pedagogische hulpverlening (SPH) is meer dan het 'werken met kinderen', waaraan je misschien al gauw denkt. Als je voor SPH kiest, ben je iemand die graag met mensen werkt, jong of oud. Sociaal pedagogische hulpverlening is een vak voor mensen die geven om anderen, maar niet voor zachte heelmeesters. Grenzen aangeven en keuzes durven maken zijn wezenlijke karakteristieken van het werk. Herken je jezelf in de kernwoorden: zelfstandig, assertief, sociaal en creatief? Dan is sociaal pedagogische hulpverlening iets voor jou. Het beroep SPH-ers werken onder meer als groepsleider, pedagogisch medewerker, woonbegeleider, sociotherapeutisch medewerker, activiteitenbegeleider, penitentiair medewerker en teamleider. Je bent als sociaal pedagogisch hulpverlener vooral bezig met de woon- en leefsituatie van cliënten, of met hun dagbesteding. Dat kan in verschillende vormen: Ambulante hulpverlening In de ambulante hulpverlening begeleid je cliënten thuis (vanuit bijvoorbeeld de Raad voor de Kinderbescherming) of je begeleidt bijvoorbeeld zelfstandig wonen voor verstandelijk gehandicapten. Je kunt ook werk vinden in voorlichtings- en advieswerk. Semi-residentiële hulpverlening In de Semi-residentiële hulpverlening zijn je cliënten één of meer dagdelen in een instelling die hen ondersteuning of hulp biedt (medisch kleuterdagverblijf, dagcentrum voor mensen met psychiatrische problemen of voor verslaafden). Residentiële hulpverlening In de residentiële hulpverlening begeleid je cliënten die 24 uur per dag zijn opgenomen in een instelling, zoals een crisiscentrum, een gevangenis, een verpleeghuis. Pedagogiek Waarom gedragen mensen zich zoals ze zich gedragen? Hoe ontwikkelen ze zich? Hoe kun je ouders of leerkrachten helpen bij het opvoeden van kinderen? Als pedagoog ben je deskundig op het gebied van opvoeding en begeleiding. Brede studie De opleiding Pedagogiek aan de Hogeschool Rotterdam is een brede studie, waarin je kennis maakt met tal van werkterreinen. Je doet een breed scala aan ervaringen op. Het is een opleiding met een Rotterdams accent. Het opgroeien van de jeugd in de grote stad krijgt er veel aandacht. Profiel Je werkt graag met mensen en je voelt je betrokken bij opvoeding en onderwijs. Je bent geïnteresseerd in de situaties waarin kinderen en andere mensen ontwikkeling opdoen: het gezin, de buurt, de school. Je kunt methodisch en analytisch denken en je werkt voortdurend aan je eigen persoonlijke ontwikkeling. Sociaal, gericht op jeugd, breed geïnteresseerd, analytisch. Passen deze woorden bij jou? Dan is de opleiding Pedagogiek iets voor jou. Het beroep Pedagogen zijn op vier terreinen werkzaam: Jeugdzorg/opvoedingsondersteuning De jeugdzorg en opvoedingsondersteuning is het terrein van de advisering, ondersteuning, hulpverlening, preventie en voorlichting op het snijvlak van onderwijs en opvoeding. Opvang van kinderen Steeds meer ouders kiezen voor een combinatie van hun ouderschap met een baan. De opvang van kinderen ontwikkelt zich tot een grote markt. Pedagogen maken het beleid en werken in stafposities. Maar ook versterken ze de ondersteuningsorganisaties bij bedrijfsgerichte kinderopvang en de koepelorganisaties voor kinderopvang. Jeugdbeleid Gemeentelijke en provinciale overheden zijn actief op het gebied van jeugdbeleid. Daarom staan deze organisaties in de belangstelling van de opleiding. De gemeenten hebben een sturende rol in het jeugdbeleid, maar denk ook aan organisaties als Halt (vandalismebestrijding), asielzoekerorganisaties en jeugdwerkgelegenheidsprojecten. Onderwijs Met de opleiding Pedagogiek kun je ook werken in het onderwijs, als decaan, bij schooluitvaladvisering, als leraar Pedagogiek in het mbo, in de volwasseneneducatie en als cursusontwikkelaar in de private sector. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het onderscheid is volgens mij wel redelijk duidelijk, jij weet alleen niet wat je leuker vindt. Ga naar open dagen en/of loop een dagje mee, dan krijg je een betere indruk, denk ik. Kijk wat je later wilt gaan doen en welke opleiding daar het best bij aansluit. En/of lees sites van hogescholen, veel hogescholen hebben best veel informatie op hun site staan. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||||
Wauw, hoop vragen. Ik behandel ze maar even één voor één:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Bij de meeste universiteiten valt onderwijskunde onder pedagogische wetenschappen en zijn de eerste paar jaar gemeenschappelijk, dan heb je dus nog iets meer tijd om te kijken wat je het meeste ligt. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
hbo pedagogiek -vragen- + welke hogeschool? Sannefloor | 1 | 15-05-2007 16:42 | |
Studeren |
hbo pedagogiek HELP Sannefloor | 1 | 12-05-2007 14:17 | |
Studeren |
HBO Pedagogiek Rotterdam swolha | 3 | 09-04-2007 13:25 | |
Studeren |
HBO pedagogiek; waar? dark princess | 10 | 01-07-2005 19:52 | |
Algemene schoolzaken |
hbo pedagogiek: diemen of amsterdam? Verwijderd | 3 | 28-05-2004 14:38 | |
Algemene schoolzaken |
hbo pedagogiek (groningen?) dark princess | 13 | 18-03-2004 18:30 |