Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2005, 16:24
kliwie
kliwie is offline
zo heet mijn krantenbericht. ik moet een verband uitleggen. het bericht gaat over buitenlandse bedrijven die veel in ontwikkelingslanden investeren, wat heel goed is. maar Nederland trok maar 1 miljard aan van buitenlandse bedrijven. en dan staat er:

'de nederlandse cijfers zijn echter vertekenend. het investeringsniveau werd gedrukt door vestigingen in Nederland die leningen aan hun moederbedrijf afbetaalden. dat komt volgens een econoom door de grotere winstgevendheid van deze vestigingen.'

maar welke vestigingen bedoelen ze nou? het moederbedrijf of de bedrijven die in Nl gevestigd zitten? en waarom daalt het investeringsniveau?

ik hoop dat iemand me kan helpen,
bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2005, 21:40
Verwijderd
Het gaat daar om de Nederlandse vestigingen van internationale concerns (groepen van ondernemingen) die leningen terugbetalen aan de moedermaatschappij van hun concern. Als een concern een vestiging in een bepaald land opent, dan moet die vestiging eerst krediet hebben, om bedrijfsmiddelen, personeel et cetera te financieren.

Dat krediet kan worden aangetrokken van banken, maar als het een groot concern met zelf een flinke zak geld dan kan die nieuwe vestiging ook een lening afsluiten bij de (in het buitenland gevestigde) moedermaatschappij. Maar die lening moet dus wel terugbetaald worden en dat gebeurt zodra er winst wordt gemaakt.

Winst kan worden gebruikt om te investeren, maar ook om uitkeringen te doen aan aandeelhouders, om de reserves te spekken of om leningen terug te betalen. Als een onderneming haar winst voor terugbetaling gebruikt, kan ze het dus niet investeren. Dat wordt bedoeld met een vertekend beeld, het is een gevolg van keuzes die het bestuur van de Nederlandse vestiging maakt.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 14:11
Bartje
Bartje is offline
Zoals nare man zegt is het inderdaad.
En ze doen dit om te voorkomen dat ze veel belasting moeten betalen over de gemaakte winst.
Reageren

Regels voor berichten