Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
*euh... linkje naar die site?* ![]() edit: site gevonden, ik geloof er geen bal van, ook niet van die geschiedenis
Laatst gewijzigd op 07-01-2005 om 19:38. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]() Dat was ruim honderd jaar ervoor, tijdens de Franse revoltutie.
|
Verwijderd
|
Ja, het is wat gerommel met verleden tijd en tegenwoordige tijd, omdat ik er niet zo goed in ben, maar toch tegenwoordige tijd wilde gebruiken. Maar als ik in 1950 schrijf, moet ik iets uit 1946 weer met verleden tijd doen, dacht ik.
Zoals ik het begreep was de Duitse herder nog gewoon compleet, maar was de voorste helft van het schoothondje aan zijn nek vastgemaakt. Er waren daarvoor al andere experimenten geweest waarin alleen het hart of alleen het brein van een hond in de nek van een andere gemaakt was (daar ligt de slagader aan de oppervlakte). Dit om te kijken of het mogelijk was zo'n orgaan op de bloedsomloop aan te sluiten, geloof ik. LUH-3417 |
![]() |
|
Verwijderd
|
Bladiebla. Stukje! Yeah! Bladiebla. "Presentatie van je werk is alles", zei de goede man en hij deed zijn gulp weer dicht.
- - - Amerika, 1964 Dr. David Gilboe loopt door de gangen van zijn laboratorium, gevestigd in de universiteit van Wisconsin. Achter de volgende deur; zijn meesterwerk. Het leeft en drijft. Hij activeert het slot op de deur en tikt zijn wachtwoord in. Demikhov. Als een kind bij een schoolhek laat hij zijn hand langs de vijftien potten glijden. Vijftien. Hij laat het woord nogmaals over zijn lippen rollen. Vijftien hondenhoofden in vijftien potten, allemaal met een eigen mechanisme in leven. Hij droomt van de mogelijkheden. Dromen die Dr. White elders al voor een deel waar maakt. Samen met een man in een zwart pak en een schrijfplank onder zijn arm staan ze voor één van zijn werken. De man tikt met de pen tegen het glas. “En… u beweert dat dit leeft?” Sceptisch. Bang. “Leest u de meters maar af”, antwoord Dr. White vol zelfvertrouwen. We hebben elektrische activiteit kunnen waarnemen en het feit dat zuurstof en glucose geabsorbeerd worden, spreekt voor zich, dacht ik.” De man kijkt over zijn zonnebril naar White. “Dit doet me denken aan het hondenexperiment van Demikhov. Wanstaltig…” “Oordeel niet te snel over Demikhov. Zijn experimenten waren soms omstreden, maar zijn methode betekende een enorme sprong vooruit in ons wetenschappelijke gebied. Het was prachtig, een geweldige prestatie!” De man rilde. “Maar zo gruwelijk. Net als dit hier. Het moet een vreselijke pijn doen…” “Onzin! Dit heeft niets met pijn te maken!” “Hoe kunt u dat zeggen! Normaliter heeft het lichaam een verdedigingsmechanisme. Het sluit de bloedtoevoer naar de hersenen af om flauw te vallen wanneer de pijn of angst te erg wordt. Maar u ontneemt die mogelijkheid!” “En al zou het pijnlijk zijn”, verheft Dr. White zijn stem. “De pijn en het lijden van laboratoriumdieren is irrelevant in het wetenschappelijk onderzoek! We boeken vooruitgang!” Boos werkt hij de man zijn laboratorium uit, zijn huis uit. Als hij gekalmeerd is, komt hij terug. Hij laat zijn hand over de glazen pot glijden. De hersenen van een aap, aangesloten op een machine. “Ha!” zegt White lachend, “Mijn goede, oude Demikhov...” - - - LUH-3417 |
![]() |
|
Het begint nu eigenlijk wel een beetje eentonig te worden. Natuurlijk is het onderwerp in grote lijnen hetzelfde, maar je pakt het ook telkens weer op dezelfde manier aan. En ik vind die voorlaatste nog steeds onduidelijk. Je had de uitleg niet moeten hoeven geven...
|
Verwijderd
|
Ja, ik vind ze zelf ook steeds minder worden. Als ik niet beloofd had de serie af te maken en als ik niet al bijna bij de laatste was, had ik ze niet meer geplaatst, denk ik.
- - - Amerika, 1971 Dr. White werkt door. In 1965 transplanteert hij de hersenen van één hond in de nek van een andere, waar het een korte tijd leeft. Als bewijs dat de hersenen zelfstandig kunnen leven en altijd geaccepteerd worden door een ander lichaam. In de vijf jaar die daarop volgen maakt hij zich klaar voor de volgende stap. Hij vergelijkt zich soms met de grote Demikhov en lacht dan. “Je moet ook geen honden gebruiken, domme Rus. Apen werken veel beter.” Na een klein succes van vierentwintig uur in 1970, komt een jaar later de doorbraak. De media ruikt al een paar jaar sensatie op zijn werk en noemt hem, natuurlijk, de moderne Frankenstein. Dr. White, overtuigd katholiek, slaat soms met zijn handen op de tafel uit wanhoop. Elke dag weer gaat hij naar de kerk. Soms bidt hij om vergeving van wat hij doet, meestal om begrip bij zijn medemens. Wanneer hij volledig verlamde mensen een nieuw lichaam kan schenken, zullen ze hem erkennen. Maar de jaren kruipen voort. Voor hem ligt zijn laatste succes. Een aap. Niets meer en niets minder dan een aap. Maar het hoofd komt van de ene aap en het lichaam van de ander. White steekt zijn vinger uit en het aapje probeert die af te bijten. Gejuich. Maar meer dan proberen wordt het niet. De ruggengraat kon niet verbonden worden en het hoofd en het lichaam zijn beiden volledig verlamd. Wanneer het aapje na twee weken overlijdt, valt Dr. White in een korte depressie. Hij is blij dat het dier dood is. Het betekent het einde van een korte droom en nu pas is hij helder en wakker. Hij heeft een apenhoofd getransplanteerd en het de nieuwe aap twee weken in leven gehouden. Voor hem ligt een eindeloze leegte. - - - LUH-3417 |
![]() |
|
Verwijderd
|
Amerika, heden
Dr. White is er klaar voor. Een verongelukte motorrijder die niets te verliezen heeft is al jaren zijn vriend. Zodra White en zijn team toestemming krijgen zullen ze een menselijk lichaam bemachtigen en de eerste, menselijke hoofdtransplantatie uitvoeren. Maar Dr. White moet blijven wachten, en wachten, en wachten. Nu is hij 78 jaar oud en heeft hij zelf een nieuw, jong lichaam nodig om zijn werk voort te kunnen zetten. Zijn laboratoriumjas doet hij alleen nog aan voor interviews en hij laat de ‘Frankenstein’-en van zich afglijden. Met lede ogen moet hij toezien hoe China of Rusland er met deze eer vandoor zullen gaan. - - - Zo. Dan zijn we daar tenminste ook van af. LUH-3417 Laatst gewijzigd op 11-01-2005 om 18:20. |
![]() |
|||
Ik heb je teksten nu twee keer gelezen. Puik werk, talent zat.
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Bedankt voor de reacties.
Wat bedoel je met je echte werk? Als je 'langere verhalen' bedoelt, kun je even zoeken naar 'Linda2', die moet hier ook ergens rondhangen. En verder naar omlaag staan er nog wel meer van me. Zelf vind ik die stukken beter dan deze, ook qua stijl enz. LUH-3417 |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik moet zeggen dat ik je laatste stukje niet echt geweldig vond, beetje afgeraffeld misschien ![]() ![]()
||
Citaat:
Voor de rest best ok voor een afgeraffeld stukje. Chan
|
![]() |
|
|