Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2005, 11:32
R-J-N
R-J-N is offline
Heb beetje zitten twijfelen waar deze post moet, muziek, school, artisitiek, maar ik vond dat ik op zoek ben naar mensen met een 'kunstige kijk', dus daarom hier, maar als het moet verplaatsen jullie hem maar.

Ik dien een werkstuk te schrijven voor een vak op school, waar ik aan de hand van een aantal videobanden over architecten en werkbezoeken, een antwoord moet vinden op de vraag: "Wat is architectuur (voor mij)?"

Nu ging één van die video's over het VPRO gebouw van MVRDV en daar gingen een par muzikanten spelen en dat had een relatie met het gebouw, nu zag ik dat in dit specifieke voorbeeld neit, maargoed, de relatie tussen muziek en architectuur heb ik al eerder gezocht en wil daar het leeuwendeel van mijn werkstuk aan wijden.

Namelijk de sterke overeenkomsten op het gebied van ontstaan, beleving, kenmerken en benamingen. Dit is natuurlijk in meer kunst terug te vinden, maar met muziek is het het duidelijkst.

Nu wil ik ook ter illustratie wat plaatjes erin die (duidelijke) overeenkomsten tussen architectuur en muziek duidelijk maken. Ik kan wel foto's vinden met gebouwen waar en duidelijke compositie, ritme, opbouw of climax in zit, maar voor muziek is dit moeilijker.

Mijn vraag is of mensen toevallig iets weten waarbij ik deze begrippen ook voor muziek ut kan beelden (bladmuziek oid?) en dn een specifiek voorbeeld.
Oud 16-01-2005, 12:19
Verwijderd
Je enige keuze is ongeveer bladmuziek. Om de structuur van een stuk uit te beelden zou je dan wel de volledige partituur moeten bijsluiten, en dat is wel érg veel. Misschien kan je het beter op thema's en stijlkenmerken gooien. Met een paar maten kan je ook al veel zeggen. Ritme en begeleiding geven al een stijlindicatie. Over het soort akkoorden en progressies kan je ook wel wat kwijt. Qua rust/spanning kan je naar melodische tensie zoeken. En je kan natuurlijk motieven en thema's zoeken, en die in meerdere delen van het stuk opzoeken. Dan hoef je niet het hele stuk bij te sluiten, maar kan je ook gewoon een paar maten gebruiken die verderop staan, en die nummeren.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 12:30
R-J-N
R-J-N is offline
dank je, het enige is dat ikzelf zo a-muzikaal ben als maar zijn kan. Muziek is wel heel blangrijk voor me, maar kan geen noot lezen en snap niks van bladmuziek...mijn vraag is ook meer of niemand een duidelijk voorbeeld heeft voor mij, dit is niet om mij er zelf makkelijk van af te maken, wat snel gedacht wordt hier, want het werkstuk zal ik toch zelf moeten maken, maar het is voor mij heel moeilijk bijpassende voorbeelden te zoeken, vandaar dat ik de hulp van anderen vraag
Oud 16-01-2005, 23:26
Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Ohw, zie mijn reactie op Muziek.
Oud 17-01-2005, 08:46
Verwijderd
Misschien iets over de verbouwing van het concertgebouw? Die was toch om de akkoustiek te verbeteren...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten