Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2005, 16:08
Verwijderd
Heeft iemand van jullie al eens voorgedragen met een muziekinstrument erbij? 29 januari is het Vrij podium en Frieda wil graag eens iets in combinatie met mij doen. Maar het is voor ons allebei de eerste keer en ik wil wel eens wat over ervaringen horen. Ik heb al eerder gedichten voorgedragen, maar daar moest ik op niemand ingespeeld zijn en ik heb ook al eerder toneelgespeeld, maar daarbij stond alles vast en dit gaat deels van de improvisatie op de klarinet afhangen en deels van mijn improvisatie/inspiratie op het moment. We willen wel met een vaststaand gedicht vertrekken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2005, 16:40
Halogeen
Halogeen is offline
Tenzij je een of ander genie bent kun je echte improvisatie maar beter uit je hoofd laten =). Ik vind het wel een leuk idee, maar het is erg moeilijk, ik heb zelf ook wel eens wat geïmproviseerd, op viool dan, ook met de intentie om dat ooit eens ten gehore te brengen, maar uiteindelijk hebben we (een andere violist en ik) dat maar niet gedaan, omdat wij beiden niet van half werk houden =). Je moet eigenlijk een basis (een emotie, boodschap oid) hebben en het moet een beetje van te voren vast staan wat je wilt gaan doen, wat de ontwikkeling is.
Pfff en dan improvisatie met dichten... best wel eng als je black-out gevoelig bent, en zelfs als je het niet bent.
Oud 13-01-2005, 20:18
Tsasil
Tsasil is offline
Op sommige jam-sessies met wat vrienden draag ik voor de grap wel eens wat voor uit Komrij's Nederlandse Poezie of iets dergelijks. Mijn vrienden improviseren dan de muziek. Vaak gaat dat prima, maar ik heb dan wel een bandje achter me (in ieder geval gitaar en bas, soms wat drums) die dan op elkaar aan het inspelen zijn en dat is toch makkelijker dan alleen een klarinet die goed op jou moet letten. Bovendien is het meestal een simpel schematje wat iemand begint te spelen en dat men daar dan over gaat improviseren.

Je moet ook wel goed op elkaar ingespeeld zijn. Ik weet ongeveer wel wanneer een vriend van mij naar de voorgrond wil, en mijn vrienden horen ook wel aan mij wanneer zij naar de achtergrond moeten, maar dat komt omdat ik al enkele jaartjes met ze samen speel. We hebben dit trouwens ook nog nooit voor publiek gedaan

Het klinkt overigens wel erg gaaf; Neem bijvoorbeeld een Maarten van Roozendaal.
Oud 14-01-2005, 10:05
Verwijderd
We vertrekken ook van een gedicht Dus dat staat vast. En daarrond willen we dan gaan improviseren Vooral de klarinet dan. Maar vanavond gaan we al oefenen, dus het is niet zo dat we gewoon op dat podium stappen en gaan ^^.

En Halogeen, jeweettoch... ik ben gewoon geniaal XD
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 15:45
Verwijderd
De 1e repetitie was gaaf, het lukt echt wel, zij speelt naar het gedicht en ik spreek naar wat zij speelt.

Deze 2 gaan we doen:

Ik mis u

En ik mis u,
Ik mis u als mijn
eigen lijf en leden
die troosteloos zijn
zonder uw aanwezigheid
in de ad'ren naar
mijn hart.
En gij die het weet, laat
mij achter in
het verdriet
dat zich als geluk
verhult.
En gij...

De beschuldigingen
ten spijt,
mis ik u,
waar zijt gij
en waarom
niet hier?

2 minuten waanzin

En zie ze daar zitten
juichend
vervallend
in applaus en tussen
de ovaties
vervallen de wanen
tot regelrechte
onzin in mijn ogen

ik denk te weten
wat ik had maar hoeveel meer
wist ik het toen
niet meer te bevatten viel
wat er was verloren

en in cirkels besloten
pauweveren in je strot gepropt
jij glorieuze eikel die mij
slechts in de
verdommenis wierp

schreeuwen naar de hemel
doen we allemaal
wel eens
de clichés druipen van de muren
naast de gal die
ik spui maar die
toch mijn hart niet meer
verwart

maar dat is de pijn die
de tol zal zijn

Waarlijk.

huilen mag niet meer ik moet zwijgen in stilte wachten op genezing tot uiteindelijk de razernij in heel mijn wezen tot staan wordt gebracht...

en dan zal
ik pas
rusten.

De eerste leent zich voor lieflijke, trieste melancholie, zacht verdrietig uitgesproken treurnis, de 2 voor geschetter en getuut in waanzin vervallen lawaai met absurde tussenstukken en geschreeuw van mijn kant ^^
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 16:27
Tsasil
Tsasil is offline
Zeker niet toevallig ergens in de buurt van Haarlem he?
Oud 20-01-2005, 16:29
Verwijderd
Citaat:
Tsasil schreef op 20-01-2005 @ 17:27 :
Zeker niet toevallig ergens in de buurt van Haarlem he?
Helaas . Baarle-Nassau. Je bent altijd welkom, slaapplek valt ook te regelen, maar het is best een roteind (heb het zelf met de auto gereden voor de D&A meeting) en treinen komen niet tot hier .
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 19:49
Tsasil
Tsasil is offline
Voor twee gedichten vind ik dat een beetje overdreven

Maar bij een DoP meeting moeten er dus ook muziekinstrumenten mee
Oud 21-01-2005, 08:15
Verwijderd
Hebben we muzikanten hier?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 12:51
Halogeen
Halogeen is offline
<---- = violist ^^
Oud 21-01-2005, 14:15
Tsasil
Tsasil is offline
<--- Gitarist
Oud 21-01-2005, 17:36
Verwijderd
<- klarinetiste (en saxofoniste en fagottiste, maar die instrumenten heb ik niet in huis ), alleen geen "improvisatiste"
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 18:15
Verwijderd
Dat kun je altijd gewoon proberen .

Klarinet is cool. Mocht ik ooit toch mijn amuzikale kant negeren, zou ik voor een (bas)klarinet gaan.

Iig. Oeh. Dat lijkt me wel wat. Misschien kunnen we ergens een zaaltje huren en een heel programma op de been brengen (hier kan het sowieso meteen wanneer dan ook, maar ik vermoed, dat Baarle nogal ver is voor iedereen, he Tsasil?)
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 20:06
Reynaert
Reynaert is offline
<- Beginnend pianist.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 20:19
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Renard schreef op 21-01-2005 @ 21:06 :
<- Beginnend pianist.
dat wordt samen mozart spelen
Oud 21-01-2005, 22:42
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 21-01-2005 @ 19:15 :
Dat kun je altijd gewoon proberen .
Dat heb ik wel eens gemoeten, maar het is niets voor mij.
Ik vind het ook vreselijk, dus vandaar.

Ik wil ook basklarinet (leren) spelen, maar ik heb het geld niet voor een basklarinet en de muziekschool verhuurt ze niet, dus dan houdt het op.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 11:26
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Leuk leuk met muziek!:-)

Ik speel zelf piano op dit moment en ik kan een beetje gitaar en heb de accordeon bespeeld.

Ik heb vaak gedacht aan het mogelijk combineren van muziek met een gedicht of gedichten.(ik improviseer zelf vaak op piano)
Oud 22-01-2005, 11:52
Verwijderd
Muziek en poëzie is allebei mooi, combinatie moet geweldig zijn toch?

(Edit: <--- piano)
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 12:50
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Mutant schreef op 21-01-2005 @ 19:15 :
Iig. Oeh. Dat lijkt me wel wat. Misschien kunnen we ergens een zaaltje huren en een heel programma op de been brengen (hier kan het sowieso meteen wanneer dan ook, maar ik vermoed, dat Baarle nogal ver is voor iedereen, he Tsasil?)
ehm, ff tjekkuh.

Baarle ligt midden in de denkbeeldige driehoek van Breda (NL), Tilburg (NL) en Turnhout (B). Vaak wordt gedacht dat Baarle precies op de grens van Nederland en België ligt, waarbij de grens door één straat loopt.

Damn
Oud 22-01-2005, 18:31
Verwijderd
Is ook zo ^^. Als ik de straat oversteek, sta ik in België. We hebben ook de zaak hier gehad in een pand waar de grens doorheenliep.

En als ze in ons hangcaféjeugdsoosplekgeval beginnen zeiken met hun Nederlandse Horeca rookverbod, doen we 2 passen naar links en kunnen ze ons nix meer maken .

2 minuten waanzin is trouwens wel enorm uitputtend. Gister na de repetitie stond ik gewoon te hijgen . En het leuke is, de tekst verandert ook voor mij, op bepaalde momenten komt er gewoon totaal iets anders uit.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 21:39
Reynaert
Reynaert is offline
Mutant, zomaar iets dat bij me op kwam: time je het gedicht "2 minuten waanzin" ook zo dat het precies twee minuten duurt? Het lijkt me namelijk dat de tekst zich daar wel voor leent, al moet je dan waarschijnlijk wel hier en daar een korte pauze nemen (maar die kunnen dan mooi als adempauze fungeren).
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 23:51
Tsasil
Tsasil is offline
Ik neem aan dat er ook stukken zijn waarbij de alleen klarinet speelt, die stukken kunnen natuurlijk zo lang als je wilt
Oud 25-01-2005, 16:01
xineof
xineof is offline
Ik speel tin whistle en mondharmonica en vooral dat laatste leent zich natuurlijk geweldig hè .

Supergoed dat het gedichten zijn geworden die je zelf hebt geschreven, en dit is bovendien de perfecte fragmentarische vorm die je moet hebben zodat je niet gebonden bent aan een vast metrum. Hoe gaat het met oefenen?
Oud 26-01-2005, 18:20
Verwijderd
Frieda speelt ook tin whistle, maar het staat niet bij de gedichten Te vrolijk.

Renard, het gedicht begint met '2'minuten waanzin. Maar 2 minuten is lang. Frieda begint met enorme gekte op de klarinet en ik loop er krankzinnig doorheen en dwing haar dan te stoppen omdat ik niet meer dan 2 minuten waanzin wil. En dan zijn we stil en wachten of het publiek reageert. Als het klapt worden ze aangesproken en anders ook wel, maar minder natuurlijk ^^.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 19:57
xineof
xineof is offline
Citaat:
Mutant schreef op 26-01-2005 @ 19:20 :
Frieda speelt ook tin whistle, maar het staat niet bij de gedichten Te vrolijk.
Klopt, vandaar dat ik mondharmonica geschikt noemde. Low whistle zou wel kunnen. Gaaf dat ze het speelt, wat voor muziek speelt ze erop?
Reageren

Regels voor berichten