Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2005, 18:03
Verwijderd
Hoe kan ik mijn foto's m.b.v. php op mijn website publiceren?
Hierij doel ik op een vrij simpel scriptje (lijkt mij) waarmee je foto's in een bepaalde map aanroept waarmee een overzicht van de foto's wordt gepresenteerd door thumbs. Hier kan je dan doorklikken naar de grotere foto's, en hier eventueel in bladeren.

Mij lijkt dat dit toch vrij simpel te realiseren moet zijn? Ik kan er alleen niet zo veel over vinden. Wie kan mij op weg helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2005, 18:15
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
het is idd redelijk makkelijk om de foto's uit een map uit te lezen en dan een tabel te maken met alle foto's erin. Echter, je moet eraan denken dat je de thumbs handmatig moet maken en uploaden(de foto's ook trouwens). Je kan met php foto's wel verkleinen, maar dan moet je gebruik maken van de GD-liabry, en dan is het niet simpel meer
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 18:19
Fade of Light
Fade of Light is offline
Ach zo moeilijk is het niet, daar zijn genoeg scripts voor te vinden. Wel moet de server het ook ondersteunen.

Maargoed, kant en klaar weet ik er geen te vinden, en om mijn eigen scripts te verbouwen zodat het voor jou werkt, daar heb ik geen zin in
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 21:09
Caroo
Caroo is offline
www.hotscripts.com
Oud 24-01-2005, 10:18
ekki
ekki is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 23-01-2005 @ 20:10 :
Als het echt niet lukt om zelf iets te schrijven dan kun je nog altijd voor Coppermine gaan.
Of voor Gallery.
Oud 24-01-2005, 13:35
Verwijderd
arles gallery
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 18:18
Tranzzam
Tranzzam is offline
Ik heb pas ook zelf een fotoboek gecode, en het viel mij alles mee.

Om even kort te zeggen hoe ik het heb gedaan: via een upload-scripje gooi ik de afbeeldingen in een sql-tabel, met erbij het betreffende album en commentaar op de foto.
Op de index-pagina staat een overzicht van alle albums, met per album drie foto's die random worden geselecteerd, en dus elke keer verschillen (hier was ik zelf heel trots op, haha).

Per album staat er een overzicht met alle foto's, de eerste x-aantal letters van het door mij toegevoegde commentaar op die foto en het aantal reacties.

Tot nu toe zijn er alleen thumbnails zichtbaar geweest, die on the fly worden gegenereerd adhv de originele foto's. Dit heeft als voordeel dat de foto's niet ook nog eens als thumbopgeslagen hoeven te worden.

Uiteindelijk is er per foto een pagina, waar behalve de foto, de naamvan het betreffende album en het commentaar ook een reactie-tooltje staat, die alle reacties die betrekking hebben op die foto uit een tabel trekt en op het scherm dondert. Reacties toevoegen is natuurlijk ook mogelijk.

Ik ben d'r ongeveer drie middagen mee bezig geweest, en het is nu, afgezien van het cms en wat schoonheidsfoutjes, zo goed als klaar. Ik stond versteld van m'n eigen kunnen, haha.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 18:46
Engadin
Engadin is offline
Citaat:
Tranzzam schreef op 24-01-2005 @ 19:18 :

Tot nu toe zijn er alleen thumbnails zichtbaar geweest, die on the fly worden gegenereerd adhv de originele foto's. Dit heeft als voordeel dat de foto's niet ook nog eens als thumbopgeslagen hoeven te worden.
Dat is niet zo handig, het gebruikt namelijk erg veel rescources. Met 10 users gaat het nog wel, maar als je er meer hebt dan laat je je je server alleen maar teveel rekenen.
Oud 24-01-2005, 19:21
Tranzzam
Tranzzam is offline
Citaat:
Engadin schreef op 24-01-2005 @ 19:46 :
Dat is niet zo handig, het gebruikt namelijk erg veel rescources. Met 10 users gaat het nog wel, maar als je er meer hebt dan laat je je je server alleen maar teveel rekenen.
Ja, ik weet het.
Maar dat is geenszins mijn probleem, het is mijn server niet.
Het probleem van de serverbeheerder zal het ook wel niet zijn, er staan momenteel 60 foto's op en het trekt hooguit 5 bezoekers per week.

Én het scheelt mij een hoop werk, dat voorop!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 19:56
Verwijderd
Citaat:
Tranzzam schreef op 24-01-2005 @ 20:21 :
Ja, ik weet het.
Maar dat is geenszins mijn probleem, het is mijn server niet.
Het probleem van de serverbeheerder zal het ook wel niet zijn, er staan momenteel 60 foto's op en het trekt hooguit 5 bezoekers per week.

Én het scheelt mij een hoop werk, dat voorop!
Mar een server admin kan wel je aars schoppen als je website teveel resources gebruikt..
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 20:51
LB06
LB06 is offline
Ik weet niet of php een fotoboek kan genereren aan de hand van gewoon images in bepaalde directory's (kan dit?), maar het lijkt me net zo handig alles in een database te stoppen, kun je ook nog gemakkelijk meta informatie toevoegen enzo. De thumbs zou ik laten genereren bij het uploaden door GD of ImageMagick als de server dit ondersteunt, of het handmatig doen en dan uploaden.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 21:15
Verwijderd
Citaat:
LB06 schreef op 24-01-2005 @ 21:51 :
Ik weet niet of php een fotoboek kan genereren aan de hand van gewoon images in bepaalde directory's (kan dit?), maar het lijkt me net zo handig alles in een database te stoppen, kun je ook nog gemakkelijk meta informatie toevoegen enzo. De thumbs zou ik laten genereren bij het uploaden door GD of ImageMagick als de server dit ondersteunt, of het handmatig doen en dan uploaden.
Een database is wel echt nutteloos in dit geval, en meta tags voor een foto is ook overdreven..

www.php.net/opendir
www.php.net/readdir

Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 22:10
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Tranzzam schreef op 24-01-2005 @ 19:18 :
gooi ik de afbeeldingen in een sql-tabel
Dat lijkt me sterk
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 22:18
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 24-01-2005 @ 23:10 :
Dat lijkt me sterk
Dat is inderaad ook af te raden, voegt nl weinig toe..
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 22:18
Fade of Light
Fade of Light is offline
Ik had het zelfs over hetgeen hij LETTERLIJK zei
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 22:39
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 24-01-2005 @ 23:18 :
Ik had het zelfs over hetgeen hij LETTERLIJK zei
Ja, een database tabel dan
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 22:47
Fade of Light
Fade of Light is offline
Snap ik Even animalseksen (mierenneuken).

Ik vraag me af of er situaties zijn waarin het wel handiger is om het in een DB te pleuren ipv opendir/readdir/closedir te gebruiken, maar ik kan zolaat even niks 1-2-3 verzinnen...
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 23:01
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 24-01-2005 @ 23:47 :

Ik vraag me af of er situaties zijn waarin het wel handiger is om het in een DB te pleuren ipv opendir/readdir/closedir te gebruiken, maar ik kan zolaat even niks 1-2-3 verzinnen...
in geval van een fotoalbum?
als men reacties kan geven
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 08:12
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 24-01-2005 @ 23:47 :

nee, die zijn er voor mij niet.

Ik wil ook geen tabel, dat maakt het alleen maar complex.

Hert enige wat ik wil i een simpel scriptje dat een mooi fotoalbum verzorgt. En dat is helemaal niet zo complex. Probleem is enkel dat ik niet weet hoe je het aanpakt.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 08:37
Verwijderd
Zoals ik al zei:
www.php.net/opendir
www.php.net/readdir
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten